Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@09:26:01 GMT

پروژه تحقیقاتی با موضوع دوراهه‌های اخلاقی کلید خورد

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۳۰۸۸۸

پروژه تحقیقاتی با موضوع دوراهه‌های اخلاقی کلید خورد

به گزارش خبرگزاری مهر، «مدلی برای تصمیم‌سازی اخلاقی در چالش‌ها و دوراهه‌های اخلاقی مددکاری اجتماعی» عنوان یکی از پروژه های تحقیقی پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت است که به تازگی آغاز شده و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی اسلامی، مدیر گروه اخلاق این پژوهشکده، مجری و حجت الاسلام والمسلمین حسن بوسلیکی، ناظر این پروژه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوراهه‌های اخلاقی مواردی هستند که در آنها، به دلیل تعارض دو یا چند ارزش اخلاقی با یکدیگر، انتخاب روند صحیح فعل دشوار می‌شود؛ درحالی‌که فاعل اخلاقی، ناگزیر از انتخاب و انجام فعل است. در این موارد نیازمند فرایندی متأملانه برای تصمیم‌گیری یا تصمیم‌سازی اخلاقی هستیم؛ مثلاً مددجویی در اظهارات محرمانۀ خود نزد مددکار بیان می‌کند که ناگهان عصبانی شده و ناخواسته فرزند خردسالش را به سمت رادیاتور هل دادهاست؛ در نتیجه سر فرزندش به شدت آسیب دیده و او را به بیمارستان رسانده و در آنجا به دروغ گزارش داده که در اثر بازی‌گوشی این حادثه در اثر بازی‌گوشی برای فرزندش رخ داده است. در این فرض، از طرفی قانون، مددکار وظیفه‌شناس را ملزم می‌کند که واقعیت حادثه را برای مقامات و سازمان‌های متولی حمایت از کودکان گزارش کند و از طرف دیگر، او از لحاظ اخلاقی ملزم است حق محرمانگی و حفظ اسرار مددجو را رعایت کند. اینجا دو ارزش قانون‌مداری و احترام به حق محرمانگی مددجو با هم تعارض کرده، تصمیم‌گیری صحیح را برای مددکار اخلاقی دشوار ساخته‌اند.

اسلامی در این پروژۀ سیصد صفحه‌ای قرار است به بحث دربارۀ روش یا روش‌های تصمیم‌سازی در چالش‌ها و دوراهه‌هایی که فراروی حرفۀ مددکاری اجتماعی است، با تمرکز بر مددکاری اجتماعی در ایران بپردازد.

سرفصل‌هایی که در فرایند این پروژه دنبال می‌شوند، به اجمال عبارتند از: مروری بر مبانی و منابع نظری و عملی تصمیم‌گیری اخلاقی در اخلاق کاربردی، انواع چالش‌ها و دوراهه‌های اخلاقی در حرفۀ مددکاری اجتماعی، مدل‌های تصمیم‌گیری اخلاقی دربارۀ این چالش‌ها و دوراهه‌ها، شناسایی و معرفی عوامل دخیل در اتخاذ تصمیم صحیح اخلاقی دربارۀ این چالش‌ها و دوراهه‌ها و بالأخره ارائۀ مدل تصمیم‌سازی اخلاقی متناسب با فرهنگ بومی و اقتضائات میهنی مددکاری اجتماعی.

کد خبر 4938399

منبع: مهر

کلیدواژه: مددکار اجتماعی اخلاق معنویت ویروس کرونا ماه رمضان ۹۹ روز قدس معرفی کتاب کنفرانس بین المللی فلسطین قرآن برنامه تلویزیونی سوره معرفی نشریات روز جهانی قدس عید سعید فطر فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مددکاری اجتماعی تصمیم گیری تصمیم سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۰۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بذر هیبرید انواع فلفل گلخانه‌ای در جیرفت

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جنوب استان کرمان گفت: توسعه کشت‌های گلخانه ای از اهداف وزارت جهاد کشاورزی است که در جنوب کرمان هم به عنوان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور و دارنده رتبه دوم تولیدات گلخانه‌ای کشور توجه به توسعه کمی و کیفی این گلخانه در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی این منطقه قرار دارد.

آئین افزود: توجه به چالش‌ها و دانش بنیان کردن کشت‌های گلخانه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که مجموعه همکاران ما در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جنوب کرمان با اهمیت دادن به این‌مهم در جهت تامین بخشی از حوزه امنیت غذایی تحقیقات کاربردی را در دستور کار پروژه‌های تحقیقاتی خود قرار داده اند.

وی با اشاره به اینکه فقط در ۴ محصول خیار، گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان (که بیش از ۱۳ هزار هکتار سطح زیر کشت این محصولات در جنوب کرمان است) سالانه بیش از یک و دو دهم همت ارز از کشور جهت خرید بذر خارج می‌شود، خود گویای هزینه‌های بالایی جهت تامین و انتقال بذر به داخل کشوراست.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جنوب استان کرمان گفت: یک تیم متشکل از ۱۰ نفر از محققان جوان جیرفتی مرکز تحقیقات طی مدت ۴ سال اقدام تحقیقاتی موفق شدند به بذر هیبرید انواع فلفل دست پیدا کنند.

خانم دکتر رودباری سر تیم تحقیقاتی محققان جوان هم گفت: با توجه به کار شبانه روزی این تیم تحقیقانی در مدت ۴ سال فعالیت بر روی نمونه‌های خارجی بذر هیبرید توانستیم ۱۰ رقم بذر را استخراج و به مرحله کشت و تولید برسانیم.

وی با اشاره به اینکه در شرایط عادی می‌بایست در طول ۸ سال این کار تحقیقاتی را به سرانجام می‌رساندیم، افزود: با توجه به اقلیم جیرفت و تامین بودن شرایط آب و هوایی مناسب در طول فصل‌ها توانستیم با انجام اقدامات آزمایشگاهی و میدانی در طول ۴ سال، ۱۰ نمونه بذر فلفل دلمه ای، کاپی و شمشیری را تولید و با تولید نهال و کشت در بستر گلخانه برداشت موفقیت آمیزی را داشته باشیم.

 سر تیم تحقیقاتی تولید بذر هیبرید عنوان کرد: با توجه به اقدامات فنی صورت گرفته روی بذر‌ها، این نمونه‌ها در مقابل مشابه خارجی خود از نظر کمی و کیفی رقابت خوبی را داشتند که یکی از مزایای تولید بذر هیبرید در داخل جلوگیری از ورود آفت‌ها به کشور است و امنیت غذایی در درون کشور را در پی خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • از «بیجه» چه می‌دانید؟/ چالش‌های تولید یک مستند انتقادی
  • ۲۰۰ طرح تحقیقاتی حوزه علوم شناختی به نتیجه رسید
  • طمع بر سر حکمرانی، اندیویا را به چالش کشید!
  • رونمایی از سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی خوزستان
  • سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی خوزستان رونمایی شد
  • تعداد کودکان شیرخوارگاه های استان تهران به زیر ۱۰۰ کودک رسید
  • ابتکار بولونیا در افزایش مهارت و مشارکت اجتماعی جوانان
  • تولید بذر هیبرید انواع فلفل گلخانه‌ای در جیرفت
  • آزادراهی که مسیر رفت دارد اما برگشت نه؟!
  • سامانه «تصمیم»؛ مشاوره تخصصی برای کاهش طلاق‌های توافقی