Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدافعان خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا و حفظ سلامت مردم در کردستان اگرچه می‌گویند که تا پایان شکست کرونا مقابله خواهند کرد اما از بی‌توجهی مردم نسبت به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی گلایه‌هایی دارند..

خبرگزاری فارس استان کردستان/شیرین مرادی، مرگ هیچگاه تا این اندازه به ما نزدیک نبوده است ما در میانه یک داستان آخرالزمانی ایستاده‌ایم، ویروس مرگبار کرونا با سرعت بالا در حال شیوع است ویروسی که قدرت شیوع آن چندین برابر سایر ویروس‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کروناویروس امروز جهان را درگیر خود کرده است، اما شلوغی کوچه پس کوچه‌های شهر حکایت از این دارد که مردم هنوز خطر را جدی نگرفته‌اند و یا دست کم از ماه‌ها رعایت خسته شده‌اند.

این ویروس کوچک در دنیا به چالشی بزرگ تبدیل شده است، چالشی که جمع‌شدن آن به راحتی ممکن نیست تلاش برای تولید داروی خاص مقابله با کووید 19 همچنان ادامه دارد اما بنا به گفته مسوولان نباید خیلی زود منتظر تولید آن بود..

در حالیکه آمار مبتلایان در کردستان روند صعودی دارد، مقامات بهداشتی خبر از پیک دوم کرونا در پاییز را هم می‌دهند و همین‌طور احتمال بروز آنفولانزا مصادف با خیز دوباره کرونا نیز مطرح است.

هشدارها جدی‌تر شده است و توجه جامعه کمتر، مردم انگار به بودن چنین مهمان خطرناک و ناخوانده‌ای عادت کرده‌اند.

خیابان‌ها شلوغ و شلوغ‌تر شده است، کرونا سوار بر بی‌توجهی‌های مردم در حال تاخت و تاز است، آمار مبتلایان به کرونا در سنندج هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود جاده یک طرفه به سمت بحران بزرگ باریک و باریک‌تر می‌شود.

مدافعین خط مقدم مقابله با کرونا در بیمارستان توحید سنندج تقریبا 4 ماه است که تلاشی سخت و نفس‌گیر برای مقابله با این ویروس ناشناخته دارند، مهمان ناخوانده خیال رفتن ندارد و همچنان در حال تاخت و تاز است.

وارد محوطه بیمارستان توحید سنندج که می‌شوم حس ورود به خط مقدم جنگ را دارم، حیاط بیمارستان خلوط‌‌تر از همیشه به نظر می‌رسد، سکوتی سرد و سنگین همه جا را فراگرفته است، تنها تعدادی انگشت‌شمار در همان خروجی درب، با ماسک و دستکش در کنار هم ایستاده‌اند.

تا قبل از آغاز پیک دوم کرونا تعداد معدود بیماران کرونایی در بخش قلب بیمارستان که مجموعه‌ای کاملا سوا از بخش‌های دیگر بیمارستان توحید است بستری بودند، اما بی‌توجهی مردم به رعایت مسائل بهداشت فردی و اجتماعی موجب شده که الان تقریبا 7 بخش این بیمارستان به میدان نبرد مرگ و زندگی تبدیل شود.

نفس‌هایشان رنگ مهربانی می‌دهد، خسته‌اند، خسته از نبردی چندین ماهه با ویروس ناشناخته‌ای که جهان بشریت را درگیر خود کرده است، جانشان را بی‌هیچ چشمداشتی در کف مشتشان گذاشته و در میدان مین‌گذاری شده این ویروس ناشناخته برای نجات هم‌نوع ایثار جان می‌کنند.

میدان خطرناک اما دل‌هایشان با نور ایمان منور است، دل‌هایشان نه از ترس ابتلا بلکه برای نجات همنوعانشان به تندی می‌تپد و تمام نگرانی‌شان به خاطر افزایش آمار ورود بیماران مبتلا و درگیرشدن سایر بخش‌های بیمارستان است.

به مرکز جراحی قلب شهید بروجردی بیمارستان توحید(مرکز بستری بیماران کرونایی) که می‌رسم حس ورود به میدان مین را دارم چند نفری در دورترین نقطه به ساختمان روی صندلی‌ها در انتظار ترخیص بیمارشان نشسته‌اند، آمبولانس حامل بیمار کرونا به مرکز که نزدیک می‌شود چند نفر پرستار برای بردن بیمار با همان لباس‌های مخصوص سریع وارد عمل می‌شوند و بیمار را به داخل ساختمان می‌برند.

پیرزن سن و سال کرده به نزدیک درب شیشه‌ای ورود ساختمان که می‌رسد آقای صمدی، نگهبان مرکز بیماران کرونایی جلوی راهش را با مهربانی سد می‌کند و از او می‌خواهد وارد نشود!

اصرار پیرزن که گویا همسرش چند روزی است به خاطر ابتلا به بیماری کووید 19 بستری شده است، فاید ندارد، آقای صمدی می‌گوید، خطرناک است نباید ریسک کنید رد شدن از این درب شیشه‌ای احتمال گرفتارشدن به بیماری را در حد بالایی به همراه دارد..

آقای صمدی شماره تلفن یکی از پرسنل بخش را به حاجیه خانم می‌دهد و از او می‌خواهد با تماس با این شماره جویای حال همسرش شود، پیرزن از درب شیشه‌ای فاصله می‌گیرد و راه را برای ورود ما باز می‌کند.

هر روز باید جواب خواسته خیلی از این افرادی را که عزیزانش در این بخش پرخطر بستری هستند بدهد آنهایی که می‌خواهند حتی ملاقات کوتاهی با بیمارشان داشته باشند، خیلی‌ها حساسیت موضوع را درک نکرده‌اند و انجام وظیفه آقای صمدی را به نوعی به زیان خود می‌دانند و به همین دلیل گاها برخوردهای بدی هم می‌کنند.

خیلی از مردم خطر کرونا را درک نکرده اند

آقای صمدی می‌گوید: این بخش ملاقات ندارد، کادر درمانی و پرستاران صفر تا 100 کارهای بیماران را با مهربانی و دلسوزی کامل انجام می‌دهند از مردم انتظار داریم حساسیت کار را درک کنند، ما هم می‌دانیم که نگرانی برای فردی که یکی از عزیزانش درگیر کروناست، سخت است، ولی نمی‌توانیم اجازه بدهیم به خاطر دیدن عزیزی افراد دیگری از همان خانواده به خطر بیفتند.

از مردم انتظار داریم که در ساعت مشخص وسایل مورد نیاز بیماران را به بیمارستان بیاورند و در هنگام بازگشت و بردن این وسایل کاملا مسئله ضدعفونی را مدنظر قرار دهند تا زنجیره این بیماری کاملا قطع شود.

وقتی می‌گوییم ملاقت نداریم بخاطر حفظ سلامت خودشان است، اما متاسفانه این موضوع را نادیده می‌گیرند، من بچه 6 ماهه دارم در میدان خطر خدمت می‌کنیم اما اجازه نمی‌دهیم این میدان خالی بماند لذا از مردم باید حساسیت شرایط را درک کنند و کمک حال کادر بیمارستان باشند.

هفت بخش بیمارستان توحید درگیر بیماران کرونایی

اجازه رد شدن از درب شیشه ای را با این شرط که به بیماران نزدیک نشویم می‌گیریم و در گام نخست با متخصص طب اورژانس و رئیس بیمارستان توحید سنندج هم صحبت می‌شویم.

دکتر اسد فتحی‌پور می‌گوید: ظرفیت مرکز جراحی قلب شهید بروجردی بیمارستان توحید که مرکز معین بیماران کرونایی است، کاملا پرشده است.

طی دو هفته اخیر شاهد افزایش تعداد بیماران کرونایی در شهر سنندج هستیم اشغال تخت‌های سایر بیمارستان‌ها و سایر بخش‌های بیمارستان توحید بسیار نگران‌کننده است.

طی دو هفته اخیر به دلیل مواجه‌شدن با حجم بالای بیماران مبتلا به کرونا، در 7 بخش دیگر بیمارستان توحید که به سایر بیماران خدمات ارائه می‌کرد، بیماران کرونایی بستری شده‌اند و برای خدمت‌رسانی به سایر بیماران مزمنی که تا قبل از این وضعیت در این بیمارستان خدمات دریافت می‌کردند با مشکل مواجه شده‌ایم.

اگر مردم بر همین چرخه جلو بروند و پیشگیری را جدی نگیرند به زودی تمام تخت‌های بیمارستان اشغال می‌شود و با مشکل جدی در خدمات‌رسانی به بیماران مواجه خواهیم شد.

الان در هر 24 ساعت 160 نفر پرستار در هفت بخش بیماران کرونایی بیمارستان توحید سنندج مشغول به فعالیت هستند این عزیزان طی چهار ماه اخیر بدون هیچ چشمداشتی از جان و دل مایه گذاشته‌اند، از مردم می‌خواهیم  به خاطر این عزیزان که جزئی از خانواده بزرگ اجتماع ما هستند، نکات پیشگیرانه را برای قطع زنجیره این ویروس رعایت کنند.

در هر 24 ساعت 160 نفر پرستار در هفت بخش بیماران کرونایی بیمارستان توحید سنندج مشغول به فعالیت هستند

 

پرستار بخش آی‌سی‌یو مرکز جراحی قلب شهید بروجردی بیمارستان توحید از حس و حال این روزهای جبهه مبارزه با کرونا در این بیمارستان برایمان می‌گوید: اینکه مدافعین سلامت از جان و دل برای نجات بیماران مایه گذاشته‌اند اما مردم هشدارها را نادیده می‌گیرند.

با گله‌مندی از بی‌توجهی مردم  ادامه می‌دهد: هر روز تعداد بیماران افزایش پیدا می‌کند، خستگی چندماه با ترخیص بیماران بهبودیافته از تنش خارج می‌شود و لبخند رضایت بر لب‌هایشان می‌شکفد اما این روزها آمار ورودها بسیار زیاد شده و همین مسئله آنها را نگران کرده است.

مردم با گذشت چند ماه ماندن در خانه خسته شده‌اند و بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی زندگی عادی خود را از سرگرفته‌اند، اما اگر واقعا وخامت وضعیت را می‌دانستند اینگونه خود و ما را به خطر نمی‌انداختند، وضعیت در روزهای آغازین شیوع این ویروس به مراتب بهتر از امروز بود، در حالی که در بسیاری از نقاط کشور شاهد کاهش آمار ابتلا و ورودی بیماران به بیمارستان‌ها هستیم، قضیه در کردستان به گونه دیگری است روز به روز آمار بیماران در حال افزایش است کاش دوباره قرنطینه خانگی اعلام می‌شد اگر وضعیت بر همین چرخه جلو برود قطعا با بحران مواجه خواهیم بود.

پیش‌بینی پیک شیوع کروناویروس، فروردین ماه بود، اما اکنون در خردادماه به دلیل عدم رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و عدم رعایت اصول بهداشت فردی از سوی مردم با افزایش نگران‌کننده شمار مبتلایان به کرونا در استان به ویژه در سنندج مواجه هستیم.

کادر پزشکی خسته از بی‌توجهی مردم

الان بیش از چهار ماه است که با این ویروس درگیر هستیم کادر پزشکی واقعا خسته هستند، بهبود بیماران موجب ایجاد روحیه و خوشحالی مجموعه می‌شود، اما از سوی دیگر، به خاطر افزایش آمار در دو هفته اخیر  نگرانیم.

اینکه در بخش بیماران کرونایی خدمت می‌کنیم استرس ابتلا به این ویروس هر ثانیه با ماست، اما هرگز میدان را خالی نخواهیم کرد و به امید خدا و کمک همه مردم این ویروس را شکست می‌دهیم.

 

از مردم درخواست داریم به خاطر ماهم که شده مقداری مراعات کنند چون همکاران ما خسته هستند، و این ویروس به سرعت زیادی به خاطر بی‌توجهی مردم پخش می‌شود اگر خود مردم نکات بهداشتی را رعایت نکنند هرچه ما هم تلاش کنیم قطعا به نتیجه نخواهیم رسید.

ویروس کرونا  به خاطر بی‌توجهی مردم با سرعت زیادی پخش می‌شود اگر خود مردم نکات بهداشتی را رعایت نکنند تلاش کادر پزشکی بی نتیجه خواهد بود

 

سر سخن دیگر این پرستار بخش آی‌سی‌یو کرونا بیمارستان توحید سنندج با مسئولان بود و از آنها خواست وضعیت نیروهای طرحی را اگر امکان دارد مشخص کنند، تا مقداری از نگرانی و استرس آنها کمتر شود.

وی همچنین گفت: لباس‌های گن که در اختیار کادر پرستاری و در مجموع کادر درمان بخش بیماران کرونایی گذاشته می‌شود از کیفیت پایینی برخوردار است.

چهار ماه چشم انتظار برای دیدن خانواده

فرزانه محمدیان دیگر پرستار بخش بیماران کرونایی بیمارستان توحید هم می‌گوید: از اسفندماه در بخش کرونای بیمارستان توحید مشغول هستیم، کادر بیمارستان خسته هستند الان نزدیک به چهار ماه است حتی نتوانسته‌ایم خانواده‌هایمان را ببینم.

شرایط روز به روز بدتر می‌شود متاسفانه مردم با این مهمان ناخوانده خوگرفته و نحوه رفتارهایشان بیانگر این است که اصلا وجود چنین ویروسی را باور ندارند، هر روز شاهد افزایش ورود بیماران کرونایی به بخش‌های بیمارستان هستیم بخش‌های پذیرش بیماران کرونایی روز به روز بیشتر می‌شود و این بیانگر حرکت تند به سمت بحران بزرگی است که به دلیل بی‌توجهی مردم در حال اتفاق افتادن است.

از مردم می‌خواهیم تنها به خاطر کارهای ضروری از خانه بیرون بروند، تحمل و صبر داشته باشند چون تجهیزات کم است و کادر پزشکی و بیماران با کمبود امکانات مواجه هستند.

کادر درمانی جانشان را به خاطر مبارزه با ابین ویروس و نجات همنوعان در کف دست گذاشته‌اند ما با تمام توان جلو آمده‌ایم از مردم انتظار حمایت داریم رعایت اصول بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راهکار مبارزه با این ویروس ناشناخته است، این دوران هم می‌گذرد لذا مردم به نوعی عمل نکنند که پشیمانی فردا در انتظارشان باشد.

با وجود تمام مشکلات و کمبودها در میدان نبرد محکم ایستاده‌ایم چرا که تنها هدف ما خدمت به همنوع و نجات جان بیماران است.

وضعیت شیوع کرونا در کردستان نگران‌کننده است

 صدیق جدیدالاسلامی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در این باره می‌گوید: از عامه مردم و مسوولان تشکر می‌کنم که طی دو ماه گذشته همکاری کامل را با کادر درمان داشتند و همین همکاری موجب شد که با وجود پیش‌بینی‌های صورت گرفته در فروردین و اسفندماه پیک شیوع کرونا در استان نداشته باشیم.

اما متاسفانه از زمان بازگشت زندگی مردم به شرایط عادی و کم‌رنگ شدن قرنطینه خانگی شاهد افزایش آمار مبتلایان  به کووید 19 هستیم.

در کل شهرستان‌ها روند ابتلای به کرونا افزایشی است اما در سنندج و سقز این افزایش بسیار جدی است و به مرز هشدار رسیده است که اگر این روند ادامه پیدا کند قطعا با بحرانی جدی مواجه خواهیم شد به صورتی که تخت برای پذیریش بیماران نخواهیم داشت.

مردم جدای از رعایت نظافت شخصی و فردی، باید فاصله گذاری اجتماعی را جدی بگیرند و از ترددهای بی‌مورد و مهمانی‌ها و غیره خودداری کنند و از رفتن به خریدهای غیرضروری آن هم به صورت دسته جمعی و خانوادگی پرهیز کنند.

مردم جدا از بحث نظافت شخصی و فردی باید فاصله گذاری اجتماعی را جدی بگیرند و از ترددهای بی مورد و مهمانی ها و غیره جدا خودداری کنند 

 

اگر فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکنیم این روند افزایشی که الان شاهد هستیم کنترل نخواهد شد و بحران بزرگی را  در استان پیش رو خواهیم داشت به طوری که عملا قابل کنترل نخواهد بود.

سفره بیماران کرونایی

روز از نیمه گذشته است از بخش چهار بیماران کرونایی بیرون می زنم وقت نهار است و جهادگران دیگری از جنس ایثار در حال شمارش غذا برای تحویل به بخش بیماران کرونایی هستند.

نزدیکتر می‌شوم، غذاها را بر اساس تعداد بیماران بخش شمارش می‌کند همزمان با تحویل غذاها با روی خوش هم صحبتمان می‌شود، خودش را سالار خسروی نیروی آشپزخانه معرفی می‌کند و می‌گوید ما هم در این میدان پیکار سهم کوچکی داریم.

غذای بیماران و کادر بیمارستان را با رعایت تمامی اصول بهداشتی و پروتکل‌های بهداشتی تهیه و براساس تعداد بیماران توزیع می‌کنیم، کار در بیمارستان توحید در این روزهای کرونایی برای همه به نوعی پراسترس است اما کسی حاضر نیست جبهه مقابله را خالی کند.

تمام نکات بهداشتی را رعایت می‌کنیم، خودمان را دست خدا سپرده‌ایم هرچه که خدا بخواهد همان می‌شود نباید از ترس ابتلا به بیماری میدان جنگ را خالی کنیم.

رعایت این نکات قبل از بازگشت به منزل و به محض ورود به خانه با حساسیت هرچه بیشتر مد نظر قرار می‌دهیم در حیاط لباس‌ها را در می‌آوریم و کاملا ضدعفونی می‌کنیم.

این کادر آشپزخانه بیمارستان توحید هم از برخی بی‌توجهی‌ها سخت گله‌مند است و می‌گوید: در حالی که کادر پزشکی، پرستاران و سایر پرسنل بیمارستان توحید و سایر مراکز درمان بیماران کرونا تا این حد از جان و دل مایه می‌گذارند و جانشان را در کف دست گذاشته‌اند اما خیلی‌ها نکات بهداشت و قرنطینه خانگی را رعایت نمی‌کنند در هنگام بازگشت به خانه وقتی مردم را می‌بینیم که بدون توجه به نکات بهداشتی به راحتی در حال تردد هستند، ناراحت می‌شویم.

و اما...

چندین ماه از شیوع کرونا در کردستان می‌گذرد اما، کرونا هنوز در این استان جولان می‌دهد، چهار ماه است که صدها پزشک و پرستار در بیمارستان توحید و دیگر بیمارستان‌های کردستان برای نجات همنوعانشان خطر به جان خریده و لباس رزم بر تن کرده‌اند تا زنجیره ابتلا را قطع کنند.

 

در چنین شرایطی خیلی‌ها تقریبا وجود این ویروس و خطرات را نادیده گرفته و همین بی‌توجهی میدان را برای تاخت و تاز کرونا ویروس فراهم کرده‌اند.

زنگ خطر موج دوم کرونا 

کادر درمان بیمارستان توحید می‌گویند؛  با وجود تمام تلاش‌ها و هشدارهای حوزه درمان موج دوم کرونا با شیب تندی در کردستان به ویژه مرکز این استان جلو می‌رود.

آمارهای دو رقمی ابتلا به کرونا طی 24 ساعت الان با گذشت تقریبا چهار ماه به سه رقمی تبدیل شده است و به صورت میانگین در روز چندین بیمار کرونایی جانشان را از دست می‌دهند اما آمارهای ارائه شده هم هیچ تاثیری در تغییر رویه مردم برای مقابله با این ویروس ندارد و مردم بی‌توجه به زنگ خطری که به صدا درآمده بیگدار به آب می‌زنند و بدون رعایت ملاحظات بهداشتی در اماکن عمومی حاضر می‌شوند و همین رویه نبرد در میدان جنگ با این ویروس را برای مدافعان سلامت سخت و سخت‌تر می‌کند..

سنگر همان سنگر است مردم همان مردم، ایثار از دیروز دفاع مقدس تا امروز مبارزه با کرونا ادامه دارد، پرستاران و مدافعان سلامت هم همچون همه هموطنان دارای خانواده هستند و قطعاً چشمانی نگران در انتظار آنان هستند تا به سلامت به کانون گرم خانواده‌هایشان بازگردند...

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱

منبع: فارس

کلیدواژه: بیمارستان مرگ سنندج ویروس بیمارستان توحید سنندج بخش بیماران کرونایی فاصله گذاری اجتماعی ویروس ناشناخته تعداد بیماران بی توجهی مردم نکات بهداشتی نکات بهداشت درب شیشه ای بحران بزرگ شیوع کرونا گذاشته اند کادر پزشکی کادر درمان تاخت و تاز آقای صمدی برای نجات دوم کرونا تر می شود چهار ماه نجات هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۸۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد در جاده چالوس یکطرفه شد

مرکز مدیریت راه‌های کشور اعلام کرد: جاده چالوس از سمت جنوب به شمال به علت تخلیه بار ترافیکی امروز چهارشنبه ۸ فروردین ماه یکطرفه شد.

ترافیک در محور چالوس و هراز اکنون سنگین و در محور سوادکوه روان می‌باشد.

بر اساس گزارش این مرکز محور‌های چالوس و هراز دارای بارش برف و باران و سایر محور‌های شمالی فاقد هرگونه مداخلات جوی می‌باشند.

سایت WWW.۱۴۱.IR و نرم افزار تلفن همراه ۱۴۱ نیز همه اطلاعات لازم را در اختیار کاربران جاده‌ای قرار می‌دهد.

مرکز کنترل ترافیک پلیس راه مازندران با شماره ۲۱۸۲۴۴۳۴ و ۲۱۸۲۴۴۲۰ با پیش شماره ۰۱۱ به طور شبانه روز آماده پاسخگویی در خصوص وضعیت راه‌های استان است.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • ۶۱۷ مصدوم در حوادث ترافیکی جاده‌ای خراسان شمالی
  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • آزادراه تهران – شمال و جاده چالوس یکطرفه شد
  • تردد در جاده چالوس یکطرفه شد
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • دادستانی به ماجرای همراهان بیمار بستری در مراکز درمانی ورود کرد
  • وضعیت همراهان بیمار بستری در مراکز درمانی تعیین تکلیف شود
  • نامه معاون دادستان کل برای تعیین تکلیف وضعیت همراهان بیمار
  • نامه معاون دادستان کل برای تعیین تکلیف وضعیت همراهان بیمار بستری در مراکز درمانی