Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-19@21:57:36 GMT

آتش سوزی مراتع به هرمزگان رسید

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۲۶۴۱۴

آتش سوزی مراتع به هرمزگان رسید

آغاز گرما و اوج‌گیری دمای هوا طی یک ماهه گذشته، جنگل‌ها و مراتع هرمزگان را طعمه حریق کرده و بر آتش به اختیار بودن آتش‌سوزی‌ها افزوده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ استان هرمزگان سال گذشته شاهد بارش باران‌های سیل‌آسا بود و بارندگی‌های خوب امسال نیز موجب رویش قابل توجهی گیاه شد اما با آغاز فصل گرما و در صورت رعایت نکردن، احتمال وقوع آتش را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بارش‌های زیاد باران در اواخر سال گذشته و اوایل امسال، باعث افزایش تراکم گونه‌های مختلف در استان شد و نسبت به سال‌های گذشته پوشش گیاهی خوبی را همراه داشته است.

این پوشش‌های گیاهی و سرسبزی طبیعت در حال خشک شدن است که می‌تواند با کوچکترین جرقه‌ای به آتشی بزرگ در یک عرصه‌های طبیعی استان تبدیل شود.

از ابتدای اردیبهشت‌ماه ۹۹ تاکنون با افزایش دما تقریبا هر روز آتش‌سوزی‌هایی در مراتع، عرصه‌های طبیعی و زمین‌های کشاورزی شهرستان‌های هرمزگان اتفاق می‌افتد، به طوریکه وقوع چندین مورد آتش‌سوزی در مراتع شهرهای بندرعباس، رودان، بندرلنگه، میناب، جاسک و سیریک گزارش شده است.

وزش باد و برخی عوامل انسانی هم می‌تواند بر آتش‌سوزی مراتع، جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی از جمله مناطق جنگلی در این استان تاثیرگذار باشد و طبیعت را با خطر جدی مواجه کند.

کوچکترین سهل انگاری در این شرایط با روشن کردن آتش در دل طبیعت و یا رها کردن شیشه و بطری آب معدنی در عرصه‌ها و باغ‌ها می‌تواند منجر به خسارتی بزرگ در حوزه منابع طبیعی هرمزگان شود.

لزوم مراقبت بیشتر از مراتع و جنگل‌های هرمزگان با شروع فصل گرما

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان در خصوص آتش‌سوزی‌های اخیر گفت: با توجه به شروع فصل گرم و خشک در استان لزوم مراقبت و صیانت از عرصه‌های طبیعی و جنگل‌ها افزایش یافته است.

امید ذاکری افزود: با گرم شدن هوا و وضعیت خوب بارندگی طی سال‌های اخیر، مراتع از سطح تراکم و انبوه بیشتری برخوردار شده است.

وی اظهار داشت: در هرمزگان بیشتر گونه‌های پوشش گیاهی یک‌ساله و فصلی است و با آغاز فصل گرما و خشک بودن آب و هوا، آتش‌سوزی اتفاق می‌افتد.

مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان خاطر نشان کرد: با حضور به موقع یگان‌های حفاظت منابع طبیعی، نیروهای آتش‌نشانی، کمک‌های سازمان‌های مردم نهاد و مردم محلی، آتش‌سوزی‌های رخ داده مهار شده است.

ذاکری یادآور شد: در فروردین‌ماه سال‌جاری یک مورد و در اردیبهشت‌ماه نیز با توجه به گرم شدن هوا، عمده آتش‌سوزی‌ها اتفاق افتاده که تا تیرماه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: طبق آخرین آمار تاکنون، ۵۰هکتاراز مراتع شهرستان‌های بستک، رودان، میناب، بندرعباس، خمیر و بندرلنگه دچار حریق شده است.

مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان از شهروندان خواست در مواقع بهره‌مندی از طبیعت و مراتع مراقب باشند جرقه یا آتش نیم سوخته‌ای از خود به جای نگذارند و یا اینکه شیشه‌های رها شده را با توجه به تابش نور مستقیم خورشید مثل ذره بین عمل کرده و موجب بروز حریق می‌شود

مهار آتش سوزی‌ها در مراتع شهرستان بندرعباس

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری بندرعباس در این زمینه گفت: مساحت ۱۰هکتار از منطقه کوه گنو به علت نامعلومی دچاز حریق شد.

روح الله وفاکیش افزود: ماموران حفاظت منابع طبیعی و نیروهای آتش‌نشانی پس از ۷ساعت توانستند آتش افروخته شده را مهار کرده و از پیشروی آن جلوگیری کنند.

او بیان داشت: همچنین در اردیبهشت‌ماه امسال مناطق ذرتو و خورگو در شهرستان بندرعباس دچار حرق و با همکاری اهالی محلی و نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی محار شد که علت اصلی این آتش‌سوزی همچنان در دست بررسی است.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری بندرعباس از مردم خواست تا با توجه به گرم شدن هوا و پوشش علف‌های خشک، در صورت مشاهده هرگونه آتش‌سوزی و تصرف در مناطق با شماره‌گیری سامانه گویای ۱۵۰۴ به ماموران یگان حفاظت اطلاع دهند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آتش سوزی هرمزگان مراتع عرصه های طبیعی منابع طبیعی آتش سوزی ها جنگل ها فصل گرم عرصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۶۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادواره شهیدان دارا و رئیسی در بخش تخت بندرعباس

فرمانده منطقه پنجم دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در این مراسم گفت: جنگ با دولت استکبار امریکا در روحیه شهید دارا و رئیسی با شهادت طلبی همراه بود.

دریادار علی عظمایی افزود: در دوران جنگ دفاع مقدس دشمن در جنوب کشور نتوانست راه به جایی ببرد و زمین گیر شد و به لطف و توکل خدا تو دهنی محکمی به صدام و آمریکا خورد.

وی افزود: عملیات وعده صادق نیز پاسخ کوچکی به کج فهمی‌ها و دست درازی‌های دشمن به این کشور بود.

در پایان این مراسم از خانواده‌های شهدا روستای سرخاء و خانواده سه شهید مدافع حرم استان هرمزگان تجلیل و قدردانی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • راهپیمایی مردم هرمزگان علیه رژیم صهیونیستی
  • راهپیمایی همبستگی با مردم غزه در هرمزگان برگزار شد
  • راهپیمایی مردم هرمزگان بر علیه رژیم صهیونیستی
  • ضرورت استفاده از پسماند کشاورزی برای جلوگیری از فشار کمتر به مراتع همدان
  • هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران
  • یادواره شهیدان دارا و رئیسی در بخش تخت بندرعباس
  • هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران
  • جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع همدان
  • دامداران ضوابط قرق مراتع را رعایت کنند
  • احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع به دلیل غنی شدن پوشش گیاهی منطقه