Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-03-28@11:05:09 GMT

چرا فروشنده‌ها از فروش ملک صرف‌نظر کردند؟

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۱۹۶۴

چرا فروشنده‌ها از فروش ملک صرف‌نظر کردند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اتفاقات بازار مسکن در دو سه ماه اخیر به حدی عجیب بوده که حالا باعث شده روایت‌های گوناگونی از وضعیت آتی بازار مسکن شنیده شود. اگرچه کرونا در ایجاد چنین شرایطی بی‌تقصیر نبوده است، اما همین موضوع بهانه‌ای شده که امروز فایل‌های فروش مسکن به حداقل برسد و حتی بسیاری از فروشنده‌ها، از فروش خانه صرف‌نظر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش میدانی خبرنگار ما حاکی از آن است که در میان فایل‌های فروش مسکن، از هر ۱۰ خانه‌ای که برای فروش گذاشته شده بوده، تقریبا ۶ مورد از آنها برای فروش دست نگه داشته‌اند. در مراجعه به چند بنگاه املاک، هنگام تماس با فروشنده‌ها برای بازدید از خانه، این جمله بسیار شنیده شد: «فعلا تصمیم‌مان برای فروش تغییر کرد و از فروش خانه صرف‌نظر کرده‌ایم. »

به نظر می‌رسد انتظار افزایش قیمت مسکن در ماه‌های آینده در این موضوع بی‌اثر نبوده است؛ اگرچه مشاوران املاک نیز به این موضوع دامن می‌زنند و در مراجعه به بنگاه‌های املاک، عنوان می‌کنند اگر می‌توانید، برای فروش

دست نگه دارید؛ قیمت‌ها در بازار رو به بالا است.

از نگاه دلالان بازار مسکن، در حال حاضر ریسک تبدیل ملک در بازار افزایش یافته است؛ تا جایی که همین موضوع باعث شده فایل‌های فروش ملک ته‌نشین شده و در مقابل، قیمت‌های پیشنهادی، نجومی شوند؛ به‌طوری که قیمت‌ها با ارزش روز خانه‌ها همخوانی ندارند.

گرانی خانه در سه ماه و نیم گذشته

با این وجود، اگر در سه ماه اخیر، یعنی از قبل از کرونا تا به امروز در میان فایل‌های فروش مسکن دنبال خانه گشته باشید، متوجه می‌شوید قیمت خانه در همین بازه زمانی ۳ ماه و نیم حدود ۳ میلیون گران شده است.

گذر از میان املاکی‌ها در جنوب تهران، منطقه خانی‌آبادنو حاکی از آن است که خانه‌ای که قبل از سال ۹۹ در اوایل اسفندماه برای فروش متری ۹ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده بوده، در حال حاضر این خانه ۱۲ میلیون تومان قیمت دارد.

همچنین در منطقه شرق تهران، در خیابان نیروی هوایی، واحد مسکونی نوسازی که اول اسفندماه با قیمت ۲۰ میلیون تومان برای فروش فایل شده بوده، حالا کمتر از ۲۳ میلیون تومان فروخته نمی‌شود.

نبض منطقه‌ای معاملات ملک پایتخت در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ حاکی از آن است که بالاترین رشد ماهیانه قیمت به میزان ۲۵.۷ درصد به منطقه ۶ تعلق داشته که جزو ۱۰ منطقه پر تقاضای تهران محسوب نمی شود. پس از آن بیشترین رشد قیمت به ترتیب در منطقه ۱۶ به میزان ۲۳ درصد، منطقه ۷ بالغ بر ۱۹.۷ درصد، منطقه ۱۴ به میزان ۱۴.۴ درصد، منطقه ۱۲ بالغ بر ۱۴.۱ درصد، منطقه ۳ به میزان ۱۳.۳ درصد، منطقه ۵ بالغ بر ۱۳.۲ درصد، منطقه ۲۱ به میزان ۱۲.۷ درصد، منطقه ۱۷ بالغ بر ۱۲.۶ درصد و منطقه ۱۱ به میزان ۱۲.۵ درصد رقم خورده است.

روایت بانک مرکزی از افزایش قیمت‌ها

در این میان، در جدیدترین گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن در اردیبهشت ماه امسال، تعداد معاملات، ۱۱ هزار و ۳۱۰ واحد مسکونی اعلام شده که نسبت به اردیبهشت سال گذشته ۶.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین در این گزارش متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران ۱۶ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۷۰۰ تومان برآورد شده است که نسبت به اردیبهشت سال قبل ۳۳.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بنا به این گزارش، مجموع تعداد معاملات واحدهای مسکونی شهر تهران در دو ماهه نخست سال‌جاری به ۱۲ هزار و ۵۵۳ فقره رسید که نسبت به دو ماهه سال گذشته ۱۹.۳ درصد کاهش داشته است.

متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در مجموع دو ماهه فروردین و اردیبهشت امسال ۱۶ میلیون و ۱۳۴ هزار و ۳۰۰ تومان بوده که نسبت به دو ماهه ابتدایی ۹۸ معادل ۳۴.۸ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در دو ماهه ابتدایی سال ۹۷ پنج میلیون و ۷۵۳ هزار و ۴۰۰ تومان بود که رشد بیش از سه برابری (۳۰۰ درصدی) قیمت طی دو سال در بازار مسکن تهران رقم خورده است.

افزایش قیمت مسکن به اندازه تورم

تحلیلگران بازار مسکن، دلیل افزایش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر را تغییر شاخص‌های اقتصادی از جمله افزایش قیمت دلار، طلا، مصالح ساختمانی و نرخ دستمزد می‌دانند.

حسام عقبایی، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت مسکن در سال جاری می‌گوید: پیش‌بینی من این است که حداقل تا شهریور ماه قیمت‌ها به روند افزایشی خود ادامه دهند و این افزایش قیمت در شهرهای بزرگ حداکثر به اندازه نرخ تورم خواهد بود.

به اعتقاد وی، سونامی قیمتی نخواهیم داشت. در شهرهای کوچک‌تر احتمالا افزایش قیمت کمتر از نرخ تورم خواهد بود.

افزایش طول دوره انتظار مسکن

یک کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است: هم اکنون طول دوره انتظار مسکن به بیشترین حد تاریخی خود رسیده است و هیچ گاه به این اندازه نبوده است.

به گفته بهروز ملکی، هرچند نسبت قیمت مسکن به درآمد خانوار در کشورمان طی ۳ دهه گذشته با نوساناتی مواجه بوده، اما در مجموع می توان روند کلی آن را صعودی دانست. در چنین شرایطی بدیهی است که طول دوره انتظار مسکن نیز افزایش یافته است.

وی عنوان می‌کند: اطلاعات موجود نیز موید آن است که هم اکنون طول دوره انتظار مسکن به بیشترین حد تاریخی خود رسیده است و هیچ گاه به این اندازه نبوده است.

این کارشناس اقتصاد مسکن تصریح می‌کند: این به معنای آن است که خانوارهای ایرانی فاقد مسکن می بایست برای خرید مسکن، مدت بیشتری (نسبت به پیشینیان) در انتظار بمانند.   این موضوع، یکی از دلمشغولی های بزرگ من است.

۲۲۳۲۲۵

کد خبر 1394421

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مسکن قیمت مسکن بازار مسکن تهران وام و تسهیلات مسکن فایل های فروش میلیون تومان واحد مسکونی افزایش قیمت بازار مسکن برای فروش قیمت مسکن قیمت ها دو ماهه ۷ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۱۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت فروش سهام سرخابی‌ها مشخص شد/ پرسپولیس گران‌تر از استقلال

آفتاب‌‌نیوز :

سازمان خصوصی‌سازی قیمت پایه و شرایط عرضه سهام شرکت‌های فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را برای عرضه در فرابورس به شرح زیر اعلام کرد.

قیمت این دو تیم به شرح زیر است:

استقلال

تعداد کل سهام قابل واگذاری: ۵،۵۰۳،۴۸۶،۵۰۰

درصد کل سهام قابل واگذاری: ۵۱ درصد قیمت پایه هر سهم (ریال): ۳،۳۶۲

ارزش پایه کل سهام قابل واگذاری (ریال): ۱۸،۵۰۲،۷۲۱،۶۱۳،۰۰۰

سهام استقلال قرار است سه شنبه ۲۱ فروردین ماه واگذار شود.

پرسپولیس

تعداد کل سهام قابل واگذاری: ۵،۳۶۲،۶۵۷،۶۵۰

درصد کل سهام قابل واگذاری: ۵۱ درصد قیمت پایه هر سهم (ریال): ۳،۹۴۶

ارزش پایه کل سهام قابل واگذاری (ریال): ۲۱،۱۶۱،۰۴۷،۰۸۶،۹۰۰

سهام پرسپولیس هم در تاریخ شنبه ۱۱ فروردین ماه واگذار خواهد شد. با قیمت‌های اعلام شده هر سهم پرسپولیس نسبت به استقلال از ارزش بالاتری برخوردار است.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • بازار بی سرپناه مسکن
  • 3 اشتباه دیگر فروش
  • بازار بی‌سرپناه مسکن
  • غول خودروهای برقی چین لرزید
  • افزایش قیمت دلار بازار مسکن را به کدام سو می‌برد؟
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن
  • قیمت فروش سهام سرخابی‌ها مشخص شد/ پرسپولیس گران‌تر از استقلال
  • فوری؛ خرید و فروش مسکن متوقف شد/ ترکش دلار ۶۰ هزار تومانی، بازار مسکن را فلج کرد
  • قیمت مسکن در اقتصادهای پیشرفته مقرون به صرفه است؟
  • تغییر تاکتیک خریداران در بازار مسکن تهران