Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس از تعیین تکلیف سهامداران عدالت به روش غیر مستقیم از ۱۷ خرداد خبر داد. ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴ اقتصادی بازار سهام | بورس نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا معتمد گفت: از 17 خرداد به بعد شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در بورس پذیرفته می‌شوند و سهامدارانی که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند می‌توانند از طریق شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام خود را معامله کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس با اشاره به اینکه سهام عدالت یک سهام ارزنده است و منفعت‌های آتی زیادی دارد گفت: از زمان آزاد سازی سهام عدالت، حجم فروش این سهام نسبت به سهام‌های روز بسیار کمتر است و بیانگر این است که سهامداران عدالت قصدشان نگهداری این منافع ارزشمند است.

وی ادامه داد: در زمان آزاد سازی امکان فروش 30 درصد از سهام وجود دارد که تا پایان سال امکان فروش کامل سهام امکان پذیر خواهد بود.

معتمد بیان کرد: سرمایه داران سهام عدالت با مشخصات هویتی خود می‌توانند وارد سامانه سهام عدالت شوند و اطلاعات سهام خود را مشاهده کنند.

وی درباره احراز هویت سهامداران عدالت گفت: احراز هویت برای افرادی که شماره تلفن و شبای خود را در سامانه ثبت کردند احراز هویت آنان انجام شده است، اما افرادی که شماره تلفن و شبای بانکی خود را در سامانه وارد نکرده اند باید با مراجعه به کارگزاری‌ها، سامانه سجام، دفاتر پیشخوان و بانک‌ها احراز هویت شوند.

مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس بیان کرد: با توجه به تمدید روش انتخاب مستقیم یا غیر مستقیم سهام عدالت تا 15 خرداد، از 17 خرداد ماه مشخص می‌شود که چه تعداد روش مستقیم وچه تعداد روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند.

معتمد بیان کرد: افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند و سهام آن‌ها در اختیار شرکت‌های سرمایه گذاری استانی است، ما این شرکت‌ها را در بورس پذیرش می‌کنیم و سهام شرکت‌های استانی به آن‌ها تخصیص داده می‌شود.

وی ادامه داد: به همه افرادی که روش مستقیم یا غیر مستقیم را انتخاب کرده اند سهام 36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیربورسی تعلق می‌گیرد. در آینده این 13 شرکت در قالب شرکت‌های هلدینگ تعیین تکلیف می‌شوند و سهام این شرکت‌ها به افراد تعلق می‌گیرد.

وی بیان کرد: 13 شرکت از شرکت‌های پر بازده هستند و در آینده منافع زیادی دارند.

انتهای پیام/

R1012122/P/S7,77,84/CT12

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شرکت های سرمایه گذاری استانی غیر مستقیم را انتخاب روش غیر مستقیم سهام عدالت احراز هویت شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۰۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخلیه رشد بهاری بورس

رفتار زیگزاگی و هیجانی معامله‌گران بورس تهران طی روز‌های اخیر بار دیگر توجه‌ها را به خود جلب کرده است. رفتار الاکلنگی معامله‌گران در روز گذشته نتیجه‌ای جز کاهش ۲.۳۳ درصدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماگر در کف کانال۲.۲ میلیونی در برنداشت.

به گزارش دنیای اقتصاد، در این روز همه شاخص‌های سهامی، مسیری نزولی در پیش گرفتند؛ به‌طوری‌که مبلغی به میزان ۱۷۴۵ میلیارد تومان از بازار خارج شد. در روز‌های گذشته برخی از سهامداران به دنبال کسب سود بیشتر، نقدینگی خود را از بازار خارج کردند. به این ترتیب بورس مجددا وارد فاز جدیدی از تردید شده است.

در شرایط کنونی به نظر می‌رسد همچنان نگاه حاکم بر معاملات از عدم قطعیت‌ها و ریسک‌های بنیادی پیش رو نشات گرفته و همین موضوع دستاویزی برای جولان هیجان منفی در معاملات شده است. بر اساس اظهارات کارشناسان بازار سرمایه، علت ریزش پرشتاب شاخص سهام در نخستین روز معاملاتی هفته را می‌توان در واکنش نشان دادن بورس به تنش‌های برون‌مرزی کشور همسو با وضعیت متغیر‌های کنونی اقتصاد کشور دانست.

برای مثال جهش نرخ ارز، طلا و سکه درحالی‌که می‌تواند در شرایط عادی، بورس را با جهش روبه‌رو کند، به دلیل وضعیت متزلزل در سیاست خارجی کشور شرایطی را رقم زد تا سهامداران فروش سهام را در دستور کار قرار دهند.

آنچه از ابتدای سال در بورس تهران گذشته است نشان می‌دهد توجه معامله‌گران بار دیگر به سمت وضعیت ریسک‌های سیاسی جلب شده است. درخصوص منطقی فرض کردن این استراتژی از سوی معامله‌گران باید به این موضوع اشاره کرد که بعضا کارشناسان بازار سرمایه روایت‌های مختلفی را در مورد وضعیت بورس و بهبود سودآوری گروه‌های مختلف مطرح می‌کنند که البته فاصله قابل‌توجهی با واقعیت‌های موجود و اتفاقاتی که در حال رخ دادن است دارند؛ بنابراین با توجه به جهش ریسک معاملات بازار سهام و هشدار‌های افراد خبره در این بازار نسبت به تحت‌تاثیر بودن بورس از متغیر‌های سیاسی، معامله‌گران ناچارا ملزم به رعایت هشدار‌های معاملاتی درخصوص تعدد ریسک‌های کنونی هستند. به این ترتیب در این مقطع نوسانات افزایشی در بازار‌های موازی نمی‌توانند سبب رشد بورس شوند.

در شرایطی که ارز به دلایلی همچون جنگ و ریسک‌های سیاسی با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شود، این مهم نمی‌تواند بازار سهام را با خود همراه کند. از این‌رو سهامداران ارجحیت تصمیمات خود را بر مبنای خروج و رصد بااحتیاط دادوستد‌ها می‌گذارند. بر همین اساس می‌توان این‌طور بیان کرد که به فاصله کوتاهی از انتشار اخبار پرچالش بین‌المللی، اتفاقات حائز اهمیتی برای سرمایه‌گذاران در همه بازار‌های دارایی ازجمله بورس تهران رخ خواهد داد که می‌تواند برخلاف انتظارات باشد. خروج گسترده پول حقیقی از گردونه معاملات سهام نشانه‌ای بارز در همین رابطه است.

معاملات دیروز در حالی پایان یافت که بیش از ۱۷۴۵ میلیارد تومان پول (سهام و حق تقدم) از بازار خارج شد. میل شدید فروش سهام در روز‌های اخیر بی‌شباهت به فروش در اردیبهشت سال قبل نیست که در آن سهامداران پس از بخشنامه مبهم سیاستگذار، عرضه‌های سنگین را در دستورکار خود قرار دادند، اما بعد از پیشروی بی‌اعتمادی در بازار سهام عملا هیچ اتفاق دیگری نتوانست عطش عرضه را بخواباند. حال پرسش این است که با توجه به اینکه منشأ تمایلات شدید برای فروش سهامی در مقطع کنونی ریسک‌های سیاسی و اقتصادی است؛ تکلیف بورس تهران چه می‌شود؟ آیا بازار سهام از عهده نابسامانی‌ها برمی‌آید؟ در حال حاضر بورس با مشکلات متعددی دست به گریبان است.

در همین رابطه احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه، بیان کرد: بورس کار خود را در فروردین‌ماه با شاخص ۲ میلیون و ۲۳۶ هزار واحدی آغاز کرد، اما اکنون و بعد از عبور از ۱۲ روز معاملاتی، در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۷ هزار واحد قرار دارد، سطحی که برای سهامداران جذابت چندانی ندارد. بازار سهام بیشتر از آنکه تحت‌تاثیر ریسک‌های سیاسی باشد درگیر سیاستگذاری‌های مبهم اقتصادی است که بعضا منجر به بی‌اعتمادی برای ورود پول به بازار سهام می‌شود.

به عنوان مثال یکی از آیتم‌های رشد بازار سهام، افزایش قیمت دلار نیماست. اما با توجه به اظهارات اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی در خصوص تدابیر ارزی، سیگنال مثبتی در این خصوص مخابره نشده است؛ بنابراین این موضوع که می‌توانست سبب رشد بورس شود، به یکی از ابهامات بازار مبدل شده است. در چنین فضایی که سیاستگذار نقش مهمی در اعتمادگریزی سرمایه‌گذاران ایفا می‌کند، اتفاقات سیاسی نیز مزید بر علت می‌شوند و اکثر افراد فروشنده می‌شوند.

اشتیاقی در مورد اینکه چرا انگیزه خرید سهام زیر سوال رفته است، توضیح داد: مباحث مرتبط با مالیات در بودجه ۱۴۰۳ نگرانی سهامداران را به دنبال داشته است. بر این اساس شرکت‌های حقوقی که بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در سال سودسازی کنند از معافیت مالیاتی محروم می‌شوند. این مصوبه با ابهامات بسیاری مواجه است و مشخص نیست چه سرنوشتی برای هلدینگ‌ها رقم خواهد خورد. سود حاصل از سرمایه‌گذاری هلدینگ‌های بزرگ به طور معمول بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان است، بنابراین بسیاری از فعالان اقتصادی و شرکت‌های سرمایه‌پذیر با چالش جدیدی مواجه می‌شوند. این در حالی است که ریسک‌های مسبوق‌به‌سابقه، از جمله نگاه سیاستگذار در مورد قیمت‌گذاری دستوری برخی محصولات، موجبات ترس سهامداران شده است. این عوامل نمی‌گذارند بازار سهام روند متعادلی در پیش بگیرد. اما در همین فضای سیاسی متشنج اگر سیاستگذار با افزایش تدریجی نرخ دلار نیما موافقت کند، شاهد بازگشت تقاضا به سمت خرید سهام خواهیم بود. فضای روانی مثبتی که در بازار‌های ارز و طلا حاکم است، باعث شده نقدینگی به سمت تالار شیشه‌ای حرکت نکند، به‌ویژه اینکه در هفته‌های اخیر به جذابیت بازار‌های موازی افزوده شده است و به نظر می‌رسد طلا جایگاه مهمی در بین سرمایه‌گذاران باز کرده است.

به گفته این کارشناس، نگاه اکثر افراد این است که ریزش‌های بورس متاثر از رخداد‌های سیاسی است، اما واقعیت امر موضوع دیگری را حکایت می‌کند. به نظر می‌رسد تیم اقتصادی دولت در نظر دارد سیاست تثبیت نرخ ارز را مجددا پیاده‌سازی کند. از این‌رو باید برخی از احتمالات در خصوص سیاست‌های دستوری را در نظر گرفت که عاملی در جهت پیشروی بی‌اعتمادی در بازار سهام است. انتخاب دوباره مجید عشقی به عنوان متولی سازمان بورس نیز نشان می‌دهد سیاستگذاری‌ها بر همان روال گذشته خواهد بود و با توجه به عملکرد او در ۳۰ ماه گذشته، نباید انتظار داشت بازار با تغییرات مثبتی در زمینه سیاستگذاری‌های اقتصادی و بورسی روبه‌رو شود.

با‌این‌حال اگر فضای سیاسی متشنج شود و درگیری به سطوح بالاتر سرایت کند، احتمال دارد بازار سهام در روز‌های آینده دوباره بریزد. اما اگر تب درگیری‌های سیاسی به سردی بگراید، بورس از فضای منفی کنونی تاحدودی فاصله می‌گیرد. اما به‌هر‌روی عبور پر‌قدرت شاخص از کانال ۲.۲ میلیون واحد کار سختی خواهد بود. ناترازی ارزی بدون صادرات نفت که مشکلات بی‌شماری را در سال قبل به وجود آورد، اگر قرار باشد دوباره تکرار شود، تولید در مشقت فروخواهد رفت، مگر اینکه جراحی اقتصادی صورت بگیرد و بانک مرکزی تغییراتی را در نحوه پوشش نیاز ارزی فعالان اقتصادی به کار بندد.

چنانکه اشاره شد سیگنال‌های رسیده از بازار ارز بعد از آغاز تنش‌های جدید بیانگر موفقیت نسبی این بازار در عبور از سطوح تاریخی است که رقابت را برای بازار سهام سخت می‌کند. در بازی نقدینگی این روزها، بازار سهام بازنده این رقابت بوده است و شاخص در محدوده اسفند‌ماه قرار دارد. معامله‌گران نیز در سودای کسب سود‌های رویایی در معاملات سهام شرکت نمی‌کنند.

دیگر خبرها

  • از هفته آینده دامنه نوسان و روند معاملات به حالت عادی بازمی‌گردد
  • رئیس سازمان بورس: اعتماد مردم به بورس به دلیل برخی تصمیمات مخدوش شده است
  • سهامداران عدالت بخوانند/ زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد
  • کاهش حاشیه سود شرکت ها از ۳۴ درصد به ۱۳ درصد
  • خبر خوب درباره مرحله جدید واریز سود سهام عدالت
  • احتمال پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت در خرداد ماه
  • مهمترین بخش بازار سرمایه اعتمادسازی و مشارکت مردم است/ احتمال پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت در خرداد ماه
  • چطور در بازار بورس سرمایه گذاری کنیم؟
  • آخرین جزئیات از روند برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت اعلام شد
  • تخلیه رشد بهاری بورس