Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان رودان گفت: مناطق پراکنش خرس سیاه بلوچی در شرق هرمزگان شهرستان‌های بشاگرد، رودان، میناب و جاسک، غرب تا منطقه حفاظت‌شده باز و نیز کوهه‌ای شهرستان حاجی‌آباد در شمال استان است.

ناظر دهقانی افزود: با توجه به فعالیت بیشتر خرس‌ها در این فصل از سال، افراد ساکن در مناطق یادشده از حضور در مناطق کوهستانی و نزدیک شدن به این‌گونه از حیوانات جداً خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان رودان گفت: یکی از همیاران محیط‌زیست ازاین‌گونه باارزش در ارتفاعات شهرستان رودان تصویربرداری کرده است.

مجله جانوران

خرس سیاه آسیایی به‌عنوان یکی از کمیاب‌ترین و آسیب‌پذیرترین گونه‌ها در ایران و حتی دنیا بشمار می‌رود.

این‌گونه ازنظر وضعیت حفاظتی در جهان در آستانه انقراض قرار دارد و از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان نماد زیستی هرمزگان معرفی‌شده است.

خرس سیاه آسیایی در کشورهای ژاپن، چین، روسیه، تایوان، هند، نپال، ویتنام، افغانستان، پاکستان و ایران پراکندگی دارد.

در این محدوده وسیع، چهار نژاد از خرس سیاه آسیایی معرفی‌شده‌اند که خرس سیاه بلوچی بانام علمی Ursus thibetanus gedrosianus یکی از این زیرگونه‌هاست که در جنوب شرقی ایران و بلوچستان پاکستان وجود دارد.

کارشناس مسئول نظارت بر امور حیات‌وحش هرمزگان گفت: طرح حفاظت از خرس سیاه آسیایی از مرداد سال ۱۳۸۸، باهدف بررسی دقیق پراکندگی، رژیم غذایی خرس سیاه در فصول مختلف و تعارض میان انسان و خرس سیاه آغاز شد.

فهیمه گودرزی افزود: یافتن شواهدی از حضور این‌گونه در منطقه حفاظت‌شده گنو در شمال بندرعباس، نشان می‌دهد خرس سیاه علاوه بر زیستگاه‌های پیوسته شرق هرمزگان در زیستگاه‌های جدا از هم در مرکز و شمال استان نیز حضور دارد.

وی گفت: آموزش جوامع محلی در سطوح مختلف سنی و تلاش برای کاهش تعارضات با اقدامات حمایتی مانند حمایت از مشاغل خانگی و واکسیناسیون دام‌های اهلی روستایی در شهرستان بشاگرد ازجمله این فعالیت‌هاست.

کارشناس مسئول نظارت بر امور حیات‌وحش هرمزگان گفت: با تأمین بودجه مدون و کافی در استان، برنامه‌های حفاظت از خرس سیاه آسیایی به‌عنوان نماد زیستی استان طبق برنامه زمان‌بندی اجرا می‌شود.

کد خبر 516753 برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش استان هرمزگان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: حیوانات حیات وحش استان هرمزگان خرس سیاه آسیایی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۲۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده پلنگ در روستای مشهد دماوند

رئیس حفاظت محیط‌زیست دماوند از مشاهده یک قلاده پلنگ در محدوده آب چمن در روستای مشهد دماوند خبر داد و گفت: محدوده روستاهای مشهد، کلاک و رودافشان یکی از بهترین زیستگاه‌های حیات‌وحش و پلنگ است. - اخبار استانها -

نقی میرزا کریمی در گفت‌گو با خبرگزاری تسنیم در دماوند، در پی انتشار فیلم پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد، با تأیید مشاهده یک قلاده پلنگ اظهار داشت: حضور پلنگ در آن محدوده طبیعی است و کوهستان و طبیعت اطراف روستاهای مشهد، کلاک و رودافشان یکی از بهترین زیستگاه‌های حیات‌وحش به ویژه پلنگ است.

وی افزود: پلنگ‌ها بیشتر شبگرد و شب شکار و بسیار پنهان‌کار و انسان‌گریز هستند و خطری مردم را تهدید نمی‌کند و جای نگرانی نیست.

رئیس حفاظت محیط‌زیست دماوند خاطرنشان کرد: از مردم درخواست می‌شود در صورت مشاهده حیوانات وحشی به ویژه گربه‌سانان بزرگ جثه به آن‌ها نزدیک نشوند و سریعاً مراتب را به شماره 09921001540 یگان حفاظت این اداره اطلاع دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ناکامی قاچاقچیان در جابه جایی ۳۸۴ کیلو تریاک در رودان
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • نابودی بزرگترین دشت لاله‌های واژگون کشور، خیلی دور، خیلی نزدیک
  • دستگیری اعضای باند ۴ نفره اراذل و اوباش در رودان
  • توقیف ۲ فروند شناور متخلف صید ترال در آب‌های قشم
  • مشاهده پلنگ در روستای مشهد دماوند
  • صحرایی: با مشاهده وضعیت حال و گذشته جمله «به قله نزدیک می‌شویم» رهبری را بهتر درک می‌کنیم
  • شکارچی غیرمجاز در شهرستان قوچان دستگیر شد