Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،کاروانسرای سنگی محمدآباد قم مربوط به دوره سلجوقی، در فاصله ۴۸ کیلومتری شمال شرقی قم و در نزدیکی روستای محمدآباد کاج در منطقه قمرود واقع شده و این قلعه در نقطه ثقل راه‌های تاریخی قم به ری و ساوه و در حال حاضر در جاده قم-گرمسار قرار دارد.

در ساخت این کاروانسرای تاریخی از لاشه سنگ‌های کوه استفاده شده و این اثر با مساحت ۱۲۶۱۰ متر مربع یکی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین بنا‌ها و کاروانسرا‌های تاریخی ایران است که به شکل چهار ایوانی با حصار‌های عظیم سنگی و هشت برج دیده بانی و مستحکم طراحی گردیده که ستون‌ها، برج‌ها و ایوان‌های بلند و استوار آن شکوه تخت جمشید را تداعی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاروانسرای تاریخی محمدآباد قم در آبان ماه ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۳۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده، اما متاسفانه این بنای تاریخی امروز محافظت نمی‌شود و در سال‌های اخیر شاهد تخریب و ویران شدن بخش‌های زیادی از این کاروانسرا که قدمت آن به سده پنجم و ششم هجری باز می‌گردد هستیم که به نظر می‌رسید ساماندهی و مرمت آن می‌تواند ظرفیت و پتانسیلی برای جذب گردشگران باشد.

منبع:مهر

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اماکن تاریخی میراث فرهنگی کاروانسرای تاریخی مرمت بنای تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۵۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه فسیل‌های ۲۰ میلیون ساله و حمام سنگی دو جاذبه گردشگری کبودراهنگ

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ایده های جالب برای پله های سنگی؛ کدامیک بهتر است؟ (عکس)
  • کاروانسرای لاسجرد سمنان؛ زیباترین یادگار ایران‌زمین+ فیلم
  • ورکانه، روستایی سنگی در همدان
  • برگزاری نوروزگاه خوی در جوار کاروانسرای تاریخی خان
  • کاروانسرای شاه عباسی کرج یادگاری از دوره صفوی
  • آب‌انبار کاروانسرای تاریخی جهرم بهسازی شد
  • «کاروانسرای آوج» تابلوی سبک زندگی مردم عصر صفوی
  • موزه فسیل‌های ۲۰ میلیون ساله و حمام سنگی دو جاذبه گردشگری کبودراهنگ
  • موزه فسیل‌های ۲۰ میلیون ساله و حمام قدیمی سنگی دو جاذبه گردشگری شهرستان کبودراهنگ
  • سمنان؛ شاهکار‌ هنر ایرانی - اسلامی + فیلم