Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت علوم که این روز‌ها سر ناسازگاری با اساتید حق‌التدریس برداشته و از رسیدگی به مطالبات آن‌ها سرباز می‌زند این‌بار ضمن انتشار نامه‌ای جدید برای جذب اساتید بازنشسته، داغ آن‌ها را تازه کرد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محیا معصومی- درحالی که منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری حضور و فعالیت اساتید حق‌التدریس در دانشگاه‌ها را منکر می‌شود و معتقد است وزارت علوم هیچ استادی را با این عنوان به خدمت نگرفته است، اما گویا برخلاف اطلاعات وزیر، دانشگاه‌های کشور چنین اساتیدی را با حداقل امکانات و مزایا به کار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  بیشتر بخوانید: «تقاضای اساتید حق‌التدریس از وزارت بحران‌زده / وقتی وزارت علوم بی‌تدبیرانه مشکلات استادان را ندیده می‌گیرد»

اساتید حق‌التدریس سال‌هاست که با وعده استخدام و جذب در دانشگاه‌ها در جای جای آموزش عالی کشور ارائه خدمت می‌کنند و چند وقتی است با اقدامات نسنجیده و غیرشفاف وزارت علوم از بی‌عدالتی‌ها رنج می‌برند. مشکلات آن‌ها بی‌شمار است و متاسفانه مسئولی از دانشگاه یا حتی وزارت علوم از جمله منصور غلامی (که بار‌ها به وی نامه اعتراضی و درخواست بررسی مشکلات ارسال شده است) پاسخگوی آن‌ها نیست. به عنوان مثال اخیرا مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم به ریاست محمدرضا رضوان‌طلب با انتشار نامه‌ای داغ این اساتید را تازه کرده است.   بیشتر بخوانید: «انتشار نامه‌های اعتراضی اساتید حق‌التدریس که بی‌جواب ماندند / دلیل سکوت وزارت علوم چیست؟»

زهرا قدسی، رئیس انجمن اساتید حق‌التدریس دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان البرز و عضو اصلی مرکزی شورای راهبردی اساتید در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو بیان کرد: نامه جدید محمدرضا رضوان‌طلب رییس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم نمک تازه‌ای بر زخم کهنه اساتید حق‌التدریس پاشیده است.   بیشتر بخوانید: «وزارت علوم بر زخم اساتید حق‌التدریس نمک پاشید / فرزندان ناتنی آموزش عالی به دنبال تدوین یک قانون شفاف»     راهی که تنها برای بازنشستگان هموار است قدسی درباره این نامه توضیح داد: مطابق این نامه اساتید بازنشسته دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور می‌توانند بدون توجه به شرایط سنی فراخوان جذب اعضای هئیت علمی و حتی شرکت در آن، به عنوان هیئت علمی موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی جذب شوند.

عضو اصلی مرکزی شورای راهبردی اساتید گفت: درحقیقت اینگونه، افراد پس از ورود به هیئت اجرایی جذب، استعلام می‌شوند و درنهایت مراحل جذب آن‌ها انجام می‌گیرد یعنی تمام مراحل اداری که یک جوان باید برای جذب انجام دهد برای افراد بازنشسته ملغی است و ضرورتی برای طی کردن آن مراحل ندارد.

وی با تاکید بر حفظ احترام اساتید بازنشسته که سال‌های زیادی را به دانشجویان و دانشگاه‌های کشور خدمت کرده‌اند، عنوان کرد: متاسفانه مشخص نیست که دانشگاه‌ها و وزارت علوم بر چه اساس و قانونی اساتید را پس از بازنشستگی مجددا به کار می‌گیرند و حتی در وزارت کار هم افراد پس از بازنشستگی نمی‌توانند مجددا در همان سمت مشغول به کار شوند.

نامه جدید وزارت علوم فرصت اشتغال را از جوانان می‌گیرد قدسی اظهار داشت: طی این نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اساتیدی که پس از سال‌ها خدمت در آموزش عالی و دریافت بیمه و حقوق ثابت بازنشسته شده‌اند دوباره وارد چرخه بازار کار می‌شوند و در مقابل، میلیون‌ها جوان جویای کار و به ویژه فارغ‌التحصیلان، فرصت‌های اشتغال و آینده‌سازی خودشان را از دست می‌دهند.

  اساتید حق‌التدریس همچنان منتظر جذب! رئیس انجمن اساتید حق‌التدریس دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان البرز این دستورالعمل و نامه جدید وزارت علوم را برخلاف عدالت دانست و ادامه داد: این موضوع کاملا دور از عدالت است و چرا باید افراد بازنشسته با ورود مجددشان به کار فرصت دیگر جوانان را بسوزانند اگر آموزش عالی کشور کمبود نیرو داشت این نامه و بخشنامه رییس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم کاملا عادلانه و به حق بود، اما وقتی سالانه فارغ‌التحصیلان جویای کار بی‌شماری داریم و حتی اساتید حق‌التدریس جوان سال‌های زیادی پشت درب‌های جذب مانده‌اند، انصاف و به حق نیست.

وی افزود: وقتی دیده می‌شود که اساتید حق‌التدریس با تحصیلات عالیه و تجربیات مناسب با این نامه کنار گذاشته می‌شوند و فرصت به افراد بازنشسته داده می‌شود، بی‌عدالتی وزارت علوم بیشتر به چشم می‌خورد. اگر بازنشستگان به شغل و درآمدی ثابت برای زندگی و آینده خود نیاز دارند پس آن جوانانی که سال‌ها شرایط سخت حق‌التدریسی را به امید جذب در دانشگاه‌ها تحمل کرده‌اند، چه باید کنند؟

به گفته قدسی، شاید برخی از این اساتید بازنشسته برای تامین آینده خود به این کار و شرایط نیاز داشته باشند، اما بهتر است وزارت علوم اولویت‌بندی کرده و با رعایت انصاف پیش رود. باید دید بهره‌گیری از ظرفیت‌های کدام دسته از افراد منصفانه وعادلانه است، گروهی که (اساتید جوان حق‌التدریس) پس از سال‌ها کسب تجربه و تدریس حتی ماهی ۵۰۰ هزار تومان هم درآمد ندارند یا گروهی که (اساتید بازنشسته) ماهانه حداقل سه میلیون تومان حقوق می‌گیرند.

خیانتی آشکار در حق آموزش عالی عضو اصلی مرکزی شورای راهبردی اساتید با اشاره به خیانتی که در حق آموزش عالی روا داشته شده است، اظهار داشت: وقتی یک نیروی جوان با حوصله، علم روز، توانایی و انگیزه کافی خود آماده به کار است چرا باید دوباره سکان به دست کسانی بیفتد که به لحاظ سن تقویمی، جسم و روح‌شان انرژی گذشته را ندارند و تمام توان‌شان را در سال‌های خدمت خود استفاده کردند.     وی ادامه داد: اگر وزارت علوم نگران کمبود‌های مالی و شرایط زندگی اساتید بازنشسته است می‌تواند با کمک دولت راه‌های دیگری را برای جبران کمبود‌های آنان استفاده کند.

قدسی عنوان کرد: من به نمایندگی از قشر عظیم اساتید حق‌التدریس که سال‌های زیادی از عمر خودشان را در وزارت علوم صرف کسب و ارائه دانش کردند از رییس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم می‌خواهم که در این موضوع و نامه تجدید نظر کنند و قشر جوان و تحصیل‌کرده را نادیده نگیرند.

درکنار اساتید بازنشسته باید به اساتید جوان بها داد رئیس انجمن اساتید حق‌التدریس دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان البرز با تاکید بر اینکه وزارت علوم با عارضه‌یابی می‌تواند ریشه بسیاری از مشکلات تشکیل زندگی، بچه دار شدن و یا حتی رشد فساد جوانان در جامعه را نابود کند، گفت: باید به جوانان کشور انگیزه داد تا بتوانند زندگی خود را به بهترین شکل بسازند و دیگر حتی به فکر پناهندگی و مهاجرت به خارج از کشور نیفتند. چرا باید روز به روز تعداد جوانان متخصص و تحصیل‌کرده جویای کار بیشتر شود و ما به جای بهره‌گیری از توانایی آنان، بازنشستگان را مجددا روی کار آوریم.

به گفته وی، استفاده از تجربیات و توانایی‌های اساتید بازنشسته ضرورت دارد، اما در کنار آن باید به جوانان و اساتید دیگر فرصت داد نه اینکه آن‌ها را از بازار کار و جامعه طرد کرد و اینگونه چرخه ناقصی را ادامه داد.

قدسی تاکید کرد: عدم اعتماد به جوانان و بها ندادن به اساتید حق‌التدریس می‌تواند تیشه به ریشه ایران بزند و این مسئله هیچ توجیهی ندارد لذا خواهان ابطال نامه مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم هستیم و معتقدیم باید‌ای اعمال آن در وزارت علوم و به ویژه موسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی جلوگیری شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اشتغال جوانان وزارت علوم اساتید حق التدریس جذب اعضای هیئت علمی اساتید بازنشسته مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اساتید حق التدریس اساتید بازنشسته سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۸۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی هیپی‌گریِ جوانان کار و کاسبی سلمانی‌های تهران را کساد کرده بود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در اواخر سال ۴۹ جوانان ایرانی به‌ویژه تهرانیان به شیوه‌ی هیپی‌ها موی سر خود را بلند می‌کردند، این ماجرا به قدری فراگیر شده بود که حسابی کار و کاسبی سلمانی‌های پایتخت کساد شد و دیگر در آن‌ها مگس هم پر نمی‌زد. همین شد که آرایشگران تهران و نیز اتحادیه‌ی صنف آرایشگر به فکر چاره افتادند. روزنامه‌ی اطلاعات روز شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۵۰ در خبر کوتاهی درباره‌ی این چاره‌اندیشی نوشت:

برای مبارزه با هیپی‌گری و کسادی بازارِ آرایشگاه‌ها، افراد این صنف دست به ابتکار تازه‌ای زده و ضمن جمع‌آوری آدرس و شماره تلفن مشتری‌ها تاریخ مراجعه‌ی مجدد آن‌ها را به آرایشگاه یادآوری می‌کنند.

بر اثر گرایش جمعی از جوانان به بلند کردن موی سر از تعداد مشتریان آرایشگاه‌ها کاسته شده و وضع زندگی افراد این صنف به‌کلی دگرگون شده است. اتحادیه‌ی صنف آرایشگر به افراد خود دستور داده است که در زمینه‌ی بهداشت موی سر و مضرات موی بلند برای مشتریان صحبت کرده و با تبلیغات غیرمستقیم، مردم را از گرایش به بلند کردن موی سر منع کنند!

این تصمیمات به وسیله‌ی کارشناسان صنفی اتخاذ گردیده و بازرسان اتحادیه ضمن گشت در محلات نظر زعمای صنف را در زمینه‌ی بهبود کار و کسب به افراد اطلاع می‌دهند. اتحادیه‌ هم‌چنین در صدد ابدع مد خاص ایرانی برای موی سر جوانان و مردان است که در نظر دارد با رواج این مد افراد را از بلند کردن موی سر منصرف کرده و به تعداد مشتریان خود بیفزاید.

۲۵۹۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895898

دیگر خبرها

  • ورود حراست وزارت ورزش و جوانان به اتفاقات مسابقات کشتی در مازندران
  • ورود حراست وزارت ورزش به ماجرای چاقوکشی در کشتی مازندران
  • ماجرای ورود پارک علوم و فناوری به فیلمنامه‌نویسی
  • افزایش ۴۸ درصدی ایجاد اشتغال با راه اندازی تعاونی‌های جدید
  • وقتی هیپی‌گریِ جوانان کار و کاسبی سلمانی‌های تهران را کساد کرده بود
  • اشتغال جوانان نی ریزی با توسعه فضا‌های گلخانه‌ای
  • بازگشایی مجدد راه منطقه سهندآباد به آزاد راه پیامبر اعظم
  • باقری: صهیونیست‌ها بدانند در صورت خطای مجدد، در کمتر از چند ثانیه پاسخ سهمگینتری دریافت خواهند کرد
  • ورود دانشجویان هنجارشکن به این دانشگاه ممنوع شد | اساتید باید به کشف حجاب‌کننده‌ها در کلاس تذکر دهند
  • سهمیه امریه سربازی دانشجویان پسادکتری تخصیص یافت