Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

افشین حبیب زاده پژوهشگر اجتماعی است و در زمینه‌های کارگری و مالی تحقیق و پژوهش کرده است. آنچه در پی می خوانید نقطه نظرات وی درخصوص مسائل مالی و شفافیت است.

اقدامات شورای پنجم در رابطه با شفافیت و جلوگیری از فسادهای مالی چه بوده است؟

در دو سال اول فعالیت شورا کارهای مختلفی در کمیسیون ها و در حوزه های تخصصی انجام شده که به بخش هایی از کارهای کمیسیون عمران و کمیسیون نظارت که مسئولیت آنها بر عهده من بود اشاره می کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از کارهایی که در حوزه نظارتی انجام دادیم، موضوع «هولوگرام ها» بود که بعد از انتخابات و شروع به کار شورای پنجم به آن پرداخته شد. دراین ارتباط مسائل متعدد و یک رویه  غلط مطرح بود که در شهرداری تهران رایج بود و نیاز به  اصلاح اساسی داشت. ما در ابتدا با شهردار وقت (آقای نجفی) وارد مذاکره شدیم و قرار شد در وهله اول روند موجود متوقف شود، ایشان پذیرفتند و روند متوقف و اصلاحات لازم صورت گرفت. در این ارتباط بخشنامه ای تهیه و به امور مالی ابلاغ شد که در این بخشنامه استفاده از برگه های هولوگرام دار در مبادلات مالی شهرداری اصلاح و  از سر گرفته شد. از دیگر کارهای مهم در این حوزه تمرکز واریز کلیه درآمدهای شهرداری، سازمان ها و شرکت های آن به حساب خزانه شهرداری بود. این فرایند در دوره های قبل وجود نداشت و شرکت ها و سازمان ها در مورد درآمدها و هزینه های خود تصمیم می گرفتند، به همین دلیل اطلاعات دقیق و شفافی وجود نداشت؛ شورا در این مورد تلاش کرد و طرح تصویب و اجرا شد.

 اقدامات شورا در خصوص ساخت و ساز در تهران چه بوده است؟

یکی از مسائل مهم که در شورای پنجم پیگیری شد مسئله واگذاری املاک بر اساس بند ۶ ماده ۵ بود که این موضوع همچنان در حال پیگیری است. در این مورد طرحی تهیه شد تا واگذاری ها به روال قانونی برگردد. این کار نیاز به مصوبه شورای شهر داشت. بر اساس این طرح کلیه املاکی که بهره‌برداری یا واگذار می شوند باید در پارلمان شهری تأیید شوند و سپس واگذار شوند. این طرح را من ارائه کردم که مورد استقبال همکاران قرار گرفت و تصویب و به اجرا گذاشته شد. بر اساس آخرین گزارشی که به شورا ارائه کردم بخشی از این املاک باز پس گرفته شده و بخشی دیگر در حال پس گرفتن است.

یکی از موضوعات دیگری که در این حوزه مورد پیگیری قرار گرفت، مسئله «برج باغ» بود. متأسفانه برخلاف مصوبه شورای چهارم در رابطه با باغات تهران، سطح اشغال ۳۰ درصد برای ساخت بنا در  باغ ها رعایت نشد و بیشتر از این درصد در باغات بنا ساخته شد و حتی زیرزمین باغات نیز اشغال شد و امکان ادامه حیات باغ را از بین برد. در بسیاری از موارد تخلف به ۴۵ تا ۶۰ درصد رسیده و  منجر به نابودی باغ ها شده بود. در شورای پنجم درخواست توقف صدور مجوز «برج باغ»  را دادیم که به تصویب رسید و لایحه جدید «خانه باغ» تهیه و تصویب شد. این مصوبه می تواند ضمن حفظ باغ های موجود، از نابودی باغ ها نیز جلوگیری کند. موضوع دیگر توجه به ساخت وساز بر اساس قواعد و مقررات ملی ساختمان زیر نظر افراد صاحب صلاحیت است. در این مورد جلسات مشترکی بین سازمان نظام مهندسی، شهرداری تهران و مسئولان امر در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد که قرار است در این زمینه تفاهم و توافق حاصل شود. بر این اساس استفاده از مجری های ذیصلاح در کل شهر تهران اجباری می شود. این مجری ها در قبال اجرای مقررات ملی ساختمان پاسخگو خواهند بود. شورای پنجم همچنین مسئله مهم و پرحاشیه ساختمان پلاسکو را بررسی کرد و از تخریب ساختمان شمالی ممانعت به عمل آورد. در این زمینه جلساتی با بنیاد مستضعفان برگزار شد و خوشبختانه ساختمان شمالی تخریب نشد و اکنون گودبرداری و ساخت سازه شروع شده و کار ساخت ادامه دارد.

شورا چه اقداماتی در زمینه حل مسائل شهری و زیست محیطی تهران انجام داده است؟

شناسایی تعداد گره های ترافیکی موضوع مهمی بود که در قالب طرحی در شورا به تصویب رسید و برای رفع مشکلات به معاونت حمل و نقل و ترافیک ابلاغ شد. در حوزه معاونت فنی و عمرانی یکی از کارهای بزرگ این بود که تعداد زیادی پروژه های نیمه تمام وجود داشت که در شهر نمایان بودند؛ در این ارتباط نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه علاوه بر بودجه اولیه برای معاونت عمرانی تخصیص داده شد و بودجه سال ۹۸ معاونت عمرانی دو برابر شد. قرار است بخش قابل توجهی از پروژه های نیمه تمام شهر با این بودجه به اتمام برسند. همچنین در رابطه با جمع آوری آب های سطحی پروژه های مهمی وجود داشت و تکمیل شد که آثار مثبت آنها را در سیلی که رخ داد دیدیم؛ زیرا شهرداری تهران توانست آبهای سطحی را به خوبی مهار کند. می توان گفت سال ۹۹ پروژه های جدیدی را شروع خواهیم کرد که جزئیات آن به اطلاع شهروندان خواهد رسید.  یکی از کارهای من به عنوان مسئول فراکسیون کارگری شورا، سرکشی به کارگران در نقاط مختلف شهرداری تهران بود. یکی از این اقدامات سرکشی به ۱۲۵ ایستگاه آتش نشانی بود که در آنها موضوعات و مسائل مختلف مطرح و حرفه ای کارگران شنیده شد. آنها سه مسئله اصلی داشتند؛ یکی در ارتباط با بازنشستگی پیش از موعد، دیگری در ارتباط با مسائل رفاهی و سوم مسئله مسکن بود. در بحث بازنشستگی پیش از موعد کارگران بودجه ای به تصویب رسید تا کارگران شاغل در آتش نشانی بتوانند از بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند. در ارتباط با مسکن پیش نویس طرحی در قالب مسائل رفاهی آماده شده که به شورا ارائه خواهد شد. مورد دیگر مشکلات کارگران مترو بود که مورد بررسی قرار گرفت و از همه ایستگاه های مترو بازدید و با کارگران مذاکره شد. همچنین جلسه ای در این خصوص با حضور مسئولان مربوطه در شهرداری و اداره کار استان تهران برگزار و قرار شد بازرسان کار گزارشی رسمی در ارتباط با مسائل کارگری کارگران مترو تهیه کنند که قرار است به شورا ارائه شود.

همچنین موضوعاتی در ارتباط با مشکلات کارگران حوزه پسماند نیز مطرح شد که مسائل آنان با توجه به بحث صورت وضعیت الکترونیک می تواند سامان بگیرد. در این ارتباط من چندین تذکر برای اجرای صورت وضعیت الکترونیک در صحن علنی شورا داده ام.

یکی از کارهایی که پیگیری آن از همان ابتدا شروع و تا مدت ها ادامه داشت بحث «پیاده راه هفده شهریور» بود که کسبه محل گلایه داشتند و می گفتند از زمانی که این مکان تبدیل به پیاده راه شده مشکلات اجتماعی و کسب وکاری برای کسبه به وجود آمده است. این پیاده راه از بخش شمال به جنوب باز شد و در اختیار عموم مردم قرار گرفت تا خودروها بتوانند در آن تردد کنند. کار دیگری که انجام شد مکاتبات با مردم و جلسات مردمی بود که در طول بیش از دو سال دو هزار مکاتبه انجام شده و هفته ای یک جلسه ملاقات مردمی برگزار و  مسائل فردی، گروهی و… در حوزه های مختلف شهری بررسی و تصمیمات مناسب گرفته می شود.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: فساد مالی شورای پنجم افشین حبیب زاده سازمان های شهرداری کمیسیون ها شهرداری تهران یکی از کارهای شورای پنجم قرار گرفت بر اساس باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۸۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای‌عالی بیمه

مشاور مدیرعامل کانون هموفیلی ایران بر اهمیت پوشش بیمه‌ای یکی از داروهای نوین بیماران هموفیلی تأکید کرد.

به گزارش مهر، وی افزود: بر اساس مطالعات اقتصاد دارویی که در سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت انجام شده است هزینه اثربخشی اقتصادی آن نیز تأیید گردیده و هزینه‌های این گروه از بیماران برای دولت حداقل یک سوم و در مواردی به نصف کاهش می‌یابد. مدیر عامل سازمان بیمه سلامت و رئیس صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج نیز در موارد متعدد درباره صرفه اقتصادی این داروی نوین اطلاع رسانی نموده اند.

قویدل ادامه داد: از دیگر محاسن مهم این دارو قابلیت تزریق زیر پوستی است که اساساً بیماران مبتلا به مهار کننده به خصوص کودکان را از رگ گیری‌های متعدد رها می‌نماید.

وی افزود: رئیس سازمان غذا دارو در همین اطلاع رسانی اخیر از امکان تولید این دارو در داخل کشور نیز خبر داده که بی تردید این خبر هم موجی از امیدواری در جامعه هموفیلی ایران جهت بهره مندی از این دارو به وجود آورده است. اما متأسفانه تلاشی برای تحت پوشش بیمه قرار دادن این دارو را شاهد نیستیم. اختصاص بودجه‌های دارویار را این سازمان در گرو تحت پوشش بیمه قرار گرفتن آن می‌داند. اما با دادن آدرس اشتباه، شائبه لوکس بودن این دارو را ایجاد می‌نماید.

مشاور مدیرعامل کانون هموفیلی ایران گفت: وظیفه سازمان غذا و دارو است که نتیجه تحقیقات اقتصاد دارویی و نتیجه تحقیق هزینه اثربخشی این دارو را منتشر نماید و شورای عالی بیمه را تشویق نماید برای صرفه جویی در هزینه‌های دولت نسبت به تحت پوشش بیمه قرار دادن این دارو اقدام فوری نماید.

وی افزود: در حال حاضر برای بیش از ۱۱۰ بیمار هموفیلی مبتلا به مهار کننده شدید، این دارو تهیه و در شرکت‌های پخش موجود است و در مواردی دستور پخش نیز گرفته است. اما تأمین هزینه‌های آن در گرو تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این دارو است که متأسفانه تا کنون توسط شورای عالی بیمه محقق نشده است. کانون هموفیلی ایران در این رابطه نامه‌ای قبل از سال جدید به شورای عالی بیمه ارسال نموده که متأسفانه تا کنون پاسخی داده نشده است.

قویدل در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه تأمین این دارو چقدر هزینه دارد و منبع تأمین آن از چه ردیفی است، گفت: بر اساس اطلاعات ما رئیس صندوق بیمه بیماران خاص و صعب العلاج در نامه‌ای خطاب به معاون درمان وزارت بهداشت هزینه این دارو را ۵۵۰ میلیارد تومان اعلام کرده است. از آنجا که هزینه‌های دارویی بیماران خاص از سه منبع به صورت مشترک تأمین می‌شود (بیمه‌های پایه سلامت، تأمین اجتماعی و نیرو‌های مسلح، صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج و یارانه دارویار)، بدیهی است که محل تأمین این بودجه در گام اول باید از محل بودجه‌های دارو‌های عادی (آریو سون و فایبا) که این بیماران تا کنون استفاده می‌کرده اند، تأمین شود.

وی افزود: با توجه به روشن بودن مزیت‌های این دارو از نظر اثربخشی و اقتصاد درمان و همچنین سهولت استفاده بیماران از این دارو، هر تردیدی در تحت پوشش قرار دادن دارو به ضرر کشور و بیت المال است. متأسفانه در برخی اطلاع رسانی‌های سازمان غذا و دارو به گونه‌ای مطرح می‌شود؛ انگار این دارو لوکس است و حتی می‌گویند از کسانی که می‌خواهند از این دارو استفاده کنند، باید فرانشیز بگیریم؟! واقعاً دور از انصاف است برای دارو‌هایی که اثر بخشی کمتری دارند و هزینه‌های بیشتری به دولت تحمیل می‌کنند، بیماران از پرداخت فرانشیز دارو معاف باشند و بر عکس بیمار برای داروی بهتر، که هم اثربخش‌تر است و هم هزینه کمتری به دولت تحمیل می‌نماید و بی تردید کیفیت زندگی آن‌ها را بهبود می‌بخشد، فرانشیز پرداخت نمایند.

مشاور مدیر عامل کانون هموفیلی ایران در پایان اظهار امیدواری کرد شورای عالی بیمه با تحت پوشش قرار دادن این دارو، موانع دسترسی این گروه از بیماران را به این داروی نوین برطرف نموده و از تحمیل هزینه‌های بیشتر به دولت جلوگیری نماید. لازم به تاکید است معاونت اجرایی دفتر ریاست جمهوری در جریان کامل هزینه اثربخشی این دارو قرار دارد و گروه اول بیماران با کمک این دفتر از این داروی نوین بهره‌مند شدند.

دیگر خبرها

  • برخورد ویژه با ۵ گروه کالایی قاچاق در تهران
  • تقدیم لایحه تشکیل سازمان گردشگری در شهرداری تهران به شورای شهر
  • «شهر آفتاب» فضای مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب را ندارد + فیلم
  • تذکر رئیس شورا به برخی بانک‌ها
  • نمایشگاه کتاب در سال آینده در شهر آفتاب برگزار خواهد شد
  • پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای‌عالی بیمه
  • انحراف در بودجه شهرداری کرمانشاه
  • هزینه کرد شهرداری این شهر بدون ابلاغ بودجه، غیرقانونی است
  • گزارش دهی معاون شهردار و خزنه دار شورا به اعضا فردا
  • افزایش درآمدها وموفقیت درجذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دربندرامام خمینی