Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا علومی یزدی، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  در گفت وگوی زنده شبکه خبر درباره خبر کشف ۳ هزار مدرک جعلی در میدان انقلاب، بیان کرد: این مطلب در ابتدا به طور اشتباه کشف ۳۰ هزار مدرک جعلی درج شده بود که مشاور وزیر علوم در امور حقوق شهروندی این مطلب را به ۳ هزار مدرک اصلاح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشف ۳ هزار مدرک جعلی تائید نمی شود

او در ادامه در پاسخ به این سوال که کشف ۳ هزار مدرک جعلی تائید می‌شود، اظهار کرد: کشف ۳ هزار مدرک جعلی هم تائید نمی‌شود. این موضوع به ابتدای قانون پیشگیری از تخلفات علمی مربوط می‌شود، در آن زمان با همکاری نیروی انتظامی با تعداد زیادی از موسسات در میدان انقلاب که در واقع به تولید تجاری تحقیقات غیر اصیل مشغول بودند برخورد شده و کامپیوتر‌های آن‌ها ضبط و به وزارت علوم منتقل شد. در حال حاضر با کمک دادسرای فرهنگ و رسانه در حال بررسی هارد کامپیوتر‌های آن‌ها هستیم. در صورت ارتباط این مدارک جعلی با یک دانشگاه خاص مکاتبات لازم صورت می‌گیرد. همچنین در صورت ارتباط با یک شخص خاص فرد مزبور به مراجع قضایی و انتظامی معرفی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: کشف ۳ هزار مدرک جعلی در میدان انقلاب

علومی یزدی در ادامه با بیان اینکه فضای آموزش عالی و نظام آموزش عالی کشور یک مجموعه نظام‌مند و قانون‌مند است، اضافه کرد: نخستین مراحل ورود به دانشگاه در ایران که سنجش و پذیرش دانشجو است دارای ضوابط و مقررات خاصی است. دوران تحصیل در دانشگاه تابع ضوابط خاصی است و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از ضوابط و مقررات بسیار دقیقی در برگزاری دوره‌های آموزشی، مراحل پژوهشی و ارزیابی تحصیلی تبعیت می‌کنند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم در ادامه گفت: توجه به تقلب‌های اندکی که در فضای علمی کشور وجود دارد بی حرمتی به فضای علمی و ساحت آموزش عالی است. البته این تقلب‌های اندک شامل دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی بوده و نظارت وزارت علوم بر آن‌ها مطلق است.

شیوه نظارت بر اعتبار مدارک تحصیلی در دانشگاه‌ها

علومی یزدی درباره شیوه نظارت بر اعتبار مدارک تحصیلی در دانشگاه‌ها نیز توضیح داد: در دانشگاه‌ها مرکز نظارت و ارزیابی زیر نظر رئیس دانشگاه تشکیل می‌شود و خود دانشکده‌ها نیز نظارت دقیقی در این زمینه اعمال می‌کنند. وزارت علوم نیز مرکز نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دارد که بر کار مراجع نظارتی داخل دانشگاه‌ها نظارت می‌کند، این مرکز بازرسی‌های دوره‌ای و موردی انجام می‌دهد و گزارش‌هایی دریافت می‌کند تا مطمئن شود کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها در وضیت مطلوب قرار دارد.

مجازات‌های تنبیهی برای مدرک جعلی شامل چه مواردی می شود؟

او تصریح کرد: وزارت علوم بر اساس قانون مصوب سال ۱۳۸۳ مجلس مسئول نظارت، ارزیابی و اعتبار سنجی مدارک تحصیلی است. نطارت شامل کشف تخلفات و برخورد با آن‌ها است، اگر تخلفی از طرف عضو هیات علمی انجام شود پرونده او بابت تخلفات پژوهشی در هیات‌های تخلفات پژوهشی مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر به تخلف حرفه‌ای منتهی شود در هیات تخلفات انتظامی اعضای هیات علمی بررسی می‌شود. در صورتی که کسی مدرک، پایه‌ یا امتیازی بابت اقدامات پژوهشی تقلب آمیز خود دریافت کرده باشد همه آن‌ها اعاده می‌شود و چه بسا مجازات‌های تنبیهی مثل تقلیل رتبه، تقلیل پایه و یا کسر حقوق شامل حال آن‌ها شود.

اگر جعلی بودن مدرک فرد محرز شود چه اقدامی صورت می گیرد؟

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم در ادامه گفت: جعل یک عنوان کیفری بوده و به موجب قوانین جزایی کشور، هم برای جاعل و هم کسی که از سند مجعول استفاده کرده مجازات در نظر گرفته شده است. کسی که از سند مجعول استفاده کرده باشد متحمل آثار کیفری موضوع می‌شود، مضافا به اینکه تخلفات انتظامی او در مرجع مربوطه «اگر کارمند باشد در مرکز رسیدگی به تخلفات کارکنان دولت و اگر هیات علمی باشد در مرجع رسیدگی به تخلفات اعضای هیات علمی» قابل تعقیب و پیگرد است.

افراد نمی توانند بدون پاس کردن دروس مدرک بگیرند

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم افزود: در درون موسسات آموزش عالی نظارت وجود دارد و به این صورت نیست که فردی بدون گذراندن واحد مدرک بگیرد. به عنوان مثال وزارت علوم برای شکایتی که از فردی درباره یک موسسه دریافت کرده هیات رسیدگی اعزام می‌کند تا بر تمامی فرآیند‌های آموزشی آن موسسه نظارت شود. در صورت محرز شدن تخلف موسسه در هیاتی به نام کمیسیون ماده ۹ از آن موسسه سلب صلاحیت شده و افراد دخیل به مراجع قضایی و انتظامی برای پیگیری معرفی می‌شوند.

علومی یزدی اظهار کرد: موسسات زیادی وجود دارند که پس از دریافت مجوز برخلاف استاندارد‌های و ضوابط عمل کرده و هم اکنون پرونده آن‌ها در مراجع انتظامی و قضایی در دست بررسی است.

گفتنی است، روز گذشته فریدون جعفری دستیار ویژه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور حقوق شهروندی در صفحه اینستاگرام خود از کشف ۳ هزار مدرک جعلی در میدان انقلاب  خبر داد و نوشت: فقط در یک جمع آوری سطحی ابزار و ادوات فروش پایان نامه و کتاب که در میدان انقلاب توسط وزارت علوم در سال ۹۸ منتشر شد بیش از ۳ هزار نمونه غیر قانونی و جعلی کشف شد؛ یعنی ۳۰۰۰ مدرکی که ظاهرا معتبر هستند اما واقعا بی اعتبار، جعلی و شاید در میان آن ۳ هزار بتوان نام برخی از منتخبان فعلی را در صورت بررسی دقیق، درست و بی‌طرفانه و به دور از نفوذ دید. 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مدرک جعلی آموزش عالی کشف ۳ هزار مدرک جعلی در میدان انقلاب معاون حقوقی و امور مجلس دانشگاه ها علومی یزدی وزارت علوم آموزش عالی هیات علمی وزیر علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۴۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملاک برگزاری کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها ابلاغیه وزارت علوم است / تمامی کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شود

سخنگوی وزارت علوم گفت: ملاک برگزاری کلاس‌های آموزشی در ایام ماه رمضان ابلاغیه‌ای وزارت علوم است که به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم.

علی شمسی پور، سخنگوی وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در پاسخ به این سوال که تکلیف دانشگاه‌ها در برگزاری کلاس‌های آموزشی در ایام ماه رمضان به چه صورت است آیا کلاس‌ها به صورت حضوری است یا مجازی، گفت: ملاک برگزاری کلاس‌های آموزشی ابلاغیه وزارت علوم است که از سوی وزیر علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و تمامی کلاس‌ها باید به صورت حضوری برگزار شود.

وی افزود: اینکه دانشگاهی اعلام کند که تمامی کلاس‌ها به صورت مجازی است و دانشگاه تعطیل است، تخلف است.

 

دیگر خبرها

  • صدور و تمدید حدود۳۰۰ مجوزبهداشتی ساخت در دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • بیمارستان توتونکاران رشت تعطیل شد
  • فراز و فرودهای آموزش عالی در سالی که گذشت
  • مرکز بهداشت دانشگاه سمنان قطب مطالعاتی وزارت علوم شد
  • اطلاعات ۴ هزار دانشجوی شهید در فضای دیجیتال ثبت شد
  • آیین‌نامه‌های دانشگاه حکمت‌بنیان سال آینده نهایی و ابلاغ می‌شود
  • فعال بودن ۳۸۰ مرکز جامع سلامت در مازندران
  • ملاک برگزاری کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها ابلاغیه وزارت علوم است / تمامی کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شود
  • ۳۸۰ مرکز جامع سلامت در مازندران فعال است
  • تشکیل تیم‌های نظارت بر عملکرد مراکز درمانی