Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@03:27:31 GMT

هنرمند میبدی زیلوهایی با کاربری‌های جدید طراحی کرد

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۲۸۰۳۳

هنرمند میبدی زیلوهایی با کاربری‌های جدید طراحی کرد

زیلو از زیراندازهای پرکاربرد و صنایع دستی شناخته شده ایرانیان است که اقداماتی برای ثبت جهانی آن در میبد که به عنوان شهر زبلو شناخته می‌شود، صورت گرفته و برخی از هنرمندان فعال در این هنر صنعت پای در مسیر تحقیق و پژوهش نهاده‌اند تا با ایجاد محصولات نو  این میراث ارزشمند را بیش از پیش به جامعه بشناسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آویزه‌های تزئینی (تاپ استری) در واقع بافته‌های پودنمای ساده بافی هستند که نقوش آن با روش بافت آزاد ایجاد می‌شود و پود کاملاً روی تار را می‌پوشاند و نقش را می‌سازد.

نفیسه پورمحمودآبادی متولد ۱۳۶۷ که از سال ۸۳ با علاقه فراوان  رشته هنر را برگزیده از هنرمندانی است که با دیدی نو و پشتکاری  که خصلت مردمان کویر مرکزی ایران است وقت و انرژی خود را در این راه صرف کرده‌است .

وی با تحقیقاتی که در رشته زیلو و مرتبط با پایان‌نامه تحصیلی خود در مقطع کارشناسی رشته بافت داشته، نوآوری‌هایی را در زمینه بافت و طراحی زیلو انجام داده‌ است.

این هنرمند در گفت و گو با ایرنا گفت: تحقیقاتم را با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته نقاشی دنبال کردم و زیلو را وارد حوزه آویزه‌های تزئینی (تاپ استری)  که یکی از رده‌های مطرح هنرهای تجسمی است، کردم و کاربری‌هایی تزئینی حاصل ارتباط تاپ استری با زیلو ایجاد شد.

وی ادامه داد : از مجموع آویزه‌های تزئینی (تاپ استری)  بعضی از آنها حالتی دکوری دارد،  یک سری هم در قالب فرش‌های نرم و زیراندازهای پرزدار و ۲ رو تولید شده که قابلیت تولید انبوه را دارد.

پورمحمودآبادی گفت: نتیجه تحقیقات و کارهایی که انجام دادم از بین بردن سفتی و سختی زیلو است که گاهی باعث می‌شود کمتر مورد استقبال و استفاده قرار گیرد.

وی گفت: من بافنده زیلو نیستم اما برای انجام تحقیقات بافت زیلو را فرا گرفتم تا بتوانم بر روی آن نوآوری و خلاقیت داشته‌باشم.

این هنرمند رشته زیلو بافی در ارتباط با تهیه تجهیزاتی که در هنر خود نیاز دارد ، اظهار داشت : یک سری از تجهیزات را بافنده‌ها دارند اما تجهیزات و رنگ‌هایی خاص که برای کارم در نظر دارم را خودم تهیه و در اختیار بافنده می‌گذارم.

وی  گفت: یک هنرمند همیشه ایده می‌دهد و وسیله سرمایه‌دارشدن دیگران را فراهم می‌کند به همین دلیل در مسیری که پیش گرفته‌ام سعی می‌کنم اگر بازده مالی هم ندارد آن را به اتمام برسانم .

پورمحمودآبادی در خصوص غرفه‌های اختصاص یافته به صنایع دستی در بنای تاریخی شاه عباسی میبد که اخیرا به مزایده گذاشته شده نیز اظهار داشت: بودن در این غرفه‌ها برای هنرمندان هزینه زیادی دارد و هر هنرمندی در آغاز کارش نیاز به حمایت دارد بنا بر این به مزایده گذاشتن غرفه‌ها با توجه به شرایطی که هنرمندان دارند، به صلاح این قشر نیست.

مرکز شهرستان ۱۰۵هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.   

برچسب‌ها میبد هنرهای تجسمی یزد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میبد هنرهای تجسمی یزد میبد هنرهای تجسمی یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۸۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیصص ۵ هزار مترزمین برای کاربری‌های عمومی در روستای نادیلو

موسوی گفت: روستای نادینلو فاقد کاربری‌های عمومی است و مردم از این بابت با مشکل مواجه هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • پس لرزه‌های بازگشت گشت ارشاد؛ صدای همه درآمد!
  • پس لرزه‌های بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها
  • پس لرزه های بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها /راهی جز خون دل خوردن نمانده /این روش مأموران، خلاف شرع و عقل است
  • نظر فاضل میبدی در مورد گشت ارشاد با روش قدیمی: خلاف شرع و عقل است
  • معرفی ۱۰ چهره برتر هنر انقلاب اسلامی استان بوشهر
  • صنعت اسباب بازی، مسئله جدی دانشگاه‌های جهان
  • تخصیص ۵ هزار مترزمین برای کاربری‌های عمومی در روستای نادیلو
  • تخصیصص ۵ هزار مترزمین برای کاربری‌های عمومی در روستای نادیلو
  • آشنایی با آموزش طراحی لباس و بازار کار آن
  • ابلاغ طرح تفصیلی بافت تاریخی گرگان