Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر بهداشت جزییات طرح "هرخانه یک پایگاه سلامت" با محوریت فعالیت ۲۰میلیون سفیر سلامت از درون خانواده‌ها را تشریح کرد و گفت: با اجرای این طرح، اگر در پاییز کووید-۱۹ و آنفلوآنزا را همزمان داشته باشیم، ۲۰ میلیون سفیر سلامت هم خواهیم داشت که بسیار کمک کننده است.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در مراسم اعلام گسترش کشوری برنامه "هر خانه یک پایگاه سلامت" که به صورت ویدیو کنفرانس با دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و از محل وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن تشکر از دست‌اندرکاران تشکیل شبکه بهداشت کشور در اوایل انقلاب، درباره ایده شکل‌گیری "هر خانه یک پایگاه سلامت" گفت: مدت‌ها و از زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بودم به این موضوع فکر می‌کردم که نظام شبکه بهداشت و درمان کشور گرچه یکی از کارآمدترین ابزار  در ارایه خدمات نظام سلامت در کشور پهناورمان با بیش از ۳۰ استان و اقوام مختلف بوده و تربیت بهورزها نیز نقش بسیار چشمگیری در کاهش مرگ‌ومیرها و ناتوانی‌ها داشته، اما لازم است که نظام ارایه خدمات سلامت جامعه محور شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این باره افزود: همواره برایم مسجل بود که با ساختار دولتی و بدون جامعه محور کردن نظام ارایه خدمات راه به جایی نخواهیم برد؛ هرچند که بهورز تربیت شده قوم و ایل و نژاد خود است، اما باز هم فردی دولتی تلقی می‌شود و در برهه‌ای دیدیم که به دلیل هجمه‌ای در یک روستا، بهورزمان مجبور به کوچ شد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه برای آنکه بخواهیم به صورت جامعه محور به مسایل نگاه کنیم، مجبور بودیم سطحی را قبل از خانه بهداشت و مرکز جامع سلامت قرار دهیم، ادامه داد: بعد از آنکه برای ریل‌گذاری پرونده الکترونیک سلامت مصمم شدیم و با تلاش سه ماهه این ریل‌گذاری را فراهم کردیم، به فکر افتادیم که ساختار شبکه را نیز مرمت کنیم.

وی در توضیح شکل‌گیری ایده "هرخانه یک پایگاه سلامت" افزود: برای رسیدگی به مسایل بهداشتی و درمانی زائر کربلا بودیم و در مسیر نجف و کربلا در مینی‌بوس با دکتر جمشیدی فکر کردیم که چگونه خون تازه‌ای به شبکه بهداشت کشور تزریق کنیم و به این ترتیب به ایده "هرخانه یک پایگاه سلامت" رسیدیم تا به این ترتیب از درون خانواده‌ها فردی را داشته باشیم که بتواند به عنوان رابط اصلی ما میان نظام سلامت و خانواده‌ها عمل کند.

وزیر بهداشت با اشاره  به اجرای آزمایشی طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت" در استان‌های سمنان، قزوین، کاشان و همدان افزود: قرار بود این طرح در ۱۲ اسفندماه در سطح ملی آغاز شود اما طوفانی آمد به نام کووید-۱۹.

نمکی با بیان اینکه البته با لطف خدا و همت عزیزان توانستیم موج سنگین این بیماری را آبرومندانه مهار کنیم، افزود: سه ماه شبانه‌روز فکر و اندیشه‌ام درگیر بود. این سه ماه تعویق باعث شد که ۱۲ خردادماه را برای آغاز کشوری این زیرساخت مهم (طرح هر خانه یک پایگاه سلامت) شروع کنیم.

وی افزود: اگر در اوج کرونا این "هرخانه یک پایگاه سلامت" را همراه با ۲۰ میلیون سفیر سلامت که خانم‌ها محور حرکت آن هستند را داشتیم،   دیگر لازم نبود هر روز وزیر بهداشت بیاید و خواهش کند که مردم به سفر نروید و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید و ...

نمکی گفت: در مجموع "هرخانه یک پایگاه سلامت" را در ماه‌های آینده خواهیم داشت و اگر در پاییز کووید-۱۹ و آنفلوآنزا را با هم داشتیم، ۲۰ میلیون سفیر سلامت هم خواهیم داشت که بسیار کمک کننده است؛ "خانه‌هایی که ز باد و طوفان نیابد گزند". این سفیران سلامت در اطلاع‌رسانی در زمینه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر، تغذیه، بازتوانی، افزایش کیفیت زندگی سالمندان و ... بسیار کمک کننده خواهند بود.

وزیر بهداشت همچنین گفت: این طرح را به دلیل آنکه طرح خانواده است و بانوان اصلی‌ترین محور این خدمت هستند را با یاد و نام حضرت فاطمه (س) شروع می‌کنیم و به برکت اسم این بانوی بزرگ امیدواریم که این طرح از طرح‌های با برکت برای جمهوری اسلامی ایران باشد.

ادامه دارد

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سلامت شبکه بهداشت و درمان وزير بهداشت درمان و آموزش پزشکي کروناویروس خانه یک پایگاه سلامت هرخانه یک پایگاه سلامت وزیر بهداشت سفیر سلامت خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۱۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب پرستاران در مراکز درمانی اولویت وزارت بهداشت


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما: عباس عبادی گفت: اکنون ۲۰۹ هزار کادر درمان اعم از همکاران پرستار، اتاق عمل، هوشبری، بهیار و کمک پرستار در مراکز درمانی وزارت بهداشت، بخش خصوصی، تامین اجتماعی و نیرو‌های مسلح مشغول به خدمت هستند.
وی افزود: ۲۱ هزار نفر از پرستاران که بخش عمده آنها در دوران کرونا نیرو‌های طرحی بودند استخدام شده اند و در حال حاضر جذب پرستاران در مراکز درمانی در اولویت وزارت بهداشت بوده و تعداد محدودی از همکاران ما در مناطقی که مجوز استخدام در آنها وجود ندارد، برای جذب باقی مانده اند.
معاون پرستاری وزارت بهداشت همچنین از تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران خبر داد و گفت: این لایحه دارای ۳۱ ماده است که یک ماده آن به جذب پرستارانی که بحران‌هایی مانند کرونا و ... در خدمت نظام سلامت هستند، اختصاص دارد و امیدواریم با تصویب آنها در مجلس بتوان اقدمات موثرتری برای این قشر زحمتکش برداریم.
عبادی با بیان اینکه کمبود نیروی پرستاری یک چالش عمومی جهانی است و کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نیست، گفت: با افزایش پذیرش دانشجویان پرستاری در دانشگاه‌ها و تسهیلاتی که برای استخدام و تبدیل وضعیت آنها در حال انجام است، چنانچه قانونگذار از این بابت به نظام سلامت کمک کند، امیدوار خواهیم بود تا چندسال آتی مشکل کمبود پرستار در کشور کاهش یابد.

دیگر خبرها

  • گشایش دو پایگاه سلامت در کیش
  • طرح پزشک خانواده طرحی برای ارتقای نظام سلامت
  • فعالیت بیش از ۴۰۰ هزار سفیر سلامت در مازندران
  • افتتاح پایگاه تجمیعی سلامت خانواده شماره یک تالش
  • 44 هزار دانش آموز کردستانی سفیر سلامت
  • جذب پرستاران در مراکز درمانی اولویت وزارت بهداشت
  • پایگاه سلامت شهدای «کهنه‌دژ» سمنان کلنگ زنی شد
  • کاهش ۱۰ درصدی مصدومین ترافیکی در نوروز ۱۴۰۳/ فعالیت ۳۳۴۵ پایگاه اورژانس در سراسر کشور در ایام نوروز
  • طرح«سلامت خانواده و نظام ارجاع» از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است
  • سلامت نوجوانان و جوانان یکی از ضروریات نظام سلامت است