Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمان مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ایجاد تغییرات مثبت در جامعه را یک رسالت دانست و عنوان کرد: مطرح کردن آمار در برخی اوقات نتیجه عکس می‌دهد به‌طورمثال اگر تعداد سیگاری‌ها را اعلام کنیم ممکن است باعث ترغیب افراد برای مصرف سیگار شود.

دکتر "علی بهرام‌نژاد" عصر امروز ۱۱ خردادماه در نشست خبری به مناسبت هفته بدون دخانیات، کرونا را یک تهدید برای سلامت دانست و بیان کرد: قلیان برای سلامتی افراد مضر است و باید فرهنگسازی را به سمتی سوق دهیم که افراد کنترل درونی داشته باشند تا دیگر نیازی به منع آنها با ابزار کنترل بیرونی برای عدم مصرف دخانیات نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی قلیان را دروازع ورود به بسیاری از بیماری‌ها دانست و اظهار کرد: انتظار داریم فرهنگ سازی به گونه ای صورت گیرد که قلیان نکشیدن را فقط به دلیل کرونا ویروس شاهد نباشیم. خود قلیان کشیدن یک رفتار بیمارگونه است و به سلامت افراد آسیب می‌رساند.

مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ایجاد تغییرات مثبت در جامعه را یک رسالت دانست و عنوان کرد: مطرح کردن آمار در برخی اوقات نتیجه عکس می‌دهد به‌طورمثال اگر تعداد سیگاری‌ها را اعلام کنیم ممکن است باعث ترغیب افراد برای مصرف سیگار شود.

وی بیشترین تمایل به مصرف دخانیات را در سنین نوجوانی و جوانی دانست و عنوان کرد: باید مهارت کنترل هیجانات را به فرزندانمان آموزش دهیم تا از روی آوردن به مصرف دخانیات برای کنترل این هیجانات خودداری کنند.

بهرام‌نژاد بیان کرد: در حوزه پیشگیری از دخانیات و درمان افراد مبتلا در ابتدا باید زیرساخت‌ها را ایجاد کنیم ضمن آنکه مشارکت مردم نیز بسیار موثر است و اگر تقاضا وجود نداشته باشد دیگر عرضه هم نخواهیم داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سيگار دانشگاه علوم پزشکی کرمان اخبار اجتماعی کرمان استانی اجتماعی مصرف دخانیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۱۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف غذاهای سوخته یا گرم کردن مجدد موادغذایی سرطان‌زا است؟

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران با بیان اینکه تخم مرغ، قارچ و سیب زمینی از مواد غذایی هستند که افراد باید از گرم کردن مجدد آنها خودداری کنند، گفت: افراد به منظور جلوگیری از تولید آکریل آمید هنگام پخت غذا باید مواد غذایی را تا زمانی سرخ کنند یا بپزند که رنگ آن قهوه‌ای یا سیاه نشود.

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه پخت غذا با حرارت بسیار زیاد ماده‌ای به نام آکریل آمید تولید می‌کند، اظهار کرد: غذاهای خام یا پخته شده به صورت آب‌پز، بدون آکریل آمید هستند و شکل‌گیری آکریل آمید در لبنیات، گوشت یا ماهی کمتر است، همچنین این ماده هنگام استعمال تنباکو نیز تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خطر سرطان‌زایی آکریل آمید حدود ۲۰ سال پیش کشف شد، افزود: همچنان نمی‌توان ادعا کرد که آکریل آمیدی که به طور معمول در غذا و خوراک‌های پخته شده وجود دارد منجر به سرطان می‌شود، بعضی از پژوهش‌های انجام شده نشان دادند که آکریل آمید موجود در غذاهای روزمره رابطه مستقیمی با افزایش احتمال بروز بیشتر سرطان‌ها ندارد، اما همچنان نمی‌توان ارتباط این ماده را با سرطان‌هایی از جمله کلیه، رحم و تخمدان را در افراد غیرسیگاری نادیده گرفت.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران با اشاره به اینکه افراد به منظور جلوگیری از تولید آکریل آمید هنگام پخت غذا باید مواد غذایی را تا زمانی سرخ کنند یا بپزند که رنگ آن قهوه‌ای یا سیاه نشود و به اصطلاح نسوزد، تصریح کرد: هنگام کباب کردن گوشت، مواد شیمیایی دیگری ایجاد می‌شود که از جمله آنها می‌توان به نفتالین، بنزوپیرن و آمین‌های هتروسیکلیک اشاره کرد.

عادلی ادامه داد: چربی گوشت و آبی که حین کباب شدن روی شعله‌های آتش می‌ریزد نیز منجر به تولید کربوهیدرات‌های آروماتیک چند حلقه‌ای خواهد شد و بر اساس تحقیقات انجام شده، تماس با سطح بالای این مواد با احتمال ابتلاء به سرطان ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط مذکور توصیه می‌شود افراد از مصرف غذاهای کباب شده روی شعله‌های مستقیم آتش به صورت مداوم پرهیز یا سبزیجات را جایگزین کنند، گفت: گاهی اوقات افراد باید خوراکی‌ها و مواد غذایی مختلف را برای مصرف مجدد گرم کنند و باید توجه داشته باشند که گرم کردن مجدد روغن پخت و پز یا غذاهای سرخ شده می‌تواند به طور کلی خطرناک محسوب شود، چراکه میزان چربی ترانس روغن سرخ کردنی با هر بار گرم شدن روغن افزایش پیدا می‌کند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران اضافه کرد: مواد غذایی مانند کرفس یا چغندر حاوی نیتریت‌هایی هستند که به طور طبیعی در صورت گرم شدن مجدد می‌توانند سمی باشند و این در صورتی است که مصرف چغندر تازه و بلافاصله پس از پخت و پز، تغذیه‌ای بسیار سالم به شمار می‌رود.

عادلی با بیان اینکه تخم مرغ، قارچ و سیب زمینی از دیگر مواد غذایی است که افراد باید از گرم کردن مجدد آنها خودداری کنند، خاطرنشان کرد: تخم مرغ‌های پخته شده که بیش از دو ساعت در دمای اتاق باقی مانده است نیز نباید خورده شود.

کد خبر 744981

دیگر خبرها

  • سلامت خانواده و جوانی جمعیت مورد تاکید قرار گرفت
  • فواید بی‌نظیر ریواس
  • این میوه از صدتا کدئین بهتر است
  • گیاهی که برای تعدیل قند خون در افراد دیابتی مفید است | فواید بی‌نظیر ریواس : این افراد نباید ریواس مصرف شود
  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟
  • اگر هر روز نوشابه بخوریم چه اتفاقی در بدن ما می‌افتد؟
  • تا ۵ سال آینده در کشورهای پیشرفته سیگار پیدا نمی‌شود/ دخانیات تنها صنعتی که پس از انقلاب تحریم نشد!
  • یک «کام» تلخ تا مرگ زودرس/ فقط «دخانیات» تحریم نشد!
  • مصرف غذاهای سوخته یا گرم کردن مجدد موادغذایی سرطان‌زا است؟
  • اثربخشی بهتر از کدئین با این میوه فصل