Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقاله عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی جهرم با هدف توضیح فرآیند شکل‌گیری «شخصیت سنت‌گرای بازتابی» در ارتباط با 3 گفتمان ضداستعماری، ضدامپریالیستی و ضداستکباری در شماره اخیر «مجله جامعه‌شناسی ایران» به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از جهرم، مقاله «گفتمان ضد استعماری، ضد امپریالیستی و ضد استکباری و شخصیت سنت‌گرای بازتابی» نوشته کرامت‌الله راسخ عضو هیئت ‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم در شماره اخیر «مجله جامعه‌شناسی ایران» به چاپ رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقاله حاوی رویکردی جدید در باره تحولات ایران در یک قرن گذشته است. هدف مقاله توضیح فرآیند شکل‌گیری «شخصیت سنت‌گرای بازتابی» در ارتباط با سه گفتمان ضداستعماری، ضدامپریالیستی و ضداستکباری است.

این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی انجام گرفته و نماینده اجتماعی «شخصیت سنت‌گرای بازتابی» طبقه متوسط جدید است.

طبقه متوسط جدید گروه اجتماعی است که از اوایل قرن نوزدهم به‌تدریج در بستر جامعه ایرانی با این هدف شکل گرفت که نماینده اجتماعی تغییرات جدید با الهام از جوامع غربی باشد.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که این گروه برخلاف انتظار نماینده اجتماعی تحولات جدید نشد؛ بلکه با تغییر ذهنیت و پذیرش الگوی رفتار اجتماعی و سیاسی متمایز به شخصیت اجتماعی فرهنگی خاصی تحول یافت که در اینجا با عنوان «شخصیت سنت‌گرای بازتابی» معرفی می‌شود.

مبارزات ضداستعماری، ضدامپریالیستی و ضداستکباری در ارتباط با سه روند گفتمان‌سازی، ایدئولوژیک شدن تفکر سیاسی و استقرار نظام سرمایه‌داری در بخش عمده‌ای از جهان در محیط سیاسی «ملی‌گرایی»، «انقلابی‌گری چپ» و «اسلام‌گرایی سیاسی» بر پیدایش این شخصیت تأثیر بنیادی گذاشت.

نتیجه کلی حاصل از این پژوهشی بر فرض اصلی آن دلالت دارد: ساختار اجتماعی جوامع خاورمیانه‌ای از آن میانه ایران در مسیر متمایز تغییر کرد و به پیدایش «جامعه سنت‌گرایی بازتابی» منجر شد.

انتهای پیام/4078/

منبع: آنا

کلیدواژه: ایران مقاله جهرم دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۱۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است

رئیس‌جمهور آمریکا در مقاله‌ای نوشت ایران به دنبال محو کامل رژیم صهیونیستی است.

به گزارش مشرق، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در مقاله‌ای نوشت «ایران می‌خواهد اسرائیل را به‌طور کامل و تا ابد نابود و تنها دولت یهودی موجود در جهان را محو کند».

وی در این مقاله که در وال‌استریت‌ژورنال منتشر شد، مدعی شد: اگر ایران حملاتش علیه اسرائیل را گسترش دهد، آمریکا نیز وارد این درگیری خواهد شد. اسرائیل فناوری و آموزش لازم برای دفاع از خود را دارد.

بایدن در بخش دیگری از این مقاله خاطرنشان کرد: مجلس نمایندگان باید قانونی را در مورد امنیت اوکراین و اسرائیل و همچنین کمک به فلسطینی‌ها تصویب کند. اکنون زمان مناسبی برای پشت کردن به اوکراین و اسرائیل نیست.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین تاکید کرد: پیروزی پوتین در اوکراین بدین معناست که ائتلاف ناتو در خطر است. پوتین تلاش می کند که اراده غرب را بشکند اما ما این اجازه را به او نخواهیم داد.

وی همچنین مدعی شد چین فناوری‌های دقیق و بسیار مهم در صنعت دفاعی به روسیه می‌دهد.

دیگر خبرها

  • بررسی مسائل و مشکلات کوی امام علی(ع) اراک
  • رئیس جمهور: تاثیر آمارها بر رضایت اجتماعی بررسی شود
  • رییس جمهور: تاثیر آمارها بر رضایت اجتماعی بررسی شود
  • تاثیر آمارها بر رضایت اجتماعی بررسی شود
  • از شاخص‌های هنجاری علم تا ظهور اخلاق علمی
  • گفتمان سازی برای محوری شدن مدارس در جامعه
  • آنچه باید درباره اختلال شخصیت ضد اجتماعی و عوامل بروز آن بدانید
  • فرآیند تولید ادویه ها در کارخانه (فیلم)
  • خواستار وعده صادق مدیران میانی استان هستیم
  • بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است