Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-18@22:52:33 GMT

علت دندان قروچه کودکان در خواب

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۰۱۰۴

دندان قروچه یا "بروکسیسم" عبارت است از عادت ساییدن دندان‌ها. عنوان قروچه معمولاً در خواب رخ می دهد (بروکسیسم شبانه) ولی ساییدن یا کوبیدن دندان ها در طول روز نیز شایع است. دندان قروچه مداوم ممکن است باعث خوردگی لثه ها و استخوان های حمایت کننده از آن ها در دهان شود. یکی از علائمی که ممکن است در آلودگی با کرم تنیا ساژیناتا دیده شود نیز بروکسیسم یا دندان قروچه در کودکان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علت دندان قروچه در کودکان، چه در خواب و چه در بیداری نشانه ای از اضطراب و استرس های شدید کودک است. برخی والدین زمانی که متوجه دندان قروچه در کودک خود می شوند، با برخوردی نامناسب ریشه های اضطراب را در کودک گسترش داده و او را بیشتر در معرض ابتلا به دیگر اختلالات قرار می دهند.

 

علت دندان قروچه کودکان :

- مصرف نامناسب دارو (به خصوص آمفتامین)

- در آوردن دندان  (در بین نوزادان و کودکان)

- وجود آلرژی

 - داشتن انگل :

یکی از علت های دندان قروچه در کودکان، وجود انگل در بدن آن ها است.

- وجود درد :

درد کودک بخاطر بیماری هایی مثل عفونت گوش می تواند منجر به دندان قروچه کودکان شود. البته هنگام دندان در آوردن یا دردهای دندانی و لثه ای، کودک برای کاهش درد خود به لثه‌های خود فشار می آورد. اما در اثر فشار ممکن است دندان ها خورد شوند.

 

- علل روان شناختی :

علل روانشناختی دندان قروچه کردن در کودکان، استرس و اضطراب می باشند. در کودکان ممکن است این استرس – معمولاً فشار عصبی و یا خشم – در اثر داشتن امتحان در مدرسه و یا یک تغییر در روند زندگی (خواهر و برادر جدید و یا عوض شدن معلم مدرسه) ایجاد شود. حتی جروبحث با والدین و خواهر و برادر می تواند به حدی استرس زا باشد که باعث ایجاد دندان‌ قروچه ‌یا قفل شدن فک کودک گردد.

 

- نامنظمی دندان ها :

در زمان‌هایی که دندان‌ها کامل روی هم قفل نشوند، به صورت ناخودآگاه در خواب یا بیداری دندان قروچه در کودکان دیده می‌شود.

 

عوارض دندان قروچه :

در برخی از موارد، دندان قروچه ی شبانه و یا قفل شدن فک می توانند باعث موارد زیر شوند:

برخی موارد، دندان قروچه باعث ساییده شدن مینای دندان، شکستگی، شل شدن و افتادن دندان می شود. دندان قروچه باعث پوسیدگی دندان تا ریشه می شود. در چنین شرایطی، اعمال دندانپزشکی مثل بریج (پل گذاشتن)، روکش دندان، عصب کشی، ایمپلنت و دندان مصنوعی مورد نیاز است.

دندان قروچه باعث حساسیت زیاد نسبت به دما و سبب آسیب به لثه ها می شود.

دندان قروچه نه تنها باعث خرابی و از دست دادن دندان ها می شود، بلکه باعث کاهش شنوایی، مشکلات فک صورت و مفاصل و عضلات آن و حتی تغییر شکل ظاهری صورت شما می گردد.

صدای دندان قروچه به هنگام شب

سردردهای صبحگاهی

درد عضلات فک و صورت

مشکلات مربوط به فک مانند بیماری‌های مفصل فکی گیجگاهی (TMJ). البته بیشتر کودکانی که دندان قروچه می‌کنند. مشکلات مربوط به TMJ را نخواهند داشت، تا زمانی که دندان ‌قروچه‌ی آن‌ها بسیار شدید شود.

تغییر شکل دادن زبان

تورم (در برخی از موارد) در کنار فک پایین که به دلیل قفل شدن دندان ها ایجاد می شود.

 

توصیه های خاص برای توقف دندان قروچه کودک

- استرس کودک را کم کنید، خصوصاً قبل از خواب.

- ماساژ بدن و ورزش های کششی را برای آرامش عضلات کودک انجام دهید.

- دقت کنید که کودکتان به مقدار کافی آب بنوشد، زیرا کم آبی بدن ممکن است باعث دندان‌قروچه شود.

- اگر کودک شما دندان هایش را به هم می ساید، او را نزد دندانپزشک ببرید تا از سلامت دندان هایش مطمئن شوید.

- معمولاً دندان‌قروچه در کودکان پیش دبستانی نیاز به اقدامی ندارد، ولی کودکان بزرگ تر نیاز به روکش موقتی دندان یا محافظ دهان در شب (هنگام خواب) دارند تا از دندان‌قروچه آنها جلوگیری شود.

 

 

راه درمان دندان قروچه کودکان در خواب :

معمولاً برای این اختلال، مصرف دارو توصیه نمی‌شود. طی تحقیقات جدید، مشخص شده در صورتی که مشکل دندان قروچه ناشی از استرس و ناراحتی‌های عصبی باشد، مصرف مقطعی داروهایی مثل «گاباپنتین»، «پروپرانولول» و «بوسپیرون» در رفع آن مؤثر است. لازم به توضیح است که مصرف داروهایی چون «افکسور»، «هالدول» و «پاکسیل» علائم بیماری دندان قروچه را تشدید می‌کند. البته بدیهی است که مصرف دارو باید با تجویز و تحت نظر پزشک صورت گیرد.

 

شناسایی مشکل به وسیله بیمار و تلاش آگاهانه برای ترک عادت و مراقبت دندانپزشک. دندانپزشک می‌تواند برای پیشگیری از دندان قروچه در هنگام خواب، یک پروتز محافظ شب نیز بسازد و آن را در دهان بیمار کار بگذارد. یک پروتز محافظ شب که دندان‌بان برابر فرهنگستان زبان فارسی. هم نامیده می شود شامل اسپلینت های متحرکی است که روی دندان ها قرار می‌گیرند تا فشار ناصحیح گاز زدن را بردارند. بیمار اگر پروتز محافظ شب خود را گم کند یا بشکند باید به دندانپزشک خود مراجعه کند.

آموزش بازخورد زیستی (فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری های آرامش دهنده) یا مشاوره برای آموختن روش هایی جهت کنار آمدن مؤثرتر با استرس ممکن است مورد نیاز باشد. معمولاً برای این اختلال دارو لازم نیست، اجتناب از الکل و داروها. ممکن است در موارد خاصی، درمان با یک آرام‌بخش یا خواب آور به مدت کوتاه کمک کننده باشد.

 

سایر راه هایی که باعث توقف دندان قروچه می شوند

- از مصرف مواد حاوی کافئین مثل قهوه، کاکائو و نوشابه سیاه خودداری شود یا آن ها را کم مصرف شود.

- هرگز الکل نوشیده نشود، زیرا دندان قروچه را بدتر می کند.

- مداد، قلم یا هر وسیله غیر خوراکی، جویده نشود. هرگز آدامس جویده نشود، زیرا جویدن آدامس باعث می شود عضلات آرواره عادت به تکان خوردن کنند و احتمال بروز دندان قروچه زیاد شود.

- دقت شود که دندان ها به هم نمالند. برای جلوگیری از این کار می توان زبان خود را بین دندان ها نگه داشت. به این ترتیب عضلات آرواره استراحت می‌کنند و تکان نمی خورند.

- شب ها یکپارچه گرم روی گونه ها (جلوی لاله گوش) قرار داده شود تا عضلات آرواره آرام باشند.

 

منبع: بیتوته

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: خواب دندان قروچه دندان قروچه کودکان انگل دندان قروچه در کودکان دندان قروچه در کودک دندان قروچه کودکان دندان قروچه کودک دندان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۰۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکران برنامه تلویزیونی سر سفره خدا با ضبط جدید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیر شبکه کودک در این آیین گفت: امسال تئاتر تعاملی زنده را به نمایش گذاشتیم که در نوع خود بی نظیر است و واکنش‌ها در شبکه شاد بارگذاری می‌شد و در دستور کار قرار می‌گرفت.

محمدصادق باطنی افزود: نسل جدید با بحران هویت مواجه است؛ اگر کسی به نسل ما پاسخی نمی‌داد جویای پاسخ نبودیم، امروز، اما پاسخ سوالات خود را در فضای دیگری تهیه می‌کنند.

وی با بیان اینکه مساله دختران باید در برنامه‌های تلویزیونی برنامه‌ریزی شود، عنوان کرد: برای ورود به هویت کودکان باید برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد که نشانه‌های ورود به هویت کودکان تشکیل گروه‌های هواداران است و خاطره‌گذاری در اذهان نیز از دیگر نشانه‌ها است، چراکه کودکان در هر سنی با یک برنامه تلویزیونی خاطره‌سازی کرده‌اند.

مدیر شبکه کودک افزود: برنامه سر سفره خدا خاطره چند نسل از روزه اولی‌ها است و این برنامه تلویزیونی به بخشی از آیین دین‌داری کودکان تبدیل شده که جای تقدیر دارد.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در حاشیه تقدیر از عوامل برنامه "سر سفره خدا" گفت:در تلاشیم عرصه حقیقی و عرصه مجازی و رسانه را به یکدیگر گره بزنیم که ماحصل این امر و رفت‌وآمد‌ها منجر به تولید چنین برنامه‌ای شد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: امیدواریم امسال در راستای تعاملات و دغدغه‌هایمان باغ رسانه کودک و نوجوان را نیز افتتاح کنیم.

در پایان این جلسه از تمامی عوامل این برنامه تلویزیونی با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

دیگر خبرها

  • دم‌کرده این گیاه مثل یک خواب‌آور قوی عمل می‌کند
  • شوآف ممنوع، خودتان باشید
  • شهادت نزدیک به ۱۴ هزار کودک به دست صهیونیست‌ها
  • آمار هولناک کودکان شهید در غزه اعلام شد
  • ارائه ۱۱۷ هزار خدمات دندانپزشکی و آموزش دهان و دندان
  • رفتار صحیح با کودکانی که زیاد کابوس می‌بینند | ۵ اقدامی که باید هنگام کابوس دیدن کودکتان انجام دهید
  • اکران برنامه تلویزیونی سر سفره خدا با ضبط جدید
  • ممنوعیت تبلیغات در شبکه کودک برداشته شد؟
  • این درد را در سنین رشد کودکان را جدی بگیرید
  • ورود شخصیت‌های خارجی به محصولات خواب کودکان