Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اکوفارس، سعید موتمنی در گفتگو با مهر با برشمردن مجموعه اتفاقاتی که منجر به افزایش قیمت برخی از انواع خودرو همچون پراید تا سقف ۹۰ میلیون تومان شد، گفت: بازار خودرو از اسفندماه سال گذشته و همزمان با شیوع ویروس کرونا با رکود جدی موجه شده بود و درست در ایامی که بازار در تعطیلی به سر می‌برد، در روزهای ابتدایی فروردین ماه فعالان بازار متوجه شدند که قیمت انواع خودروها ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو افزود: در همان روزهایی که بازار خودرو، روند رو به رشد خود را از ابتدای سال آغاز کرد، نمایشگاه‌های خودرو در تمامی استان‌های کشور تعطیل بودند؛ این در حالی است که با افزایش نرخ، این سوال پیش روی فعالان بازار خودرو قرار گرفته که در ایامی که بازار خودرو عملاً تعطیل است و معاملات به حداقل رسیده است، چه کسانی با قیمت خودرو بازی کردند.

وی تصریح کرد: در جریان بررسی‌های صورت گرفته از بازار خودرو متوجه شدیم که برخی نمایندگی‌های متخلف خودروسازان در ایام تعطیلی نمایشگاه‌های خودرو، از ۱۵ تا ۱۷ فروردین ماه آغاز به کار کرده و خودروهای سند سفید یا کارتکسی فروخته‌اند؛ به نحوی که از دی‌ماه و همزمان با آغاز شیوع ویروس کرونا، فروش خودروهای ویرایشی را شروع کرده بودند؛ به نحوی که هر دستگاه پژو ۲۰۶ که تا پیش از عید، به نرخ ۹۵ میلیون تومان به فروش می‌رسید، در روزهای ابتدایی سال جاری از سوی برخی نمایندگی‌های خودروسازان به نرخ ۱۱۸ میلیون تومان به فروش می‌رفت؛ در حالی که قیمت این خودرو در چهارم اسفندماه، حدود ۱۰۰ میلیون تومان بود.

به گفته موتمنی، در بازار آزاد نرخ هر دستگاه پژو ۲۰۶ از سوی واسطه‌ها و دلالان تا مرز ۱۶۰ میلیون تومان هم پیش رفت؛ اما نکته حائز اهمیت آن است که برخی از نمایندگان رسمی خودروسازان، وقتی نرخ را به یکباره از ۹۵ میلیون تومان به ۱۱۸ میلیون تومان افزایش می‌دهد، این افزایش نرخ به پایه‌ای برای تعیین نرخ حاشیه بازار تبدیل می‌شود و وقتی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد چون با ۵ تا ۶ دست واسطه معامله شده و هر یک از این واسطه‌ها، یک میلیون تومان هم روی خودرو اضافه کنند، به یکباره ده میلیون تومان به نرخ خودرو اضافه می‌شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو افزود: فروش خودروهای کارتکسی در شرایطی صورت می‌گیرد که به واسطه ابلاغیه دولت، از سوم شهریورماه ۹۸ فروش این خودروها ممنوع بوده است.

وی اظهار داشت: سند خودروهای ویرایشی از سوی شرکت خودروساز صادر می‌شود و باید جلوی آن را هر چه سریع‌تر سد کرد، این در حالی است که اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مذاکرات و نامه‌نگاری‌هایی را با مقامات دولتی صورت داده و هر لحظه پیگیری کرده که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، جلوی معامله خودروهای ویرایشی را بگیرد؛ اما این کار تاکنون رخ نداده است.

موتمنی گفت: مجموعه سیاست‌های دولت ظرف دو هفته گذشته و از ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری، توانسته بازار خودرو را آرام کند و قیمت‌ها هم اکنون به شدت افت کرده است؛ این در حالی است که ورود شورای رقابت یک ظرفیت بسیار مناسبی برای کنترل قیمت و بازار خودرو است؛ که بر اساس آن ورود شورای رقابت به موضوع ساماندهی بازار خودرو، یک گام مثبت برای ساماندهی بازار به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۶ ظرف هفته‌های گذشته از ۱۶۰ میلیون تومان به ۱۱۸ میلیون تومان، هر دستگاه پراید ۱۱۱ از ۹۰ میلیون تومان به ۷۰ میلیون تومان، هر دستگاه پراید ۱۳۱ معادل ۸۵ میلیون تومانی به ۶۶ میلیون تومان رسیده؛ ضمن اینکه هر دستگاه تیبا از نرخ ۹۰ میلیون تومان در حاشیه بازار با یک تصمیم صحیح وزارت صنعت، به ۷۵ میلیون تومان کاهش یافته است؛ ضمن اینکه هر دستگاه پژو ۴۰۵ نیز از ۱۵۰ میلیون تومان به ۱۱۲ میلیون تومان رسیده است.

به گفته موتمنی، کاهش قیمت خودروها ظرف هفته‌های گذشته بسیار چشمگیر بوده است که بخشی از آن، به آثار ناشی از کاهش تقاضا برمی‌گردد که تقاضا برای خرید وجود ندارد؛ اما به هر حال، یک عده خودروها را دپو کرده و هر چند وقت یکبار، بازار را تحریک می‌کنند و البته برخی از نمایندگی‌های خودروسازان پایش کنند که چرا گفته می‌شود خودروسازان افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی نرخ ارز دارند.

وی اظهار داشت: برخورد با پارکینگ‌های خودروسازان از جمله راهکارهایی بوده که منجر به افزایش عرضه خودرو در بازار شده و به همین دلیل اگر خودروهای توقیف شده به کف بازار آمده و سازمان حمایت آنها را به فروش برساند، بازار به لحاظ قیمتی کنترل خواهد شد، این در حالی است که همچنان در بازار، خریدار و فروشنده‌ای وجود ندارد و برخی فقط می‌خواهند که با بازار خودرو به عنوان یک بازار مکاره و دلال بازی برخورد نمایند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اعلام کرد: باید این موضوع را بررسی کرد که آیا می‌توان سقف قیمت برای خودروسازان تعیین کرد؛ به نحوی که اگر سقف قیمتی برای خودروها در نظر گرفته شود و در عین حال، باید زمینه‌ای را فراهم کرد که دستور سرپرست وزارت صمت برای کنترل تقاضای کاذب را هم پیاده سازی کرد؛ به هر حال، اگر سقف قیمت برای خودروهایی که امروز تحویل مشتری شده‌اند، A ریال باشد، امروز این سهم A+۱ است؛ ضمن اینکه قیمت معقول‌تر تعیین می‌شود.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: اتحادیه نمایشگاه داران میلیون تومان ۹۰ میلیون تومان دستگاه پژو بازار خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۸۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خودرو امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش صدای ایران، تارا اتوماتیک تیپ V ۴ امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت در بازار آزاد یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان قیمت دارد و نسبت به دیروز افت قیمت ۳۰ میلیونی را تجربه می‌کند.

۲۰۷ اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای مثل تارا اتوماتیک تیپ V ۴ نسبت به دیروز ۳۰ میلیون ارزان شده و این یکی یک میلیارد و ۴۰ میلیون به‌فروش می‌رسد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما، ۲۰۷ دنده‌ای، ۲۰۷ با موتور TU ۳ و تارا اتوماتیک V ۲ با کاهش قیمت ۱۰ میلیونی روانه بازار شدند و پنج میلیون از قیمت پژو پارس کم شده است. قیمت روز محصولات ایرانخودرو در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

قیمت روز محصولات ایران‌خودرو در بازار آزاد

خودرو

چهارم اردیبهشت ۱۴۰۳
پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳

سورن پلاس دوگانه‌سوز EF۷ مدل ۱۴۰۳،

۸۳۵ میلیون تومان

۸۳۵ میلیون تومان

سورن پلاس بنزینی EF۷ مدل ۱۴۰۲،

۶۳۵ میلیون تومان

۶۳۵ میلیون تومان

دنا پلاس شش‌دنده ارتقایافته مدل ۱۴۰۳،

۹۸۰ میلیون تومان

۹۸۰ میلیون تومان

دنا پلاس اتوماتیک آپشنال مدل ۱۴۰۳

یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان

یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان

پارس سال XU۷p مدل ۱۴۰۲،

۶۸۰ میلیون تومان

۶۷۵ میلیون تومان

۲۰۷ با موتور TU۳ مدل ۱۴۰۳،

۶۹۵ میلیون تومان
۶۸۵ میلیون تومان

۲۰۷ دنده‌ای ارتقایافته مدل ۱۴۰۳،

۸۲۰ میلیون تومان

۸۱۰ میلیون تومان

۲۰۷ اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای مدل ۱۴۰۳

یک میلیارد و ۷۰ میلیون

یک میلیارد و ۴۰ میلیون

رانا پلاس ارتقایافته مدل ۱۴۰۳،

۶۵۰ میلیون تومان

۶۵۰ میلیون تومان

رانا پلاس سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته مدل ۱۴۰۳،

۷۱۰ میلیون تومان
۷۱۰ میلیون تومان

تارا دنده‌ای V۱ مدل ۱۴۰۲،

۸۲۰ میلیون تومان

۸۲۰ میلیون تومان

تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳

یک میلیارد تومان

۹۹۰ میلیون تومان

تارا اتوماتیک V۴ مدل ۱۴۰۳

یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان

یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲،

۶۷۵ میلیون تومان

۶۶۵ میلیون تومان

قیمت محصولات سایپا چهارشنبه ۵ اردیببهشت ۱۴۰۳
قیمت شاهین دنده‌ای و شاهین اتوماتیک امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت به‌ترتیب ۱۵ و ۱۰ میلیون نسبت به دیروز کاهش پیدا کرده است.

قیمت شاهین دنده‌ای در بازار آزاد امروز ۷۶۵ میلیون تومان است و خرید شاهین اتوماتیک ۸۶۵ میلیون تومان آب می‌خورد. کوییک SR نیز که افت قیمت پنج میلیونی را تجربه می‌کند، به‌طور متوسط ۴۵۵ میلیون تومان به خریداران پیشنهاد می‌شود.

اطلس G، اما برخلاف روند امروز بازار، حول‌وحوش ۵۹۵ میلیون تومان فروخته می‌شود که به‌معنی افزایش پنج میلیونی درقیاس با دیروز است. قیمت روز محصولات سایپا در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

قیمت روز خودرو‌های سایپا

مدل چهارم اردیبهشت پنجم اردیبهشت
پراید ۱۵۱ تیپ DA مدل ۱۴۰۳،
۳۴۰ میلیون تومان

۳۴۰ میلیون تومان

تیبا صندوقدار مدل ۱۴۰۱،
۳۹۷ میلیون تومان

۳۹۷ میلیون تومان

تیبا هاچبک مدل ۱۴۰۱،

۴۰۲ میلیون تومان

۴۰۲ میلیون تومان

ساینا S دنده‌ای مدل ۱۴۰۳،
۴۴۵ میلیون تومان

۴۴۵ میلیون تومان

کوئیک GX مدل ۱۴۰۳،

۴۴۵ میلیون تومان

۴۴۵ میلیون تومان

کوئیک SR دنده‌ای مدل ۱۴۰۳،

۴۶۰ میلیون تومان

۴۵۵ میلیون تومان

اطلس مدل ۱۴۰۳،

۵۸۵ میلیون تومان

۵۹۵ میلیون تومان

چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۲
یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان

یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان

چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۳
یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان

یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان

شاهین دنده‌ای مدل ۱۴۰۳،

۷۸۰ میلیون تومان

۷۶۵ میلیون تومان

شاهین اتوماتیک مدل ۱۴۰۳،

۸۷۵ میلیون تومان

۸۶۵ میلیون تومان

دیگر خبرها

  • صعود ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیونی قیمت سواری لوکس خارجی
  • قیمت جدید شاهین در بازار / این مدل ۸۷۰ میلیون تومان شد + جدول قیمت
  • قیمت خودرو‌های ایرانی در بازار، چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با نرخ جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی قیمت وانت پراید!
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی وانت پراید!
  • قیمت خودرو امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • رنو پی کی ۴۰۰ میلیون شد؛ انفجار قیمت خودروی نوستالژیک!
  • چراغ سبز افزایش قیمت خودرو داده شده
  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو