Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان ، سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: به دنبال برخورد با کولبرها، قایق‌های کوچک و خرده ریز‌ها نیستیم.

تنگسیری افزود: اولویت سپاه در مقابله با قاچاق در خلیج فارس برخورد با گروه‌های بزرگ و سازمان یافته است و بدنبال کولبر‌ها و قایق‌های کوچک نیستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: این گروه‌ها با خروج ارز و ورود عمده کالا‌های مشابه تولید داخل به تولید و اقتصاد کشور ضربه زده اند و باعث تعطیلی کارخانه‌های داخلی شده اند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: سپاه به هیچ وجه بدنبال برخورد با قاچاق خرد، کولبرها، و قایق‌های کوچک نیست.

سردار تنگسیری گفت: فعالیت‌های نیروی سپاه با تکیه بر استفاده از نیرو‌های مرزنشین است و بسیج دریایی در این راستا تشکیل شده است.

او افزود: اکنون ۴۲۸ ناوگروه دریایی در قالب بسیج مردمی در سواحل جنوبی در تامین امنیت دریایی مشارکت دارند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: همواره از مردم ساحل نشین در زمینه‌های مختلف حمایت می‌کنیم که برخورد با کشتی‌های صید ترال یکی از نمونه‌های آن است.

سردار تنگسیری افزود: در یکسال گذشته جلوی فعالیت ۴۷ کشتی صید ترال در خلیج فارس گرفته شده است.

او گفت: همچنین یگان‌های نیروی دریایی سپاه در یکسال گذشته ۲۳ میلیون لیتر گازوئیل قاچاق کشف و ۲۳ فروند کشتی حامل سوخت نیز توقیف کردند.

انتهای پیام/ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نیروی دریایی سپاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صید ترال گازوئیل قاچاق نیروی دریایی سپاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۴۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مروری بر دستاوردها و رخدادهای نظامی ۱۴۰۲

سال ۱۴۰۲ در حالی به پایان می‌رسد که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دستاوردها و اقدامات مهم و بسیاری را درحوزه‌های مختلف اعم از رونمایی تجهیزات و سامانه‌های جدید و برگزاری چندین رزمایش‌ پشت سر گذاشت.

به گزارش مشرق، محمدمهدی یزدی طی یادداشتی در روزنامه وطن امروز نوشت: سال ۱۴۰۲ در حالی به پایان می‌رسد که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دستاوردها و اقدامات مهم و بسیاری را در حوزه‌های مختلف اعم از رونمایی تجهیزات و سامانه‌های جدید و برگزاری رزمایش‌های داخلی و خارجی و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی پشت سر گذاشت.

در این نوشته بنا داریم مروری کنیم بر مهم‌ترین رخدادهای نظامی جمهوری اسلامی ایران در سال جاری که می‌توان مهم‌ترین آن را بازدید یک‌ساعت و نیمه حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، فرمانده معزز کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه با حضور در دانشگاه علوم و فنون هوافضای عاشورا و رونمایی از چند دستاورد جدید این نیرو دانست.

در این نمایشگاه از موشک کروز هایپرسونیک «فتاح ۲»، سامانه پدافندی متحرک «مهران» و سامانه ارتقایافته «۹ دی» و همچنین پهپاد «شاهد ۱۴۷» رونمایی شد.

موشک مانورپذیر هایپرسونیک «فتاح ۲» نوع جدیدی از موشک‌های بالستیک ایرانی است که مجهز به سرجنگی با قابلیت گلایدکنندگی است و در اصطلاح HGV نامیده می‌شود و قادر است سامانه‌های پدافندی ارتفاع پَست و متوسط و بلند را با چالش جدی مواجه کند.

پهپاد «شاهد ۱۴۷» نیز یک هواپیمای پهن‌پیکر با طول بال ۲۶ متر است که می‌تواند تا ارتفاع ۶۰ هزار پا پرواز کند و تا بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را در محدوده شناسایی خود قرار دهد. در بخش پدافندی نیز سامانه‌های مقابله با ریزپرنده‌ها و سامانه‌های موشکی از برد ۲۰ کیلومتر تا ۳۲۰ کیلومتر در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده بود.

گذشته از این نمایشگاه، در ادامه به برخی دیگر از مهم‌ترین رخدادهای این سال اشاره می‌کنیم.

فروردین‌ «معراج ۵۳۲»؛ به عنوان جدیدترین پهپاد انتحاری و «سدید ۳۶۵»؛ به عنوان جدیدترین موشک تاپ‌اتک ایرانی نیروی زمینی سپاه معرفی و با موفقیت آزمایش شد.

همچنین در آستانه روز ارتش در راستای افزایش توان رزم نیروی زمینی ارتش، ۱۰۸۴ دستگاه انواع تجهیزات و تسلیحات جدید، بازآماد، بازتولید و تولیدی نزاجا به یگان‌های این نیرو ملحق شد. اواخر اردیبهشت ماموریت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناوبندر مکران پس از ۸ ماه دریانوردی و طی ۶۵ هزار کیلومتر مسیر دریایی که با هدف طی یک دور ۳۶۰ درجه کره زمین بود، به پایان رسید؛ این طولانی‌ترین و مهم‌ترین ماموریت ناوگروه‌های ایرانی بود که مورد توجه همگان قرار گرفت.

اما بی‌شک اخبار موشکی همواره از مهم‌ترین اخبار حوزه نظامی بوده و خرداد را باید ماه موشکی نیروهای مسلح نامید. در ابتدای این ماه موشک بالستیک و نقطه‌زن خیبر (خرمشهر ۴) یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های طراحی‌شده توسط متخصصان سازمان هوافضای وزارت دفاع با برد ۲۰۰۰ کیلومتر و مجهز به سرجنگی از نوع شدیدالانفجار با وزن ۱۵۰۰ کیلوگرم رونمایی شد.

پس از خیبر، بمب خبری نیروی هوافضای سپاه با رونمایی از نخستین موشک هایپرسونیک ایرانی با نام «فتاح» رونمایی و اعلام شد.

فتاح با برد ۱۴۰۰ کیلومتر، سرعتی معادل ۱۳ ماخ (۱۶۰۰۰ کیلومتر بر ساعت) دارد و از یک سرجنگی با موتور کروی سوخت جامد و نازل متحرک بهره می‌برد که قابلیت مانور در همه جهات و دورانی را داراست. نام این موشک توسط رهبر حکیم انقلاب انتخاب شده است.

اواسط مرداد نیز صدها سامانه‌های جدید موشکی و پهپادی از پهپادهای تهاجمی گرفته تا موشک‌های ۱۰۰۰ کیلومتری به نیروی دریایی سپاه ملحق شد و توان خوبی به این سازمان رزم افزود.

۳۱ مرداد، روز صنعت دفاعی، علاوه بر تحویل انبوه موشک‌های راهبردی «خرمشهر» و «حاج‌قاسم» به نیروهای مسلح و نیروی هوافضای سپاه، جدیدترین پهپاد ایرانی با نام «مهاجر ۱۰» با بیشینه مداومت پروازی ۲۴ ساعت در ارتفاع ۷ هزار متری و با شعاع عملیاتی ۲ هزار کیلومتری در نمایشگاه دستاوردهای وزارت دفاع رونمایی شد.

یکی دیگر از اتفاقاتی که در حوزه رسانه‌ای در نیروهای مسلح رخ داد، اکران فیلم مستند «پرچمدار» بود که روایتی از روند شکل‌گیری، بلوغ و ظهور و بروز قدرت پهپادی ایران با رویکرد پهپادهای خانواده شاهد است.

در حوزه دریایی نیز «دیلمان» جدیدترین ناوشکن نیروی دریایی ارتش با وزن ۱۵۰۰ تن توسط مجموعه صنایع دریایی وزارت دفاع ساخته و عملیاتی شد.

دیلمان به ‌نوعی پیشرفته‌ترین ناوشکن از سری شناورهای پروژه موج و از کلاس جماران است که در آب‌های شمالی به مأموریت خود می‌پردازد.

یکی دیگر از دستاوردهای جالب نیروهای مسلح در سال ۱۴۰۲، رونمایی از یک شناور زیرسطحی بدون سرنشین(ROV) با قابلیت شناسایی و انهدام انواع مین‌های لنگردار و کف‌خواب بود. این شناور همچنین توان اجرای عملیات تا عمق ۲۰۰ متری و مداومت ۲۴ ساعت دریانوردی را دارد. طرح پهپادی «رسول» از دیگر دستاوردهای نیروهای مسلح بود که در قالب آن گروه‌های پروازی پهپاد کرار مسلح به موشک مجید، به مناطق پدافند هوایی ارتش در سراسر کشور ملحق شدند.

اوایل دی‌ نیز سامانه موشک کروز راهبردی طلائیه، سامانه موشک کروز نصیر، نخستین بالگرد جنگالی، نخستین بالگرد اطلاعاتی، سامانه‌های موشکی سطح به سطح ۸ فروندی، پهپاد پرسه‌زن و انهدامی هوشمند سنجر ناوشکن جماران و سامانه چندمنظوره پهپادی جنگالی و اطلاعاتی رونمایی و به ناوگان جنوب ارتش الحاق شد.

نیروی دریایی سپاه امسال ۳ شناور بسیار مهم از کلاس شناورهای شهید سلیمانی را هم به سازمان رزم خود اضافه کرد؛ ناو شهید ابومهدی المهندس و شناورهای گشتی رزمی شهید صیاد شیرازی و شهید حسن باقری. این شناورهای اقیانوس‌پیما از نوع بدنه کاتاماران و با سرعت ۴۵ گره و با موشک‌های متعدد آفندی و پدافندی هستند که قابلیت خوبی برای ماموریت‌های دوربرد آبی سپاه ایجاد کرده‌اند.

در راستای ارتقای توان پهپادی ارتش نیز انواع پهپادهای راهبردی چندمنظوره ابابیل ۴ و ابابیل ۵ با قابلیت اجرای انواع مأموریت‌های شناسایی، مراقبت، جنگ الکترونیک، جمع‌آوری اطلاعات سیگنالی، رزمی، همچنین پهپادهای آرش و باور با قابلیت اجرای مأموریت انهدامی، دوربرد و نقطه‌زن و نیز پهپاد جت کرار با قابلیت اجرای انواع مأموریت‌های هدف، رزمی و رهگیر هوایی به سازمان رزم ارتش ملحق شد.

آخرین دستاوردهای نیروهای مسلح هم مربوط می‌شود به رونمایی از سامانه ضدبالستیک صیاد تاکتیکی «آرمان» و سامانه پدافند هوایی ارتفاع پست «آذرخش» که توسط متخصصان صنعت دفاعی کشور طراحی و تولید شده است.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در حوزه دستاوردهای نظامی، نمایش برخی تجهیزات و دستاوردهای دفاعی کشورمان در نمایشگاه توانمندی‌های دفاع دریایی (Dimex) قطر بود که سامانه پدافندی کوتاه‌برد ۹ دی،‌ انواع موشک‌های کروز ضدکشتی ایرانی،‌ سامانه پدافندی دوش‌پرتاب میثاق،‌ سامانه پدافند هوایی سوم خرداد، رادار بشیر، سلاح بومی مصاف، تیربارهای ۱۲.۷ و ۲۰ میلیمتری، پهپادهای شاهد ۱۲۹ و شاهد ۱۴۹ یا همان «غزه» و رادارهای نقشه‌برداری سار با نام‌های ۸۱۱-S و۸۱۳-S و بمب ۳۶۵-F از جمله مهم‌ترین تجهیزات به نمایش درآمده توسط وزارت دفاع در این نمایشگاه بودند. در این سال رزمایش‌های متعددی نیز توسط یگان‌های نظامی برگزار شد، از جمله رزمایش دریایی سپاه در جزیره بوموسی، رزمایش فداییان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش، رزمایش مشترک پهپادی ارتش، رزمایش نبی‌اکرم(ص) یگان ویژه فاتحین تهران بزرگ، رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش، رزمایش بزرگ امنیتی نیروی زمینی سپاه در غرب کشور، رزمایش دفاعی - امنیتی رجبیون نیروی زمینی سپاه در شمال‌ شرق کشور، رزمایش مشترک طب رزم دریایی نیروهای مسلح، رزمایش جنگال پدافند هوایی و...

همچنین ناوشکن «دنا» در رزمایش دریایی میلان ۲۰۲۴ در سواحل شرق هند حضور یافت.

اما یکی از مهم‌ترین رزمایش‌ها، رزمایش مرکب امنیت دریایی ۲۰۲۴ ایران، چین و روسیه بود که در منطقه شمال اقیانوس هند برگزار شد.

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در حوزه نظامی در سال جاری، حمله موشکی سپاه به مقر جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق (شهر اربیل) و همچنین مقر تروریست‌های داعش در ادلب سوریه بود. در این عملیات‌ها محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با عملیات‌های تروریستی، بویژه داعش، در سوریه شناسایی و با شلیک تعدادی موشک بالستیک منهدم شدند که این عملیات دوربردترین عملیات موشکی سپاه به حساب می‌آید.

وقایع و رخدادهای سال ۱۴۰۲ با همه فراز و فرودهای خود، توانست ایران اسلامی را با اقتدار در مقابل دشمنان حفظ کند تا همچنان استوار و به دور از دست بیگانگان در منطقه پرتلاطم غرب آسیا نقش خود را ایفا کند.

تاییدیه این نگاره را می‌توان در اعطای نشان فتح توسط حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه و امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش نظاره کرد که به دلیل عملکرد آنان در ارتقای توان دفاعی و رزمی و قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح صورت گرفت.

دیگر خبرها

  • اولتیماتوم فرمانده ارشد سپاه ؛ اگر نفت ما را بدزدند و نفتکش ما را توقیف کنند ...
  • سردار تنگسیری: اگر نفت ما رابدزدند یا نفتکش را در هرجای دنیا توقیف کنند، مقابله به مثل می‌کنیم
  • برگزاری رژه سراسری شناور‌های بسیج دریایی به‌مناسبت روز قدس
  • برگزاری رژه سراسری شناورهای بسیج دریایی بمناسبت روز قدس
  • خط و نشان قاطعانه سردار تنگسیری: اگر نفت ما رابدزدند یا نفتکش را در هرجای دنیا توقیف کنند، مقابله به مثل می کنیم
  • انگلیس ۳ نفتکش ایران را توقیف کرد، شاه گفت انگلیس دو نفتکش را بردارد و یکی را برگرداند
  • پیام فرمانده نیروی دریایی سپاه به‌مناسبت سالروز ملی شدن صنعت نفت
  • دریادار تنگسیری: شناورهای بسیج دریایی سپاه در روز قدس رژه سراسری برگزار می‌کنند
  • رژه سراسری شناورهای بسیج دریایی سپاه در روز قدس
  • مروری بر دستاوردها و رخدادهای نظامی ۱۴۰۲