Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: طی سال‌جاری آفت سنک کلزا به خوبی رصد شده و تا به امروز خسارتی از بابت این آفت نداشته‌ایم.

فرهاد شریفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با توجه به اهمیت کشت دانه روغنی کلزا در استان، اظهار داشت: 90 درصد روغن کشور وارداتی است، لذا ضرورت دارد این محصول استراتژیکی توسعه یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به توسعه کشت کلزا در استان طی چند سال اخیر، گفت: عملکرد کشاورزان استان طی سال گذشته در این زمینه بالاتر از کشوری حتی در حد کشورهای اروپایی بوده که پتانسیل بالای استان برای کشت این محصول را نشان می‌دهد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: متاسفانه سال گذشته آفتی به نام سنک کلزا به جان مزارع کلزای استان افتاد و خسارت‌های را به این مزارع وارد کرد.

وی تصریح کرد: طی سال‌جاری این آفت را به خوبی رصد کردیم و طبق پایش‌های صورت گرفته مرحله اول مبارزه با این آفت همان مرحله زمستان‌گذر آفت بوده به اتمام رسیده و تا به امروز خسارتی از بابت این آفت نداشته‌ایم.

شریفی به کلزاکاران استان توصیه اکید کرد، گوش به زنگ باشند چرا که در هفته جاری باید منتظر موج دوم این آفت که به صورت پوره ظاهر می‌شود، باشند و ممکن است آن دسته از مزارع که در مرحله اول به موقع مبارزه شده، ظاهر شود.

وی ادامه داد: کارشناسان حتما با کشاورزان تماس می‌گیرند و مرحله دوم مبارزه را اعلام می‌کنند اگر در این مرحله کشاورزان به توصیه‌ها عمل کنند با موفقیت و بدون خسارت از این مرحله هم عبور خواهیم کرد.

این مسؤول به محصول گندم استان نیز اشاره‌ای داشت و گفت: استان کرمانشاه یکی از قطب‌های تولید گندم است و متاسفانه یکی از کلیدی‌ترین آفت کشور که همان سن گندم است در گندم ماست.

وی گفت: این آفت هم به دو طریق به مزارع ما خسارت وارد می‌کند اول از نظر کمی که عملکرد محصول را کاهش می‌دهد و دیگری کیفی که خاصیت نانوایی محصول را کاهش می‌دهد.

شریفی مبارزه با این آفت را هم طی دو مرحله اعلام کرد و افزود: مرحله مولد سن‌ها یا زمستان‌گذر است که کشاورزان این مرحله را با موفقیت پشت‌سر گذارنده‌اند، اما یک‌سری از کشاورزان مرحله اول را در زمان اعلام شده انجام نداده‌اند، لازم است طی هفته جاری که مرحله مبارزه با پوره‌های سن مادر است به اتمام برسانند تا ان‌شاءالله امسال هم همانند سال گذشته گندم‌های عالی به دور از سن‌زد‌گی به سیلوها تحویل دهیم.

انتهای پیام/پ

منبع: فارس

کلیدواژه: کرمانشاه کلزا کشاورزی کشاورزان سنک شریفی گندم سن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۰۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی با نبرد تکراری مس و پیکان

در نخستین دیدار از مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی فوتبال امروز (پنجشنبه) دو تیم مس رفسنجان و پیکان به مصاف هم خواهند رفت. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نخستین دیدار از مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی فوتبال ساعت 17:45 امروز (پنجشنبه) در شهر رفسنجان برگزار خواهد شد و مس و پیکان پس از دو هفته‌ باید به مصاف هم بروند. دو تیم در چارچوب هفته بیست و سوم لیگ برتر در رفسنجان با هم بازی کردند که نتیجه آن دیدار با تساوی 2-2 خاتمه یافت اما دیدار دوباره آنها باید برنده داشته باشد. مس با حذف استقلال به این مرحله رسیده و پیکان هم تیم دسته دومی ستارگان بهمن جوان را از پیش رو برداشته است.

صعود بدون مسابقه سپاهان در جام حذفی؟

مس پس پس از حضور نویدکیا، عملکرد خوبی داشته و در 11 بازی (10 بازی لیگ و یک بازی جام حذفی) شکست نخورده است. آخرین شکست مسی‌ها مربوط به بازی مقابل استقلال خوزستان در هفته چهاردهم لیگ برمی‌گردد و شاگردان محرم نویدکیا بیش از 120 روز است که طعم شکست را نچشیده‌اند. پیکان هم با رضا عنایتی روند روبه‌رشدی داشته و با قرار گرفتن در رتبه دوازدهم جدول تا حدودی خیال این تیم از سقوط راحت شده است. دیدار دو تیم از جنبه‌ای دیگر هم می‌تواند حائز اهمیت باشد، تقابل رضا عنایتی سرمربی پیشین تیم امید و محرم نویدکیا که یکی از گزینه‌های هدایت این تیم بود. 

برنامه مسابقات مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی:

پنجشنبه 6 اردیبهشت

مس رفسنجان- پیکان تهران - ساعت 17:45- ورزشگاه شهدای مس رفسنجان

جمعه 7 اردیبهشت

مس کرمان- چادرملو اردکان- ساعت 17:45- ورزشگاه امام علی(ع) کرمان

فجر شهیدسپاسی شیراز- گل گهر سیرجان - ساعت 18- ورزشگاه حافظیه شیراز

هوادار تهران- مس سونگون - ساعت 18:15- ورزشگاه پاس قوامین تهران

آلومینیوم اراک- پرسپولیس- ساعت 18:15- ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک

تراکتور تبریز- ذوب آهن اصفهان- ساعت 18:30- ورزشگاه یادگار امام

ملوان بندرانزلی- سایپا تهران- ساعت 18:30- ورزشگاه سیروس قایقران

آبی‌پوشان ملاثانی- سپاهان- ساعت 19:30- ورزشگاه بهنام محمدی مسجدسلیمان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی با نبرد تکراری مس و پیکان
  • خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان استان از اوایل خرداد ماه
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • دو اثر مهم عرضه در بورس کالا برای طلای سرخ
  • افزایش کیفیت و حذف واسطه‌ها با عرضه زعفران در بورس کالا
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • نبرد خونین مار ۱۵ متری و خرس گریزلی/ کدام شکارچی پیروز می‌شود؟
  • برداشت گیاه دارویی گل گاو زبان از باغ های آبیز
  • کشت ۱۵۰ هکتار کلزا در جلگه رخ تربت حیدریه
  • خرید تضمینی بیش از ۱۱ هزار تن گندم در هرمزگان