Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-18@02:44:19 GMT

رنج‌نامه ایران و روز جهانی شیر

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۱۰۷۹

رنج‌نامه ایران و روز جهانی شیر

آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که دریافت کلسیم جامعه ایرانی ۴۰ درصد از حداقل دریافت کلسیم کمتر است و این موضوع می‌تواند تبعات زیادی از جمله گسترش پوکی استخوان، مشکلات لثه و دندان، کوتاهی قد، کاهش بهره هوشی و... را به دنبال داشته باشد. ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷ اقتصادی کشاورزی نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم- سال 2001 سازمان ملل متحد با درخواست سازمان عذا و کشاورزی (FAO) اولین روز ماه ژوئن مطابق با 12 خرداد را به‌عنوان روز جهانی شیر تعیین و معرفی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنین مناسبتی برای شناخت اهمیت شیر به‌عنوان یک غذای جهانی تعیین شده است. سال 2020 میلادی، جهان بیستمین سالگرد روز جهانی شیر را برگزار می‌کند.

سال گذشته 68 کشور جهان با 426 رویداد این مناسبت جهانی را جشن گرفته‌اند. 525 مقاله رسانه‌‌ای با 341 میلیون خواننده و 75 درصد پست با احساس مثبت، یکی از این رویدادها بوده است.  شیر تنها ماده غذایی است که در سال دو روز جهانی به نام آن ثبت شده است؛ روز جهانی شیر (12 خرداد) و روز جهانی شیر مدرسه (8 مهر).

چرا شیر این‌گونه مورد توجه جهانی است؟

1- مهر تأیید سازمان ملل به اهمیت شیر، به معنای اجماع علمی جهانی در تایید و تأکید ضرورت مصرف آن است. به عبارت دیگر نظرات پراکنده‌‌ای که جسته‌و‌گریخته در سطح جهانی و در ایران به مدد رسانه‌های ارتباط جمعی در مخالفت با مصرف شیر بیان می‌شود، بیشتر نظرات شخصی و فاقد وجاهت علمی بوده و از اجماع جهانی برخوردار نیست. از این‌رو رسانه‌ها باید مراقبت کنند تا خواسته یا ناخواسته مروج برداشت‌های غیرعلمی، غیرمستند و اثرگذار منفی بر فرهنگ عمومی نسبت به شیر و فرآورده‌های آن نباشند.

2- شیر از منظر دینی غذای بهشتی، از نظر علم تغذیه کامل‌ترین غذا و غذای بدون جایگزین، و از نگاه پزشکی واکسن و دارو است. چنین پدیده‌‌ای باید همواره در مراکز قانون‌گذاری، برنامه‌ریزی‌های کلان و کانون خانواده به اندازه کافی مورد توجه قرار گیرد. اختصاص دو روز در سال برای یادآوری، فرهنگ‌سازی و تذکر مصرف بهینه به دلیل همین اهمیت است.

3- مجلس، دولت (به‌ویژه وزارتخانه‌های بهداشت، آموزش‌و‌پرورش، جهاد کشاورزی و ارشاد اسلامی)، والدین، دامداران، صنایع تبدیلی شیر، سازمان‌های مردم‌نهاد، شورای عالی غذا و تغذیه، شورای اقتصاد، شورای عالی سالمندان، ستاد انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی و همه سازمان‌ها و مجموعه‌هایی که مسئولیت فرهنگی دارند و به ارتقای شاخص سلامتی جامعه می‌اندیشند، به‌ویژه رسانه‌ها مخاطب این رویداد هستند.

چرا ایران باید بیش از سایر کشورها به این مهم بپردازد؟

1- سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های آن در ایران در مقایسه با میانگین مصرف جهانی 30 درصد و در مقایسه با میانگین کشورهای توسعه‌یافته 65 درصد کمتر است. آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که دریافت کلسیم جامعه ایرانی 40 درصد از حداقل دریافت کلسیم کمتر است و این موضوع می‌تواند تبعات زیادی از جمله گسترش پوکی استخوان، مشکلات لثه و دندان، کوتاهی قد، کاهش بهره هوشی و... را به دنبال داشته باشد.

2- پدیده پیری با سرعتی معادل دوبرابر سرعت جهانی جمعیت کشور را تحت تأثیر قرار داده است. شیر و فراورده‌های آن در صورت مصرف مستمر و کافی بسیاری از عوارض دوران سالمندی را کاهش داده و می‌تواند ضمن افزایش امید به زنده‌بودن، امکان زندگی‌کردن و جلوگیری از پیری زودرس و زمینگیری را برای جمعیت سالمند کشور به ارمغان آورد.

نقشه‌های جمعیت‌شناسی کشور نشان می‌دهد تا 30 سال آینده جمعیت سالمند کشور به حدود 26 میلیون نفر خواهد رسید. اگر در خوش‌بینانه‌ترین شرایط فقط 10 درصد این جمعیت زمینگیر شده و فاقد توانایی خوداتکایی برای رفع نیازهای شخصی باشند، کشور به 26 هزار خانه سالمندان صدنفره احتیاج خواهد داشت.

درحال‌حاضر تنها حدود 300 مرکز نگهداری سالمندان در ایران فعالیت می‌کنند، نیمی از سالمندان درآمدی ندارند و حداقل 13 درصد آنان تنها زندگی می‌کنند. این آمارها به دلیل کاهش نرخ ازدواج و خانواده‌های تک‌فرزند یا بدون فرزند به‌سرعت تغییر کرده و بی‌توجهی به آن می‌تواند سونامی غیر قابل کنترلی را در کشور
 ایجاد کند.

3- درچند برنامه توسعه پنج‌ساله کشور، هدف‌گذاری کمی برای افزایش سرانه مصرف شیر انجام شده است اما هرگز برای دستیابی به آن برنامه مدون یا مسئول پیگیری و پاسخ‌گو مشخص نشده است. سرانه مصرف شیر همچنان بدون متولی مستقیم، مسیر خودش را در میان نقاط کور فرهنگی، بی‌توجهی مسئولان، بدآموزی‌های رسانه‌‌ای و شیرگریزی مردم به سمت کاهش یا بی‌تحرکی طی می‌کند و هنوز نقطه امیدی برای تغییر این وضعیت به چشم نمی‌خورد.

تنها طرح مصوب قانونی که می‌توانست اثرات شگرفی در تغییر سبک زندگی و نگاه به شیر داشته باشد، طرح شیر مدرسه است که فقط چند سال به اجرا درآمد و اینک سال‌هاست یاد و خاطره‌‌ای از آن برجای مانده است. هدف این طرح که بیش از صد سال در کشورهای توسعه‌یافته سابقه دارد، آشتی‌دادن کودکان و نوجوانان یعنی مهم‌ترین گروه مخاطب با شیر است که آن‌هم در چنبره کمبود بودجه و مسئولان ناآشنا و بی‌ایمان به آثار مثبت غیرقابل‌شمارش شیر، سال‌هاست بیش از شبحی از آن باقی نمانده است.

حسین چمنی . کارشناس صنعت شیر

انتهای پیام/

R1342/P/S7,83/CT4 واژه های کاربردی مرتبط انجمن صنایع لبنی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: انجمن صنایع لبنی انجمن صنایع لبنی روز جهانی شیر دریافت کلسیم مصرف شیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۱۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار جهانی تحت تاثیر واکنش ایران قرار گرفت؟

دلار در روز دوشنبه (۱۵ آوریل) با تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه و چشم‌انداز افزایش سرسختانه نرخ‌های بهره آمریکا، ثابت ماند، بزرگترین افزایش هفتگی خود از سال ۲۰۲۲ را حفظ کرد.

به گزارش ایسنا، دلار در هفته گذشته پس از  غافلگیری صعودی کوچک اما نگران‌کننده تورم ایالات‌متحده که در مورد پیش‌بینی‌ها بر روی کاهش نرخ بهره ایالات‌متحده تردید ایجاد کرد، در برابر سبدی از ۶ ارز اصلی ۱.۶ درصد افزایش یافت. این افزایش ارزش در حالی رخ داد که سیاست‌گذاران اروپایی نشانه‌های کاهش نرخ بهره طی چند ماه آینده را اعلام کرده بودند.

دلار در برابر ین به بالاترین سطح در ۳۴ سال گذشته و به ۱۵۳.۶۹ رسید. این ارز، روز جمعه به بالاترین سطح پنج ماهه در برابر یورو رسید و در اوایل آغاز بازار آسیا نزدیک به این سطوح معامله شد.

به نظر می‌رسد که واکنش اولیه ارزها بیشتر بر اساس انتظارات کاهش نرخ فدرال رزرو است تا واکنش ایران به رژیم صهیونیستی که باعث سقوط بازارهای سهام، بیت‌کوین و نفت شد.

ایران درباره واکنش به رژیم صهیونیستی هشدار داده بود و در آخر هفته هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌ها را در تنبیه این رژیم به دلیل حمله به کنسولگری خود در دمشق، پرتاب کرد.

شاخص‌های اصلی وال استریت در روز جمعه کاهش یافتند و هفته‌ای که با تورم و آمارهای مشاغل داغ‌تر از حد انتظار پیش می‌رفت، سرمایه‌گذاران را مجبور کرد تا انتظارات برای زمان‌بندی کاهش نرخ بهره را محدود کنند.

پس از ارائه گزارش قیمت‌های مصرف‌کننده (CPI) داغ‌تر از حد انتظار، سرمایه‌گذاران پیش‌بینی‌ها را روی کاهش فدرال رزرو کاهش دادند و شروع چرخه تسهیل را به ماه سپتامبر موکول کردند.

بازدهی ۲ ساله خزانه‌داری آمریکا در روز پنجشنبه از پنج درصد گذشت و آخرین بازدهی آن در ۴.۹ درصد بود.

یورو در هفته گذشته بیشترین کاهش درصد هفتگی خود را از اواخر سپتامبر ۲۰۲۲ به ثبت رساند، در حالی که استرلینگ بیشترین کاهش درصد هفتگی خود را از اواسط جولای داشته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پرشدگی سد‌های کشور به ۶۱ درصد رسید/ لزوم مدیریت مصرف در ماه‌های پیش‌رو
  • پرشدگی سدهای کشور به ۶۱ درصد رسید/ مدیریت مصرف آب ضروری است
  • آشغال‌های دوست داشتنی
  • عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع شد
  • آشغالهای دوست داشتنی
  • عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی ممنوع می‌شود
  • ممنوعیت عرضه رایگان کیسه های پلاستیکی در فروشگاه های زنجیره ای از هفته زمین پاک
  • توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در سراسر کشور ممنوع است
  • توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی ممنوع است
  • دلار جهانی تحت تاثیر واکنش ایران قرار گرفت؟