Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-24@18:19:37 GMT

ویتامین D علیه کووید-۱۹

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۳۴۳۸۱

ویتامین D علیه کووید-۱۹

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، مقاله پزشکی جدیدی حاصل مطالعات دکتر ایمون لیر و پروفسور رز آن کنی استاد دانشکده پزشکی ایرلندی با همکاری استاد جان رودس از دانشگاه لیورپول در ارتباط بین میزان ویتامین D و مرگ‌ومیر ناشی از کووید-19 منتشر شده است.

نویسندگان این مقاله که به تازگی در مجله پزشکی ایرلند منتشر شده است، تمام مطالعات مربوط به جمعیت بزرگسالان اروپایی را که از سال1999 به پایان رسیده است، تجزیه‌و‌تحلیل کرده‌اند که ویتامین D را اندازه‌گیری کرده و میزان ویتامین D و میزان مرگ‌ومیر از کووید-19 را مقایسه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویتامین D با قرار گرفتن در معرض نور خورشید در پوست ایجاد می‌شود. سپس به کبد و بعد کلیه منتقل شده و در آنجا به یک هورمون فعال تبدیل می‌شود که باعث افزایش انتقال کلسیم از مواد غذایی در روده می‌شود. جذب کلسیم در روده‌ها، ضامن سلامت و استحکام استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان است.

اما ویتامین D همچنین می‌تواند از طریق تعدادی از مسیرهای ایمنی درگیر در مبارزه با SARS-COV-2 از سیستم ایمنی بدن حمایت کند. بسیاری از مطالعات اخیر نقش محوری ویتامین D در عفونت‌های ویروسی را تأیید می‌کنند.

برخلاف این شواهد، در این مطالعه نشان داده شد جمعیت کشورهای با عرض جغرافیایی پایین‌تر و به‌طور معمول کشورهای آفتابی، مانند اسپانیا و ایتالیای شمالی، از دریافت کم ویتامین D و میزان بالای کمبود ویتامین D رنج می‌برند. این کشورها همچنین بالاترین میزان موارد ابتلا و مرگ در اروپا در اثر کووید-19را تجربه کردند. اما کشورهای عرض جغرافیایی شمال نظیر نروژ، فنلاند و سوئد با وجود کمتر قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اشعه ماوراء‌بنفش، میزان ویتامین D بالاتری دارند، زیرا استفاده از مکمل ویتامین D و همچنین غنی‌سازی‌ مواد غذایی با این ویتامین حیاتی، در آن کشورها رایج‌تر است. این کشورهای نوردیک همچنین طبق آمار سازمان بهداشت جهانی میزان ابتلا و مرگ‌ومیر کمتری ناشی از کووید-19 داشتند. هماهنگی بین سطح کم ویتامین D و مرگ ناشی از کووید-19 از نظر آماری معنی‌دار به‌نظر می‌رسد. نویسندگان این مقاله معتقدند اگرچه بهینه‌سازی‌ سطح ویتامین D مطمئنا  سلامتی استخوان و ماهیچه‌ها را به همراه خواهد داشت، اما داده‌ها حاکی از احتمال کاهش عوارض جدی کووید-19 در پی مصرف کافی این ویتامین است.

این ممکن است به این دلیل باشد که ویتامین D در تنظیم و سرکوب پاسخ التهابی سیتوکین که موجب درگیری شدید با کووید-19 و سندروم حاد تنفسی و در نهایت مرگ‌ومیر می‌شود، نقش مؤثری داشته باشد.

پروفسور رز آن کنی می‌گوید: در انگلیس، اسکاتلند و ولز، نهادهای بهداشت عمومی از زمان شیوع کووید-19 توصیه‌ها را اصلاح کرده‌اند. هم‌اکنون توصیه‌ها بیانگر این است که همه بزرگسالان باید به‌صورت روزانه حداقل 400IU ویتامین D مصرف کنند.

هرچند هنوز شواهد کافی  از کارآزمایی‌های کنترل شده تصادفی برای به اثبات رساندن تأثیر ویتامین D بر نتایج کووید-19 وجود ندارد، اما شواهد موقعیتی محکمی از ارتباط بین ویتامین D و شدت پاسخ‌های ایمنی بدن به کووید-19 و ویروس کرونا وجود دارد، ازجمله عوارضی مانند مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس.

این مطالعه جدید از سوی استادان پزشکی ایرلندی نیز این ارتباط را تأیید می‌کند. آنها می‌گویند: ما از دولت ایرلند می‌خواهیم دستورالعمل‌ها را سریع به روز و همه بزرگسالان را به مصرف مکمل‌های ویتامین D در طول بحران کووید-19 ترغیب کند؛ کمبود این ویتامین در ایرلند کاملا مشهود است.

کمبود این ویتامین در سنین بالا، افراد چاق، مردان و اقلیت‌های قومی بیشتر دیده می‌شود و بنابراین باید نسبت به مصرف مکمل‌ها به‌خصوص در افرادی که دیابت و فشار خون بالا دارند، وسواس بیشتری به خرج داده شود.

دکتر ایمون لیر می‌گوید: ما در اینجا شاهد ارتباط ویتامین D با میزان مرگ‌ومیر هستیم. بهینه‌سازی‌ ویتامین D در دستورالعمل‌های بهداشت عمومی بی‌تردید مزایایی برای سلامت عمومی و عملکرد سیستم ایمنی بدن افراد خواهد داشت.

تحقیقات ما در این زمینه هنوز اکتشافی است و برای نتیجه‌گیری بهتر به آزمایش‌های بعدی احتیاج داریم تا شواهدی راجع به ارتباط سطح ویتامین D که برای عملکرد بهینه سیستم ایمنی مورد‌نیاز است به‌دست بیاوریم.

با این حال، مطالعاتی از این دست همچنان به ما یادآوری می‌کنند که میزان دریافت ویتامین D افراد جامعه به حد قابل‌توجهی کم است (حتی در کشورهای آفتابی) این هشداری است برای تغییر سیاست برای اجبار به مصرف ویتامین D. اگر کشورهای نوردیک مجاز به انجام این کار باشند، هیچ دلیلی وجود ندارد که ایرلند، انگلیس یا بقیه اروپا نتوانند چنین قوانینی وضع کنند.

آمار پایین مرگ در عرض جغرافیایی شمال

کشورهای عرض جغرافیایی شمال نظیر نروژ، فنلاند و سوئد با وجود کمتر قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اشعه ماوراء‌بنفش، میزان ویتامین D بالاتری دارند، زیرا استفاده از مکمل ویتامین D و همچنین غنی‌سازی‌ مواد غذایی با این ویتامین حیاتی، در آن کشورها رایج‌تر است. این کشورها طبق آمار سازمان بهداشت جهانی میزان ابتلا و مرگ‌ومیر کمتری ناشی از کووید-19 داشتند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: نور خورشید ویتامین D ویروس کرونا کرونا کووید ۱۹ ناشی از کووید 19 میزان ویتامین D عرض جغرافیایی ویتامین D ویتامین D ویتامین D مرگ ومیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۴۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود این ویتامین سبب یبوست می‌شود

به گزارش خبرآنلاین، بسیاری از عادات غلط زندگی و یا برخی شرایط پزشکی از قبیل عدم نوشیدن مایعات کافی، عدم ورزش، استرس بیش از حد، انسداد روده، بیماری روده مانند سندرم روده تحریک پذیر، سرطان کولون، سرطان رکتوم و ... در ابتلا به یبوست موثر هستند، اما با چه شیوه‌هایی می‌توان این مشکل را تا حد زیادی کاهش داد؟

با این حال مصرف بسیاری از ویتامین‌ها در کنار داروهای بدون نسخه می‌تواند این عارضه را تا حد زیادی از فرد دور کند. البته قبل از مصرف هر نوع مکمل ویتامین یا خرید آن باید با پزشکتان مشورت کنید چون ممکن است بسیاری از ویتامین‌ها برای نوزادان، مبتلایان به بیماری‌های گوارشی، مبتلایان به بیماری‌های مزمن و ...مفید نباشند.

بنا بر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، اما با مصرف ۵ ویتامین می‌توان از بروز مشکلات گوارشی پیشگیری کرد:

اسید فولیک: به عنوان فولات یا ویتامین ب ۹ نیز شناخته شده است. کمبود اسید فولیک گاهی اوقات باعث یبوست می‌شود. در صورت امکان به جای مصرف مکمل‌های اسید فولیک، غذاهای غنی از آن را مصرف کنید. غذاهای غنی از فولات شامل اسفناج، نخود، غلات صبحانه و برنج غنی شده با اسید فولیک است. حد بالای اسید فولیک که اکثر بزرگسالان می‌توانند تحمل کنند، ۱۰۰۰ میکروگرم است.

ویتامین B۱۲: کمبود این ویتامین می‌تواند باعث یبوست شود. اگر یبوست شما به دلیل کمبود ویتامین B۱۲ باشد، افزایش مصرف روزانه آن می‌تواند به کاهش علائم کمک کند. غذاهای غنی از ویتامین B۱۲ به غیر از مکمل‌ها عبارتند از جگر گاو، ماهی قزل آلا، ماهی سالمون و ماهی تن. اکثر بزرگسالان روزانه باید ۲.۴ میکروگرم ویتامین B۱۲ دریافت کنند.

ویتامین سی: یک ویتامین محلول در آب است. چون بدن مقدار مشخصی ویتامین سی را می‌تواند استفاده کند، دز زیاد آن می‌تواند سبب بروز اسهال شود. اما تنها در صورتی که یبوست داشته باشید این تاثیر به مزاق شما خوش می‌آید. توصیه می‌شود دز ۱۰۰۰ میلی گرمی از این ویتامین را سه مرتبه در روز مصرف کنید تا حرکات روده‌تان افزایش یابد. با این حال مصرف بیش از حد مضر است و باعث حالت تهوع و گرفتگی معده می‌شود.

ویتامین B۵: یا اسید پانتوتنیک باعث تحریک انقباض ماهیچه‌ای در سیستم گوارشی شده و به عمل دفع کمک می‌کند. میزان توصیه شده برای مصرف روزانه ویتامین B۵، برای اکثر بزرگسالان ۵ میلی گرم است. بیشتر زنان شیرده باید روزانه ۷ میلی‌گرم از این ویتامین را دریافت کنند.

ویتامین B۱: یا تیامین به بهبود فرایند هضم کمک می‌کند و سطوح پایین آن با علائمی از قبیل یبوست همراه است. اکثر زنان باید روزانه ۱.۱ میلی گرم و مردان ۱.۲ میلی‌گرم ویتامین B۱ مصرف کنند.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898799

دیگر خبرها

  • بیماری‌های قلبی و عروقی از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در دنیا
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زرده تخم‌مرغ
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زده تخم‌مرغ
  • کمبود این ویتامین سبب یبوست می‌شود
  • سبزیجات سرشار از پروتئین را بشناسید
  • اقدام قانونی علیه طرح گازی آلمان در دستورکار کمیسیون اروپا
  • تثبیت قدرت ایران در خاورمیانه/ هیچ اقدامی علیه منافع ملی ما بی پاسخ نخواهد ماند
  • با خیال جمع به چای و قهوه‌تان شکر بزنید
  • ویتامین‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شوند
  • سندروم پس از کرونا چیست؟