Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پروژه ملی که قرار بود 350 هزار دستگاه کامیون به سیستم‌های موقعیت یابی مجهز شوند، 6 شرکت فناور وارد شدند که به گفته آنها علی‌رغم تولید حجم انبوهی از این نوع سیستم‌ها به دلیل عدم شفافیت، دچار خسران شده‌اند.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا پرویزیان، مدیر عامل یکی از شرکت‌های فناور فعال در حوزه سامانه‌های موقعیت یابی در روز دوم ایده‌شو مجازی دات راینکس با بیان اینکه این شرکت یکی از شش شرکت انتخاب شده برای مشارکت در پروژه سپهتن است؛ گفت: پس از انتخاب این شرکت با حمایت سازمان راهداری اقدام به تولید 18هزار دستگاه موقعیت یاب بر اساس مشخصات اعلام شده کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این شرکت در گذشته در زمینه سامانه‌های موقعیت‌یابی اتوبوس‌ها فعال بوده است، اظهار کرد: زمانی که ما در پروژه سپهتن وارد شدیم، یکی از شرکت‌های مورد نظر پلیس وارد پروژه سیستم‌های موقعیت‌یاب اتوبوس‌ها شده بود و پلیس معتقد بود که هوشمند سازی اتوبوس از طریق آن شرکت انجام شود تا نظارت بر عملکرد در این زمینه بیشتر شود.

پرویزیان اضافه کرد: از این رو ما در پروژه سپهتن بر روی هوشمند سازی کامیون‌ها متمرکز و با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدیم به گونه‌ای که پس از مدتی این طرح متوقف و ضررهای زیادی به ما وارد شد.

وی با اشاره به این چالش‌ها توضیح داد: پس از مصوبه هیات وزیران، قراردادها با شرکت معرفی شده از سوی پلیس به امضا رسید و شرکت‌هایی که بعدها از طریق فراخوان وارد این پروژه شدند اطلاعی از مفاد این قرار داد نداشتند. این در حالی است که همه زیر ساخت‌های این پروژه وابسته به شرکتی بود که در ابتدای اجرای پروژه وارد شده بود.

مدیر عامل این شرکت عدم همکاری وزارت نفت در این پروژه را از دیگر چالش‌های اجرای این پروژه نام برد و خاطر نشان کرد: بر اساس توافقات صورت گرفته قرار بود 75درصد از هزینه‌های نصب سامانه از سوی وزارت نفت تامین شود که این امر صورت نگرفت.

پرویزیان ادامه داد: چنین چالش‌هایی موجب شد که شرکت‌هایی همانند ما که واردتولید سامانه با حجم 18 هزار دستگاه شده بودند، متضرر شوند. ما به مسولان دستگاه‌های دولتی اعتماد کردیم ولی عدم شفاف سازی، مشکلاتی را برای ما ایجادکرد.

این فعال حوزه فناوری حضور پلیس در این طرح را از دیگر چالش‌ها عنوان کرد و گفت: وقتی پروژه‌ای رنگ امنیتی به خود می‌گیرد، فعالیت در آن سخت می‌شود و بهتر بود که از توانمندی‌های سازمان راهداری استفاده می‌شد و از داده‌های سامانه برای مدیریت ناوگان حمل و نقل بهره برداری می‌شد.

سندرم مشکل گالیله در پروژه‌های ملی

شیران، مدیر بازرگانی و فروش یکی از شرکت‌های همکار در پروژه سپهتن نیز در این رویداد پروژه سپهتن را مشابه طرح‌های بزرگی چون "تاپوگرافی دیجیتال" اروپا و پروژه آمریکا دانست و گفت: پروژه سپهتن ترکیبی از کارفرما و تیم‌های فنی در حوزه الکترونیک است و یکی از مشکلات این طرح، عدم دارا بودن پیوست مدیریت پروژه است.

وی رویکرد مسوولان پروژه را از دیگر چالش‌های این طرح نام برد و در این باره توضیح داد: زمانی که از سیستم‌های ناوبری سخن به میان می‌آید، بیشتر تصورات بر خرید محصول است و این در حالی است که سیستم‌های ناوبری بیشتر بر ارائه خدمات و سرویس‌های مختلف به ذی‌نفعال متمرکز است. بهتر است در پروژه‌های ملی متمرکز بر سیستم‌های ناوبر به دنبال سرویس‌ها باشند تا خرید محصول.

شیران کاربرد سیستم‌های ناوبری در حوزه حمل و نقل عمومی را در حوزه‌های "جلوگیری از قاچاق سوخت"، "کاهش تصادفات" و "کنترل ساعت کار رانندگان" دانست و ادامه داد: در جلسات این پروژه درخواست‌هایی مطرح می‌شد که من از آن به عنوان "سندرم مشکل گالیه در قرون وسطی" یاد می‌کنم. اگر در این پروژه تصادفات جاده‌ای و قاچاق سوخت به عنوان موضوعات محوری در نظر گرفته می‌شد می‌توانستیم با امکانات موجود در کشور به سمت حل این معضلات حرکت کنیم.

این فعال حوره سیستم‌های ناوبری با اشاره به برخی اخبار در زمینه قاچاق روزانه 5 هزار لیتر سوخت و میزان تصادفات، خاطر نشان کرد: ما با فناوری‌ها و امکانات موجود می‌توانیم به سرعت در جهت رفع این معضلات گام برداریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان فضايي ايران سیستم های ناوبری شركت هاي فناور سیستم های ناوبری موقعیت یابی سیستم ها چالش ها وارد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۸۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناوگان اورژانس دیر با کمک خیرین تجهیز می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، یونس باربرز صبح سه‌شنبه در نشست شورای سلامت شهرستان دیر با اشاره به فرسودگی و عمر بالای ناوگان اورژانس، اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت خیرین در حال پیگیری برای واردات ۳ دستگاه آمبولانس از طریق کشورهای امارات و قطر به شهرستان هستیم.

فرماندار شهرستان دیر با بیان اینکه رایزنی‌هایی در این زمینه از طریق دانشگاه علوم پزشکی و ناظر گمرکات استان داشته‌ایم، افزود: به محض گرفتن مجوز این آمبولانس‌ها وارد شهرستان می‌شوند و خوشبختانه افراد خیری هستند که می‌توانند مشکل ناوگان بهداشت و درمان را حل کنند.

باربرز، مهمترین مشکل شهرداری‌های شهرستان دیر را کمبود اعتبارات دانست و گفت: یکی از مؤلفه‌های تخصیص اعتبارات، جمعیت است که به دلیل جمعیت کم دیر نسبت به سایر شهرستان‌های استان، اعتبارات شهرداری‌های ما کم است و بسیاری از پروژه‌ها به همین خاطر انجام نشده است.

وی افزود: متأسفانه ار نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تاکنون عوارض آلایندگی بین شهرداری‌های جنوب استان توزیع نشده است.

فرماندار شهرستان دیر خواستار ورود جدی تمام ادارات مرتبط با پسماند به این موضوع شد و خاطرنشان کرد: متأسفانه با وجود گرفتن جلسات متعدد درباره پسماند اقدام عملی در این رابطه انجام نداده‌ایم که انتظار است ناظرین و مجریان در این زمینه حساسیت بیشتری به خرج دهند.

وی، راه حل مشکلات شهرستان را کار جهادی برشمرد و افزود: برای حل مشکلات حوزه بهداشت و درمان باید اراده جمعی داشته باشیم.

کد خبر 6086215

دیگر خبرها

  • سیلاب به زیرساخت‌های آب شهرستان زیرکوه خسارت وارد کرد
  • هدف اصلی طرح «شهید عرب» تجهیز سیستم گرمایشی مدارس استان است
  • هدف اصلی طرح شهید عرب تجهیز سیستم گرمایشی مدارس است 
  • ضرورت ورود شرکت‌های فناور به صنعت کردستان
  • آغاز عملیات اجرایی انتقال آب غیرشرب به پارک علم و فناوری خراسان شمالی
  • پایانه های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
  • تجهیز تاسیسات آب شهر اصفهان به تله‌متری
  • ناوگان اورژانس دیر با کمک خیرین تجهیز می‌شود
  • شرکت‌های دانش‌بنیان بوشهر برای حل مسائل زیست محیطی پای کار هستند
  • ناوگان خدمات شهری شبستر به ماشین آلات جدید تجهیز شد