Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-19@13:20:31 GMT

زاگرس را تا با خاک یکسان نشده دریابید

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۳۰۱۸۸

زاگرس را تا با خاک یکسان نشده دریابید

زاگرس از هر سو در حال سوختن است اما هنوز بالگردها نه در خوزستان و نه در کهگیلویه و بویراحمد آبی بر آتش دل آن نپاشیده‌اند. به گزارش خبرنگار پول نیوز، صاعقه‌ای که مردم بوشهر و کازرون عصر روز پنجشنبه در آسمان دیدند کوه سیاه را به آتش کشاند و آنقدر شعله‌هایش را گسترش داد که به منطقه شاه‌پسرمرد و درنگ نیز رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



روزهاست که آتش همچنان بی‌رحمانه بر پیک بی جان جنگل‌های زاگرس شلاق می‌زند و صدها گونه گیاهی و جانوری را به خاک سیاه نشانده است.
هر ساله با اندکی جابجایی فصل‌ها و تغییر آب و هوا در زاگرس کوچکترین سهل انگاری و خطای انسانی کافی است تا آتش بی رحمانه به جان جنگل‌های زاگرس بیفتد و بخش عظیمی از این سرمایه ملی را نیست و نابود کند، امسال اما تنها یک هفته از خرداد گذشته و تا کنون بیش از500 هکتار از جنگل‌های زاگرس با خاک سیاه یکسان شده است.
اگر چه بسیاری از مردم و مسئولان و دوستداران این سرمایه کهن تمام تلاششان را کردند تا در سخت ترین شرایط و کمبود امکانات حتی نداشتن یک بطری آب خوردن و یا یک لباس ضد حریق پیک بی جان این میراث کهن را نجات دهند، اما شعله‌های فوران آتش بی‌رحمانه گوی سبقت را ربوده تا زیستگاه صدها جانور و گیاه را نابود کند.
دیدن صحنه‌های دردناک از سوختن و یا فرار برای نجات جان گونه‌های جانوری در میان آتش سوزی خائیز روح وروان زاگرس نشینان و هربیننده‌ای را جریحه دار می‌کند، آیا کسی بوده که زاگرس را نجات دهد؟ آیا چنین صحنه هایی قابل جبران است.
فرقی ندارد چه کسی و با چه انگیزه ای جرقه اش را زده است. وقتی جنگل و مرتعی آتش می گیرد ،آتش زبانه می کشد و تر و خشک در مسیرش با هم می سوزند.

مردم آمدند، نیروهای امدادی آمدند اما امکانات همچنان مثل گذشته است و این امکانات توان مقابله با این آتش را ندارد، اطفای حریق در این منطقه تاکنون شش مصدوم بر جای گذاشته، آتش اما همچنان در باد می رقصد و بلوطها را خاکستر می کند.

جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور با شش میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند که حدود ۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند و سایر گونه‌های درختی این جنگل‌ها افرا، کیکم، بنه، زبان گنجشک، گلابی وحشی، ولیک، ارغوان، انواع بادام و دیگر درختان است. درختان بلوط معمولاً در ارتفاع ۶۵۰ تا دو هزار و ۴۰۰ متر از سطح دریا بر پهنه زاگرس رخ نموده‌اند و زاگرس جنوبی رویشگاه خاص گونه بلوط ایرانی بوده که شامل استان‌های ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، اصفهان و چهار محال و بختیاری است و دارای اقلیم گرم و خشک است و به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به‌طور میانگین سالانه حدود ۱۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی طعمه حریق می‌شوند که بیشترین آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی در زاگرس رخ داده است.
بررسی نقشه‌های ماهواره‌ای و پایش محیطی دلالت از آن دارد که خسارت‌های آتش سوزی های اخیر در سطح بیش از 8000 هکتار در عرصه های جنگلی و مراتع استان های هرمزگان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، لرستان و چهارمحال و بختیاری رخ داده است. در حال حاضر با ‌‌کمبود تجهیزاتی که در زمینه اطفای حریق جنگل‌ها وجود دارد سرنوشت جنگل‌ها مشخص نیست. نغمه های آتش هر ساله در زاگرس طنین انداز می شود و تاکنون خسارت های مالی وارد شده به عرصه های طبیعی کشور کمتر از خسارت های آتش سوزی های رخ داده در کشورهایی مثل آمریکا و استرالیا نبوده است. پس از شروع آتش‌سوزی ها در عرصه های مرتعی و جنگلی در کهگیلویه و بویراحمد و پیش تر در استان های خوزستان، هرمزگان و بوشهر شواهد دلالت از وضعیت فوق ‌العاده بحران در این مناطق داشت اما علی رغم اینکه رسانه ها و تشکل های زیست محیطی غیر دولتی خواستار ورود مدیریت بحران کشور برای مهار آتش شدند اما همزمان نقص فنی تجهیزات هوایی برای مهار آتش و شروع وزش باد امکان مهار آن از دست رفت و آتش ‌سوزی ها گسترده ‌تر شد.   مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گفت : آتشی که از غروب پنج شنبه هشتم خرداد 99 به جان جنگل‌ها و مراتع کوه خائیز در شهرستان کهگیلویه افتاده در کمبود نیروی انسانی و لجستیکی همچنان یکه تازی می‌کند و به پیش می‌رود.
سید اسدالله هاشمی افزود: وزش باد شدید، صعب العبور بودن منطقه، وسعت زیاد، شرایط بالای علوفه‌ای مراتع، در کنار کمبود نیروی انسانی و تجهیزات پشتیبانی در عدم مهار و کنترل حریق نقش بسزایی دارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از دستگاه‌های اجرایی، نیروهای بسیج، مردم و دوستداران محیط زیست تقاضای کمک کرد و ادامه داد: هرکس به هر طریقی که می‌تواند به یاری طبیعت خائیز بشتابد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بخشی از آتش سوزی منطقه حفاظت شده کوه خاییز کهگیلویه مهار شده اما همچنان برای مهار کامل و جلوگیری از پیشروی آتش و با توجه به سخت گذر بودن، وجود صخره‌ها و گودال‌های عمیق به بالگردهای آب پاش نیاز است.
احد جمالی با بیان اینکه پیش بینی می شود آتش سوزی با استقرار بالگردهای آب پاش و همچنین کمک نیروهای مردمی به طور کامل مهار شود، خاطرنشان کرد: از روز گذشته و با حضور استاندار در منطقه و همچنین برگزاری جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران و رایزنی با مقامات و مسئولان دولتی، ارتش و سپاه تلاش‌ها و مدیریت بحران برای اطفای حریق به نحو مطلوب و با تمام توان نیروی انسانی و لجستیکی در حال انجام است.
معاون استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: با همکاری وزارت دفاع و سپاه سه بالگرد آب پاش برای اطفای حریق آتش منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه اعزام شده که قرار است تا ساعاتی دیگر در منطقه مستقر شوند.
جمالی ادامه داد: هم اینک نیز نیروهای مردمی و محیط بانان برای مهار آتش در میان صخره‌ها و گودال‌های عمیق با هلی برن بالگردهای اعزامی از سوی سپاه و ارتش به دل زبانه‌های آتش می‌زنند.
وی همچنین از تلاش مجموعه دولت و سایر ارکان نظام که در 10 روز گذشته تاکنون برای کمک و مهار آتش سوزی جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده در شهرستان‌های گچساران و کهگیلویه و همراهی با مسئولان استانی بویژه معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهوری، وزارت دفاع، سپاه، بسیج و ارتش جمهوری اسلامی و همچنین هلال احمرو اورژانس نیز تقدیر کرد.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: زاگرس آتش کازرون سرمایه نیروهای امدادی کهگیلویه و بویراحمد جنگل های زاگرس آتش سوزی ها اطفای حریق برای مهار مهار آتش جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۰۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟

در سال‌های اخیر، نقش باکتری‌های روده در سلامت انسان مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. اکنون، تحقیقی جذاب، رابطه پیچیده بین باکتری‌های میکروبیوم روده و چاقی را روشن کرده است و تفاوت‌های جالبی را بین زنان و مردان آشکار می‌کند.

به نقل از ارث، نتایج این تحقیق به رهبری دکتر پائولا آراناز از مرکز تحقیقات تغذیه در دانشگاه ناوارا در اسپانیا، در کنگره اروپایی چاقی (ECO) ونیز ایتالیا ارائه شد. گروه تحقیقاتی داده‌های متاژنومی و متابولومیک جمعیت اسپانیایی را تجزیه‌وتحلیل کردند تا دریابند چگونه باکتری‌های روده بر ایجاد چاقی تأثیر می‌گذارند.

نتایج نشان داد که میکروبیوتای روده، جامعه متنوعی از میکروارگانیسم‌های ساکن در دستگاه گوارش، نقش مهمی در سلامت متابولیک ایفا می‌کنند و اختلال در این تعادل، معروف به دیس بیوزیس، می‌تواند به‌طور قابل توجهی بر خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله چاقی تأثیر بگذارد.

 با این حال، گونه‌های خاصی به چاقی کمک یا در برابر آن محافظت ایجاد می‌کنند و تأثیر آنها بر سلامت متابولیک، تاکنون ناشناخته مانده‌اند.

این تحقیق شامل ۳۶۱ داوطلب بزرگسال (۲۵۱ زن و ۱۱۰ مرد) اسپانیایی بود، این کارآزمایی تصادفی رابطه بین گونه‌های ژنتیکی و پاسخ به رژیم کم کالری را بررسی کرد.

شرکت‌کنندگان بر اساس شاخص چاقی و عواملی مانند شاخص توده بدنی، درصد توده چربی و دور کمر طبقه‌بندی شدند.

تجزیه‌وتحلیل نشان داد که افراد با شاخص بالا به‌طور قابل‌توجهی سطوح پایین‌تری از Christensenella minuta داشتند که باکتری مرتبط با لاغری و سلامتی است. این یافته نشان می‌دهد که این مورد ممکن است نقش محافظتی در برابر چاقی داشته باشد.

محققان اظهار کردند که به نظر می‌رسد ترکیب میکروبیوم روده، به‌ویژه سطوح بالاتر این باکتری، در برابر چاقی محافظت ایجاد کند. جالب اینجاست که این تحقیق همچنین تفاوت‌های جنسیتی را در باکتری‌های روده مرتبط با چاقی نشان داد.

در مردان، فراوانی بیشتر گونه‌هایی (پاراباکتریز و کامپیلوباکتر کاندیداسیس) به شدت با شاخص توده بدنی و دور کمر بالاتر مرتبط بود. در مقابل، سه گونه (Prevotella - Prevotella micans Prevotella brevis و Prevotella sacharolitica) نشانگر‌های چاقی در زنان، در مردان وجود نداشت.

یافته‌های محققان نشان می‌دهد که چگونه عدم تعادل در گروه‌های باکتریایی مشخص نقش مهمی در شروع و توسعه چاقی بازی می‌کند، با تفاوت‌های قابل‌توجه بین جنسیت‌ها، که ممکن است بر متابولیسم تأثیر بگذارد.

همانطور که درک خود را از باکتری‌های روده بیشتر می‌کنیم، ممکن است راهبرد‌های جدیدی را برای ارتقای سلامت، پیشگیری از چاقی و شخصی‌سازی تغذیه بر اساس ترکیب میکروبیوم روده منحصر به فرد برای افراد باز کنیم.

نتایج تحقیق کنونی توسط کنگره اروپایی چاقی منتشر شده است.

منبع: ایسنا

tags # چاقی سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • مهدی پاشازاده: استقلال به لطف هواداران اول است؛ قانون باید برای همه یکسان باشد / فیلم
  • هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران
  • هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران
  • تداوم اجرای طرح مبارزه با آفت جوانه خوار در جنگل های زاگرس
  • عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟
  • مرگ دردناک مرد میانسال در میان شعله‌های آتش
  • مهار آتش سوزی منزل مسکونی در ده مجنون کرمانشاه
  • آتش سوزی منزل مسکونی در محله ده مجنون کرمانشاه مهار شد
  • آتش سوزی سوله ۲ هزار متری در شیراز مهار شد
  • مهار آتش سوزی انبار کالا در شیراز