Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهرگفت: سد باغان یکی از مهم‌ترین طرح‌های توسعه منابع آب در جنوب این استان است که با حجم مخزن ۳۲ میلیون مترمکعب، آب را در اختیار بخش شرب، صنعت و کشاورزی منطقه قرار می‌دهد.

علی محمدی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: با توجه به آورد مناسب رودخانه باغان در فصل سیلاب، این سد می‌تواند ضمن کنترل روان‌آب‌های فصلی و کاهش خسارت‌های ناشی از آن، آبی پایدار را به بهره‌برداران برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: با وجود تحریم‌های موجود در مسیر تامین مالی این پروژه، پیگیری‌های گسترده‌ای برای به نتیجه رسیدن فاینانس سد باغان انجام شده‌ و امید می‌رود در سال جاری تحقق یابد.

محمدی گفت: با تکمیل زیرساخت‌ها، سیستم انحراف و دایک جانبی سد باغان، عملیات بتن‌ریزی بدنه اصلی سد در مهر سال گذشته آغاز شد.

وی یادآورشد: حجم کل بتن‌ریزی بدنه اصلی سد ۲۵۰ هزار مترمکعب است و تاکنون بیش از سه هزار مترمکعب بتن ریزی بدنه اصلی انجام شده به این ترتیب پیشرفت فیزیکی پروژه سد باغان ۳۵ درصد برآورد می‌شود و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، طبق برنامه‌ریزی انجام شده در مدت ۲۰ ماه سد به پایان می‌رسد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر  افزود: خط انتقال ۲۷ کیلومتری این سد، ظرفیت انتقال سالانه ۸.۲ کیلومتر آب را دارد.

وی افزود: ۲ ایستگاه پمپاژ با پیشرفت ۵۸ و ۹۰ درصد، یک مخزن به حجم پنج هزار مترمکعب با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد و یک مخزن دیگر به حجم یک هزار متر مکعب با پیشرفت ۲۰ درصد از دیگر تاسیسات مرتبط با این پروژه است.

محمدی یادآورشد: پیشرفت فیزیکی پروژه خط انتقال ۵۵ درصد است و در صورت تامین مالی مناسب، در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

این مقام مسئول اضافه کرد: تا کنون ۱۰۰ درصد از مراحل حفاری و عملیات خاکی، ۴۵ درصد کانال کنی و ۳۷ درصد از جوشکاری و جاگذاری خط لوله انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهرگفت: باتوجه به اینکه بیشتر کشت منطقه، گوجه فرنگی خارج از فصل (زمستان و پاییز) است و این محصول از نظر ارزش اقتصادی و رونق بازار مقرون به صرفه است احداث و بهره برداری از پروژه‌های آبی در دست اجرا نقش مهمی در تقویت منابع زیرزمینی دارد.

 محمدی ادامه داد: با بهره برداری از سد باغان امکان تخصیص آب این سد برای ۷۰۰ هکتار از اراضی پایین دست واقع در شهرستان دشتی فراهم می‌شود.

وی اظهارداشت: تامین آب کشاورزی منطقه جنوب استان بوشهر بیشتر از طریق چاه و با اتکا به منابع آب زیرزمینی است و با پایین رفتن سطح آب زیرزمینی، مشکلات زیادی از جمله ممنوعه و ممنوعه بحرانی شدن دشت‌ها، کاهش حجم آبدهی چاه‌ها و افت کیفی منابع آب را به همراه داشته است.

وی یادآورشد: افزون براین آب صنعت و آشامیدنی جنوب استان نیز از طریق چاه‌ها تامین می‌شود که مشکلاتی مشابه را تجربه می‌کنند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر در خصوص تخصیص آب سد باغان گفت: میزان سهم آب کشاورزی از سد باغان حدود پنج میلیون مترمکعب در سال، سهم آشامیدنی ۲.۱ میلیون متر مکعب و سهم صنعت ۶ میلیون مترمکعب در سال است.

وی ادامه داد: تمام حجم‌های یاد شده در زمان حاضر از طریق چاه و برداشت از آب‌های زیرزمینی انجام می‌شود و با احداث سد باغان و تامین آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی، برداشت‌ها از منابع آب زیرزمینی کاهش یافته و در نتیجه فرصت مناسبی برای احیا دشتریز و باغان فراهم می‌شود.

محمدی گفت: ساخت سد باغان موجب کنترل سیلاب‌های مخرب و کاهش خسارت به تاسیسات، جاده‌ها و بناهای پایین دست می‌شود و با کنترل رواناب‌های فصلی، آبی پایدار را در فصل‌های خشک سال در اختیار بهره‌برداران قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: با ساخت و توسعه شبکه آبیاری و زهکشی سد باغان، کشاورزی این منطقه به حالت مدرن تبدیل می‌شود و این بخش ضمن برخورداری از آبی به مراتب با کیفیت تر از منابع زیر زمینی، می‌تواند به قطب تولیدات کشاورزی با رویکردهای نوین و محصولات پربازده تر تبدیل شود.

محمدی یادآورشد: بهبود شرایط کشاورزی در منطقه موجب رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال مستقیم در بخش کشاورزی، حمل و نقل، تجارت، صنایع تبدیلی و بسته بندی می‌شود.

وی گفت: یکی از رویکردهای وزارت نیرو  ایجاد تاسیسات گردشگری در محدوده تاسیسات آبی بوده است به همین منظور توافق نامه‌ای میان وزارت نیرو و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز منعقد شده است در همین ارتباط سد باغان با حجم مخزن ۳۲ میلیون مترمکعب و دریاچه‌ای به وسعت بیش از ۹ کیلومتر مربع می‌تواندظرفیت میزبانی از گردشگران به ویژه در فصل‌های سرد سال را داشته باشد.

محمدی تاکید کرد: بهره‌برداری از سد باغان، گامی بلند در توسعه منابع آب جنوب استان است و این سد علاوه بر ذخیره سازی آب‌های سطحی، به منبعی مطمئن برای تامین آب پایدار بخش آشامیدنی، صنعت و کشاورزی تبدیل می‌شود که بی شک به تبع آن شاهد رشد شاخص‌های صنعتی و کشاورزی در منطقه خواهیم بود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: ایجاد مشاغل جدید در حوزه کشاورزی و صنایع وابسته آن، تثبیت جمعیت و جلوگیری از مهاجرت روستا به شهر و صیانت از منابع آب از دیگر دستاوردهای احداث سد باغان است.

برچسب‌ها بوشهر شرکت آب منطقه ای تهران وزارت نیرو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر شرکت آب منطقه ای تهران وزارت نیرو بوشهر شرکت آب منطقه ای تهران وزارت نیرو آب منطقه ای استان بوشهر میلیون مترمکعب بهره برداری سد باغان انجام شده منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۶۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

کشاورزان مازندران با آغاز آئین نشای مکانیزه در ۸ هکتار از اراضی شالیزاری روستای فیروزکلای بخش دشت سر آمل به استقبال کشت زراعی جدید رفتند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، شامگاه_پنجشنبه سی‌ام فروردین _ اولین نشای مکانیزه مازندران با حضور استاندار مازندران، نماینده مردم آمل در مجلس، سرپرست جهاد کشاورزی مازندران در هشت هکتار از زمین کشاورزی مرحوم اولیایی روستای فیروزکلای بخش دشت سر آمل آغاز شد؛ بابک مؤمنی سرپرست جهادکشاورزی استان مازندران در این مراسم با بیان اینکه ۲۱۵۰۰۰ هکتار از اراضی استان سطح زیرکشت برنج وجود دارد که بیشتر از این امکان قابلیت کشت این محصول امکان نیست، اظهار کرد: با توجه به جذابیت اقتصادی سایر فعالیت‌ها رو به کاهش است.

وی امنیت غذایی در کشور را مهم دانست و گفت: در چهارچوب برنامه‌ها وزارت کشاورزی و در تبیین شورای سیاست‌گذاری نگاه به سمت بهره‌بری و عملکرد است که با دانش محققین و انتقال این دانش همراه است.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران از تشکیل انجمن کشاورزان پیش رو در مازندران اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی شده ۱۰ تا ۱۵ درصد با استفاده از برنامه کود کامل و ریزمغذی‌ها در سیستم آبیاری متناوب و ارتقای عملکرد داشته باشیم که این برنامه قابل تحقق خواهد بود.

مؤمنی با تاکید بر اینکه بیش از ۹۱ درصد ظرفیت آبندان پر شده است ولی سدها مشکل داریم، خاطرنشان کرد: ۱۷۵۰۰۰ هکتار با بیش از ۸۰ درصد شخم اولیه انجام شده و قریب به ۵۸۰۰۰ هکتار با ۳۰ درصد آماده نشاست.

وی از اولین پروژه پایلوت ملی طرح جامع زیرساخت اراضی کشاورزی در نواحی محله فریدون‌کنار خبر داد و گفت: در کشاورزی بحث بازچرخانی آب و تکمیل طرح زیرساخت در اراضی شالیزار که هم زیرساخت تأمین آب داشته باشد و از دسترس خارج نشود تا ظرف دو هفته آینده آماده افتتاح خواهد شد.

وی ضمن پیش‌بینی توسعه ارقام پرمحصول در امسال خاطرنشان کرد: امسال ۲۷۰۰۰ هکتار به سمت کشت پرمحصول داشتیم که با اتخاذ تدابیری از ۹۰۰۰۰۰ تن برنج سفید به بیش از یک میلیون تن برنج خواهیم رسید.

کد خبر 745869

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران
  • روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی
  • ۳۱ فروردین، روز ملی گندم و نان
  • بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است
  • تعیین تکلیف حدود ۷ هزار چاه کشاورزی در مازندران
  • کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند
  • معاون رئیس‌جمهور پاسگاه محیط‌‍‌بانی مهدیشهر را بهره‌برداری کرد
  • افتتاح کارخانه تولید خوراک دام در گرمسار
  • کشاورزی زنجان و تلاش برای سازگاری با کم آبی
  • ضرورت مصرف بهینه و جلوگیری از هدر رفت منابع آب موجود شفت