Web Analytics Made Easy - Statcounter

متخصص داخلی و فوق تخصص روماتولوژی ضمن توصیه هایی برای زانودرد، روماتیسم و آرتروز گفت: باید از نظر فشارکاری رعایت و از کار سنگین پرهیز شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ دکتر سید محمد حسینیان شنبه شب (10 خرداد) در ویژه برنامه  مجازی «مطب در خانه» در پاسخ به خانمی 58 ساله که هنگام راه رفتن از زانو به پائین احساس خستگی شدید می کند و مچ پای راست او ورم دارد؛ گفت: این دردها و ورم زانو علت های مختلفی از جمله آرتروز و روماتیسم های می تواند داشته باشد؛ اول از همه باید از نظر فشار کاری رعایت کنید، کار سنگین انجام ندهید، در مورد زانو هم توالت فرنگی استفاده کنید، دو زانو و چهار زانو ننشینید و رعایت های لازم باید انجام شود و اگر بهتر نشد حتماً به یک پزشک مراجعه کنید تا درمان لازم صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

متخصص داخلی و فوق تخصص روماتولوژی در پاسخ به سئوال بانوی ۵۰ ساله دیگری که پرسید«مدتی است در خواب زانو و لگنم به شدت درد می گیرد و زمانی از زمین بلند می شوم، بعد از مدت کوتاهی درد کاملاً قطع می شود» افزود: این علائم می تواند از علل روماتیسمی باشد و از طرفی هم مشکلات استرسی و روحی هم می تواند این حالت را ایجاد کند؛ فعلاً به طور کوتاه مدت شب ها از داروهای مسکن (در حد یک تا دو هفته) استفاده کنید اما اگر بهتر نشدید حتماً باید مراجعه حضوری داشته و معاینه کامل صورت بگیرد.

 

 

وی در پاسخ سئوال خانمی 45 ساله که هر دو زانوی او به خصوص زانوی چپ بیشتر درد می کند به طوری که در خواب قفل می شود و زمانی که پیاده روی می کند درد بیشتر است؛ در ضمن آرنج و گردن او هم درد می کند و زمانی که کار بیشتری دارد هم زانو و هم آرنج او درد می گیرد؛ بیان کرد: این علائم می تواند نشانه آرتروز و یا علل دیگری داشته باشد؛ باید از هر مفصلی درست استفاده کنید و فشار زیادی روی آن ها، به خصوص زانوها نیاورید، توالت فرنگی استفاده شود، سطح شیب دار بالا و پائین نروید، پله را رعایت کنید و در مورد دست ها و آرنج ها نیز حرکاتی که خم و راست کردن و یا نیروی زیادی به انگشت ها وارد می شود را باید رعایت کنید و در صورت عدم بهبود باید معاینه کامل بالینی انجام شود.

 

 

حسینیان در پاسخ به فردی ۴۲ ساله که تقریباً 2 ماه زانو درد بسیار شدید دارد اما نه در حالت عادی و فقط هنگام استفاده از پله های ساختمان؛ اظهار داشت: در سن 42 سالگی رعایت ها باید بیشتر انجام شود و داروها از جمله داروهای غضروف ساز خیلی عملکرد مناسبی ندارند و رعایت کردن و پرهیزهایی که قبلاً ذکر شد باید انجام شود و استفاده از پله ها را سعی کنید کم باشد و یا حداقل با عجله بالا و پائین نروید و یکی از مهمترین مسائلی که وجود دارد، کاهش وزن و ورزش مناسب است.

 

 

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مدتی است دست، پا، آرنج و انگشتانم درد دارد؛ به دکتر روماتولوژی مراجعه کردم و آزمایش دادم و گفت روماتیسم خفیف داری و چند تا مسکن (قرص سولفاسالازین) داد؛ یک ماه قرص ها را خوردم و دیگر ادامه ندادم؛ به نظر شما باید قرص ها را بخورم؟ و اگر نخورم آیا روماتیسم شدید می شود؟ توضیح داد: شرح حال شما بسیار ناقص است اما اگر تشخیص روماتیسم باشد، باید داروها مرتب استفاده شود زیرا در صورت تشدید تورم و مشکلات مفصلی آرام آرام، آن مفصل تخریب شده و شکل و حالت خود را از دست می دهد اما اگر خفیف باشد با ورزش و رعایت کردن مسائل، برطرف می شود.

 

 

متخصص داخلی و فوق تخصص روماتولوژی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مادر من 68 سال دارد و الان نزدیک به 4 ماه است که هنگام خم و راست شدن رگ زیر زانوی او درد می کند و هنگامی که سرپا می ایستد نمی تواند بنشیند؛ چند بار به دکتر مراجعه کرده اما هنوز خوب نشدند؛ چکار کند؟ گفت: بیشترین حالتی که در سن های بالا موجب این مشکلات می شود، آرتروز زانو است لذا مواردی که در مورد رعایت کردن است و قبلاً ذکر شد باید رعایت و وزن کم بشود و استفاده از زانوها مناسب باشد.

 

 

وی در پاسخ به سؤال خانمی 65 ساله که آرتروز شدید زانو دارد به طوری که پاهای او حالت پرانتزی پیدا کرده و دکتر هم گفته باید عمل کند اما می ترسد که اوضاع بدتر شود؛ آیا عمل زانو راه مناسبی است؟ و یا با مراعات کردن و استخر می شود وضعیت را نگه داشت که نیازی به عمل نباشد؟ در ضمن گاهی اوقات به شدت ورم کرده و بعد از چند روز استراحت خوب می شود؛ توضیح داد: اگر زانوها حالت پرانتزی پیدا کرده، بهترین راه، تعویض مفصل است و سن 65 سال نیز سن و سال مناسبی است و خیلی هم ترسناک نیست و انجام دادن آن مشکلی ایجاد نمی کند البته بهتر است قبل از عمل، وزن مناسب داشته باشید که بعد آن به مشکل برنخورید.

 

 

حسینیان در پاسخ به سؤال دختری 16 ساله که گاهی اوقات دست چپ او درد می گیرد و بی حس می شود؛ این علائم را مربوط به استرس و بی ربط به روماتیسم دانست و سپس در پاسخ به فردی که پرسید «من 40 سال دارم؛ زمان راه رفتن مشکلی ندارم و فقط در زمان دویدن زانوی من خالی می کند و زمین می خورم» بیان کرد: علائمی که ذکر کردید، می تواند مربوط به آسیب دیدن ربات های زانو باشد بهتر است یک ام آر آی از زانو گرفته شود و به ارتوپد مراجعه کنید.

 

 

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برای واریس پا چه باید کرد و چه قرص و دارویی تجویز می کنید؟ اظهار داشت: واریس درمان های مختلفی دارد اما سبک ترین آن ها رعایت کردن است؛ اینکه زیاد سرپا نایستید، هنگام نشستن پاها را آویزان نکنید بلکه کامل صاف کنید و بعد از آن استفاده از جوراب های واریسی و هم درمان های جراحی است و درمان دارویی تاثیر آنچنانی ندارد.

 

 

متخصص داخلی و فوق تخصص روماتولوژی در پاسخ به سؤال فردی که پرسید 30 سال دارم و کنار پای سمت چپ که واریس شدیدی دارد، خارش هم پیدا شده و دانه های ریز زده و خونی می شود؛ توضیح داد: باید جوراب های واریسی استفاده کنید و اگر با آن ها هم بهتر نشد حتمآً باید یک معاینه کامل انجام شود تا چیزی غیر از واریس نباشد و اگر باز هم واریس شدید بود شاید نیاز به اقدامات جراحی هم داشته باشد.

 

 

وی در پاسخ به اینکه مدتی است لگن سمت چپ گاهی درد شدید دارد، با سرما درد آن بیشتر می شود و موقع رکوع نیز گاهی درد می کند چکار باید بکنم؟ گفت: شرح حال خیلی ناقص است اما پیشنهاد اول این است که مراعات کنید تا فشار به آن نیاید و مهم این است که شرح حال اولیه چه چیزی باشد، آیا در اثر آسیب است یا خیر؟ و اگر هم آسیب دیدگی نباشد و مدت طولانی ادامه پیدا کند باید هم از نظر آسیب های مفصلی و هم از نظر روماتیسمی یک معاینه دقیق بشود.

 

 

متخصص داخلی و فوق تخصص روماتولوژی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در 15 ماهگی دخترم متوجه روماتیسم و لوپوس شدم؛ الان 3 سال قرص مصرف می کنم و حدود 2 تا 3 ماه است که ریزش موی شدید دارم(در حدی که حجم موهای من به یک سوم شاید هم کمتر رسیده است)؛ دکتر نیز داروهایم را قطع کرد اما بعد از دو هفته قطع نشد؛ آزمایش دادم و قرص ها را زیاد کرد باز هم قطع نشد و گفت به دکتر پوست مراجعه کنم که دکتر پوست نیز گفتند تلوژن فعال شده و داروی ساختنی دادند که حدود دو هفته است استفاده می کنم اما ریزش کم نشده و من دارم موهایم را از دست می دهم؛ نظر شما چیست؟ افزود: ریزش مو، هم در بیماری لوپوس دیده می شود و هم بعد از حاملگی می تواند تشدید شود و هم در اثر عوارض داروهای مختلف می تواند این حالت ایجاد بشود؛ اینکه دارو را تغییر دادند خوب است اما باید حتماً حواسمان باشد که خود بیماری لوپوس فعال نشده باشد.

 

 

وی در پاسخ به سوالی خانمی 51 ساله که جدیداً کف پاهای او خیلی درد می کند و دستانش خواب می رود؛ بیان کرد: معمولاً این علائم ناشی از کار و فعالیت است و می تواند ناشی از سرپا وایستادن زیاد هم باشد؛ خواب رفتن دست ها برای این است که از مچ زیاد استفاده می کنید و عصب هایی که از مچ داخل دست می رود آسیب می بینید و حالت خواب رفتگی ایجاد می شود و همچنین در مورد پاها نیز، سرپا ایستادن طولانی می تواند این علائم را ایجاد کند لذا بهترین کار مصرف دارو نیست بلکه بهترین کار این است که کار و فعالیت خود را کمتر کرده و در عوض استراحت و ورزش مناسب داشته باشید.

 

پایان پیام/667

منبع: شبستان

کلیدواژه: روماتیسم پاسخ به سوالات استفاده کنید رعایت کردن انجام شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۷۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰ درصد تشخیص پزشکان وابسته به آزمایشگاه است

صدیقه شریف زاده دکترای علوم آزمایشگاهی، متخصص ایمونولوژی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره اهمیت روز آزمایشگاه گفت: با توجه به وسعت کار در تشخیص بیماری‌ها این روز بسیار مهم است و بنا بر برآوردهای اطلاعات چاپ شده، ۷۰ درصد تشخیص پزشکان وابسته به تشخیص‌های آزمایشگاهی است.

وی افزود: یکی از ارکان اصلی تیم مراقبت‌های بهداشتی موضوع آزمایشگاه است و باید روزی برای این امر داشته باشیم تا افراد متخصص این حوزه به جامعه معرفی شوند.

شریف زاده، پیرامون جایگاه آزمایشگاه‌ها در تشخیص و درمان بیماری‌ها، تاکید کرد: آزمایشگاه‌ها در تشخیص بیماری نقش اساسی ایفا می‌کنند و برای کمک به تشخیص پزشکان، غربالگری، پیشگیری از بیماری‌ها و حتی پیگیری درمان، اهمیت بالایی دارند.

وی اظهار کرد: ارزش پیش گویی و پیگیری بیماری نیازمند خدمات آزمایشگاهی است لذا جایگاه این موضوع بسیار بالا است.

شریف زاده گفت: آزمایشگاه‌های خوبی در کشور داریم که خدمات عمومی و تخصصی با کیفیتی را ارائه می‌دهند.

کد خبر 6081717 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • پرونده فوت متخصص قلب طرحی به کجا رسید؟
  • پیگیری پرونده فوت متخصص قلب طرحی
  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز/ ارتباط آرتروز زانو با زوال عقل
  • بلینگام: هر تیمی جز رئال جلوی سیتی زانو می‌زد
  • ۷۰ درصد تشخیص پزشکان وابسته به آزمایشگاه است
  • مغانلو متخصص گلزنی در دربی اصفهان (ویدیو)
  • کارلو آنچلوتی متخصص حذف پپ گواردیولا از لیگ قهرمانان اروپا
  • آخرین خبر از بازگشت کوین یامگا در فصل آینده
  • تشریح وضعیت یامگا برای فصل آینده
  • پروتزهای بومی مفصل زانو و لگن نیاز مراکز درمانی را تامین می‌کنند