Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از استعلام مجلس از شورای نگهبان درباره منتخبانی که اعتبارنامه آنها تصویب نشده است خبر داد. ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶ سیاسی مجلس و دولت ایران نظرات - اخبار سیاسی -

محمد حسین فرهنگی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در تشریح روند بررسی اعتبار نامه منتخبانی که نسبت به آنها اعتراض شده  است، گفت: طبق تبصره ماده 28 آیین نامه داخلی قوه مقننه پس از عدم تصویب اعتبار نامه منتخبان، مجلس از شورای نگهبان در این باره استعلام می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه مدارک و مستنداتی را که شورای نگهبان در زمان انتخابات بررسی کرده دیگر رسیدگی به آنها در شعبی که در مجلس برای ارزیابی اعتبارنامه نمایندگان تشکیل می‌شود امکان‌پذیر نیست، افزود: شعب تنها  می‌توانند مدارکی را بررسی کنند که قبل از اعلام صحت انتخابات رخ داده و مستندات به دست شورای نگهبان نرسیده و طبیعتا شورا بررسی نکرده و یا مواردی که بعد از تایید صحت انتخابات رخ داده و در نتیجه خارج از اختیار شورای نگهبان بوده است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: اگر پس از استعلام مجلس از شورای نگهبان، این شورا پاسخ داد که ما مدارک را مورد رسیدگی قرار داده ایم و صحت این مدارک و ادعاها احراز نشد، بنابراین به طور طبیعی شعب هم نمی توانند این مستندات را بررسی کنند و اگر شورا جواب داد که این مدارک به 2 شکلی که ذکر شد، از سوی این شورا بررسی نشده، رسیدگی به این مستندات به کمیسیون تحقیق مجلس ارجاع می‌شود.

فرهنگی اضافه کرد: شعب نیز در این جهت وظایفی دارد از جمله اینکه از معترضین و منتخبی که نسبت به اعتبار نامه وی اعتراض شده دعوت و اظهارات آنها را استماع کند البته اگر آنها در جلسه حضور نیابند، شعبه می تواند وارد رسیدگی شود و البته اگر منتخبی که اعتبارنامه وی مورد اعتراض قرار گرفته در شعبه حضور نیافت دیگر در جلسه علنی امکان اعتراض ندارد.

وی اضافه کرد: اگر  مراحل رسیدگی در داخل شعبه سپری شد و کمیسیون تحقیق نیز ارزیابی  خود را انجام داد و به شعبه گزارش کرد، در ظرف حداکثر 5 روز گزارش و نظر شعبه باید اعلام شود، در این مرحله 2 حالت به وجود می آید اعتراض از سوی شعبه رد و یا تایید می‌شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس در همین راستا افزود: اگر شعبه اعتراض وارده را تایید کرد در جلسه علنی قرائت می شود، هنگام قرائت اگر منتخبی که اعتبارنامه اش تایید نشده، اعتراض کرد کمیسیون تحقیق این اعتراض را مجددا بررسی می‌کند، چنانچه کمیسیون تحقیق اعتبار رد شده را بررسی کرد و نظرش به تایید اعتبارنامه بود و این مراحل هم طی شد و مجدد اعتراض شد اعتبارنامه در جلسه علنی به رأی گذاشته می‌شود اگر نمایندگان در جلسه علنی رد کردند آن شخص دیگر نمی‌تواند در مجلس ادامه فعالیت دهد اما اگر رأی نیاورد، رئیس جلسه تصویب اعتبارنامه را اعلام می‌کند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس یادآور شد: البته در یک صورت کمیسیون تحقیق 15 روز فرصت دارد و آن در حالی است که پرونده در شعبه بررسی شده و در جلسه علنی هم مورد رسیدگی قرار گرفته و کمیسیون هم آن را رد کرده و اعتراض در جلسه علنی اتفاق افتاده، در این صورت دوباره در مسیر بررسی کمیسیون تحقیق قرار می‌گیرد و پس از این مراحل در جلسه علنی دوباره به رأی گذاشته می‌شود.

انتهای پیام/

R1385/P/S1,15/CT1

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سخنگوی هیئت رئیسه مجلس مجلس از شورای نگهبان شورای نگهبان کمیسیون تحقیق جلسه علنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۲۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس با بررسی «طرح نظام قانون‌گذاری» طبق اصل ۸۵ مخالفت کرد

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز (دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه) و در جریان بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس درباره رسیدگی به طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارت و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، با این تقاضا مخالفت کردند.

در اصل ۸۵ قانون اساسی آمده است: سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانون گذاری را به شخص یا هیأتی واگذار کند، ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود. همچنین مجلس شورای اسلامی می‌تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها، مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های ذیربط واگذار کند و یا اجازه تصویب آنها به دولت بدهد.

در این صورت مصوبات دولت نباید با اصول و احکام مذهب رسمی کشور و یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد. تشخیص این امر به ترتیب مذکور در اصل نود و ششم با شورای نگهبان است. علاوه بر این مصوبات دولت نباید مخالف قوانین و مقررات عمومی کشور باشد و به منظور بررسی و اعلام عدم مغایرت آنها با قوانین مزبور باید ضمن ابلاغ برای اجرا به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی برسد.

کد خبر 6085049 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد/ آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی
  • مخالفت مجلس با بررسی طرح نظام قانون‌گذاری طبق اصل ۸۵ قانون اساسی
  • مخالفت مجلس با بررسی طرح نظام قانونگذاری طبق اصل ۸۵ قانون اساسی
  • رای منفی مجلس به بررسی طرح نظام قانون‌گذاری طبق اصل ۸۵ قانون اساسی
  • مخالفت مجلس با بررسی طرح نظام قانونگذاری طبق اصل ۸۵
  • مجلس با بررسی «طرح نظام قانون‌گذاری» طبق اصل ۸۵ مخالفت کرد
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی جزئیات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع
  • بررسی جزییات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع در دستور کار مجلس
  • آغاز جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف / بررسی جزییات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی جزییات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع