Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@23:58:23 GMT

غربالگری ۸ سامانه عشایر همدان

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۳۷۶۵۱

ایسنا/همدان عشایر استان همدان هر ساله براساس تقویم کوچ خود از تاریخ ۱۵ اردیبهشت وارد استان شده و برای گذراندن ییلاق مدتی را در همدان زندگی می‌کنند.

عشایر به حکم طبیعت ناچار به کوچ بوده و مناطق تعریف شده میزبان آنها هستند تا زنان و مردان عشایر با برپایی سیاه چادرهای خود زندگی ییلاقی خود را در مراتع همدان آغاز کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال نیز بنابر رسم هر ساله با توجه به وجود کروناویروس، عشایر از قشلاق رخت بسته و وارد خاک استان شده اند.

حفظ سلامت عشایر در این شرایط پرخطر وظیفه سنگینی بر دوش مسئولان استانی گذاشته که باید پایش سلامت آنها نیز همانند سایر شهروندان مورد توجه قرار گیرد بنابراین طرح پایش سلامت و غربالگری عشایر همدان با حضور مسئولان مرکز بهداشت و اداره امور عشایر برگزار شد و سلامت عشایر مورد بررسی پزشکان متخصص و بهیاران قرار گرفت.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان در حاشیه اجرای طرح غربالگری عشایر به خبرنگار ایسنا گفت: عشایر یکی از جمعیت های تحت پوشش سیستم بهداشتی کشور بوده و همزمان با ورود عشایر به شهرستان همدان طرح غربالگری به صورت سالانه انجام شده و امسال به علت وجود کروناویروس این طرح با حساسیت بیشتری انجام شده است.

محمد خیراندیش با بیان اینکه تاکنون ۲۳۰۳ نفر شامل ۸۵۰ خانوار به صورت تلفنی غربالگری شده اند، خاطرنشان کرد: با ورد عشایر در یک ماه گذشته کار غربالگری به صورت حضوری آغاز شده و تاکنون شش سامانه از عشایر استان به صورت معاینه فردی مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با اشاره به خدمات قابل ارائه به عشایر در طرح غربالگری اظهار کرد: این خدمات شامل آموزش هایی از قبیل شناساندن کووید ۱۹، تب سنجی به صورت دیجیتال و بحث ارائه کلر مادر به خانواده ها برای ضدعفونی کردن آب شرب است.

خیراندیش ادامه داد: برنامه های روتین که هر ساله برای پایش سلامت عشایر نیز انجام می‌شود، مانند مراقبت از بیماران فشارخون، دیابت، مادران باردار، واکسیناسیون و ارائه مکمل های غذایی است که همانند همه مردم دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد و حساسیت در جمعیت عشایر این است که بیماری های خاموش زودتر شناسایی شود تا بهتر تحت درمان باشند. 

وی با اشاره به ادامه روند توزیع اقلام بهداشتی در بین عشایر بیان کرد: با توجه به لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا اقلام بهداشتی شامل ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی کننده و بروشورهای آموزشی به اندازه نیاز در بین عشایر توزیع و توصیه‌های بهداشتی نیز ارائه شد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان در پایان اظهار کرد: از ۱۱ مرکز و ۲۲ سامانه عشایر تاکنون شش مرکز و هشت سامانه مورد پایش قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، در پایش سلامت و طرح غربالگری، وضعیت سلامت عشایر منطقه ییلاقی تکمه تاش ارزانفود شهرستان همدان مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شهرستان همدان طرح غربالگری سلامت عشایر مورد بررسی پایش سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۷۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح افزایش سواد سلامت عشایر کشور + تصاویر

طرح افزایش سواد سلامت عشایر کشور با حضور مسئولان ملی و استانی در منطقه عشایری استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، طرح افزایش سواد سلامت عشایر کشور با حضور مسئولان ملی و استانی در روستای جوزستان منطقه عشایری استان چهارمحال و بختیاری به صورت رسمی آغاز شد.

به گفته مدیرکل آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اجرای طرح افزایش سواد سلامت از اقشار عشایر استان چهارمحال و بختیاری شروع و تا مهرماه در تمام عشایر کشور در استان‌های مختلف صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/7540

دیگر خبرها

  • اجرای برنامه پیشگیری از خودکشی در گچساران/ غربالگری سلامت روان
  • غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود
  • غربالگری ۳ سرطان شایع در خراسان رضوی
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد
  • غربالگری ۸۰۰۰۰۰ نفر از جمعیت استان اردبیل
  • مهمترین عامل مرگ و میر افراد بالای ۵۰ سال
  • غربالگری ۸۰۰ هزار نفر در استان اردبیل
  • غربالگری ۸۰۰ هزار نفر در اردبیل
  • آغاز طرح غربالگری سلامت روان دانشجویان دانشکده پزشکی در مشهد
  • آغاز طرح افزایش سواد سلامت عشایر کشور + تصاویر