Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، جعفر ایمانیان مدیر جهاد کشاورزی مهاباد با بیان اینکه کشت چغندرقند به صورت نشایی برای دومین سال پیاپی توسط کشاورزان در روستا‌های بخش مرکزی این شهرستان انجام شده، گفت: این طرح در راستای سیاست‌های احیای دریاچه ارومیه و جهت کاهش مصرف آب کشاورزی اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ریشه‌های چغندرقند به صورت نشایی با استفاده از دستگاه مخصوص نشا کار در اراضی زراعی کشت می‌شود.

او درخصوص مزایای کشت نشایی چغندر قند افزود: در این شیوه کشت، علاوه بر کاهش تعداد دفعات آبیاری، مشکل علف هرز، پیدایش افاتی از قبیل سس، آگروتیس و سرخرطومی نیز وجود نخواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد بیان کرد: در روش کشت نشایی بخشی از طول دوره رشد محصول در خزانه و در مساحت بسیار محدودتری نسبت به کشت مستقیم بذر در مزرعه سپری و در مصرف نهاده‌های تولید صرفه‌جویی می‌شود.

ایمانیان افزود: در سال جاری در شهرستان مهاباد ۲۵۰۰ متر مربع خزانه کشت نشایی کشت شده ودر صورت تامین نشا؛ پیش بینی افزایش تا سطح ۱۵ هکتار نیز وجود دارد.

او تصریح کرد: در سال گذشته در سطح ۲ هکتار از مزارع شهرستان زیر کشت نشایی محصول چغندر قند رفته بود.

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد اذعان کرد: از مزایای کشت نشایی چغندر حقند را می‌توان یکنواختی سطح سبز محصول، افزایش تولید و کاهش هزینه‌های عملیات، کوتاه شدن مرحله کاشت تا برداشت و کنترل و کاهش عوامل خسارت‌زا مانند علف‌های هرز و آفات و بیماری‌ها عنوان کرد.

انتهای پیام / س خ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی کشت نشایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۱۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت چغندرعلوفه‌ای در ۱۰۰ هکتار از مزارع استان قزوین بصورت پایلوت 

علی راه انجام معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در نشست همایش آموزشی چغندر علوفه‌ای گفت: در سال جدید به منظور تشویق و ترغیب کشاورزان، برنامه ریزی لازم برای در اختیار قرار دادن بذر و نهاده‌های رایگان به کشاورزانی که تمایل به کشت چغندرعلوفه‌ای دارند توزیع خواهد شد.

وی افزود: قزوین پتانسیل مستعدی در کشاورزی دارد و می‌تواند در کشت چغندر علوفه‌ای نیز بعنوان پیشرو و پایلوت باشد.

راه انجام اضافه کرد: کشت چغندرقند علوفه‌ای در مزارع با توجه به نامگذاری شعار سال بایستی با مشارکت مردم در استان برنامه ریزی و در دستور کار قرار گیرد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: این استان پراکنش دامداری‌های زیادی دارد بنابراین تامین علوفه مورد نیاز با یونجه و ذرت علوفه‌ای مقدور نیست و بایستی کشت چغندر علوفه‌ای در مزارع استان ترویج شود.

وی گفت: با توجه به اینکه چند سالی است استان قزوین با بحران کم آبی، کاهش بارندگی و خشکسالی و عدم پراکنش مناسب بارش‌ها روبرو است بنابراین اجرای پیاده سازی الگوی کشت و کشت محصولات گیاهان علوفه‌ای کم آب بر ضرورت دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول
  • کشت چغندرعلوفه‌ای در ۱۰۰ هکتار از مزارع استان قزوین بصورت پایلوت 
  • همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • برداشت حدود ۶۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • برداشت کلزا از مزارع شهرستان کرخه
  • طلایی شدن مزارع کلزا در شهرستان میاندوآب 
  • پیش‌بینی برداشت دانه‌های روغنی در کنگاور بیش از چهار هزار تن است
  • انجام شخم اولیه ۹۸ درصد از اراضی کشاورزی رودسر