Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@22:59:54 GMT

جایزه‌های ادبی همواره مورد انتقاد بوده‌اند

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۰۸۷۸

جایزه‌های ادبی همواره مورد انتقاد بوده‌اند

ابراهیم دمشناس با اشاره به انتقادهایی که نسبت به جایزه‌های ادبی وجود دارد، می‌گوید: جایزه‌های ادبی شفافیت نداشتند و نتایج آن‌ها قابل دفاع نبود.

نویسنده رمان «آتش زندان» که به عنوان رمان تحسین‌شده نوزدهمین و بیستمین دوره جایزه «مهرگان ادب» شناخته شده است، در گفت‌وگو با ایسنا درباره تأثیرگذاری جایزه‌ها بر معرفی کتاب‌ها اظهار کرد: جایزه‌های ادبی مهم  هستند، اما ما در این زمینه بحران‌های متعددی داریم و این تأثیرگذاری به جایی نمی‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از آن‌که کتابی جایزه گرفت اتفاقی برایش نمی‌افتد. در این‌ سال‌ها معمولا جوایزی که وجود داشته، شفافیت نداشته‌اند، اسامی را ارائه می‌کردند، اما عملا آن‌چه ماحصل کار بود نتیجه قابل دفاعی نبود. اکثریت جامعه مخاطبان، نویسندگان و خوانندگان  نسبت به انتخاب‌های جوایز انتقاد داشتند، زیرا همواره گزینه‌های بهتری وجود داشت.

او افزود: زمانی  هم جوایز به این سمت رفتند که یک کتاب و یا یک نوع ادبیات را تجویز کنند بدون این‌که پشت این تجویز یک نظریه یا تفکر قابل دفاع وجود داشته باشد. بیشتر جنبه قضاوت و سلیقه‌گرایی در جوایر ادبی حکم‌فرما بوده و آن‌ها به همین دلیل همواره مورد انتقاد بوده‌اند.

فاصله میان نگارش و انتشار «آتش زندان»

دمشناس درباره نگارش رمان «آتش زندان» نیز گفت: این رمان یک تاریخچه دودهه‌ای دارد؛ سال ۷۵ شروع به نوشتن آن کردم. به خاطر جابه‌جایی‌هایی که داشتم و مهاجرت‌هایی که در زندگی‌ام پیش آمد، نوشتن رمان طولانی شد. اگر  اواخر سال ۷۴ و اوایل ۷۵ را مبنای نوشتن این  رمان قرار بدهم تا سال ۸۲-۸۳ نوشتنش طول کشید.  بعد از  یک‌ دوره ویراش که دو سال طول کشید، سال ۸۵ کتاب را آماده کردم اما دوره‌ای طولانی در ارشاد ماند و مجال انتشار  پیدا نکرد تا سال ۹۶. در واقع  «آتش زندان» در دوره احمدی‌نژاد در ارشاد ماند و فراموش شد تا این‌که در سال ۹۶ مجوز گرفت. این فاصله  طولانی شد.

او درباره تأثیر فاصله  افتادن میان نگارش و انتشار کتاب بر  کار نویسندگان و خود کتاب، گفت: دامنه تأثیرگذاری دست نویسنده نیست. طبعا می‌تواند تأثیرگذار باشد. این کتاب در  سال ۸۵ آماده بود اما در سال ۹۶ چاپ شد. اگر رمان همان زمان چاپ می‌شد و بازخوردهایش را می‌دیدم، مهم بود. اما چیزی که مهم است یکی ثبت کتاب است  که این کتاب در فلان تاریخ منتشر شده است و دیگری این‌که کتاب باری بر دوش نویسنده نباشد. ما همواره این دغدغه را داریم که کتاب  در پشت وضعیت سانسور مانده است. سانسور همیشه وجود دارد؛ مثلا وقتی کتابی یک دهه مجال انتشار پیدا نکند، طبعا در کارهای بعدی نویسنده تأثیر دارد. حدود پنج سال بعد از  «آتش زندان» رمان دیگری نوشتم که در سال ۹۴ منتشر شد. طبعا این جابه‌جایی‌ها، این نابجایی‌ها و این نابهنگامی‌ها در  کار نویسنده و جامعه ادبی  تأثیر دارد و شکاف ایجاد می‌کند و ابهام‌ و وضعیت خاص خود را پیش می‌آورد.

دمشناس خاطرنشان کرد: انتشار یک اثر در زمان خودش می‌تواند در خیلی مسائل  و حداقل در حوزه شخصی  نویسنده تأثیرگذار باشد، بدون این‌که بخواهیم بزرگ‌نمایی کنیم می‌تواند برای ادبیات مفید باشد. دست‌کم نویسنده بازخورد کار خود را می‌بیند و با خود می‌گوید خب، من  از  این مقطع به این شکل عمل کنم بهتر است. اما زمانی که دامنه ارتباطات بین نویسنده و مخاطب قطع می‌شود، بر کار نویسنده تأثیر می‌گذارد. البته ضروری است نویسنده پوست‌کلفت بودن خود را نشان دهد و خودش را از قید چنین الزام‌هایی رها کند.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جایزه مهرگان ادب آتش زندان جایزه های ادبی آتش زندان جایزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۰۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایزه «مهرگان» فراخوان داد

به گزارش قدس آنلاین، دبیرخانه جایزه مهرگان با انتشار فراخوان دوره‌های بیست‌وسوم و بیست‌وچهارم جایزه مهرگان ادب برای انتخاب بهترین رمان و مجموعه داستان کوتاه فارسی، از ناشران و نویسندگان دعوت کرده حداکثر تا تاریخ ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ آثار خود را به دبیرخانه جایزه مهرگان ارسال کنند.


ناشران و نویسندگان می‌توانند با ارسال سه نسخه از هر عنوان رمان یا مجموعه داستان چاپ اول خود که در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در ایران منتشر شده، در جایزه شرکت کنند.


همچنین ناشران و نویسندگانی که چاپ اول اثرشان در بازه زمانی اول ژانویه ۲۰۲۱ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ در خارج از ایران منتشر شده است، می‌توانند با ارسال فایل الکترونیکی (PDF) کتاب و یا با ارسال پستی سه نسخه چاپ‌شده اثر تا تاریخ ۲۰ ژوئن ۲۰۲۴ در این دوره جایزه حضور داشته باشند.


دبیرخانه جایزه مهرگان به آگاهی گویشوران زبان مادری در گستره فرهنگ و جغرافیای ایران ‌رسانده که آیین‌نامه جایزه «مهرگان ادب زبان مادری» با هدف تشکیل هیأت‌های داوری با حضور منتقدان ادبی و نویسندگان بومی زبان‌های مادری در دست تغییر است از این رو فراخوان این بخش از جایزه مهرگان ادب کمی به تاخیر افتاده و متعاقبا منتشر خواهد شد.

 

همچنین دبیرخانه جایزه مهرگان با انتشار فراخوان دوره‌های هجدهم و نوزدهم جایزه مهرگان علم از ناشران و نویسندگان کتاب‌های علمی- زیست‌محیطی که چاپ اول کتاب‌هایشان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ منتشر شده است دعوت کرده سه نسخه از کتاب‌های خود را تا تاریخ ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ به دبیرخانه جایزه ارسال کنند. 

در بخش تشکل‌های مردم‌نهاد، دبیرخانه جایزه مهرگان از مدیر و یا اعضای مؤسس تشکل‌های زیست‌محیطی (NGO)ها دعوت کرده تا شرح حال مختصر و فهرست مهم‌ترین فعالیت‌های خود در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را به ضمیمه یک گزارش تصویری کوتاه (کلیپ) از اقدامات انجام شده در این دو سال، به دبیرخانه جایزه ارسال کنند. همچنین عنوان شده است که توضیح نوشتاری فعالیت‌ها حداکثر در ۵۰۰ کلمه و گزارش تصویری نیز حداکثر در ۴ دقیقه پذیرفته می‌شود. مهلت ارسال عملکرد تشکل‌ها پایان خردادماه ۱۴۰۳ است. 
جایزه مهرگان علم در بخش «یک عمر تلاش در عرصه محیط زیست» با ارزیابیِ مجموعۀ آثار یا خدمات کنشگران برجسته محیط زیست ایران، به اثرگذارترین شخصیت این عرصه تعلق می‌گیرد. نامزدهای دریافت این جایزه از سوی مدیر جایزه مهرگان، داوران جایزه مهرگان علم و یا تشکل‌های فعال در عرصه محیط زیست ایران معرفی می‌شوند. شخصیت برگزیده در بخش «یک عمر تلاش در عرصه محیط زیست» با اتفاق آرای داوران انتخاب می‌شود. 
دبیرخانه جایزه مهرگان از نهادهای مستقل و فعال در عرصه محیط زیست ایران دعوت کرده چنانچه شخصیتی را برای دریافت جایزه مهرگان علم «یک عمر تلاش» صاحب صلاحیت می‌دانند نام، شرح حال مختصر و فهرستی از مهم‌ترین آثار و یا خدمات وی را به دبیرخانه جایزه ارسال کنند. مهلت معرفی نامزدها پایان خردادماه سال ۱۴۰۳ است. 

علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در بازه زمانی یادشده به نشانی  تهران - صندوق پستی ۵۵۵-۱۹۶۱۵ ارسال کنند.

دیگر خبرها

  • توجه بیشتر به مشاهیر ادبی در نمایشگاه کتاب به گردشگری ادبی کمک می‌کند
  • جایزه «مهرگان» فراخوان داد
  • «بوستان سعدی» با صدای ساعد باقری
  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت مناسبی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند است
  • کتاب «سه چهارده» رونمایی شد
  • ساره خسروی؛ مترجم: روانشناسان خواندن «سلام زیبا» را به مراجعین خود پیشنهاد می‌کنند
  • نمایشگاه کتاب فرصتی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند
  • شنیدن رنج‌ مردم برایم عادی نشده!
  • رد جایزه قلم آمریکا برای موضع ناکافی در قبال جنگ غزه
  • چرا در ایران از مارکز استقبال شد؟