Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر سمیه صادقی معتقد است:هم گیاهان دارویی و هم داروهای گیاهی دارایی فواید زیادی دارنداما باید توجه داشت که مردم نباید در مورد مصرف آنها زیاده روی کرده و حتماتحت نظر متخصصان آنها را مصرف کنند .

خبرگزاری برنالرستان - گروه اجتماعی : این روز ها گیاهان دارویی و دارو های گیاهی جای خود را در سبد کالای خانواده ها به صورت پر رنگی باز کرده است ؛ به طوریکه بازارعطاران در بین مردم رونق بسیار خوبی گرفته ومی شود گفت از شلوغ ترین مغازه ها در هر شهر وبازار قلمداد می شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته استفاده از گیاهان دارویی و دارو های گیاهی در کشوری به قدمت ایران با این سنت ریشه دار پزشکی سابقه تاریخی چند هزار ساله دارد و می توان گفت از کانون های مهم این حوزه در جهان است.

یک  دکترای گیاه پزشکی  در گفت و گو با  برنا ضمن با اشاره به نقش گیاهان دارویی در زندگی امروز بشر ، می گوید : سابقه استفاده از گیاهان دارویی به زمان های قبل بر می گردد و قدمت تاریخی دارد . در زمان های کهن به خاطر  نبود و یا کمبود پزشک و کشف نشدن داروهای درمانی شیمیایی انسانها در طول عمر خود سلامتی خود را با استفاده از همین گیاهانی که منشا دارویی دارند تضمین می کردند .

به گفته دکتر سمیه صادقی امروزه انسان ها با دو دسته گیاهان روبه رو هستند یکی " گیاهان دارویی " که به گیاهانی گفته می شود که امروزه به صورت مستقیم و بدن هیچ مانعی در عطاری ها یافت می شود یعنی در ساختار این دسته گیاهان تغییرات خاصی ایجاد نمی شود ودیگری  داروهای گیاهی که  به گیاهانی گفته می شود که در کارخانه های داروسازی به داروهای مفید و موثر در سلامت انسان ها تبدیل می شود .

این گیاه پزشک در خصوص علت تمایل افراد به دارو های گیاهی یادآورمی شود:گیاهان دارویی دارای اثرات مفیدی هستند و افراد زیادی تمایل و رغبت دارند که از این داروها استفاده نمایند زیرا این داروها دارای خواص بیولوژیکی هستند و اثرات مفیدی در درمان بیماری های مختلف مزمن و حاد دارند.

دکتر صادقی  شیمیایی نبودن آنها برخلاف داروهای درمانی شیمیایی دیگر  ،مقرون به صرفه بودن از لحاظ قیمت نسبت به داروهای درمانی موجود در داروخانه ها  وهمچنین  در دسترس بودن سریع و آسان آن ها در عطاری ها بدون نیاز به مراجعه به پزشک را از عوامل موثر در تمایل افراد به این دارو ها می داند.

 او بیان می کند : تقریبا بیشتر افراد معتقدند که مصرف داروهای گیاهی عوارضی ندارد و به هر اندازه ای که می خواهند می توانند استفاده کنند اما باید خدمت این عزیزان عرض کنم که این یک تصور باطل است زیرا مصرف بیش از اندازه هرچیزی عوارض نامطلوبی برجای  میگذارد که شاید در دراز مدت به جرات می توان گفت زیان های جبران ناپذیری را برای فرد به همراه می آورد به طوری که سلامت فرد به صورت جدی به مخاطره می افتد . بنابراین افراد باید توجه  داشته باشند که همیشه برای مصرف گیاهان دارویی و داروهای گیاهی باید به یک سری نکات توجه کنند و آن این که درست است که هم گیاهان دارویی  و هم داروهای گیاهی دارایی فواید زیادی دارنداما باید توجه داشت که نباید در مورد مصرف آنها زیاده روی کرد. زیرا همین زیاده روی کردن ممکن است باعث بروز مشکلات جدی و حتی مرگ فرد شود پس تا جایی که می توانند باید تحت نظر متخصصان مصرف کنند و از مصرف باتوجه به توصیه اطرافیان و دوستان خود جدا خودداری کنند. افرادی که دارای بیماری های زمینه ای هستند یا خانم هایی که باردار هستند و یا در دوران شیردهی خود به سر می برند نباید به صورت خودسرانه اقدام به مصرف کنند و باید حتما با رعایت نکات ایمنی و زیر نظر متخصصان این کار انجام شود.

 دکتر صادقی  توصیه  می کند: با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما افراد ممکن است دچار ضعف و سردردهایی شوند که اصلی ترین و مهم ترین عامل آن می تواند گرمای حاصل از تابش نورخورشید باشد به همین خاطر به همه عزیزان توصیه می کنم در حد معمول و متعارف از عرق شوید استفاده کنند زیرا این عرق به راحتی از ضعف عمومی بدن جلوگیری می کند و انرژی بدن را بالا می برد ؛شربت خاکشیر بنوشند زیرا این شربت تاثیر زیادی در کاهش سردرد و سر گیجه و بی حالی دارد و یک شربت خنک کننده محسوب می شود ؛بهارنارنج بنوشند زیرا به علت بالا رفتن دمای هوا تعریق بدن زیاد می شود و در نتیجه در خلق و خوی افراد تاثیر منفی می گذارد بدین ترتیب نوشیدن این شربت سبب ایجاد آرامش می شود همچنین تخم شربتی استفاده کنند زیرا برای رفع تشنگی و عطش در فصل گرما بسیار موثر است .

گفت و گو : عاطفه صادقی - برنا لرستان 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: گیاهان دارویی گیاهان دارویی و دارو داروهای گیاهی دارو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۹۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود ۹۶ داروی جدید به بازار در ۱۴۰۲

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از راه اندازی ۴۴ خط جدید تولیدی و ورود ۹۶ داروی جدید به بازار دارویی کشور در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش مشرق، دکتر محمد پیکان‌پور اظهار کرد: با رفع عوامل بروکراتیک و تسهیل و سرعت بخشی به امورات تولیدکنندگان داخلی، ۴۴ خط جدید تولیدی و ۹۶ داروی جدید نظیر تراستوزومب امتانسین، سیستئامین، الترومبوپگ، اپرمیلاست، تیوتروپیوم استنشاقی، گوسلکومب، اتوپوزاید تزریقی، ایمیکیمود، ویگاباترین، ایربزارتان، تاکرولیموس تزریقی، لارونیداز، تراستوزومب دروکستکان، روپی واکائین، وینورلبین خوراکی، نیولومب، فولوسترانت، بوپی واکائین، پاپاورین تزریقی، رانیبیزومب و سیتارابین به بازار دارویی کشور عرضه شد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی برای خرید داروهای جدید تولید شده صرفه جویی شده است، گفت: به منظور احصا مشکلات صنعت، طی مدت کوتاهی از حدود دو سوم از شرکت‌های داروسازی اصلی بازدید میدانی شد و اقدامات لازم جهت رفع چالش‌ها در سطح اختیارات سازمان صورت پذیرفت.

به گفته مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو، ۵۶ مولکول جدید نیز طی ۱.۵ سال گذشته و پس از تایید شورای بررسی فهرست رسمی داروهای ایران وارد فهرست شده‌اند که به عنوان نمونه می‌توان به داروهایی نظیر کلادریبین، سیلودوسین، اتزولیزومب، سفتازیدیم-آوی باکتام، ودولیزومب، دورناز آلفا، انسولین رایزودگ و سولیکوا، توپوتکان، انزالوتاماید، پالیویزومب، رگورافینیب، اوزانیمود، فوسکارنت، ایبروتینیب، الاپاریب و اسیمرتینیب اشاره کرد و این در حالیست که در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ داروی جدیدی وارد فهرست داروهای رسمی کشور نشده بود.

بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، پیکانپور خاطرنشان کرد: با توسعه برون سپاری در برخی از اجراییات سازمان، تسریع قابل ملاحظه ای در روند اقدامات شرکت های دارویی صورت گرفته است که با ایجاد مسیر موازی "بررسی پرونده های ثبت" در خصوص پرونده های مشمول مسیربندی چهار و پنج، زمان انتظار ارزیابی و تایید این پرونده ها به کمتر از یک چهارم مدت قبل، کاهش پیدا کرده و شرکت های دارویی می‌توانند بنا به درخواست خود، از مسیر موازی استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • گیاهی که برای تعدیل قند خون در افراد دیابتی مفید است | فواید بی‌نظیر ریواس : این افراد نباید ریواس مصرف شود
  • تولید ۲۵۰ میلیون مکمل/ صادرات ۱۳ میلیون دلاری داروهای سنتی
  • رشد تهیه دارو از گیاهان دارویی در کشور
  • فقط یک‌چهارم گیاهان دارویی برای تولید دارو استفاده شده‌اند
  • گیاهان خوراکی، سوغات بهار در لرستان
  • نقش گیاهان خوراکی طبیعی و دارویی در سلامت
  • پایان یک تحقیق جنجالی/ آیا داروهای کاهش وزن منجر به خودکشی می شود؟
  • بازی با جان، تجارت پرسود برخی عطاری‌ها
  • ورود ۹۶ داروی جدید در سال ۱۴۰۲ به بازار
  • ورود ۹۶ داروی جدید به بازار در ۱۴۰۲