Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش افکارنیوز،

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به محموله‌های نفتی ایران که به سمت ونزوئلا فرستاده شد، گفت: اقدام ایران در راستای ارسال نفتکش‌های کشورمان به ونزوئلا و با پرچم جمهوری اسلامی، آثار، پیامد و نتایج بسیار مثبت و متعددی دارد که تنها در عرصه روابط دو کشور ایران و ونزوئلا نیست، بلکه بر مناسبات منطقه‌ای، جهان سومی و به ویژه معادن بین المللی هم اثر گذاشته و تعیین کننده خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخبار سیاسی- او افزود: اگرچه موضوع اقتصاد در رابطه با این اقدام بسیار مهم است، اما ابعاد مختلف این اقدام به حوزه اقتصادی محدود نمی‌شود؛ اما در هر صورت آمریکایی‌ها در تقابل خود با ایران از اهرم اقتصادی استفاده کرده و اهداف خود را جلوگیری از صادرات نفت   قرار داده‌اند؛ بنابراین زمانی که ایران نفت خود را به صورت مستقیم به ونزوئلا ارسال می‌کند، به این معناست که سیاست حداکثری آمریکا که بر اساس جلوگیری از صدور و درآمد‌های نفتی ایران متمرکز شده است، بهترین مقابله و موثر‌ترین مبارزه را در مواجهه با اعمال فشار حداکثری اتخاذ کرده‌ایم.

قنادباشی با اشاره به موضوع باشگاه تحریمی‌ها مطرح کرد: مدتی است که موضوعی مبنی بر «باشگاه تحریمی‌ها» متشکل از کشور‌هایی که از سوی ایالات متحده تحریم شده‌اند، مطرح می‌شود اما تاکنون در عرصه عمل اقدامی تا این اندازه آشکار صورت نگرفته بود؛ بنابراین باشگاه تحریمی‌ها هم می‌تواند اقدام مفیدی باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: در عرصه‌های سیاسی، واشنگتن در مورد تهران و کاراکاس اقدامات زیادی را در جهت براندازی انجام داده است؛ یعنی پشت سیاست فشار حداکثری علیه ایران و تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی و ونزوئلا، حرکت براندازانه و تضعیف کننده‌ای وجود دارد؛ اما ارسال محموله‌های نفتی ایران به این معناست که ما در راستای استحکام هر چه بیشتر پایه‌های حکومت ایران و ونزوئلا کمک می‌کنیم.

او با اشاره به تاثیرات ارسال محموله‌های نفتی در عرصه نظامی، اظهار کرد: آمریکایی‌ها تهدید کرده بودند که مانع حرکت کشتی‌های نفتی ما خواهند شد؛ اما ما مطمئن بودیم که آن‌ها اقدامی انجام نخواهد داد و این اطمینان ما ناشی از توانمندی نظامی کشورمان بود؛ پس از آن آمریکایی‌ها هم اعتراف کردند که توانمندی رو به رو شدن با واکنش‌های نظامی ایران را ندارند.

قنادباشی با بیان اینکه آمریکا خود را در راس قدرت جهان معرفی می‌کند، اظهار کرد: واشنگتن زمانی این قدرت را در حوزه فضا، اتمی و اقتصادی معرفی می‌کردند، اما اکنون تمام آن ادعا‌ها از بین رفته است؛ زمانی که چین و هند ماهواره و انسان را به فضا فرستادند، مشخص شد که این قدرت دیگر در انحصار آمریکایی‌ها نیست؛ از سوی دیگر آسیب پذیری اقتصاد ایالات متحده هم در زمان ریاست جمهوری ترامپ کاملا مشخص شد.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به آسیب پذیری آمریکا در حوزه پزشکی، توضیح داد: با شیوع بحران کرونا آسیب پذیری‌ آمریکا در حوزه پزشکی هم مشخص شد؛ آمریکا تاکنون ادعا می‌کرد که کنترل انرژی را در اختیار دارد، اما با ارسال محموله‌های نفت ایران به ونزوئلا، آخرین محور ابر قدرتی و اهرم کنترل نقل و انتقال سوخت از دست واشنگتن خارج شد.

او ادامه داد: مهم‌ترین پیامد ارسال محموله‌های نفتی ایران، تنها در جهت تقویت اقتصادی ونزوئلا و ایران نیست، بلکه این اقدام ایران سرآغازی برای قطب بندی جدید بین المللی است؛ در زمان شوروی سابق، نظام بین المللی به صورت دو قطبی بود، اما آمریکایی‌ها در صدد تک قطبی کردن آن بودند؛ در هر صورت اتفاقات اخیر نشان می‌دهد که جهان به سمت نظمی چند قطبی پیش می‌رود که ایالات متحده در راس آن نیست و در نظم جدیدی که شکل خواهد گرفت، ایران هم یکی از قدرت‌های اصلی آن خواهد بود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: ونزوئلا صادرات نفت واشنگتن آمریکا محموله های نفت ایران ارسال محموله های نفت محموله های نفتی نفتی ایران آمریکایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۰۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویترز: بایدن تحریم نفتی را از لیست گزینه‌های پاسخ به ایران خط زده است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با پرهیز از هرگونه تهدید نظامی، از هماهنگی با متحدان برای ارائه پاسخ دیپلماتیک واحد به اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی سخن گفت و به‌این‌ترتیب، همان‌طور که در جریان نشست مجازی سران گروه ۷ شاهد بودیم، بار دیگر ظرف تحریم تهران را روی میز مذاکره گذاشت.

درحالی‌که تحریم‌ها علیه ایران تحت عنوان برچسب‌های مختلف رنگ و بوی تکرار به خود گرفته و عملاً قدرت بازدارندگی خود را از دست داده است، «رویترز» به نقل از تحلیلگران می‌نویسد که «به دلیل نگرانی از افزایش قیمت‌ها و خشمگین کردن چین به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار نفت، بعید به نظر می‌رسد دولت بایدن بخواهد اقدام تحریمی ریسک‌آفرینی را علیه صادرات نفت ایران (که شریان اقتصاد کشور است) اعمال کند.

این درحالی‌که است که با تمرکز روی اتهام اهمال دولت بایدن در اجرای محدودیت‌های نفتی موجود که به ایران مجال عرضه طلای سیاه خود به بازار را می‌دهد، سران جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا این هفته لایحه‌هایی را ارائه می‌کنند که به‌زعم خودشان به تیز شدن تیغ تحریم‌ها علیه تهران منجر خواهد شد.

برآورد‌ها حاکی از آن است که بعد از عملیات «وعده صادق» ایران، جمهوری‌خواهان آمریکا با اعمال فشار سیاسی علیه دولت بایدن چالشی چندجانبه را بر وی تحمیل کرده‌اند که شامل ممانعت از حملات مشابه در خاورمیانه هم‌زمان با پرهیز از اتخاذ تصمیمی است که به افزایش بهای نفت و تحریک پکن منجر شود.

تحلیلگران بر این باورند که بایدن حتی اراده‌ای برای اجرای محدودیت‌های نفتی موجود ندارد چه برسد به اینکه تحریم‌های جدیدی را اعمال کند؛ برای همین حتی اگر لایحه جمهوری‌خواهان هم به نتیجه برسد، آن را نادیده خواهد گرفت و تلاشی واقعی برای متوقف کردن شریان صادرات نفت ایران به خرج نمی‌دهد.

آن‌گونه که رویترز نوشته، با دور زدن تحریم‌ها، ایران روزانه بین ۱.۶ تا ۱.۸ میلیون بشکه در روز نفت صادر می‌کند که تقریباً معادل همان ۲ میلیون بشکه‌ای است که قبل وضع تحریم‌ها می‌فروخت.

بیم از افزایش بهای گازوئیل یکی از دلایل بایدن برای اعمال مؤثر تحریم‌های نفتی ایران عنوان می‌شود.

چین اصلی‌ترین مشتری نفت ایران است و اعمال تحریم‌ها آن‌گونه که مدنظر جمهوری‌خواهان آمریکا است، رابطه کج‌دار و مریز واشینگتن- پکن را که بنا به مصلحت جامعه بین‌الملل متوازن نگه داشته شده است، متشنج می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیس جمهور ونزوئلا: تل آویو حمله کند جنگ جهانی سوم به راه می‌افتد
  • تل آویو حمله کند جنگ جهانی سوم به راه می افتد
  • کشف محموله سنگین تریاک در خودروی لکسوس
  • کشف محموله سنگین شیشه و تریاک در مرزهای سیستان و بلوچستان
  • رویترز: بایدن تحریم نفتی را از لیست گزینه‌های پاسخ به ایران خط زده است
  • هشدار مادورو درباره جنگ افروزی رژیم صهیونیستی در منطقه
  • هشدار مادورو نسبت به ماجراجویی جدید نتانیاهو علیه ایران
  • هشدار مادورو نسبت به ماجراجویی جدید «نتانیاهو دیوانه» علیه ایران
  • پاسخ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به تاخیر در واریز سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی
  • ابعاد و پیامدهای حمله ایران به اسرائیل