Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@23:05:39 GMT

دخانیات؛ داروی دیروز، قاتل امروز

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۲۷۹۹۷

دخانیات؛ داروی دیروز، قاتل امروز

استعمال دخانیات عادتی دیرینه است که ریشه در آتش زدن برگ‌های تنباکو توسط بومیان قاره آمریکا و استنشاق دود آن دارد؛ امروزه این محصول که زمانی خواص درمانی داشت، اکنون به معضلی فراگیر و کشنده تبدیل شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مدت کمی پس از آنکه کریستف کلمپ برگ‌های تنباکو را به اسپانیا آورد، سیگار کشیدن بسیار محبوب شد تاجایی‌که به سرعت سراسر اروپا و سپس کل دنیا را فراگرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه سیگارکشیدن به دومین عامل مرگ‌ومیر جهانی تبدیلشده و معضلی جدی برای افراد محسوب می‌شود. در طول چند دهه اخیر و با تلاش جوامع مختلف برای منع استعمال دخانیات، توجه بسیاری از انسان‌ها به ترک این ماده مضر جلب شده است. اگرچه هنوز هم تعداد افراد سیگاری کم نیست؛ موضوع بدتر این است که استعمال دخانیات، بیش‌از خود فرد اطرافیان او را نیز در معرض خطر و تهدیدات ناشی از استنشاق دود آن قرار می‌دهد. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی به منظور ترغیب افراد سیگاری به ترک این محصول وابسته‌کننده، روزی را به‌عنوان " روز جهانی بدون دخانیات" تعیین کرده است تا در آن روز افراد بتوانند لذت زندگی در جامعه‌ای پاک و سالم‌را تجربه کنند. در چنین روزی افراد سیگاری تشویق می‌شوند که حداقل برای ۲۴ ساعت از استعمال هرگونه دخانیات پرهیز نکنند.

تاریخچه روز جهانی بدون دخانیات

ازآنجایی‌که دستیابی به دنیایی عاری از دخانیات نیازمند تلاش همگانی است، در سال ۱۹۸۷ روزی برای افزایش آگاهی از خطرات ناشی از آن، ایجاد انگیزه لازم برای ترک تمامی محصولات مرتبط با توتون و تنباکو و کاهش آمار تلفات ناشی از آن تعیین شد، تا شانس زندگی آزاد از هرگونه وابستگی و دنیایی بدون عوامل مضر را برای افراد فراهم آورد. علاوه بر این گام نهادن در مسیر تحقق اهداف این روز می‌تواند نقش بسزایی در کاهش هزینه‌های فرد سیگاری داشته باشد.

اهداف روز جهانی بدون دخانیات

روز بدون توتون و تنباکو در ابتدا با هدف آگاهی از خطرات و مضرات فراوان سیگار کشیدن و همچنین صرف هزینه‌های گزاف برای خرید سیگار تعیین شد؛ محصولی که در گذشته به‌عنوان یک راهکار درمانی سالم استفاده می‌شد، به تدریج جای خود را به یکی از قاتلان اصلی مردم سراسر دنیا داد. درحقیقت بیشترین مرگ‌ومیر بیماران سرطانی در میان مبتلایان به سرطان ریه دیده می‌شود و عامل ۲۲ درصد از مرگ‌های سرطانی، استعمال دخانیات است.

هدف از تعیین روز بدون دخانیات، برجسته‌کردن نقش مهم سلامتی ریه‌ها در زندگی افراد و یادآوری اهمیت خود مراقبتی است. از دیگر اهداف این روز نیز ارائه آموزش‌های لازم به افراد سیگاری و مصرف‌کنندگان انواع توتون و تنباکو و اطرافیان آن‌ها، نسبت به خطرات ناشی از استعمال دخانیات و ارتقای سطح آگاهی آن‌ها است که می‌تواند به بروز تغییرات مثبت در عادات غلط زندگی آن‌ها و در نهایت اتخاذ شیوه‌های سالم زندگی منجر شود. همچنین در این روز به افراد آموزش داده می‌شود که ترک دخانیات به یکباره امکان‌پذیر نیست و باید برای حذف کامل آن رویه کاهش تدریجی را در پیش گرفت.

روز جهانی بدون دخانیات ۲۰۲۰ تمرکز این روز در سال جاری روی جوانان و نوجوانان، محافظت از آن‌ها در برابر تبلیغات و بازاریابی شرکت‌های تولیدکننده و فروشندگان دخانیات قرار دارد؛ با این امید که تلاش‌های سال جاری افراد سیگاری را به مقاومت در برابر وسوسه تبلیغات سوق دهد و باعث پیشگیری از وابستگی آن‌ها به دخانیات شود، زیرا هرچه استعمال دخانیات از سنین پایین‌تر آغاز شود، احتمال ایجاد اعتیاد نسبت به نیکوتین بیشتر می‌شود. کد خبر 426345

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سیگار ترک سیگار راه های ترک سیگار روز جهانی مصرف دخانیات توتون تنباکو سرطان ریه سرطان بیماران سرطانی مرگ و مير روز جهانی بدون دخانیات شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق روز جهانی بدون دخانیات استعمال دخانیات افراد سیگاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۷۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت افغانی به ریال امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

امروز قیمت افغانی افغانستان در بازار آزاد مانند دیروز با کاهش قیمت روبرو بوده است، قیمت افغانی افغانستان که دیروز با کاهش قیمت ۱۱ تومانی به ۹۳۷ رسیده بود، امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ با کاهش ۲۵ تومانی (۲.۷۴ درصد) به ۹۱۲ رسید.

بالاترین قیمت افغانی افغانستان در ۲۴ ساعت گذشته ۹۲۲ تومان و در پایین‌ترین قیمت در رقم ۹۱۲ تومان خرید و فروش می‌شد.

قیمت فعلی افغانی افغانستان نسبت به هفته گذشته ۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین بهای هر واحد افغانی افغانستان در شش ماه گذشته حدود ۳۳.۱۴ درصد افزایش یافته است.

در حال حاضر هر ۱۰۰ دلار آمریکا برابر است با ۷,۲۱۳ افغانی افغانستان.

در حال حاضر یک میلیون تومان برابر است با ۱,۰۹۶ افغانی افغانستان.

منبع: رکنا

tags # قیمت افغانی سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • رژیم‌های سم‌زدایی از بدن؛ دروغ یا واقعیت؟
  • محمدیه به شهر بدون دخانیات تبدیل می‌شود
  • طناب دار بر گردن عامل جنایت برج سپید | توقف حکم ۲ قاتل و یک متجاوز در لحظه آخر
  • کدام داروها را می توان بدون نسخه خرید؟ | زمانی که باید مصرف داروهای OTC را قطع کنید
  • دیروز مدعی اول قهرمانی امروز تلاش برای سومی!
  • سکه امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ گران شد یا ارزان ؟
  • شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت
  • مفقود شدن ۳ نفر از منطقه عشایر نشین عنبرآباد در اثر سيل
  • قیمت درهم امارات امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت افغانی به ریال امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳