Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-19@11:21:15 GMT

جای خالی بازار متمرکز صنایع‌دستی در تهران

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۳۴۹۰۵

جای خالی بازار متمرکز صنایع‌دستی در تهران

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: کالای ایرانی از جمله صنایع‌دستی تولید داخل علاوه بر زیبایی از اصالت نیز برخوردار است و حمایت از صنایع‌دستی ایرانی به‌ نوعی حمایت از هویت نیز به‌ حساب می‌آید.

به‌ گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، علی‌اصغر مونسان با حضور در کارخانه جهان کریستال واقع در شهرک صنعتی شمس‌آباد از بخش‌های مختلف این کارخانه بازدید کرد و از نزدیک در جریان تولیدات کارخانه قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او از سالن‌های تولید، تراش، دکور و تزیین، بسته‌بندی و سندپلاست در این کارخانه بازدید کرد و ضمن گفت‌وگو با کارگران بخش‌های مختلف این کارخانه، بر حمایت از کالای ایرانی در سال جهش تولید تأکید کرد.

مونسان همچنین خواستار حمایت همه‌جانبه از تولید کالای ایرانی شد و با اشاره به زیبایی‌های کالای ایرانی و نقش کارگران در رونق اقتصادی، تقویت حمایت‌ از کالای ایرانی را ضروری دانست.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نشست با مدیرعامل و مدیران کارخانه جهان کریستال به تشریح راهکارهای توسعه فروش و صادرات صنایع‌دستی ایرانی از جمله کریستال پرداخت و با بیان اینکه «کالای ایرانی از زیبایی خاصی برخوردار است»، گفت: در نظر گرفتن صنایع‌دستی به‌ عنوان هدیه، یک فرهنگ در جامعه ما شناخته می‌شود، اما این فرهنگ باید تقویت شود.

او در ادامه با تاکید بر لزوم کنترل قیمت صنایع‌دستی تولید داخل، اظهار کرد: هر واحد تولیدی صنایع‌دستی اگر بتواند قیمت تولیدات خود را کنترل کند، بازار و مارکتینگ آن افزایش می‌یابد. نبود کنترل قیمت باعث محدود شدن مارکتینگ می‌شود که کاهش سهم کالای تولیدی در بازار و نیز صادرات را به دنبال دارد.

مونسان با بیان اینکه گردشگران داخلی و خارجی باید بیش‌ از پیش با صنایع‌دستی ایرانی آشنا شوند، گفت: جای یک بازار متمرکز صنایع‌دستی در شهرهای مختلف از جمله تهران خالی است. با ایجاد بازار متمرکز، گردشگران در قالب تورهای داخلی و خارجی در بازدید از این بازار ضمن آشنایی با صنایع‌دستی زیبا و فاخر ایرانی نسبت به خرید این محصولات نیز اقدام خواهند کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رونق بازار صنایع دستی صنایع دستی کالای ایرانی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۴۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای بازسازی بازار تاریخی اراک

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با بیان اینکه ۱۰ میلیارد تومان برای بازسازی بازار تاریخی اراک اختصاص یافت، گفت: بهسازی بازار تاریخی اراک نیازمند مشارکت همه دستگاه ها است. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، محمود مرادی‌نراقی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: مردم استان مرکزی باید شناخت واقعی از وضعیت بومی استان داشته باشند، استان مرکزی به لحاظ تاریخی به جهت اینکه در فلات مرکزی واقع شده در تاریخی‌ترین نقطه ایران قرار دارد، تمدن ایران باستان به محوریت فلات مرکزی می‌چرخد و استان مرکزی در مرکز فلات قرار دارد و در مباحث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جزو طراز اول‌های دنیا است. 

وی افزود: یک چهارم مفاخر مطرح کشور متعلق به استان مرکزی است. شناسایی مفاخر استان یک پروسه زمانی است که یک شبه به دست نیامده است. در استانی زندگی می‌کنیم که پیشنیه تاریخی بسیار غنی دارد، همچنین تنوع بسیار خوبی در اکوسیستم استان مرکزی وجود دارد که یکی از آن تنوع آب و هوایی است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی تصریح کرد: 915 اثر غیر منقول، 17 اثر منقول، 29 اثر طبیعی، 74 اثر ناملموس در استان مرکزی به ثبت رسیده است هرچند بسیاری از آثار مربوط به استان هنوز به ثبت نرسیده است. 

مرادی نراقی بیان کرد: ایام نوروز یکی از مهم‌ترین زمان‌ها برای به نمایش گذاشتن توانمندی‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، تمام اقدامات در جهت حفاظت از میراث فرهنگی و آموزش‌ها در جهت حفاظت صحیح از این میراث به این منظور انجام می‌شود تا سند گردشگری استان مرکزی فعال شود که ایام نوروز به جهت وجود مسافران موقعیت مناسبی است، شعار اداره کل در سال جدید این بود که استان مرکزی را از محل عبور گردشگران به محل حضور گردشگران تبدیل کنیم و باید با هنر خود ظرفیت و جاذبه‌های گردشگری استان را به دنیا معرفی کنیم و مسافران را در مناطق دارای جاذبه گردشگری استان متوقف کنیم. 

وی ادامه داد: متأسفانه استان مرکزی مقصد گردشگری نیست و هنور نتوانستیم به طور واقعی ظرفیت‌های استان را معرفی کنیم، آب گرم محلات، موزه شهاب سنگ نراق، تالاب اراک و غیره از جمله ظرفیت‌های استان مرکزی است که باید در راستای شناسایی آنها به جهان برنامه‌ریزی شود، بیش از هزار تپه باستانی در استان مرکزی وجود دارد که نیازمند مراقبت دارند و باید از ظرفیت مردم برای حفاظت از این اماکن استفاده کرد. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی بیان کرد: موزه‌ها یکی از محل‌های نمایش اشیای تاریخی و قیمتی است اما برخی از اشیا قابلیت نمایش ندارند و در مخازن استاندارد نگهداری می‌شوند، اشیاء باارزش در تهران نگهداری می‌شود و بعد از انجام اقدامات تحقیقاتی در صورتی که مکان مناسب برای حفاظت آنها وجود داشته باشد به استان بازگردانده می‌شوند. سخت‌ترین کارها حفاظت از آثار تاریخی است به ویژه آثاری که نمونه مشابه ندارند و خاص هستند. در ایران اشیا قیمتی و تاریخی فراوانی وجود دارد که امکان حفاظت از آنها وجود ندارد و همه مردم باید در جهت حفاظت از آثار تاریخی و اشیاء ارزشمند کشور و استان بسیج شوند، و این امر به یک فرهنگ عمومی در بین مردم بدل شود و ارزش تاریخی کهن را به مردم نمایش دهیم.

مرادی با اشاره به آخرین وضعیت غار هستیجان افزود: غار هستیجان در سال 1392 توسط اکیپی متشکل از باستان شناسان غار بازدید شد، غار قبل از انقلاب مورد تخریب قرار گرفت، خاک غار به شدت نرم، سمی و هوای آن خشک است و برای پیدا کردن شیء تاریخی باید دو تا سه متر اکتشاف انجام گیرد و تا امروز چرم نوشته و اسناد حکومتی کشف شده، اما تا امروز یک شیء سفالی تاریخی کشف نشده است و امروز این چرم نوشته‌ها به کشورهای اروپایی و امریکایی منتقل شدند. 

وی عنوان کرد: بازار اراک به عنوان مهم‌ترین مولفه تاریخی است و اگر بتوانیم بافت تاریخی را احیا کنیم می‌توانیم به آینده گردشگری در این شهر امیدوار باشیم، بازار بازیگران متفاوتی دارد و میراث فرهنگی به تنهایی نمی‌تواند کاری را به انجام برساند، با 20 میلیارد تومان فقط بازار را می‌توان از مرگ نجات داد و با این اعتبارات قطره چکانی جلوی فروپاشی را می تواینم بگیریم. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی عنوان کرد: برای ساخت بازار اوقاف باید به عنوان بازیگر اصلی در میدان باشد، شهرداری اراک نیز به لحاظ قانونی و هویتی نیز وظیفه‌مند است، از طرفی بازاریان در تخریب و آبادانی بازار نقش دارند و در آموزش و فرهنگ سازی بازارن برنامه داریم و حتی بازدیدی از بازارهای خاص مانند بازار تبریز خواهیم داشت که بازاریان به اهمیت موضوع دست یابد. میراث فرهنگی رسالت خود در حفظ بازار را انجام می‌دهد، اما به طور حتم تنهایی نمی‌توان اقدامی داشت، مجموعه مدیریت ارشد استان نیز قول شکل‌گیری یک کارگروه برای بازار اراک را داده‌اند و فرمانداری نیز قول مساعدت دادند.

مرادی بیان کرد: 70 تا 80 بنا در استان نیازمند مرمت هستند از جمله بازار تاریخی اراک که امسال 20 میلیارد تومان اعتبار مرمتی در اختیار قرار داشت و 10 میلیارد تومان آن به بازار اختصاص یافت. برای تپه سرسختی به دلیل نداشتن اعتبار امکان ساماندهی تپه به عنوان تپه کاوشگری وجود نداشت درحالی که طرح آن تهیه شده است و اگر اعتبار آن فراهم شود قطعا ساماندهی می‌شود و در بحث گردشگری تمام ارکان از جمله تپه‌های باستانی مهم است. یک سری نواقص برای دستکند تفرش توسط کارشناسان معرفی شد و اگر رفع گردد و مقام قضایی قانع شود می‌تواند بازگشایی شود، از نظر میراث مشکلی در بازگشایی ندارد و با رفع نواقص قطعا فعال می‌شود. 

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • با غول‌های صنعت فولاد ایران آشنا شوید + 4 کارخانه برتر
  • موزه مردم‌شناسی سرعین افتتاح شد
  • برگزاری طرح کارگاه گردی صنایع‌دستی در استان گیلان
  • اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای بازسازی بازار تاریخی اراک
  • افتتاح موزه مردم‌شناسی سرعین
  • برپایی بازارچه دائمی صنایع‌دستی در ساری
  • بازارچه دائمی صنایع‌ دستی در ساری به بهره برداری رسید
  • برکت سفره زنان سرپرست خانوار
  • شناسایی ۷۰ قانون مخل کسب و کار و تولید در استان اردبیل
  • صادرات بلور ایرانی