Web Analytics Made Easy - Statcounter

آتش سوزی در کمین جنگل های بلوط زاگرس نشسته و محروميتي استان های زاگرس نشین بستر برافروخته شدن شعله هاي آتش شده است.

خبرگزاري شبستان _خرم آباد؛ هنوز تابستان نيامده كه از گوشه و كنار دامنه هاي زاگرس خبرهایی از افروخته شدن آتش به گوش مي رسد.

 

 آتش سوزی، حادثه ای است که با گرم شدن هوا در کمین جنگل های زاگرس نشسته است و هر سال بخشی ازجنگل های به زوال نشسته زاگرس را طعمه حریق می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آتش در دامنه هاي زاگرس زبانه مي كشد و بلوط به زوال نشسته را در كينه اي عجيب و بي دليل مي سوازند، صداي فريادهاي  بلوط تنها و بي پناه در جاي جاي زاگرس به گوش مي رسد و زاگرس نشينان اين غم بزرگ را در عمق جان خود درك مي كنند.


 
حریق در کمین زاگرس نشسته است، اين روزها که بخشی از زاگرس در آتشی بی دلیل جان می بازد، همراه هر زجه بلوط عمق دل و جان زاگرس نشينان هم درد مي كشد و به واقع مي سوزيم و كاري از دستمان بر نمي آيد...


آنچه بر اين غم  سنگين مي افزايد اين است كه هرسال اين مشكل با گرم شدن هوا و خشك شدن گياهان احتمال آتش سوزي در مراتع و جنگل ها وجود دارد، اما در سايه بي تدبيري مسؤولان، محروميت محرز برخي استان ها چون لرستان، و.... با هر آتش سوزي، روزها دامان بلوط مي سوزد و درختان، حيوانات و جانواران زيادي قرباني مي شوند.

 


اين قصه تكراري هرسال با گرم شدن هوا تكرار مي شود و تا شروع بارندگي ها در فصل پاييز ادامه دارد و هر بار خبر حريق در بخشي از زاگرس به گوش مي رسد، اما تاكنون اقدامي مناسب براي صيانت از جنگل هاي استان ديده نشده است و  گويي هر بار مسولان هم غافلگير مي شوند.


اما عامل انساني بزرگترين عامل تخريب جنگل ها بويژه حريق و آتش سوزي در دامان جنگل هاي زاگرس محسوب مي شوند، زاگرس سر سبر و سايه خنك درختان بلوط از ديرباز مامن مردم زاگرنشين بويژه در گاه استراحت و تفريح است، اما كم توجهي مردم در خاموش كردن آتشي كه بنا بر رسمي ديرينه توسط گردشگران در دامان طبيعت برافروخته مي شود مهمترين عامل در آتش سوزي در جنگل ها بويژه جنگل هاي زاگرس است كه تا پاييز بارندگي ندارند.

 

شناسایی ۱۵۰ نقطه بحرانی مستعد حریق در لرستان

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، اظهار داشت: ۱۵۰ نقطه بحرانی مستعد حریق در استان شناسایی شده، که تاکنون موفق شده ایم ۷۰ نقطه بحرانی را تجهیز و مابقی را نیز با اعتباری که از محل استانداری لرستان به منابع طبیعی اختصاص داده شده است را تجهیز خواهیم کرد.

«شیرزاد نجفی» با اشاره به اینکه امسال بارندگی های خوب و قابل توجهی که در استان رخ داده است، افزود: باعث شد پوشش گیاهی بیش از پیش غنی شود که همین پوشش گیاهی و گرم شدن چند درجه ای هوا نسبت به سال گذشته می تواند در بحث حریق مشکل ساز باشد.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: افزایش سرعت عمل در مقابله با حریق در سطح جنگل ها و مراتع نیازمند تجهیز و ادوات سخت افزاری مجهز است.

 

نجفی روز اظهار داشت: در این راستا این اداره کل از طریق سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور یک خودرو مجهز آتش نشانی را به منظور اطفای حریق خریداری کرد.

 

وی افزود: این خودرو با اعتبار ۱۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی خریداری شد و قابلیت حمل یکهزار لیتر آب را دارد همچنین ۲ اپراتور آب پایش از دو جهت با قدرت پرتاب ۷۰ متر را دارا است.

 

نجفی بیان کرد: اقدامات پیشگیرانه ایی همچون بکارگیری دیده‌بان، ایجاد آتش بُر، نصب کانکس، خرید دستگاه های دمنده، فلکسی بک، آتش کوب باید در دستور کار قرار گیرد.

 

مهمترین چالش در فصل حریق جنگلها عدم پایش درست است

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت:مهمترین چالش در فصل حریق جنگلها عدم پایش درست است که برای صیانت از جنگلها و مراتع باید این ضعف برطرف شود.

 

 

نجفی گفت: با توجه به موقعیت حساس کنونی که احتمال حریق در عرصه های ملی قوت گرفته، سرعت عمل و حضور به موقع نیروها در اطفاء حریق بسیار حائز اهمیت است.

 

وی تاکید کرد: شناسایی نقاط ضعف، برنامه ریزی مدون، تجربه از نقاط ضعف گذشته، ساده نگرفتن حریق، نظارت بر عملکرد و استقرار دیده بان ها، داشتن اطلاعات درست، مدیریت صحیح، شناسایی عوامل  در پیشگیری از حریق موثر است.

 

پنج شهرستان لرستان شرایط بحرانی حریق را دارند

 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: بر اساس آمار ۱۰ساله، شهرستان‌های خرم آباد، چگنی ، کوهدشت، پلدختر و رومشکان از جمله شهرستان های بحرانی بشمار می روند.

 

وی اظهار داشت: چون اکثر حریق ها در مناطق صعب العبور و دور افتاده به وقوع می پیوندد لذا استقرار بالگرد یکی از نیازمندی های اصلی منابع طبیعی در استان است.

 

نجفی خواهان جذب اعتبار برای تجهیز پایگاه اطفاء حریق استان، احداث آتش بُرهای بیشتر، خرید دمنده، پرداخت حقوق معوقه دیده بانان شد.

 

برای اطفای حریق در مراتع و جنگل های استان برنامه ریزی خاصی در نظر گرفته شده است

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، با بیان اینکه در کشور، استان لرستان از نظر پوشش جنگلی در رتبه دوم و در ناحیه رویشی زاگرس نیز مقام اول را دارد، افزود: بیشترین مساحت جنگل و مرتع لرستان مربوط به شهرستان الیگودرز با ۴۲۵ هزار هکتار  و پس از آن به ترتیب خرم آباد، پلدختر، کوهدشت و چگنی بیشترین سطح جنگلی را در استان دارا هستند.

 

نجفی، با اشاره به اینکه شهرستان ازنا در استان لرستان فاقد جنگل است، ابراز کرد: کمترین میزان جنگل‌ها و مراتع استان نیز مربوط به شهرستان رومشکان با ۳۴ هزار و ۸۰۵ هکتار است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، با اشاره به افزایش خطر حریق در جنگل های لرستان طی فصل تابستان، گفت: برای مقابله با حریق شهرستان های استان تقسیم بندی شده و برنامه ریزی خاصی برای اطفای حریق در نظر گرفته شده است.

 

وی با بیان اینکه در دنیا سالانه به طور میانگین بیش از دو میلیون هکتار جنگل، در ایران ۱۷ هزار هکتار و در لرستان هزار و ۷۰۰ هکتار دچار حریق می‌شوند، عنوان کرد: در این رابطه چهار شهرستان چگنی، کوهدشت، پلدختر و خرم آباد خیلی بحرانی هستند و سه شهرستان رومشکان، سلسله و دلفان بحرانی هستند و در شهرستان‌های الیگودرز، دورود، ازنا و بروجرد نیز کمترین حریق را طی سال‌های گذشته داشته‌ایم.

 

عامل 99 درصد حریق در جنگل های لرستان، انسانی است

 

وی با بیان اینکه  با تاکید بر اینکه مهم‌ترین عامل ایجاد حریق در جنگل‌ها، عامل انسانی است، عنوان کرد۹۹ درصد حریق‌های استان و کشور به دلیل عامل انسانی است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، ابراز کرد:همچنین تبدیل اراضی جنگلی و مرتعی به زمین‌های زراعی، اختلافات قومی و قبیله‌ای، آتش زدن «پس چر» مزارع، سهل انگاری و بی توجهی چوپانان، گردشگران و رهگذران در عرصه‌های ملی را از عوامل حریق در استان لرستان است.

 

وی خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال گذشته ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها عمدی و ۱۰ درصد غیرعمدی بوده است.

 

نجفی، در ادامه از شناسایی شناسایی ۱۵۰ منطقه بحرانی در جنگل‌های لرستان خبرداد و بیان کرد: مساحت این مناطق بحرانی در لرستان ۶۱۷ هزار و ۸۰۱ هکتار است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری لرستان، بیان کرد: در نقاط بحرانی شناسایی شده دیده بان مستقر شده است.

 

صیانت از جنگل ها و مراتع وظیفه ای عمومی است

 

 

«سید موسی خادمی»، استاندار لرستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان درخرم آباد، با اشاره به اهمیت صیانت از جنگل ها و مراتع به عنوان سرمایه ملی، گفت: برنامه ریزی مدون برای  صیانت از مراتع و جنگل ها ضروری است.

 

وی با بیان اینکه در سایه اقدامات مناسب شاهد کاهش چشمگیر حریق در سطح مناطق تحت مدیریت استان بودیم، افزود: اقدامات خوبی جهت هماهنگی و افزایش آمادگی ادارات و نهاد های مسئول در این زمینه انجام شده است.

 

استاندار لرستان، با تاکید بر اینکه موضوع  اطفای حریق باید به یک جریان اجتماعی تبدیل شود، بیان کرد: نباید تصور کرد که این موضوع فقط وظیفه دولت بوده بلکه اصل کار بر عهده مردم است، این موضوع باید فراگیر شده و در بین مردم حساسیت ایجاد کرده تا احساس مسئولیت کنند.

 

خادمی، خاطرنشان کرد: مردم باید به این باور برسند که جنگل‌ها بزرگترین سرمایه و داشته ‌های آن هاست، همه ما موظفیم و باید یاد بگیریم که چگونه از آن ها حفاظت کنیم و از روش ‌های خطرناک مانند آتش زدن باقیمانده زراعت، غفلت گردشگران و...  دوری کنیم.

 

 استاندار لرستان، اظهارکرد: لازمه اجتماعی کردن و ایجاد حساسیت در بین مردم آگاهی بخشی و ترویج فرهنگ حفاظت از این سرمایه بوده که از طریق نهادهای مردمی، صدا و سیما و رسانه‌ ها قابل انجام است

 

ارائه آموزش های لازم برای مقابله با حریق در مراتع و جنگل ها ضروری است

 

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: روستاییان و جوامع محلی ظرفیت مناسب برای مقابله با حریق می‌باشند که باید آموزش‌های لازم را در این راستا فرا گیرند.

 

«گودرز امیری» اظهار داشت: تمامی ادارات و دستگاه های اجرایی مکلفند در موقع حریق، هر گونه کمک از قبیل نیروی انسانی و ماشین آلات را در اختیار اداره کل منابع طبیعی گذاشته و کمک حال این دستگاه باشند.

 

وی با اشاره به اینکه در مواقع حریق می توان از ظرفیت جوامع محلی استفاده کرد گفت: در این خصوص نه تنها بایستی به روستانشینان آموزش کافی داد، بلکه باید تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با حریق را نیز در اختیار آنها گذاشت.

 

وی افزود: در مواقع بحرانی ازجمله آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع، شهرداری ها نیز مجازند که خارج از محدوده شهری جهت کمک به منابع طبیعی و محیط زیست اقدامات لازم و کارهای امدادی را انجام دهند.

 

امیری همچنین اطلاع رسانی از طریق پیامک توسط مخابرات، استفاده از ناوگان هوایی، ظرفیت بسیج، تشکل های زیست محیطی و مرد نهاد و هلال احمر را در بحث پیشگیری و مقابله با حریق در سطح جنگلها و مراتع را ضروری دانست.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با اشاره به اهمیت برخورد قاطع با عاملات آتش سوزی مراتع و جنگل ها، اظهار کرد: برخورد قاطع قضایی می تواند عامل بازدارنده در آتش سوزی عمدی منابع طبیعی باشد.

 

 آتشی که در نقاط مختلف دامن جنگل های  زاگرس را می گیرد و در مدت خاموش شدن آن با توجه به نبود امکانات بخش قابل توجهی از جنگل را به کام نیستی و نابودی می کشاند.

پایان پیام/85

منبع: شبستان

کلیدواژه: جنگل ها و مراتع زاگرس آتش سوزی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان برای مقابله با حریق جنگل ها و مراتع مراتع و جنگل ها برنامه ریزی اطفای حریق لرستان گفت جنگل ها آتش سوزی خرم آباد آتش سوزی گرم شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۱۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش‌سوزی در پامنار

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از آتش‌سوزی در انبار یک کارگاه آهنگری و برش در محدوده خیابان پامنار خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید جلال ملکی در رباره جزئیات این حادثه گفت: در ساعت ۱۲:۳۷ ظهر امروز یک مورد حادثه حریق به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد که درپی آن ستاد فرماندهی آتش‌نشانان سه ایستگاه را به همراه تجهیزات مورد نیاز به محل حادثه واقع در پامنار کوچه پرتویی، اعزام کرد.

وی با اشاره به حضور عوامل آتش‌نشانی در محل حادثه گفت: با حضور آتش‌نشانان در محل مشاهده شد که حادثه در یک کارگاه آهنگری و برش رخ داده و کانون حریق نیز انبار این کارگاه به مساحت حدود ۵۰ مترمربع که پشت بام قرار داشت، است. در این انبار مقادیری رنگ و مواد اشتعال‌زای دیگر نگهداری می‌شد و شعله‌های آتش‌نیز در حال سرایت به بخش‌های دیگر این کارگاه و اماکن مجاور بود.

ملکی با بیان اینکه عوامل آتش‌نشانی اقدامات خود برای اطفاء حریق را از چند جهت آغاز کردند، گفت: با اقدامات آتش‌نشانان از گسترش بیشتر حریق جلوگیری شده و دقایقی بعد نیز آتش‌نشانان موفق شدند شعله‌های آتش را به‌طور کامل خاموش کنند.  

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران همچنین از مصدومیت یک نفر از آتش نشانان در جریان عملیات اطفاء حریق خبر داد و گفت: این آتش‌نشان در حین ماموریت از ناحیه پا دچار مصدومیت شد که به مرکز درمانی انتقال پیدا کرد.

وی با بیان اینکه آتش‌نشانان پس از اطفاء حریق و انجام عملیات و لکه‌گیری به ماموریت خود خاتمه دادند، گفت: علت این حادثه از سوی کارشناسان آتش‌نشانی بررسی و اعلام خواهد شد.

دیگر خبرها

  • مهار آتش سوزی در دبیرستان دخترانه اسما اهواز
  • آتش سوزی یک مدرسه دخترانه در اهواز + جزییات
  • آتش سوزی در یک مدرسه دخترانه
  • آغاز مبارزه بیولوژیکی با آفت برگ خوار بلوط
  • ۹ کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد
  • حمله اوکراین به منطقه اسمولنسک روسیه/ پالایشگاه طعمه حریق شد+فیلم
  • خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم
  • (ویدیو) آتش‌سوزی گسترده در شهرک شکوهیه قم
  • آتش‌سوزی در پامنار
  • یعنی چی که می‌خواهند استراماچونی را جانشین نکونام بکنند | پرسپولیس در کمین استقلال نشسته اما آقایان به دنبال حاشیه‌اند