Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-18@10:20:00 GMT

قصه‌های کهن ایرانی در فضای مجازی نقالی می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۲۸۶۳۷

به گزارش ایلنا، در ادامه تعطیلی سالن‌های تئاتر و سینما به دلیل شیوع بیماری کرونا، اداره کل امور سینمایی و تئاتر کانون از سه هنرمند نقال دعوت کرد تا داستان‌های ایرانی کهن را به‌شیوه نقالی روایت کنند.

محمد معجونی در اولین نقل خود داستان «قنبر فتاح» را روایت می‌کند، این روایت داستان تلاش قنبر برای جنگ با حضرت علی (ع) است که در نهایت قنبر با شناخت از آن حضرت، در زمره مریدان ایشان قرار می‌گیرد و سال‌ها با او زندگی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس نقل «تیمور لنگ و حمله‌ی او به ایران»، داستان «قرچه سگزی و نبرد با رستم» و روایت «بیژن و منیژه» سه نقل دیگری است که از سوی معجونی در این طرح روایت خواهد شد.

امیرحسین انصافی دیگر هنرمند نقال نیز با روایت سه نقل، قصه‌ی «حمال تبریزی»، «پیر چنگی» و «کشتی نوح» علاقه‌مندان را به شنیدن داستان‌های ایرانی دعوت می‌کند.

انصافی در نقل «حمال تبریزی»، حکایتی از خلوص بندگی یک حمال و خواسته او از خدا و اجابت تمنایش را نقل می‌کند، «پیر چنگی» حکایت مطرب خوش آوازه‌ای است که جز خدای خود کسی را ندارد و روایت قصه حضرت نوح (ع) و ساختن کشتی برای نجات موجودات جهان از عذاب، دیگر نقالی‌ او است.

در همین حال فهیمه باروتچی با نقل «طوطی و مرد بقال» به روایت داستان شیرین طوطی سخن‌گو و شکستن شیشه روغن برای کودکان می‌پردازد.

هم‌چنین او داستان شفا یافتن «مرد کور»، قصه مرد تهی‌دستی را نقل می‌کند که از «ثروت‌مند»ی طلب غذا کرده ولی مورد بی‌مهری واقع می‌شود اما مرد نابینایی همان فقیر را کمک کرده و دعای مرد فقیر نور را به چشمان مرد نابینا برمی‌گرداند.

قصه‌ی «حاتم طایی» دیگر نقالی این هنرمند است که در آن به پادشاهی بخشنده اشاره شده است که وقتی قصه بخشندگی حاتم را می‌شنود، حسادت کرده و دستور قتل حاتم طایی را می‌دهد.

این ۱۰ نقل به‌زودی در صفحه پرتال و صفحه‌ اختصاصی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اینستاگرام منتشر خواهد شد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: نقالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۸۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پسر لیونل مسی فضای مجازی را منفجر کرد؛ ۵ گل بسیار زیبا و تماشایی پسر ۸ ساله لیونل مسی + ویدئو

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

در این ویدیو، او پس از زدن یک ضربه آزاد غیرقابل مهار، چهار گل شگفت‌انگیز دیگر به ثمر می‌رساند و شادی پس از گل پدرش را تقلید می‌کند.

 

منبع: خبر ورزشی

tags # لیونل مسی سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • برگزاری کارگاه روایت دختر ایرانی درارومیه
  • تصویب کلیات سند ملی محتوا در شورای ملی فضای مجازی کشور
  • داستان‌های عامه ما، ریشه در واقعیت دارند/ ردّپای کهن الگوها در روایت‌های زنان/ مضامین متنوع لالایی‌ها و شعرهای زنانه
  • بهنوش بختیاری بازیگر با ظاهری متفاوت ؛ سوژه جدید فضای مجازی (عکس)
  • آمار ۱.۵ میلیاردی بازدید برنامه‌های نوروزی و رمضانی رسانه ملی در فضای مجازی + فیلم
  • باید‌ها و نباید‌های استفاده کودکان از فضای مجازی
  • تهدیدهای فضای مجازی برای کودکان
  • هرگونه فعالیت در حمایت از دولت جعلی اسرائیل در فضای مجازی را اطلاع دهید
  • پسر لیونل مسی فضای مجازی را منفجر کرد؛ ۵ گل بسیار زیبا و تماشایی پسر ۸ ساله لیونل مسی + ویدئو
  • تصاویر گوسفندی که چای با قند می‌خورد!