Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@04:37:14 GMT

صفحات تکتونیکی زمین بیش از ۴.۴ میلیارد سال قدمت دارند

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۳۲۸۶۴

صفحات تکتونیکی زمین بیش از ۴.۴ میلیارد سال قدمت دارند

محققان "دانشگاه ییل" در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند "صفحات تکتونیکی"(Tectonic plates) زمین بیش از ۴.۴ میلیارد سال قدمت دارند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، صفحات تکتونیکی بخش‌های عظیم یا تکه‌هایی از پوسته زمین و بالاترین قسمت گوشته زمین هستند که در کنار هم لیتوسفر را تشکیل می‌دهند. آنها تخته سنگ‌های بزرگی هستند که در  بخش پوسته زمین و گوشته فوقانی قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اثر متقابل این صفحات، کلیه توده‌های خاکی یا خُشکی را تشکیل می‌دهند و بر ویژگی‌های قابل توجه زمین‌شناسی سیاره‌ای یا اخترزمین‌شناسی که شامل زمین لرزه‌ها و آتشفشان‌ها تا ظهور قاره‌ها می‌شوند، تأثیر می‌گذارند.

با این حال سن صفحات تکتونیکی زمین یک معمای سخت در زمین شناسی است. به نظر می‌رسد مطالعه جدید ژئوفیزیکدانان دانشگاه ییل بتواند پاسخی مناسب برای این معما باشد. براساس این مطالعه قدمت صفحات تکتونیکی زمین به بیش از ۴ میلیارد سال پیش می‌رسد.

"جون کورناگا"(Jun Korenaga) استاد زمین و علوم سیاره‌ای دانشکده هنر و علوم دانشگاه ییل گفت: برای سال‌های طولانی درک زمان تشکیل صفحات تکتونیکی زمین یک معمای سخت محسوب می‌شد.

هرچه بیشتر به عقب برمی‌گردیم، سابقه زمین شناسی کمتری در دست داریم. یکی از وعده‌های امیدوار کننده برای تعیین کارایی صفحات تکتونیکی، رشد قاره‌ها است. این امر به این دلیل است که تنها راه برای ساخت یک قطعه زمین به اندازه قاره ، سنگ‌های سطحی اطراف آن هستند که طی مدت زمانی طولانی تشکیل شده باشند. طی این مطالعه دانشمندان یک شبیه سازی ژئوشیمیایی زمین اولیه را بر اساس عنصر آرگون طراحی کردند.

آرگون برای فرار از گرانش زمین خیلی سنگین است، بنابراین مانند یک لایه در جو باقی می‌ماند.

دانشمندان خاطرنشان کردند: بیشتر آرگون‌های موجود در جو زمین از نوع ۴۰Ar هستند که آنها محصول پوسیدگی رادیواکتیو پتاسیم-۴۰ که در پوسته و گوشته قاره‌ها یافت می‌شود، هستند. این مدل به بررسی آرگون جوی که به تدریج در طول تاریخ کره زمین انباشته شده است تا سن رشد قاره را تعیین کند، می‌پردازد.

در حین ایجاد شبیه‌سازی، دشوارترین بخش، اثرات یک فرآیند زمین شناسی به نام "بازیافت پوسته"(crustal recycling) بود. این فرآیند تکتونیکی است که توسط آن مواد سطحی از لیتوسفر با فرسایش تکتونیک یا لایه لایه شدن به داخل گوشته بازیافت می‌شوند. بنابراین از این شبیه سازی برای محاسبه میزان انتشار گازهای آرگون است که بخشی از رشد قاره نیستند، استفاده می‌شود.

این مدل نخستین مدلی است که در آن برای اولین بار  محققان به صورت خود سازگار گاززدایی آرگون را با تکامل حرارتی زمین و سپس اثر بازیافت پوسته و استفاده مجدد از توزیع‌های تشکیل پوسته و سن سطح زمین را ترکیب می‌کنند. کورناگا در انتها گفت: ساخت پوسته قاره‌ای یک فرآیند یک طرفه نیست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زمین زمین شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۲۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید شرکت نفت فلات قاره بر ارائه خدمات مناسب پروازی به کارکنان مناطق عملیاتی

رئیس امور قراردادهای شرکت نفت فلات قاره گفت: این شرکت همواره برای ارائه خدمات مناسب پروازی به کارکنان خود در مناطق عملیاتی و سکوهای بهره‌برداری با استفاده از شرکت‌های هواپیمایی که مایل به ارائه خدمات در این زمینه هستند، در تلاش است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره، هادی نعمت‌زاده تصریح کرد: این شرکت به‌منظور استفاده از خدمات پروازی برای همکاران شاغل در مناطق عملیاتی و در چارچوب قانون برگزاری مناقصات و سایر مقررات، با دعوت از همه شرکت‌های هواپیمایی دارای مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری (هم‌اکنون ۲۴ شرکت) نسبت به برگزاری مناقصه اقدام و از خدمات شرکت برنده در مناقصه استفاده می‌کند.

وی گفت: هرگونه مجوز پروازی به شرکت‌های هواپیمایی با رعایت موارد ایمنی و استانداردهای لازم ازسوی سازمان هواپیمایی کشوری صادر می‌شود و در صورتی که یک شرکت هواپیمایی استانداردهای لازم برای پرواز را نداشته باشد، مجوز پرواز از سوی این سازمان به آن داده نخواهد شد.

رئیس امور قراردادهای شرکت نفت فلات قاره افزود: تأخیرها و مشکلات به‌وجود آمده، از محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه بوده و گریبانگیر دیگر شرکت‌های هواپیمایی نیز شده است.

نعمت‌زاده گفت: در سال‌های اخیر به‌دلیل شرایط ویژه و تحریم‌ها، هیچ‌یک از شرکت‌های هواپیمایی به جز شرکت کارون برای ارائه خدمات پروازی به کارکنان شاغل در مناطق عملیاتی این شرکت در مناقصات برگزارشده حضور نیافته‌اند، در حالی که شرکت نفت فلات قاره برای ارائه خدمات مناسب به همکاران پرتلاش خود در مناطق عملیاتی، از همه شرکت‌های هواپیمایی دارای مجوز برای همکاری دعوت کرده که از سوی آنها بدون پاسخ باقی مانده است.

وی در پایان از آمادگی کامل شرکت نفت فلات قاره ایران برای همکاری با هریک از شرکت‌های هواپیمایی که مایل به ارائه خدمات پروازی در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه هستند، خبر داد.

دیگر خبرها

  • نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)
  • بناهای تاریخی، مُهر تاییدی بر فرهنگ و تمدن ایران زمین
  • پاسخ هوش‌مصنوعی به سؤالی به قدمت تاریخ بشر؛ چرا فرازمینی‌ها را ندیده‌ایم؟
  • راه‌اندازی سامانه پایش درخواست‌های خرید کالا در شرکت نفت فلات قاره
  • تأکید شرکت نفت فلات قاره بر ارائه خدمات مناسب پروازی به کارکنان مناطق عملیاتی
  • تاریخ ایران مشحون از صفحات زرین ایثار غیورمردان ارتش است
  • رقابت‌های قاره‌ای گزینشی المپیک ۲۰۲۴ پاریس – قرقیزستان
  • تاریخ پرشکوه انقلاب ایران، مشحون از صفحات زرین فداکاری غیور مردان ارتش است
  • واکنش چد گیبل به آنچه در پایان راو اتفاق افتاد/ اخبار WWE
  • از این آتشفشان طلا فوران می‌کند!