Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-20@03:52:30 GMT

تصاویر/حال ناخوش کاروانسرای تاریخی محمدآباد قم

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۲۷۹۷۹

تصاویر/حال ناخوش کاروانسرای تاریخی محمدآباد قم

کاروانسرای سنگی محمدآباد قم مربوط به دوره سلجوقی، در فاصله ۴۸ کیلومتری شمال شرقی قم و در نزدیکی روستای محمدآباد کاج در منطقه قمرود واقع شده و این قلعه در نقطه ثقل راه‌های تاریخی قم به ری و ساوه و در حال حاضر در جاده قم-گرمسار قرار دارد.

به گزارش سرویس چندرسانه ای شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛در ساخت این کاروانسرا از لاشه سنگ‌های کوه استفاده شده و این اثر با مساحت ۱۲۶۱۰ متر مربع یکی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین بناها و کاروانسراهای تاریخی ایران است که به شکل چهار ایوانی با حصارهای عظیم سنگی و هشت برج دیده بانی و مستحکم طراحی گردیده که ستون‌ها، برج‌ها و ایوان‌های بلند و استوار آن شکوه تخت جمشید را تداعی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اثر در آبان ماه ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۳۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده، اما متاسفانه این بنای تاریخی امروز محافظت نمی‌شود و در سال‌های اخیر شاهد تخریب و ویران شدن بخش‌های زیادی از این کاروانسرا که قدمت آن به سده پنجم و ششم هجری باز می‌گردد هستیم که به نظر می‌رسید ساماندهی و مرمت آن می‌تواند ظرفیت و پتانسیلی برای جذب گردشگران باشد.

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۷۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی کرمانشاه امروز رایگان است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، فرمانی گفت: به مناسبت روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی بازدید از ابنیه و محوطه‌های تاریخی استان کرمانشاه در روز پنجشنبه ( ۳۰ فروردین‌) رایگان است.

دیگر خبرها

  • آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان
  • غیرقابل دسترس ترین مکان عبادت روی سیاره زمین! (+عکس)
  • معاهده‌های بین المللی محافظت از بنا‌های تاریخی
  • آبگیری بندهای سنگی و ملاتی و گوراب ها در سیرجان
  • بهره برداری از ۱۴ پروژه اجرای طرح هادی در رودسر
  • بازدید از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی کرمانشاه امروز رایگان است
  • ۱۵ میلیارد ریال برای مرمت کاروانسرای تاریخی آوه ساوه تخصیص یافت
  • آبگیری بند سنگی ملاتی لاسرداب اردستان
  • ثبت ۲ هزار و ۱۰۰ اثر ملی و ۸ اثر جهانی در خراسان رضوی
  • شاهکار تاریخی رونالدو در باتلاق مسکو