داستان کمپین «سرگرمیت با ما»
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۳۱۸۳۹
داستان کمپین سرگرمیت با ما که ماه گذشته برگزار شد، در کالج تپسل منتشر شده است و در این مقاله جزئیات این کمپین را بررسی و تحلیل میکنیم.
به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، داستان کمپین سرگرمیت با ما که ماه گذشته برگزار شد، در کالج تپسل منتشر شده است و در این مقاله جزئیات این کمپین را بررسی و تحلیل میکنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شیوع ویروس کرونا تغییرات زیادی را در زندگی روزمره همه ما ایجاد کرد و باعث خانهنشین شدن بخش زیادی از مردم شد. یکی از دغدغههای افراد در روزهای قرنطینه، سرگرم کردن خود و خانوادهشان است. اپلیکیشنهای بازی یکی از بهترین و سادهترین راههای سرگرمی در این روزها است. در راستای تشویق مردم به ماندن در خانه و سرگرم کردن آنها، کمیسیون بازیهای رایانهای و ۱۲ اپلیکیشن بازی ایرانی با حمایت ویژه تپسل کمپینی را تحت عنوان “سرگرمیت با ما” با شعار “تو خونه بمون، سرگرمیت با ما” اجرا کردند و بازیهای خود را با محتوای جدید و متنوع در اختیار علاقهمندان به بازی قرار دادند. این پویش مشترک، دوشنبه ۸ اردیبهشت ۹۹ شروع شد. در این مقاله کالج تپسل قصد داریم جزئیات این کمپین، نحوه برگزاری، مراحل اجرا و نتایج آن را شرح دهیم و بررسی کنیم.
کدام بازیها در کمپین «سرگرمیت با ما» مشارکت کردند؟
در این کمپین، ۱۲ بازی مطرح ایرانی از ژانرهای گوناگون مشارکت داشتند و هر کاربر میتوانست بازی یا بازیهای مورد علاقه خود را پیدا کند. بازیهایی که در این پویش شرکت داشتند، شامل زیر بودند:
کوییز آو کینگز: در بزرگترین بازی ایرانی، اطلاعات عمومیت رو به چالش بکش
منچرز: حس نوستالژی منچ قدیما با همبازیهای جدید
جیتی: با ماشینهای آخرین مدل خیابونهای شهر رو به آتیش بکش
باباپز: تجربهی آشپزی با اصغر سیبیل
گلمراد: گلمراد، الهام، خونه قدیمی و شروع یک داستان
باغ نگار: به ارسطو کمک کن و دل نگار رو بهدست بیار
پرسیتی: از مزرعهداری و مدیریت یک شهر بزرگ لذت ببرید
تخته نرد: مهیجترین تجربهی بازی تخته نرد در محیطی کاملا ایرانی و زیبا
پسرخوانده: مافیای خودت رو بساز و آنلاین بجنگ
سفرهچی: رستوران خودت رو راه بنداز و به بزرگترین سرآشپز شهر تبدیل شو
تهرونی: یه پازل رنگی آنلاین و هیجانانگیز
گشت پلیس ۲: گاز بده، تیراندازی کن و مجرمین رو به دام بنداز
اهداف کمپین «سرگرمیت با ما»
۱- تشویق کاربران به ماندن در خانه
ویروس کرونا با شیوع گستردهاش همه را خانه نشین کرد و حالا بحثی که میتواند موثر باشد این است که کسبوکارها به نوبه خود چه نقشی میتوانند برای گذر از این بحران ایفا کنند. یقینا بازیهای موبایلی یکی از بهترین راهحلهای ایجاد سرگرمی برای کاربران هستند. در کمپین سرگرمیت با ما، ۱۲ بازیساز ایرانی آمدند تا نقشی برای سرگرم کردن کاربران در قرنطینه ایفا کنند. این کمپین با شعار “تو خونه بمون، سرگرمیت با ما” کاربران را به ماندن در خانه تشویق کرد.
۲- افزایش سهم بازار بازیهای ایرانی در مقابل بازیهای خارجی
یکی دیگر از اهداف این کمپین، ایجاد آگاهی از برند برای بازیهای ایرانی و افزایش سهم بازار این بازیها در مقابل بازیهای خارجی بود. طبیعتا این کمپین علاوه بر افزایش سهم بازار بازیهای مشارکتکننده میتواند تاثیر مثبتی روی کل اکوسیستم بازیهای ایرانی و بهبود جایگاه ذهنی این مارکت بگذارد.
طراحی کمپین «سرگرمیت با ما»
با شروع روزهای کاری سال ۹۹ که روزهای اوج شیوع کرونا و قرنطینه بود، بحث طراحی کمپین شروع شد.
برای طراحی کمپین از تجربیات گذشته که با گیمهای مختلف داشتیم استفاده بسیار خوبی کردیم، داکیومنتهای موجود از کمپینهای گذشته را بررسی کردیم و برای نهایی کردن ایده اولیه به جلسه طوفان فکری اسکایپی روی آوردیم.
هدف اول ما در این کمپین مسئولیت اجتماعی است؟ یا آگاهی از برند؟ یا تعداد نصب بازی؟ قرار است پویش مشترک را پروموت کنیم یا تکتک بازیها را؟
عوض شدن پاسخ هرکدام از این سوالها کل ایده کمپین، رسانهها، بودجهبندی و KPI را تغییر میداد.
راجع به چالشهای جالبی باید تصمیمگیری میکردیم که جدید بودند. این کمپین یک تفاوت بزرگ با سایر کمپینهایی که قبلاً تجربه کرده بودیم، داشت؛ چرا که اینجا تنها با یک برند در ارتباط نبودیم، بلکه باید با ۱۲ برند مختلف گفتگو میکردیم و رضایتشان را جلب میکردیم. وقتی به جای کمپین برای یک برند، میخواهید برای ۱۲ برند کمپین برگزار کنید، همه بخشها متاثر میشود و تعداد المانهایی که در تصمیمگیری نقش مهمی دارند بهصورت نمایی بالا خواهند رفت.
در چنین شرایطی، مهمترین نکته فرایند بهینه بود. باید فرایندی شفاف ایجاد میکردیم تا کار کمپین به بهینهترین شکل ممکن پیش رود. بههرحال در یک کمپین مشترک نظرات متفاوت است و این موضوع در کنار اینکه به موفقیت کمپین کمک میکند، میتواند شرایط را پیچیدهتر کند.
در پیشنویس اولیه کمپین که قدری در ادامه تغییر پیدا کرد، نام کمپین، هدف، شعار، ایده کمپین، رسانهها، بودجه و شاخصهای کلیدی عملکرد مشخص شده بود. حالا باید این پیشنویس را به بررسی و بحث میگذاشتیم تا برنامه کمپین نهایی شود و وارد مرحله اجرا شویم.
طراحی کمپین با همه جزئیات آن تدوین و داکیومنت شد، بحث بودجه بندی را تا پایان کمپین مشخص کردیم و روز پنجم کمپین را برای تحلیل ۵ روز اول در نظر گرفتیم تا درصورت نیاز، بودجهبندی ادامه کمپین را با توجه به تجربه ۵ روز اول بهینه کنیم.
رسانههای کمپین «سرگرمیت با ما»برای مدیریت بهتر رسانههای کمپین آنها رو به دو بخش اصلی پولی و غیر پولی تقسیم کردیم که به شرح زیر بود.
رسانه های رایگان (Earned Media+Owned Medias) صفحه لندینگ کمپین پوشش رسانه ای (سایتهای حوزه گیم، سرگرمی، تکنولوژی و خبری) پروموشن در صفحه اول کافه بازار شبکههای اجتماعی بازیها استفاده از ظرفیت تبلیغاتی بازیها رسانه های پولی (Paid Medias): اینفلوئنسر مارکتینگ (تبلیغات استوری اینستاگرام) تبلیغات ویدیویی درون اپلیکیشنها تبلیغات همسان وب رپورتاژبرای انتخاب رسانههای پولی دقت زیادی به خرج دادیم و آنها را تا حد بسیار خوبی بهینه کردیم. محتوایی که هرکدام قرار است منتشر کنند را تولید و برنامه پروموشن را مشخص کردیم. کمپینهای تبلیغات همسان و تبلیغات ویدیویی بهصورت مداوم در طول کمپین، بر مبنای نتایج بهینهسازی شدند. با توجه به هدف کمپین، نمایش تبلیغات همسان را به نمایش موبایل محدود کردیم و سایتهای نمایشدهنده تبلیغات هم با توجه به کیفیت و مربوط بودنشان فیلتر شدند.
طراحی بصری کمپین «سرگرمیت با ما»
نکتهی مهمی که برای اجرای “سرگرمیت با ما” مدنظر داشتیم، یکپارچگی بود. باید مطمئن میشدیم که در هرجایی که دیده میشویم یکپارچگی را حفظ کرده باشیم. بههمین علت تمامی اقلام گرافیکی لازم در کمپین، اعم از پستهایی که بازیها در سوشال خودشان منتشر کردند را بهصورت متمرکز طراحی کردیم.
چه اقلامی برای طراحی گرافیک و ساخت نیاز داشتیم؟
ویدیوی کمپین لندینگ پیج پستهای اینستاگرام بازیها بنر رپورتاژها بنر صفحه اول کافهبازار استوری اینفلوئنسرها بنر انتهای ویدیو بنرهای تبلیغات همسانویدیو
برای ویدیو یک کاراکتر نیاز داشتیم و از همان کاراکتر برای سایر اقلام نیز کمک گرفتیم. کاراکتر ما باید فردی معمولی با استایل معمولی میبود نه مثلا یک بازیگر. این موضوع به مخاطب احساس نزدیکی بیشتری میداد و کمپین ما به این حس نیاز داشت.
دو سناریو برای ویدیو نوشته شد و یکی از آنها برای اجرای نهایی تصویب شد. تعداد زیاد لوگوهای انتهای ویدیو برای ما محدودیت زمانی ایجاد کرده بود و باید در کوتاهترین زمان ممکن سناریوی معناداری را اجرا میکردیم. نمایش صرفا لوگوهای بازیهای کافی نبود و نیاز داشتیم که گوینده ویدیو اسم بازیها را بگوید، گفتن اسم ۱۲ بازی تایم زیادی را نیاز داشت و در نهایت دو ورژن ویدیو ساختیم که در هرکدام ۶ بازی معرفی میشد و این دو ورژن به تعداد مساوی نمایش داده شدند. یک ورژن هم شامل لوگوی همه بازیها هم داشتیم برای استفاده در صفحه لندینگ که در بالا مشاهده کردید.
لندینگ پیج
بازیها و لوگوهای زیادی در لندینگ پیج «سرگرمیت با ما» معرفی شده بودند، باید طراحی لندینگ پیج بهگونهای انجام میشد که علاوه بر بهینه بودن و بالا بودن نرخ تبدیل، گیج کننده نشود. از طرفی با توجه به اینکه احتمالا بازیهایی که در بالای لیست قرار میگیرند بیشتر دیده میشوند و در حق سایر اجحاف میشود لندینگ را بهصورتی طراحی کردیم که با هر بار رفرش صفحه، جای لوگوها به صورت رندوم عوض میشود.
شاخصهای کلیدی (KPI) موفقیت کمپین «سرگرمیت با ما»
این کمپین جدای از بخش مسئولیت اجتماعی که کاربران را به ماندن در خانه دعوت میکرد، یک کمپین آگاهی از برند بود. با توجه به این نکته، KPI که تعیین شد از جنس آگاهی برند بود:
بازدید از صفحه لندینگ تعداد کلیک روی هر بازی در صفحه لندینگ نمایش استوری و پست های شبکه های اجتماعی نمایش ویدیو ها و بنرها در سایر اپلیکیشن هانتایج کمپین «سرگرمیت با ما»
این کمپین برای اولین بار با مشارکت ۱۲ بازی خوب ایرانی برگزار شد و توانست آگاهی از برند مناسبی برای بازیهای ایرانی ایجاد کند. از طرفی افزایش نصب این اپلیکیشنها و افزایش تعامل کاربران توانست کمپین را به هدف خود که سرگرم کردن کاربران در خانه بود برساند.
برای رصد کردن لحظهای نتایج کمپین و بهینهسازی بودجه، Goal های مختلفی در گوگل تگ منیجر ست کردیم و با استفاده از آن یک داشبورد دیتای استودیو ساختیم. این داشبورد موارد زیر را شامل میشد:
خلاصه نتایج این کمپین، شامل موارد زیر است:
نمایش بیش از ۴ میلیون بار ویدیوی کمپین در اپلیکیشنهای موبایل انتشار استوری معرفی کمپین توسط بیش از ۳۰ اینفلوئنسر نمایش بیش از ۲۵ میلیون بار بنر کمپین در تبلیغات همسان بیش از ۳۰۰ هزار بازدید از صفحه لندینگ کمپینمنبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: ماندن در خانه بازی های ایرانی آگاهی از برند اپلیکیشن ها طراحی کمپین تبلیغات هم سرگرم کردن رسانه ها بازی ها ۱۲ بازی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۱۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کپی ایتالیایی، اجرای ایرانی
فوتبال ایران در ۴۸ ساعت اخیر سرگیجه جدیدی را تجربه کرده که این یکی مستقیما مربوط به قوانینی است که سازمان لیگ وضع کرده، ولی در اجرای آن دو حالت مختلف را در پیش گرفته است. ماجرا مربوط به قانون بازیهای رودررو در رقابتهای لیگ، جهت تعیین سرنوشت تیمها در صورت تساوی امتیازات، در جدول است.
پیش از این، لیگهای فوتبال ایران، مثل بسیاری دیگر از لیگهای مختلف، بنای ردهبندی در جدول را بر پایه تفاضل گل گذاشته بودند. به این معنا که اگر امتیازات دو یا چند تیم در جدول مساوی میشد، تیمی بالاتر قرار میگرفت که تفاضل گل بهتری داشته باشد. اما این قانون دو، سه سالی میشود که تغییر کرده و بهجای تفاضل گل، نتیجه بازی رودررو بین تیمهایی که امتیازاتشان مساوی شده است، لحاظ میشود. به این معنا که اگر دو یا بیش از دو تیم در جدول ردهبندی امتیاز برابر داشته باشند، آنوقت تیمی که در بازی رودررو نتیجه بهتری گرفته باشد، در جدول ردهبندی بالاتر قرار میگیرد.
این مورد این روزها دوباره تبدیل به جنجالی جدید شده است. دلیلش این است که دو تیم استقلال و پرسپولیس، رقابت فشردهای در صدر جدول برای رسیدن به قهرمانی دارند. استقلال این روزها و در فاصله هفت هفته مانده به پایان، با یک امتیاز اختلاف از پرسپولیس جلوتر است، ولی با توجه به هفتههای باقیمانده، این پرسش دوباره مطرح میشود که اگر دو تیم در انتهای فصل امتیازشان برابر شد، آنوقت کدامیک قهرمان خواهد شد؟
پاسخ تا روز گذشته، استقلال بود، ولی دقیقا از دیروز تا به الان، سناریو عوض شده و اعتراض استقلالیها را همراه داشته است. دلیلش اظهارات سهیل مهدی، مدیر کمیته مسابقات سازمان لیگ، در تلویزیون است. او گفته اگر امتیازات دو تیم برابر شد، تفاضل گل، تیم قهرمان را مشخص میکند. اینکه چرا این موضوع باعث ناراحتی استقلالیها شده، به موارد قبلی برمیگردد.
پیش از این، چنین برداشت شده بود که اگر دو تیم امتیازاتشان مساوی شد و در بازیهای رودررو هم نتیجه مساوی حاصل شد، آنوقت قانون گل زده در خانه رقیب، تیم بالاتر در جدول ردهبندی را مشخص میکند. در این فصل، استقلال در دیداری که خودش میزبان بوده صفر-صفر کرده و در دیداری که پرسپولیس میزبان بوده، بازی یک-یک شده است. آبیپوشان به همین دلیل اعتقاد دارند به علت گل زده در خانه رقیب، حتی اگر امتیازشان با تیم پرسپولیس برابر شد، آنها باید در جدول ردهبندی بالاتر قرار بگیرند؛ موضوعی که حالا سازمان لیگ فدراسیون فوتبال، آن را رد کرده است.
اما این ماجرا به همینجا ختم نمیشود؛ چراکه قبلا در سناریویی مشابه، سازمان لیگ و شخص سهیل مهدی، عنوان کرده بودند در صورت چنین اتفاقی، یعنی همامتیازی دو تیم و تساوی بازی رفت و برگشت، گل زده در خانه حریف ملاک است. در لیگ بیستویکم بود که قانون تفاضل گل برداشته شد و موفقیت در بازی رودررو، ملاک قرار گرفت. همان زمان اعلام شد در صورت برترینداشتن تیمی نسبت به دیگری در دو مسابقه رفتوبرگشت، گل زده در خانه حریف در اولویت خواهد بود. در همان فصل، استقلال و پرسپولیس مثل حالا در کورس قهرمانی بودند و دو مسابقه رودررویشان با تساوی به اتمام رسید. بازی رفت به میزبانی آبیپوشان با نتیجه مساوی بدون گل خاتمه یافت و در رقابتی که تیم قرمزپوش میزبان بود، دو تیم به تساوی یک-یک رضایت دادند. گل زده استقلال در دیداری که میهمان بود، باعث شد تا این تیم با دستِ بالا در دوئل رودررو به لیگ ادامه دهد.
اگرچه هنوز زمان زیادی از آن اتفاق نگذشته، ولی چرخش جدید سازمان لیگ باعث به وجود آمدن یک جنجال تازه شده است.
کپی از ایتالیاییها
فدراسیون فوتبال ایران برای اینکه گامی روشنتر جهت شفافیت نتایج در لیگ داشته باشد، با الهامگرفتن از رقابتهای سری A ایتالیا، تغییراتی در قانون به وجود آورد. آنها دقیقا با کپیبرداری از قوانین آن لیگ، تفاضل گل را برداشته و ماجرای بازی رودررو را در قانون گنجاندند. البته که مسئولان فوتبال ایتالیا در این زمینه شفاف عمل کرده و جایی برای بحث و جدل باقی نگذاشتند. در قوانین وضعشده برای سری A ایتالیا، چنین آمده که در صورت تساوی امتیازات بین دو یا چند تیم، مراحل زیر اجرا میشود:
۱- امتیازات بازی رودررو
۲- تفاضل گل بازیهای رودررو
۳- تفاضل گل
۴- گلهای زده بیشتر
۵- برگزاری بازی پلیآف در صورت مساویشدن تمامی مراحل بالا برای تعیین تیم قهرمان، تیمهای شرکتکننده در لیگهای اروپایی و....
مسئولان سازمان لیگ فوتبال ایران، دقیقا چنین سناریویی را برای لیگ ایران تجویز کردهاند، ولی بندی که محل جنجال شده، موضوع گل زده در خانه حریف است که در گذشته ادعا شد در لیگ ایران اعمال میشود. بااینحال، بهتازگی اسنادی منتشر شده است که نشان میدهد سازمان لیگ از فصل گذشته، این موضوع را بهطور شفاف از دستور کار خارج کرده و همه چیز را شبیه به لیگ ایتالیا کرده است. به همین دلیل است که حالا ماجرای گل زده در خانه رقیب حذف شده و تیمها در صورت تساوی در امتیاز بازیهای رودررو و تفاضل گل آن بازیها، بسته به تفاضل گلشان در لیگ برتر، در جدول تعیین رتبه میشوند.
از آنجا که این موضوع بهصورت شفاف ابلاغ شده، تازه آنهم در سال ۱۴۰۲، استقلالیها نمیتوانند اعتراضی داشته باشند، چون از قبل چنین موردی را میدانستند؛ بااینحال، اینکه چرا یک کپی ساده از ایتالیاییها به سبک ایرانیها اجرا شده تا تولید دردسر شود، از آن دست موضوعاتی است که نیاز است مسئولان سازمان لیگ درباره آن توضیح دهند.
ضمن اینکه نباید فراموش کرد، این قانون، حتی اگر از روی دست ایتالیاییها کپی شده باشد، بدون نقص نیست. کلا دلیل آنکه تفاضل گل حذف و قانون بازیهای رودررو جایگزین شده، این است که احتمال تبانی به صفر برسد. پیشتر در لیگهای مختلف سابقه داشته که در هفتههای پایانی برای بالارفتن تفاضل گل، تبانی شکل گرفته است. برای ازبینبردن این عادت زشت، قانون تفاضل گل برداشته شد تا فوتبال به سمت سالمترشدن حرکت کند. حالا، اما قانونگذار فراموش کرده که اگر در شرایطی مشابه بااینحال و روز، یعنی در شرایطی که امتیازات برابر باشد، دو تیم هم بازیهای رودررو را مساوی کرده باشند، باز قانون تفاضل گل کلی میتواند همان شائبات همیشگی را در پی داشته باشد.
البته این موضوع دال بر متهمکردن تیمها نیست، ولی واقعیت امر آن است که اگر تفاضل گل شک و شبهه باقی میگذارد، باید سازوکاری اتخاذ شود که این فاکتور، کمترین میزان از اثرگذاری را بر سرنوشت تیمهای مختلف داشته باشد.
بههرروی، ماجرا حالا اگرچه با جنجال همراه بوده، ولی ساده شده است. در ایران شبیه به نسخه اصلی در ایتالیا عمل خواهد شد. دقیقا به همان سبکی که سهیل مهدی گفته، در صورت تساوی امتیازات، بر رتبه دو تیم استقلال و پرسپولیس در انتهای فصل، از آنجا که بازیهای رودررویشان هم برابر شده، تفاضل گل کل اثرگذار خواهد بود؛ هرچند این مورد در ادامه فصل میتواند منجر به سناریوهای جذابتری هم شود؛ برای مثال اگر تفاضل گل دو تیم و گلهای زدهشان در انتها برابر شود، آنوقت یک تکبازی در زمین بیطرف، تکلیف تیم قهرمان را مشخص خواهد کرد.