Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین ،  در حالی که شیوع ویروس کرونا در سطح جوامع مختلف بشری همچنان ادامه دارد یک روان شناس می گوید این ویروس تاثیراتی منفی بر روی روح و روان افراد می گذارد و ممکن این تاثیرات منفی در دوران بعد از فروکش کردن ویروس کرونا در سطح کشور و جوامع خود را نشان بدهد.

مرضیه ابطحی روان شناس در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان داشت: ما چه در دوران کرونا و چه پس از آن با یک مسئله جدی روبرو هستیم؛ نوع رفتار با بیماران کرونایی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رفتارهای اطرافیان و اعضای خانواده اگر در برابر فرد بهبودیافته از کرونا حالت تدافعی به خود بگیرد روح و روان فرد به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد و باعث تغییر حالات و رفتارهای عادی او می شود.

وی گفت: بگذارید مسئله را بیشتر باز کنم. تصور کنید فردی که بیماری کرونا را شکست داد حالا وارد یک میدان بزرگ جنگ دیگر شده است. این جنگ تحمل رفتارهای اطرافیان است. برخی اطرافیان فرد هنوز از او می ترسند و به شدت دوری می کنند. آنها برخی از این رفتارها را به صورت غیرمستقیم نشان می دهند و برخی دیگر را به صورت مستقیم. اما در هر دو صورت فرد متوجه این رفتارها علیه خود می شود و دچار سرخوردگی و ناراحتی درونی یا بیرونی می شود.

ابطحی افزود: این رفتارها نیرویی به وجود می آورد که فرد را ناخواسته طرد می کند. او عزلت نشین می شود، ارتباط خود را قطع می کند و علاوه بر آن بابت این رفتارها دچار تالمات روحی می شود. باید مراقب ارتباطات خانوادگی و اجتماعی در دوران کرونایی باشیم، برخی از روابطی که تحت تاثیر منفی قرار گرفته شاید به سختی ترمیم شود.

این روان شناس ادامه داد: ما باید بسیار مراقب رفتارهای خود با کسی باشیم که قبلا کرونا داشته است. رفتارهای این چنینی نه تنها در خانواده که در سطح جامعه و به خصوص محل کار هم نمود پیدا می کند.

وی خاطرنشان کرد: احتیاط در برابر ویروس کرونا بسیار معقول و منطقی است و نباید هم غیر از آن باشد اما نباید این اقدام منطقی توام با رفتارهای تدافعی، پرخاشگرانه و طردکننده باشد. فردی که از بیماری کرونا جان سالم به در برده مستعد ابتلای دوباره به آن است و این مورد را علم پزشکی هم اثبات کرده. در برابر چنین فردی باید احتیاط معقول داشت نه رفتارهای تدافعی.

این روان شناس اذعان داشت: ما در دوران پساکرونا با پدیده آسیب های روانی مواجه خواهیم شد. دلیل این آسیب ها علاوه بر موردی که درباره اش حرف زدیم مسائل دیگری هم هست، همچون جدایی های ناشی از جنگ و جدل در دوران قرنطینه، از دست موقعیت های شغلی و اجتماعی که در پی کرونا رقم خورده است و چندین اتفاق دیگر که شکل واقعی خودش را در دوران پساکرونا بیشتر نشان می دهد.

وی در پایان گفت: برای کم کردن آسیب های روانی دوران پساکرونا از همین الان اقدام کنیم و بهترین راه حل این است که با کمک مشاور و یا افراد عقلمند بحران های این دوران را پشت سر بگذاریم تا افراد بابت سختی هایی که متحمل می شوند بیش از این دچار بحران نشوند و علاوه بر کرونا با بحران دیگری دست و پنجه نرم نکنند.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کرونا کرونا ویروس کرونا کرونا روان شناس دوران پساکرونا روان شناس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۷۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازی‌های رایانه‌ای منجر به آسیب جسمی کودکان و نوجوانان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، میگرن که از یک نقطه شروع می‌شود وبه آرامی گسترش می‌یابد. همین امر منجر به حالت تهویه در کودک یا نوجوان می‌شود. کوتاهی و تنبلی در انجام تکالیف مدرسه و نامرتب بودن دردوران نوجوانی مدارس می‌توانند در غالب ساعات درسی مجزا با سیاست‌گذاری درست استفاده صحیح از تلفن همراه وتشریح اهداف پشت پرده بازی‌های وارداتی رابرای کودکان ونوجونان تشریح کنند. اختلال خواب؛ مانند کم خوابی، کابوس‌های شبانه، فریاد زدن درخواب، صحبت کردن درخواب، راه رفتن درخواب، چرت زدن در طول روز وکم حوصلگی، تیک‌های عصبی وفریاد زدن حین بازی بازی‌های رایانه‌ای جنگندگی می‌آموزد. این کودکان در هنگام صحبت کردن با هم سن وسال‌های خود فقط در مورد بازی‌های رایانه‌ای صحبت می‌کنند. اختلال غذا خوردن (کم خوری، لاغری مفرط، بی‌نظمی در زمان مناسب غذا خوردن، پرخوری و چاقی، تنقلات مضر مانند پفک وچیپس جایگزین غذای اصلی، درست نجویدن غذا، تغذیه سریع وناسالم وسوء هاضمه). بروز خشونت وپرخاشگری نسبت به اطرافیان حتی به صورت مقطعی (روابط عاطفی بین این کودکان با خواهر یا برادرشان کدر است.) مشکلاتی در یادگیری کودکان به خصوص کودکانی که در مرحله آموزش هستند. (خستگی زود رس از آموزش وتحصیل) گاهی برخی از کودکان درساعت تحصیل در مدرسه برای تعطیل شدن لحظه شماری می‌کنند. ویا حتی از مهمانی رفتن سر باز می‌زنند. بهداشت فردی ضعیف کودک: ازجمله‌شانه نکردن مو، مسواک نزدن، حمام نرفتن و... اگر کودکان بازی‌های متناسب با رده سنی خود را انجام ندهند آسیب‌های جدی وجبران ناپذیر قرار خواهند گرفت.

دیگر خبرها

  • اعلام رسمی نتایج «پیمایش ملی سلامت روان» در ابتدای تابستان
  • تاکید بر اولویتی به نام سلامت روان
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • خانواده سالم و منسجم، محور سلامتی
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • اجرای طرح خانواده سالم در ۳۶۰۰ مرکز بهداشت | خانواده‌ها در این طرح چه آموزش‌هایی می‌بینند؟ | انجام غربالگریِ روان برای متقاضیان
  • بازی‌های رایانه‌ای منجر به آسیب جسمی کودکان و نوجوانان
  • نقش مهم حمایت والدین در سلامت روانی و احساسی فرزندان