Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@15:56:41 GMT

سهم مردان در بروز ناباروری چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۱۳۶۹

سهم مردان در بروز ناباروری چقدر است؟

بر اساس آمارهایی که به‌تازگی از رشد جمعیت منتشر شده است، نرخ رشد جمعیت در سال گذشته به زیر یک درصد رسیده است. این آمار نگران‌کننده ضرورت اهتمام بیشتر به تحقق سیاست‌های جمعیتی را برجسته می‌کند. یکی از اقداماتی که می‌تواند در دست‌یابی به راهبردهای جمعیتی مؤثر باشد، توجه ویژه به زوج‌های نابارور، آگاهی‌رسانی و حمایت از آنها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناباروری با علل مردانه سهمی برابر با علل زنانه دارد و در تشخیص و درمان ناباروری باید به مردان نیز به اندازه زنان توجه شود.

به گزارش ایسنا، دکتر ناصر امیرجنتی، متخصص اورولوژی مدیر گروه مردان کلینیک ناباروری، در گفت‌وگو با مخاطبان صفحه رسمی اینستاگرام مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا درباره ضرورت بررسی همزمان زن و شوهر گفت: ناباروری یک مسئله صرفاً زنانه نیست و طبق آمارهای جهانی سهم علل زنانه و مردانه در ناباروری تقریباً برابر است.

وی گفت: در ایران حتی سهم علل مردانه بیش از علل زنانه است. بنابراین، زن و شوهر از ابتدای مسیر تشخیص و درمان ناباروری باید در کنار هم بررسی شوند. حتی اگر علت خاصی در خانم تشخیص داده شود، باز هم بررسی وضعیت آقا ضروری است، چون ممکن است هر دو طرف مشکل داشته باشند. بنابراین، زوج‌های نابارور باید درمان ناباروری را در مرکزی انجام دهند که زوج‌محور است و فقط بر خانم یا فقط بر آقا متمرکز نیست.

جنتی علل مردانه ناباروری را یک طیف از علل شدید تا علل خفیف توصیف کرد و توضیح داد: یک سر طیف، یعنی جدی‌ترین علت ناباروری، آزواسپرمی قرار دارد. آزواسپرمی به وضعیتی گفته می‌شود که در آزمایش اسپرم هیچ اسپرمی یافت نشود. حدود یک درصد مردان مبتلا به آزواسپرمی هستند و حدود ۱۰ درصد از مردان نابارور مشکل آزواسپرمی دارند.

وی ادامه داد: آزواسپرمی هیچ علامتی ندارد. یعنی آقا به لحاظ ظاهر و فیزیولوژی و عملکرد جنسی کاملاً نرمال است. البته مردان آزواسپرم نباید ناامید باشند، زیرا در اغلب موارد آزواسپرمی درمان می‌شود، البته نه با درمان‌های ساده، بلکه با روش‌های کمک‌باروری. در واقع پیش‌آگهی درمان آزواسپرمی خوب است و می‌توان با روش‌هایی مثل هورمون‌درمانی یا بیوپسی بافت بیضه اسپرم برای انجام آی وی اف به دست آورد. مشکلاتی مانند تعداد کم اسپرم، کم‌تحرکی اسپرم و مورفولوژی یا شکل غیرنرمال اسپرم، علل خفیف‌تر ناباروری مردان‌اند. به هر حال، یافتن علت ناباروری مهم‌ترین بخش کار است و نباید یک‌راست به سراغ آی وی اف برویم. ممکن است نیاز به انجام جراحی باشد یا مثلاً در بررسی سوابق پزشکی متوجه شویم که آقا داروی خاصی مصرف می‌کند، مانند برخی داروهای روانپزشکی یا فشار خون که در انزال اختلال ایجاد می‌کنند.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا درباره جراحی میکروتسه توضیح داد: اگر در آزمایش‌های استاندارد اسپرموگرام، اسپرمی یافت نشود، ما بافت بیضه را برای یافتن اسپرم جستجو می‌کنیم. این کار را با استفاده از یک میکروسکوپ جراحی بسیار ظریف انجام می‌دهیم که آسیب به بافت بیضه را به حداقل می‌رساند. در پنجاه تا شست درصد موارد، اسپرم مناسب برای انجام میکرواینجکشن از بافت بیضه به دست می‌آید. اما اگر از بافت بیضه اسپرم به دست نیاید یا کیفیت مناسب برای انجام آی وی اف نداشته باشد، روش اهدای جنین به‌عنوان گزینه درمان نهایی پیشنهاد می‌شود.

جنتی افزود: یعنی در مواردی که سطح هورمون‌ها بالا باشد، بیضه‌ها دچار آتروفی شدید باشد و حتی میکروسرجری دوطرفه نتیجه‌بخش نباشد، استفاده از جنین اهدایی به‌عنوان راه‌حل نهایی مطرح می‌شود. در چنین حالتی، زوج را به کلینیک درمان‌های جایگزین مرکز ارجاع می‌دهیم.

این متخصص اورولوژی بر اهمیت انجام آزمایش اسپرم در آزمایشگاه‌های تخصصی تأکید کرد و افزود: آزمایش اسپرم حتماً باید در آزمایشگاه‌های مراکز و کلینیک‌های درمان ناباروری انجام شود، نه آزمایشگاه‌های عمومی. زیرا متد و روش ارزیابی نمونه اسپرم در این آزمایشگاه‌ها متفاوت و بسیار دقیق‌تر از آزمایشگاه‌های جنرال است. شرایط نمونه دادن هم بسیار مؤثر است. مثلاً لازم نیست فرد ناشتا باشد، بلکه بهتر است صبحانه کامل میل کند. یا اینکه نباید استرس داشته باشد و سعی کند در شرایط طبیعی نمونه بدهد. همچنین، نتایج آزمایش‌های اسپرم، حتی اگر به فاصله یک هفته انجام شوند، ممکن است متفاوت باشند.

جنتی تشخیص با اتکا به یک آزمایش اسپرم را نادرست دانست و توضیح داد: وقتی فرد با یک آزمایش اسپرموگرام مراجعه می‌کند، نباید فقط بر اساس آن تشخیص و درمان را مطرح کنیم. لازم است از بیمار شرح حال دقیق و درستی بگیریم، او را معاینه کنیم، آزمایش‌ها را تکرار کنیم، سونوگرافی درخواست کنیم. حتماً پرونده خانم را هم بررسی کنیم و در نهایت با توجه به همه این‌ها برنامه درمانی را پیشنهاد کنیم.

مدیر گروه مردان کلینیک ناباروری ابن‌سینا درباره شاخص DFI یا شکست کروموزومی اسپرم توضیح داد: آزمایش اسپرموگرام در روند تشخیص ناباروری همانند نوار قلب برای متخصصان قلب و عروق است. یعنی لازم است یک آزمایش اسپرم دقیق و قابل اعتماد در اختیار داشته باشیم. در دهه‌های گذشته نمونه اسپرموگرام به‌صورت چشمی زیر میکروسکوپ و توسط تکنیسین آزمایشگاه بررسی می‌شد و فقط شاخص‌های معمول مانند تعداد، تحرک و مورفولوژی و برخی شاخص‌های ماکروسکوپی مثل ویسکوزیته و PH ارزیابی می‌شد. اما امروز با پیشرفت در این حوزه، ما از تست‌هایی استفاده می‌کنیم که وابسته به فرد نیستند و با استفاده از این کیت‌های تشخیصی ساختار مولکولی اسپرم قابل ارزیابی است.

وی گفت: یکی از شاخص‌های مولکولی که با متد جدید ارزیابی می‌شود، DFI یا شکست کروموزومی اسپرم است. یعنی می‌توانیم اسپرم‌های را که در ژنتیک و بلوغ کروماتین دچار اختلال هستند، شناسایی کنیم. البته اینکه درصدی از اسپرم، یعنی حدود ۱۵ درصد از اسپرم‌ها دچار چنین اختلالی باشند، طبیعی است. علت افزایش شکست کروموزومی اسپرم متنوع است. یعنی هر دلیلی که باعث کاهش قدرت باروری می‌شود، مانند واریکوسل، قرار گرفتن در معرض حرارت یا امواج مضر و استرس، می‌تواند باعث بالارفتن DFI شود.

جنتی درباره کاربرد این تست در درمان ناباروری گفت: در مواردی که آزمایش‌های روتین نرمال است، علت خاصی یافت نمی‌شود و آی وی اف هم نتیجه‌بخش نیست، این تست را درخواست می‌کنیم. همچنین، در سقط مکرر شاخص DFI بررسی می‌شود، زیرا ممکن است علت سقط مکرر بالا بودن این شاخص باشد. البته، این تست برای همه درخواست نمی‌شود. حتی در مراکز پیشرفته نیز این تست فقط در موارد خاص و با تشخیص پزشک درخواست می‌شود.

وی ادامه داد: اگر شاخص DFI بین ۱۵ تا ۳۰ باشد، ما آن را مرزی یا بردرلاین در نظر می‌گیریم و اگر بالای ۳۰ باشد، اختلال محسوب می‌شود. نکته مهم این است که اگر DFI دچار اختلال بود، جای نگرانی نیست، زیرا معمولاً به درمان دارویی و در کنار آن، توصیه‌های پزشکی، به‌خوبی پاسخ می‌دهد و دو ماه بعد دوباره این تست را درخواست می‌کنیم تا تغییرات را بررسی کنیم.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا واریکوسل را شایع‌ترین علت قابل تشخیص ناباروری مردان دانست و توضیح داد: درمان واریکوسل عمل جراحی است، اما همه موارد واریکوسل نیاز به جراحی ندارد. اگر فرد نابارور باشد، آزمایش اسپرم او نرمال نباشد و شرایط خانم هم در ماه‌های آتی ثبات داشته باشد، جراحی واریکوسل را انجام می‌دهیم. البته، اگر نوجوانان با علائمی مثل درد مراجعه کنند و ما واریکوسل را تشخیص دهیم، بهتر است برای جلوگیری از آتروفی بیضه‌ها و ناباروری در آینده، در همان سنین جراحی واریکوسل انجام شود.

وی گفت: جراحی واریکوسل اگر به‌صورت غیرمیکروسکوپی انجام شود، حدود 10 تا 15 درصد احتمال عود دارد، به‌ویژه اگر شدید باشد. اما اگر به‌صورت میکروسکوپی انجام شود، احتمال عود بسیار کم است. ما در مرکز ابن‌سینا از پیشرفته‌ترین میکروسکوپ جراحی استفاده می‌کنیم و تا کنون هیچ مورد عود نداشته‌ایم. بر اساس مطالعات و پژوهش‌ها، احتمال آتروفی و هیدروسل نیز در میکروسرجری زیر ۵ درصد است.

طبق اعلام روابط عمومی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، جنتی در پایان خاطرنشان کرد: مهم است که زوج‌های نابارور روند درمان خود را در یک مرکز جامع درمان ناباروری پیگیری کنند. مرکزی که زن و شوهر را با هم بررسی کند و همه خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی را در دسترس زوج‌های نابارور قرار دهد. درمان ناباروری یک کار گروهی است و متخصصان زنان، مردان و جنین‌شناسی و نیز دیگر تخصص‌های مرتبط، مثل ژنتیک، ایمونولوژی، داخلی و غدد، عفونی و تغذیه، باید در کنار هم در مسیر تشخیص و درمان مشارکت کنند. بنابراین به زوج‌های عزیز نابارور پیشنهاد می‌کنم که فرصت خود را با درمان‌های متفرقه از دست ندهند و از ابتدا به مراکز درمان ناباروری مراجعه کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مرکز درمان ناباروری ابن سینا درمان ناباروري جراحی واریکوسل ناباروری مردان مرکز درمان ناباروری ابن سینا زوج های نابارور تشخیص و درمان آزمایش اسپرم آزمایشگاه ها آزمایش ها انجام شود هم بررسی آی وی اف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۱۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن

تکثیر بیش از حد باکتری های طبیعی موجود در دهان سبب ایجاد التهاب لثه خواهد شد که در صورت عدم تشخیص و درمان این ناراحتی، رفته رفته موجب استخوان محافظ دندان کاهش و تحلیل می رود و موجب به وجود آمدن عفونت لثه می شود. عفونت لثه ها، بیماری است که علایم ناراحت کننده و دردناکی دارد اما زمانی بروز می کند که بیماری تا حد زیادی پیشرفت کرده است.

به گزارش نمناک، باکتری ها ی که مسسب عفونت لثه می شوند به استخوان های محافظ دندان آسیب می رسانند و زمینه لق شدن یا افتادن دندان را فراهم می آورند حتی اگر دندان های شما سالم باشند اما مراقبت کافی نشوند، ممکن است لق شده و بیفتند. 

علت لق شدن دندان ها در سنین بزرگسالی

هر دندان طبیعی تا حد جابجایی طبیعی دارد و لقی طبیعی که در دندان پزشکی موبالیتی می گویند هیچ اشکالی ندارد.

بیماری لثه مشکلات پریو و مشکل در بافت های نگهدارنده دندان یعنی لثه و استخوان آلوئول موجب لقی دندان ها می شود. در درمان های ارتدنسی برای دندان های لق شده دندان ها پس از تثبیت در محل جدید مجددا سفت می شوند.

برخی بیماری های عمومی سیستمیک با تحلیل استخوان اطراف ریشه دندان آلوئول موجب لقی دندان می شود.

ضربه به دندان موجب شل شدن آن می شودکه این مورد خود بخود رفع می شود اما اگر رفع نشد باید حداقل 6 ماه بیمار تحت نظر دندان پزشک یا متخصص باشد تا در صورت نیاز، درمان انجام شود تا دندان عفونت نکند.

با تجمع تدریجی جرم بر دندان، لثه و مقداری از استخوان نگهدارنده تحلیل می رود و دندان لق می شود. لقی دندان در اثر جرم و پلاک میکروبی است و در مراحل اولیه بیماری های لثه و بافتهای اطراف دندان دیده نمی شود.

دندان هایی که لق شده به نظر می رسند گاهی بلندتر شده و فاصله قابل ملاحظه ای بین دندان و ریشه آن پدید می آید. این عارضه نشانه یک بیماری لثوی به نام التهاب لثه است که دندان را در معرض خطر قرار می دهد.

عوامل بروز و تشدید لق شدن دندان ها

علل متعددی سبب بروز عفونت لثه ها می شود که عبارتند از :

زمینه ژنتیک

برخی از بیماران به صورت ژنتیکی دچار این بیماری هستند و عفونت لثه ها در اعضای خانواده شان وجود دارد بنابراین لازم است از نظر وضعیت سلامت خانوادگی بررسی شوند.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان سبب کاهش خطرات بروز عفونت لثه ها می شود. بارها در بخش سلامت دهان و دندان در نمناک اشاره شده است که پلاک های دندانی در خط لثه جمع شده و موجب تحریک لثه و حساس شدن آن می شود که بعضی اوقات خونریزی هم پیدا می کند. جرم های دندان مستقیما عامل بروز بیماری نیستند، اما محیط مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری ها فراهم می کنند.

دیابت و سایر بیماری ها

افرادی که سلامت بدنی بیشتری دارندکمتر دچار التهاب و ورم لثه می شوند. مثلا افراد دیابتی نسبت به باقی افراد کمتر در معرض این بیماری قرار دارند. عفونت دندان بر وضعیت سلامت عمومی تاثیرگذار است و افراد مبتلا به ناراحتی های قلبی عروقی، دیابت و خانم های باردار بیشتر به این بیماری دچار می شوند.

استعمال دخانیات

استعمال دخانیات عامل بسیار مهمی در پیشرفت عفونت لثه هاست.

سن

افراد در سنین 30 تا 40 سال بیشتر دچار عفونت لثه می شوند و برای رفع این مشکل به دندان پزشک مراجعه می کنند.

استفاده از مسواک زبر

استفاده از مسواکهای خیلی زبر و مسواک زدن محکم باعث آسیب به بافت لثه و بروز عفونت لثه خواهد شد.

عفونت ویروسی

عفونت ویروسی یکی از علل تورم لثه است که باعث تشکیل پلاک دندانی می شود. پلاک دندانی، مایع و گلبول های سفید خون را در آن منطقه زیاد می کند و باعث ورم لثه می گردد.

علایم هشدار لق شدن دندان

عفونت لثه ها، بیماری موذی و ناراحت کننده و دردناکی است اما زمانی بروز خواهد کرد که بیماری تا حد زیادی پیشرفت کند. خونریزی های مکرر و درد لثه ها هنگام مسواک زدن اولین نشانه هایی است که باید آن را جدی گرفت.

برخی از بیماران، زمان زیادی به خونریزی لثه دچار هستند ، اما تا زمانی که درد یا آبسه به سراغشان نیامده به دندان پزشک مراجعه نمی کنند. درباره قرمزی و انقباض لثه ها نیز درمان مناسب باید صورت گیرد. کسانی که دخانیات مصرف می کنند بیشتر به عفونت و تورم لثه ها دچار می شوند و مصرف دخانیات می تواند نخستین علایم هشدار مانند خونریزی لثه را پنهان کند.

درمان مناسب لق شدن دندان

درمان مناسب این مشکل، کاهش باکتری ها و عوامل زمینه ساز بیماری است.

تکنیک های مسواک زدن را توسط دندان پزشک بیاموزید.

با یک مسواک نرم، با کیفیت، مخصوصا مدل شارژی دوبار در روز دندانها را مسواک بزنید تا ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

کشیدن نخ دندان و استفاده از دهانشویه ها و دستگاه تمیز کننده بین دندانی، شانس ابتلا به این بیماری را می کاهد.

در صورت تشخیص عفونت لثه ها، تمیز کردن کامل ریشه و عاج دندان ها برای از بین بردن باکتری های سطح و حفره های بین دندانی ضروری است.

بیمار سه تا 6 ماه بعد به دندان پزشک مراجعه نماید تا روند گسترش بیماری بررسی و درمان های مناسب صورت پذیرد.

پیشگیری از لق شدن دندان ها

اصول بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

دو بار در روز به مدت دست کم دو دقیقه دندان ها را مسواک بزنید.

به طور منظم به دندان پزشک مراجعه کنید.

اگر این بیماری در افراد خانواده وجود دارد آن را نادیده نگیرید.

قرمزی، تورم و خونریزی لثه ها را درمان نمایید.

وقتی مراقبت وجود ندارد

پارادونت مسئول ثبات دندان هاست. همزمان استخوان کندویی که دندان در آن کاشته می شود، رشته هایی که در آن به هم ارتباط پیدا می کنند و بافتی که اطراف همه اینهاست یعنی لثه، هم دخیل هستند. مشکل پارادونت، این است که باکتری های موجود در پلاک دندانی می توانند باعث ایجاد التهاب شوند.

لثه متورم حساس می شود، و به محض مسواک زدن از آن خون جاری می شود. و چنانچه در بخش های قبلی سلامت نمناک گفته شد ممکن است کیسه هایی پر از باکتری بین دندان ها و لثه به وجود آیند و استخوان کندویی ماده خود را از دست می دهد.

برخی اوقات اگر درمان انجام نشود عموما طی چند سال، بخشی از ریشه دندان محو می شود؛ دندان ها بلندتر و کشیده تر شده و فاصله بین آنها بیشتر به نظر می رسند.

جرم گیری دشمن لقی دندان

تنها دندانپزشک است که می تواند شما را از شر رسوب ها و باکتری ها رها کند. اگر پارادونتیت پیشرفت کرده است، جرم گیری زیر لثه الزامی است، صیقل دادن دندان ها هم مانع از جذب باکتری ها می شود.

بعد از انجام این اقدامات، اگر دندان های تان همچنان لق بودند، می توان از روش های جراحی برای دندان هایی که اولویت بیشتری دارند، استفاده کرد.

معمولا افراد هر تغییر رنگی که در دندان ها ایجاد می شود را جرم می نامند و برای رفع آن دندان های خود را جرم گیری می کنند در حالی که یکسری از تغییر رنگها بر روی دندان در واقع پوسیدگی هایی هستند که معمولا به صورت سیاه رنگ مشاهده می شوند و در مراحل پیشرفته به شکل حفره در می آیند.

یکسری از تغییر رنگها در ساختمان خود دندان وجود دارند که دائمی بوده و با جرم گیری از بین نمی روند این تغییر رنگها ناشی از مصرف دارو در زمان رشد جوانه دندان بوده و یا ناشی از نقص تکاملی دندان ها و کمبود املاح مختلف در زمان تشکیل دندان و یا ناشی از افزایش فلوراید آب است.

برخی تغییر رنگها ناشی از موادی است که مصرف می کنیم و رسوباتی که بر روی دندان تشکیل می شود. این رسوبات به صورت رنگدانه و جرم هستند که لثه را تخریب کرده و باعث لقی دندان ها می شود.

جرم های تشکیل شده بر روی دندان ها به مرور باعث آزردگی لثه و عقب نشینی لثه می شود. لثه ای که عقب نشینی کرده با جرم گیری جایگزین می شود و اینگونه از دید بیماران پنهان می ماند. هنگامی که بیمار برای جرم گیری مراجعه می کند لثه تحلیل رفته و بیمار احساس می کند جرم گیری باعث از بین رفتن لثه شده است.

موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که موقع جرم گیری در هر صورت خونریزی اتفاق می افتد این امری طبیعی است ولی بیمار آن را به دلیل صدمه دیدن لثه هایش می داند و فکر می کند همین خونریزی ها به علت کنده شدن لثه ها از روی دندان است.

جرم دندان مانع رسیدن سرما و گرما به دندان می شود و دندان به مرور حساسیت خود را از دست داده و هنگامی که به جرم گیری می رویم ناگهان دندان درمعرض سرما و گرما قرار می گیرد و بیمار فکر می کند که جرم گیری باعث تخریب دندان و حساس شدن آن و تخریب لثه ها شده است.حساس شدن دندانها بعد از جرم گیری به مرور رفع می شود. بعد از جرم گیری حتما از دهانشویه مناسب استفاده کنید.

راهکاری نوین برای درمان عفونت لثه

پیوره، از شایع ترین بیماری های دهان و دندان هاست که سبب بروز عفونت در ناحیه لثه ها و سایر نسوج نگه دارنده دندان، می شود و موجب افتادن دندان خواهد شد. عفونت لثه به دلیل باکتری های بافت های اطراف دندان است که موجب عفونت و در نتیجه تورم می شود.

این باکتری ها به استخوان های محافظ دندان آسیب وارد می کنند و باعث افتادن دندان می شوند. در این شرایط احتمال حمله قلبی و سکته مغزی افرایش می یابد.

محققان با مطالعه روی خواص ضد میکروبی نیترید سیلیکون توانستند نوعی سرامیک با خواص کاهش هسته سلول های باکتریایی را شناسایی کنند. نتایج تحقیقات جدید ثابت کرد نیترید سیلیکون برای بیماری های حاد لثه مناسب است. 

قرار گرفتن این ماده روی لثه به مدت 6 روز سبب تغییر متابولیسم باکتری های عامل این التهاب می شود. گرچه درمان های دیگر برای بهبود این بیماری مؤثر هستند، اما نتایج تحقیقات جدید ثابت می کند که نیترید سیلیکون برای بیماری های حاد لثه بسیار عالی خواهد بود. 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تسهیلات خوبی برای درمان ناباروری در استان کرمان اختصاص دادیم
  • اولین فرزندان مرکز ناباروری ساوه پا به عرصه هستی گذاشتند
  • پیرترین پدر و مادرها کدام استان زندگی می‌کنند؟
  • برنامه «ماه‌ترین پلاس» به سراغ پدران می‌رود
  • فاصله ازدواج و فرزندآوری به ۳ سال رسیده است
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن
  • نشان‌دار شدن ۱۳۹۱ زوج نابارور در سامانه بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد
  • پذیرش ۸ هزار بیمار در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی لرستان
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • نشان‌دار شدن بیش از ۲ هزار زوج نابارور در استان کرمانشاه