Web Analytics Made Easy - Statcounter

بخش عمده‌ای از اعتراضات دانشجویان را کیفیت غذای سلف دانشگاه تشکیل می‌دهد که حتی در بازگشایی دانشگاه‌ها و رستوران‌ها نیز وزارت بهداشت اجازه بازگشایی آشپزخانه‌های دانشگاه‌ها را نداده است؛ در این گزارش به آشپزخانه دانشگاه‌ها پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، یکی از محورهای اصلی خدمات‌رسانی به دانشجویان تأمین و حفظ سلامت و بهداشت غذای آنان و نظارت بر عملکرد دانشگاه‌ها به‌عنوان نهاد مسئول در امر تهیه، توزیع و عرضه غذا به دانشجویان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که یکی از دغدغه‌های اصلی برخی دانشجویان، درس، پژوهش و... نیست؛ زیرا آن‌ها در حال پیگیری مشکلات رفاهی خود ازجمله خوابگاه، غذا و.. هستند و دانشگاه‌ها نیز کمبود امکانات، بودجه، نداشتن نیروی متخصص و خطاهای انسانی پیمانکاران را علت مشکلات خدمات‌رسانی به دانشجویان اعلام می‌کنند.

قراردادی که با پیمانکاران برای تهیه غذا منعقد می‌شود همچنین توانایی آشپز در کیفیت غذاها بسیار اثرگذار است.

به گفته برخی از مسئولان در دانشگاه‌ها کیفیت غذای دانشجویی متفاوت است و این موضوع تحت تأثیر مدیریت و امور دانشجویی و درآمد دانشگاه‌ها است. برخی دانشگاه‌ها علی‌رغم درآمد پایین خدمات و غذای باکیفیت در اختیار دانشجو قرار می‌دهند و برخی دیگر با وجود درآمد بالایی دارند اما غذای بی‌کیفیت به دست دانشجویان داده می‌شود. از همین رو است که گفته می‌شود بیش از افزایش قیمت مواد اولیه بی‌توجهی مدیران در کاهش کیفیت غذای دانشجویان نقش دارد.

هرچند دانشجویان با این پاسخ قانع نمی‌شوند و دست از مطالبه گری برنمی‌دارند. صف‌های طولانی غذاهای دانشجویان در محوطه دانشگاه و تحصن آنان جلوی در دفتر ریاست دانشگاه و... حکایت از این موضوع دارد.

طرح‌های رفاهی که به‌آرامی پیش می‌روند

مهرماه سال 95 بود که طرح صنعتی سازی آشپزخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی از سوی مسئولان این دانشگاه مطرح و اعلام شد. این طرح برای اولین بار و در راستای ارتقای کیفیت پخت، توزیع و نگه‌داری غذای دانشجویان به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود و دانشگاه‌ها باید در حد توان و نیاز آشپزخانه‌های خود صنعتی سازی کنند. 

در سال 95 این طرح در دانشگاه‌های علوم پزشکی شیراز، علوم پزشکی مشهد به‌طور کامل، دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی شهید بهشتی تا حدی انجام شد.

شهریورماه سال 96، مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان از صنعتی سازی آشپزخانه‌های دانشگاه خبر داد و گفت: «آشپزخانه‌های دانشگاه‌ها در حال رتبه‌بندی هستند که آنالیز این رتبه‌بندی در یک ماه آینده مشخص خواهد شد. بازسازی و تعمیر آشپزخانه دانشگاه‌ها نیز آغازشده و برنامه داریم این آشپزخانه‌ها را به آشپزخانه‌های صنعتی تبدیل کنیم.»

سید حمایت میرزاده نماینده وقت مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی آذرماه سال 97 در خصوص طرح صنعتی سازی آشپزخانه‌های دانشگاه گفت: با نظارت و دقت مدیران بر عملکرد آشپزخانه‌ها می‌توان کیفیت غذای دانشجویان را تا حدود زیادی افزایش دهد.

پرداخت ۵۲۰ میلیارد ریال برای بهسازی و صنعتی سازی آشپزخانه‌های دانشجویی

یکی از طرح‌هایی که در سال ۹۷ از سوی صندوق رفاه دانشجویان پیگیری شد، طرح ارتقای آشپزخانه و سالن‌های غذاخوری دانشگاه‌های سراسر کشور بود. در این طرح برای ۷۶ دانشگاه دولتی که دارای ۱۱۸ آشپزخانه بودند مبلغ ۱۸ میلیارد تومان و برای ۴۶ دانشگاه فنی و حرفه‌ای با ۴۶ آشپزخانه، مبلغ ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد.

برای ارتقای سطح کیفی غذاهای دانشجویی، آشپزخانه‌ها و سالن‌های غذاخوری دانشگاه‌ها از سوی صندوق رفاه دانشجویی رتبه‌بندی شدند. به‌طورکلی ۱۷۰ آشپزخانه دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس شاخص فضا، ۵۲ آشپزخانه دارای رتبه یک، ۸۶ آشپزخانه رتبه دو و ۳۲ آشپزخانه دارای رتبه سه شدند.

پس‌ازآن منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آبان ماه سال گذشته از پرداخت ۵۲۰ میلیارد ریال برای ارتقا، بهسازی و صنعتی سازی آشپزخانه‌های دانشجویی دانشگاه‌ها و افزایش تنوع در منوی غذای دانشجویان با رویکرد کاهش هزینه و تأکید بر سرو غذاهای سلامت‌محور و متکی بر پروتئین‌های گیاهی خبر داد.

افتتاح اولین آشپزخانه تمام صنعتی کشور در آبان ماه 98

هفتم مردادماه سال جاری معاون دانشجویی دانشگاه تبریز از افتتاح اولین آشپزخانه تمام صنعتی دانشگاه‌های کشور با حضور وزیر علوم خبر داد که به منظور اجرای این پروژه حدود سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار، هزینه شده است.

به گفته حسین امام علی پور، معاون دانشجویی دانشگاه تبریز حذف ۹۵ درصدی استفاده از روغن در طبخ برخی غذاها،  صرفه جویی در زمان و کاهش استفاده از نیروی انسانی از مزایای اجرای این پروژه است.

طرح صنعتی سازی آشپزخانه‌های دانشگاه‌ها به کجا رسید؟

پس از گذشت چهار سال از آغاز طرح صنعتی سازی آشپزخانه‌های دانشگاه‌ها، امروز دهم خرداد ماه سال جاری بخشنامه ارتقای تجهیزات آشپزخانه‌های نیمه‌صنعتی و سنتی باقیمانده با رویکرد ارتقا سطح بهداشت و زیرساخت‌های بهداشتی در سال جاری به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

انتخاب تجهیزات و آشپزخانه واجد شرایط حضور در طرح ارتقا، پس از بررسی و تأیید صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم است.

بر اساس این بخش‌نامه دانشگاه‌هایی که در سال گذشته به‌رغم دریافت سهم صندوق، اقدام قابل‌توجهی در خصوص طرح ارتقای موردتوافق انجام نداده‌اند در اولویت آخر طرح ارتقا خواهند بود.

گفتنی است با توجه به اینکه این طرح منجر به کاهش هزینه‌های غذای دانشجویان می‌شود، از طرف دیگر باعث افزایش بهداشت و کیفیت غذای دانشجویان می‌شود، این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد احداث سلف‌های خودگردان در دانشگاه یا راه‌اندازی سلف‌هایی که تمامی خدمات سلف سرویس‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است، بیشتر توانسته رضایت دانشجویان را جلب کند!

پس از گذشت چهار سال طرح صنعتی سازی آشپزخانه‌ها ادامه دارد و حتی با وجود پیشروی این طرح در برخی دانشگاه‌ها طی دو سال اخیر اعتراضات دانشجویان نسبت به کیفیت غذا با افزایش همراه بوده است. ممکن است برخی کمبود امکانات و محدودیت‌های منابع مالی را علت به طول انجامیدن اجرای این طرح عنوان کنند.

نکته مورد توجه اینکه چرا در بازگشایی دانشگاه‌ها حتی دانشگاه‌هایی که دارای آشپزخانه صنعتی هستند، طبخ غذا و توزیع آن  ممنوع شده است؛ در حالی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، مراکز تهیه و توزیع غذا، به‌خصوص رستوران‌ها جزو مشاغل پرخطر شناخته  شده است، اما آن‌ها مجدد کار خود را آغاز کردند!

از طرفی این سؤال مطرح است که دانشجویان در دانشگاه و خوابگاه چگونه وعده‌های غذایی خود را تأمین خواهند کرد؛ دانشجویان با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ امکان تهیه و طبخ غذا در خوابگاه‌ها برای تمامی دانشجویان فراهم نیست. هم‌چنین در صورت تهیه غذا از رستوران و فست‌فودهای اطراف دانشگاه، آیا سلامت غذای دانشجویان تأمین است؟  

برخی معتقدند بسیاری از تصمیمات مسئولان دانشگاهی نوعی شانه خالی کردن از مسئولیت است. اکنون نیاز است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که متصدیان اصلی در تصمیم گیری نحوه بازگشایی دانشگاه‌ها هستند در این خصوص پاسخگو باشند. 

انتهای پیام/4084/

منبع: آنا

کلیدواژه: دانشگاه آشپزخانه صنعتی سازی غذای سلف آشپزخانه های دانشگاه ها آشپزخانه دانشگاه ها غذای دانشجویان کیفیت غذای علوم پزشکی کیفیت غذا طرح ارتقا ماه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۷۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان ثبت نام کردند

مهران محسنی سرپرست پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به ثبت نام ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: این دانشجویان از اتباع کشورهای پاکستان، هند و لبنان هستند که به منظور ادامه تحصیل در رشته‌ پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان ثبت‌نام کردند.

سرپرست پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود:هم اکنون با احتساب دانشجویان جدید، ۱۲۵ دانشجوی بین‌الملل در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
وی گفت: امیدواریم این دانشجویان در طول تحصیل، سفیران خوبی از سوی کشور خود در ایران باشند و در پایان دوره نیز خاطرات خوب و به یاد ماندنی‌ از ایران به همراه خود ببرند.

این مسوول اضافه کرد: دانشجویان خارجی پس از فراغت از تحصیل و بازگشت به کشورشان معمولا ارتباط خود را با دانشگاهی که در آن تحصیل کرده‌اند حفظ می کنند و به عنوان سفیران فرهنگی ایران، تمدن و آداب و رسوم ما را به هموطنان خود معرفی می‌نمایند.

وی خاطرنشان کرد: ارتباطات بین‌المللی موجب تبادل دانشجو و استاد و منجر به ارتقای آموزش در دانشگاه‌ها می‌شود.

این مسوول گفت: دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از ظرفیت ها و زیرساخت های لازم و اساتید توانمند برای جذب دانشجویان خارجی برخوردار است و باید از این ظرفیت‌ها برای رسیدن به اهداف کشور در بخش‌های مختلف استفاده کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • افزایش حق‌الزحمه کار دانشجویی
  • رفتار دوگانه ضد انقلاب‌ها + فیلم
  • افزایش ۵۰ درصدی حق‌الزحمه کار دانشجویی
  • افزایش ۵۰ درصدی حق‌الزحمه کار دانشجویان پرستاری
  • بودجه آموزش عالی برای همه دانشجویان؛ آری یا خیر؟
  • ثبت نام بیش از ۵۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه زنجان
  • ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان ثبت نام کردند
  • زمان شروع نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شد
  • استفاده از کمکهای مشورتی والدین دانشجویان برای پیشبرد اهداف وزارت
  • آغاز مهارت افزایی دانشجویان داروسازی با همکاری صنایع سلامت محور