Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-براساس آخرین خبرهای واصله، ثبت میدان امام اصفهان به عنوان ثروت میراث فرهنگی در دنیا صورت پذیرفت.در این طرح، اصفهان بعنوان یکی از 6 شهر دارای الگوی بین المللی در زمینه دارایی میراث فرهنگی معرفی شد.

مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه اصفهان گفت: میدان امام اصفهان با توجه به ویژگی های منحصر بفرد میراثی، تاریخی، اقتصادی و شهری که دارد در طرح تحقیقاتی که توسط اتحادیه اروپا انجام شد، بعنوان ثروت میراث فرهنگی برای معرفی به سازمان های بین المللی انتخاب و معرفی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید کمیل طیبی با بیان اینکه این طرح تحقیقاتی با عنوان " زنجیره جذب سرمایه گذاری برای تعریف کاربری های جدید از میراث فرهنگی شهرهای مهم دنیا " در قالب اَبَر پروژه " افق 2020 " اتحادیه اروپا اجرا شد، افزود: به تازگی، میدان امام اصفهان بعنوان دارایی (asset) میراث فرهنگی از سوی اتحادیه اروپا در این طرح تحقیقاتی، معرفی و ثبت شد.

افق 2020 یک اَبَر طرح پژوهشی است که اجرای آن از سال 2016 توسط اتحادیه اروپا در زمینه های مختلف مانند توسعه پایدار، محیط زیست، انرژی پاک و میراث فرهنگی و با همکاری موسسه ها و دانشگاه های مختلف دنیا آغاز شد.

طیبی با اشاره به اینکه دانشگاه اصفهان بعنوان تنها دانشگاه همکار از ایران در این طرح تحقیقاتی از 2 سال گذشته مشارکت داشت، افزود: این طرح با هدف مقایسه عملکرد استفاده مجدد از میراث فرهنگی و تنظیم سیستم نظارتی برای دارایی های میراث فرهنگی اجرا شد به گونه ای که در قالب آن میراث فرهنگی شهرهایی مانند اصفهان، آمستردام، بخارست، لندن، پاریس، بارسلونا، استکهلم، میلان، امان و کازان مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: هدف نهایی طرح مذکور این است که بتوان با معرفی ثروت های میراث فرهنگی به دنیا از طریق همایش ها و محافل هنری، فرهنگی و اقتصادی و در چارچوب سازمان هایی مانند اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و بانک جهانی نسبت به سرمایه گذاری و استفاده بهینه از این دارایی ها، تصمیم های مناسب اتخاذ شود.

طیبی گفت: در این طرح تلاش می شود تا توجه کشورهای مختلف، سازمان های بین المللی و کارآفرینان به دارایی های میراث فرهنگی دنیا جلب و الگوهای جدیدی متناسب با ویژگی های فرهنگی آن شهرها طراحی شود.

وی اضافه کرد: در این طرح، اصفهان بعنوان یکی از 6 شهر دارای الگوی بین المللی در زمینه دارایی میراث فرهنگی معرفی شد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه میدان امام اصفهان با دارا بودن ویژگی های جامع شهری که در طراحی و معماری آن وجود دارد، در این طرح بعنوان دارایی میراث فرهنگی انتخاب شد، گفت: این اثر تاریخی دارای امکانات و کاربری های فراوان مانند کسب و کار، مذهبی، هنری، فرهنگی، صنایع دستی و ورزشی است و می توان کاربری های جدید در کنار این امکانات با هدف جذب سرمایه گذاری و کسب و کار بیشتر تعریف کرد.

طیبی با اشاره به اینکه مجموعه میدان امام اصفهان، میزبان حدود 9 هزار نوع فعالیت هنری و صنایع دستی و کسب و کار است، تصریح کرد: این موضوع می تواند الگویی برای حفظ میراث فرهنگی و بازنگری در کاربری های جدید برای سایر شهرهای مهم و تاریخی دنیا باشد.

وی با بیان اینکه ما تا کنون در زمینه تبلیغات و معرفی جاذبه های میراثی و گردشگری کشورمان ضعیف عمل کرده ایم، تاکید کرد: ثبت میدان امام اصفهان بعنوان دارایی میراث فرهنگی، بزرگترین تبلیغ برای ایران است که باید به بهترین نحو از این فرصت بویژه در دوران پسا کرونا استفاده کرد.

طیبی با اشاره به اینکه دانشگاه اصفهان با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در این طرح تحقیقاتی مشارکت کرد، افود: نتایج این طرح فرصت خوبی برای رونق و سرمایه گذاری هرچه بیشتر در بخش گردشگری اصفهان و کشور است.

منبع: ایرنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: دارایی میراث فرهنگی میدان امام اصفهان طرح تحقیقاتی اتحادیه اروپا اصفهان بعنوان سرمایه گذاری بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۸۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)

عصر ایران ؛ فرزانه احمدی _ یک گروه از خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی از آثار تاریخی اصفهان بازدید کردند تا اثرات فرونشست را بر آن ببینند. یک شکاف بزرگ درست کف یکی از صحن‌های مسجد سید درست شده است که نسبت به دو سال قبل بیشتر پیش رفته است. شکاف ادامه پیدا کرده تا به جاهای دیگر مسجد هم برسد، به خصوص به سقف و دیوارها.

گزارش را اینجا ببینید

علاوه بر آن مسجد جامع عباسی و مسجد و بازار علیقلی آقا هم وضع بهتری ندارد. ترک‌ها و شکاف‌های بزرگ بر سقف و دیوار مسجدها دیده می‌شود. فرونشست در اصفهان نامتقارن است یعنی دو طرف بنا به یک اندازه در زمین فرو نمی‌رود. به همین دلیل خطر فروریختن بیشتر می‌شود.

در بعضی جاها دیوار را  طوری درگیر کرده‌ که مجبور شده‌اند وصله پیله‌اش کنند. در مسجد جامع عباسی ستون‌ها چرخیده‌اند و این می‌تواند باعث شکاف در گنبد و ریزش بنا شود.

کارشناسان فعال در این حوزه می‌گویند می‌توان با نصب دستگاه میزان تغییر در آثار را اندازه گرفت اما گویا اداره میراث فرهنگی اصفهان در این حد هم با همراهی نداشته است. این در حالی است که به گفته کارشناسان اگر نمی‌توان جلوی برداشت بی‌رویه آب را گرفت، می‌توان ایجاد شکاف و ترک را در آثار تاریخی کنترل کرد،

اما گویا مسوولان میراث فرهنگی اصفهان در این زمینه آنطور که باید تلاش نکرده‌اند. اداره میراث فرهنگی اصفهان باید بیشتر از قبل به این آثار رسیدگی کند.

سوال این است که دیوارها و سقف‌ها تا کی می‌توانند سر پا بمانند؟ هیچ کس نمی‌تواند دقیق بگوید چقدر برای نجات این آثار  وقت هست؛ برای نجات این آثار و البته نجات اصفهان. هر چقدر آب بیشتری از چاه‌ها بکشند، عمق ترک‌ها بیشتر می‌شود و زندگی در این شهر خطرناک‌تر. باز و بسته شدن زاینده‌رود هم فقط کار را بدتر می‌کند. باید این رودخانه همیشه جریان داشته باشد و جلوی برداشت‌های اضافه از رودخانه و چاه‌ها گرفته شود.

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: زاینده‌رود چند روزه به درد هیچ‌کس نمی‌خورد / همه ناراضی و معلوم نیست کی از این وضعیت راضیست (فیلم) مدیریت ناهماهنگ در زاینده‌رود/ ممکن است آبی که از دریای عمان می‌رسد به رودخانه نرود/ مدیریت یکپارچه تنها راه نجات زاینده‌رود (فیلم)

دیگر خبرها

  • این ۱۴ نفر بالاترین ثروت در جهان را دارند
  • هفته‌ فرهنگی اصفهان فرصتی برای معرفی هنرمندان و اندیشمندان است
  • میدان امام (ره) اصفهان جمعه میزبان همایش بزرگ «پهلوان ایرانی»
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • نماینده مجلس: فرو نشست اصفهان جدی است؛ ابنیه تاریخی مورد آسیب قرار گرفته
  • نماینده مجلس: فرونشستِ اصفهان جدی است؛ وزیر میراث فرهنگی در حال انجام چه کاری است؟
  • معرفی جزییات برنامه های هفته فرهنگی اصفهان
  • سرپرست گروه پژوهشی هنرهای ملی معرفی شد
  • تغییر معماری تاریخی اصفهان برگرفته از روحیه انسان‌ها