Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@02:56:32 GMT

روایتی از موزه‌های خصوصی و توجهی که نمی‌بینند

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۳۱۱۱۱

روایتی از موزه‌های خصوصی و توجهی که نمی‌بینند

«موزه‌های خصوصی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مضیقه‌اند، دلیلی ندارد آن‌ها در این وضعیت، فعالیتِ خود را از سر بگیرند، بهتر است تا در فرصتی مناسب و با در نظر گرفتن همه جوانب، فعالیت خود را آغاز کنند.»

به گزارش ایسنا، بازگشایی موزه‌ها بعد از حدود دو ماه، با قرارها و پروتکل‌هایی همراه بود که هر موزه را موظف به انجام آن‌ها می‌کرد، حتی قبل از دستور رییس جمهور در ستاد مبارزه با کرونا که بر آغاز فعالیت مجدد موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی و فرهنگی تاکید داشت، صحبت‌هایی که از سوی برخی مسوولان و کارشناسان موزه‌ای مطرح می‌شد؛ نسبت به آغاز فعالیت موزه‌ها به صورت پلکانی تاکید داشت، موقعیتی که بر اساس آن حتی موزه‌های خصوصی هم با برنامه‌ریزی نشخص‌تری می‌توانستند فعالیت خود را آغاز کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آغاز دومین ماه تعطیلی موزه‌ها یکی از مهمترین مباحث مطرح شده وضعیت موزه‌های کوچک و موزه‌های خصوصی بعد از کرونا بود، موزه‌هایی که با هزینه‌های شخصی باز شده بودند و امکان تعطیلی‌شان بعد از این دوره‌ی طولانی توقف، زیاد بود. که یکی از نمونه‌های بارز آن را می‌توان «موزه مشاغل» تبریز نام برد، موزه‌ای که هر چند تاریخچه‌ای علتِ تعطیلی‌اش فقط مربوط به دوران کرونا نبود، اما تاثیرگذاری‌اش را در این دوره مزه کرد و حتی کارش به تعطیلی کشید.

نباید وضعیت موزه‌های خصوصی را با موزه‌های دولتی مقایسه کرد

منوچهر لطفی - رییس انجمن مجموعه‌داران ایران – در گفت‌وگو با ایسنا وضعیت مجموعه‌ها و موزه‌های خصوصی در این دوران و بعد از کرونا را بررسی می‌کند.

وی با تاکید بر نبود امکانات کافی در موزه‌های خصوصی در وضعیت کنونی، می‌گوید: اغلب موزه‌های خصوصی به صورت خودجوش و با امکانات بسیار کم در نقاط مختلف کشور و بعضا در ساختمان‌های غیراستاندارد تاسیس شده‌اند. موسسان آن‌ها به علت عشق و علاقه‌ به مجموعه‌های آثار فرهنگی و هنری و با قبول کردن مسئولیتِ بالاتری، اقدام به ایجاد موزه برای نمایش آثار خود برای عموم کرده‌اند .

او با اشاره به این‌که این موزه‌ها از نظر ساختار، فضا، فیزیک و تجهیزات معمولا در حد استانداردهای بالایی نیستند، می‌گوید: به هیچ عنوان موزه‌های خصوصی را نمی‌توانیم با موزه‌های دولتی مقایسه کنیم، چون موزه‌های دولتی دست‌کم از معماری، فضا، امکانات و حمایت‌های مالی و نیروی انسانی از طرف دولت بهره‌مندند،در صورتی که موزه‌های خصوصی به ندرت می‌توانند امتیازِ کوچکی بگیرند و بیشتر به صورت خودجوش فعالیت خود را شروع کرده‌اند.

به گفته‌ی وی بنیانگذاران این موزه‌ها معمولا با اهداف کسب درآمد و تجارت فعالیت کرده‌اند و بیشتر این افرادِ علاقه‌مند به اشیای فرهنگی و هنری هستند که توانسته‌اند با جمع‌آوری بخشی از علایق‌شان، با ایجاد یک موزه آن‌ها را در معرض دید همه قرار دهند.

موزه‌های خصوصی امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را ندارند

او همچنین به کوچک بودن فضاهای اغلبِ موزه‌های خصوصی اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: در چنین وضعیتی، طبق پروتکل‌های تصویب شده‌ی مورد لزوم، رعایتِ فاصله‌های اجتماعی با بازگشایی این موزه‌ها کمتر امکان ‌پذیر است و از سوی دیگر تهویه‌ی هوا به دلیل کوچک بودن فضای موزه‌ای نامناسب است. بنابراین برای رعایت کردنِ دستورالعمل بهداشتی که به تازگی به موزه‌ها ابلاغ شده است، موزه‌های خصوصی در مضیقه‌اند و پیش‌بینی می‌شود که در این مدت کوتاه میراث فرهنگی نتواند با جذب برخی امکانات، دست‌کم ازبخشی از موزه‌ها حمایت کرده و آن‌ها را تحت پوشش قرار دهد.

لطفی با بیان این شرایط تاکید می‌کند: در حال حاضر این انجمن می‌تواند فقط توصیه به دیرتر باز شدن موزه‌های خصوصی داشته باشد،‌ دلیلی ندارد که در این وضعیت فعالیتِ موزه‌های خصوصی از سر گرفته شود ، بهتر است که در فرصتی مناسب و با نکات بهداشتی کاملا رعایت شده و با در نظر گرفتن همه جوانب، فعالیت خود را آغاز کنند.

رییس انجمن مجموعه‌داران ایران با تاکید بر لزوم جدی‌تر گرفتن ویروس کرونا در کشور از یک سو و نیاز به جدی گرفتن بحث اقتصاد در زندگی مردم از سوی دیگر و این واقعیت که قرار نیست به سرعت زندگی مردم به روال عادی خود برگردد، ادامه می‌دهد: اگر در راه‌اندازی برخی فعالیت‌ها که مردمِ زیادی می‌توانند با یکدیگر به آن مراجعه کنند، اشتباه کنیم قطعا عواقب ناگواری به دنبال دارد.

وی با بیان این‌که در این خصوص می‌دانیم حمایت‌ از موزه‌های خصوصی از طریق وزارتخانه میراث فرهنگی فعلا امکان پذیر نیست، می‌افزاید: با تعجیل در راه‌اندازی موزه‌ها نه تنها اتفاق و کار اساسی صورت نمی‌گیرد، بلکه معضلات و هزینه‌های زیادی نیز روی دست مجموعه‌داران و مالکان موزه‌های خصوصی می‌گذارد.

حمایت‌ها از موزه‌های خصوصی به ندرت انجام شده

او اظهار می‌کند: مجموعه داران آثار تاریخی، معمولا به دنبال برگزاری محافل فرهنگی نیز هستند تا با رد و بدل کردن اطلاعات و تبادل نظر با یکدیگر بتوانند در کار خود موفق‌تر شوند، کاری که امروز با استفاده از فضای مجازی نیز امکان‌پذیر است، آن‌هم در شرایط کنونی که حضور فیزیکی افراد در کنار یکدیگر جای نگرانی دارد.

رییس انجمن مجموعه‌داران ایران، با تاکید بر لزوم رعایتِ مراقبت‌های بهداشتی به خصوص در موزه‌های خصوصی و جلوگیری از هر رفتاری که باعثِ شیوع ویروس می‌شود، ادامه می‌دهد: وضعیت بسیار بهتری بود اگر سازمان‌های دولتی می‌توانستند برای این موضوع به موزه‌های خصوصی کمک‌ها و حمایت هایی داشته باشند، اما متاسفانه این مساله در دست ما نیست. فقط می‌توانیم به عنوان یادآوری به مسوولان بیان کنیم که این نوع فعالیت به صورت داوطلبانه و خیرخواهانه بوده و برای فعالیت مجدد موزه‌های خصوصی وزارت میراث فرهنگی باید حمایت کند.

وی درباره‌ی صحبت‌های مطرح شده از سوی مدیر اداره کل موزه‌ها مبنی بر اختصاص وام به موزه‌های خصوصی در روزهای پایانی سال گذشته، اظهار می‌کند: اطلاع کافی در این زمینه ندارم، اما تا جایی که می‌دانم حمایت‌ها  به ندرت انجام شده و بهتر است  اداره کل موزه‌ها، آماری را از حمایت‌های انجام شده  ارائه دهد.

لطفی تاکید می‌کند: در این شرایط بهتر است آماری از سازمان‌های زیربط که می‌توانند از موزه‌های خصوصی حمایت کنند با بیان آمار و مقدار حمایت‌ها از نظر کمی بیان شود، این اقدام می‌تواند کمک بیشتری برای راه‌اندازی مجدد موزه‌ها باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: موزه موزه خصوصی موزه های خصوصی موزه های خصوصی فعالیت خود مجموعه داران موزه ها حمایت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۱۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حراج قرآن سرقتی از ایران این‌بار در ساتبیز لندن!

این قرآن‌پژوه و مترجم و نسخه‌شناس مصاحف قرآن، که حدود دو دهه پیگیر این قرآن مسروقه بوده و ورق‌های جداشدهٔ آن را تا کنون در موزه‌های لوور (پاریس)، لوور (ابوظبی)، متروپلیتن (نیویورک) و موزۀ هنر اسلامی (دوحه) و همچنین حراجی‌های ساتبیز، کریستیز و بُنهامز شناسایی کرده‌است، به تازگی تصاویری از ورق‌هایی از این قران را منتشر کرده و اطلاع داده است که «برای چندمین بار، تا یک هفتۀ دیگر، در چهارشنبه ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک برگ دیگر از قرآن دزدیده‌شده به شمارۀ ۵۴۸ از موزۀ ملی پارس (شیراز) در حراج ساتبیز لندن به فروش خواهد رسید. این برگ شمارۀ ۴۲ از مجموع ۱۷۲ برگ نسخه بوده و حاوی آیات ۱۷ تا ۲۲ سورۀ حاقة است.»

به گزارش ایسنا، درحالی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرده پیگیری برای استرداد ورق‌های شناسایی‌شده این قران سرقتی را آغاز کرده است، کریمی‌نیا تاکید کرد که «از وزارت میراث فرهنگی انتظار می‌رود چهار سال پس از افشای این سرقت و فروش برگ برگ آن در حراج‌های مختلف اروپا، اکنون برای افکار عمومی توضیح دهد دقیقاً کدام اقدام موثر و عملی را برای حفظ و بازگرداندن این میراث ایرانی انجام داده و نتایج آن چه بوده است.»

مدیرکل موزه‌ها در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیش‌تر گفته بود که امیدوارند با اثبات مالکیت اوراق شناسایی‌شده در حراجی کریستیز، ورق‌های موجود در موزه لوور و دیگر مراکز و حراجی‌ها را هم پس بگیرند.

سرقت این قرآن خطی (کوفی) عصر روز چهارشنبه ۲۷ فروردین سال ۱۳۸۲ شمسی (۱۶ آوریل ۲۰۰۳ میلادی)، در ساعات پایانی وقت اداری انجام شد. چهار سارق مسلح با لباس مبدل وارد موزۀ ملی پارس در شیراز شدند و با شکستن یکی از ویترین‌های شیشه‌ای موزه، نسخه‌ای از قرآن به خط کوفی را از موزه به سرقت بردند. درباره سرنوشت آن دزد‌ها تا کنون خبری نشده است. نظر کریم‌نیا، پژوهشگر نسخ قرآنی بر این است که سارقان احتمالا قرآن کوفی را ورق ورق کرده و از ایران خارج کرده‌اند.

درباره این قرآن گفته شده است که یک نسخه منحصر به فرد از کتابت مصحف شریف و متعلق به قرن دوم یا سوم هجری است. نسخه‌ای که توسط کاتبان ایرانی به نگارش درآمده و به لحاظ نوع نوشتار و تذهیب، بی‌همتا معرفی شده است.

دیگر خبرها

  • رد پای قرآن سرقتی از ایران این‌بار در حراجی ساتبیز لندن
  • تحویل ۳ شیء تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • تحویل سه شی تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • راه‌اندازی موزه تئاتر و اختصاص بودجه ویژه برای بخش موسیقی
  • حراج قرآن سرقتی از ایران این‌بار در ساتبیز لندن!
  • گود میدان مشق رفع خطر می‌شود | همکاری مشترک وزارت امورخارجه و شهرداری
  • بازدید افزون بر ۳۰ هزار گردشگر از موزه‌های خراسان شمالی
  • کارخانه ریسباف در هفته فرهنگی اصفهان بازگشایی می‌شود
  • پاکبانان فداکاری می‌کنند اما نتیجه‌ای نمی‌بینند/ ببینید مردم چطور با بی‌توجهی به این قشر آسیب می‌زنند (فیلم)
  • ثبت ۲۵ اثر استان اردبیل در فهرست آثار ملی کشور و یک اثر در فهرست آثار جهانی