Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-16@17:08:04 GMT

واکنش وزارت علوم به کشف ۳۰۰۰ مدرک جعلی در میدان انقلاب

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۲۳۸۹

واکنش وزارت علوم به کشف ۳۰۰۰ مدرک جعلی در میدان انقلاب

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به بیان توضیحاتی درباره کشف ۳ هزار مدرک جعلی در میدان انقلاب پرداخت.

به گزارش مشرق، چندی پیش فریدون جعفری، دستیار ویژه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور حقوق شهروندی در صفحه اینستاگرام خود مطلبی را منتشر کرد که خبر از کشف 3000 مدرک جعلی در میدان انقلاب در سال 98 توسط وزارت علوم می‌داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جعفری در این باره گفت: فقط در یک جمع آوری سطحی ابزار و ادوات فروش پایان نامه و کتاب در میدان انقلاب توسط وزارت علوم در سال 98 منتشر شد بیش از 3 هزار نمونه غیر قانونی و جعلی کشف شد یعنی 3000 مدرکی که ظاهرا معتبر هستند، اما در واقع اعتباری ندارند.

در حقیقت هیچ نظارت علمی بر کیفیت فعالیت‌های پژوهشی منتهی به اخذ مدرک صورت نمی‌گیرد و بازار پایان نامه فروشی‌ها، مقاله فروشی‌ها داغ و پر سود خواهد شد و دانشجویان حتی بدون یک جلسه حضور در کلاس با رانت، لابی و معامله نمره اخذ می‌کند که در این شرایط با نوع دیگری از مدرک بی اعتبار مواجه هستیم.

وی در ادامه به روند نامتوازن فروش مدرک تحصیلی اشاره کرد و گفت: در برخی موسسات علنا مدرک فروخته می‌شود به گونه‌ای که نام و عنوان در سوابق موسسه جعلی است. در واقع وقتی در دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه‌های غیر دولتی و موسسات غیر انتفاعی نظارت و دقت کافی در نحوه و صدور مدرک دیده نمی‌شود در نتیجه با پدیده‌ای با عنوان مدرک فروشی مواجه خواهیم شد.

واکنش فریدون جعفری به اسب لگام گسیخته مدرک گرایی و اعلام آمار بی سابقه کشف مدارک جعلی در میدان انقلاب موجب شد تا حمیدرضا علومی یزدی، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه آماری ابتدایی اشتباه بوده است و مسئله چیز دیگریست، آمار اعلام شده از سوی فریدون جعفری را نیز تایید نکرد و گفت: این مطلب در ابتدا به طور اشتباه کشف 30 هزار مدرک جعلی درج شده بود که مشاور وزیر علوم در امور حقوق شهروندی این مطلب را به 3 هزار مدرک اصلاح کرد. اما کشف 3 هزار مدرک جعلی هم تائید نمی‌شود.

وی تصریح کرد: این موضوع به ابتدای قانون پیشگیری از تخلفات علمی مربوط می‌شود، در آن زمان با همکاری نیروی انتظامی با تعداد زیادی از موسسات در میدان انقلاب که در واقع به تولید تجاری تحقیقات غیر اصیل مشغول بودند برخورد شده و کامپیوترهای آن‌ها ضبط و به وزارت علوم منتقل شد. در حال حاضر با کمک دادسرای فرهنگ و رسانه در حال بررسی هارد کامپیوترهای آن‌ها هستیم.  

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم در ادامه توجه به تقلب‌های اندکی که در فضای علمی کشور وجود دارد را بی‌حرمتی به فضای علمی و ساحت آموزش عالی دانست و با بیان اینکه تقلب‌های اندک شامل دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی می‌شود، نظارت وزارت علوم بر آن‌ها را مطلق اعلام کرد.

مجازات‌های تنبیهی برای مدراک جعلی

وی با اشاره به اینکه وزارت علوم بر اساس قانون مصوب سال 1383 مجلس مسئول نظارت، ارزیابی و اعتبار سنجی مدارک تحصیلی است؛ اظهار کرد: نظارت شامل کشف تخلفات و برخورد با آن‌ها است، در صورتی که کسی مدرک، پایه یا امتیازی بابت اقدامات پژوهشی تقلب آمیز خود دریافت کرده باشد همه آن‌ها اعاده می‌شود و چه بسا مجازات‌های تنبیهی مثل تقلیل رتبه، تقلیل پایه و یا کسر حقوق شامل حال آن‌ها شود.

جعل مدرک مجازات کیفری دارد

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم ادامه داد: جعل یک عنوان کیفری بوده و به موجب قوانین جزایی کشور، هم برای جاعل و هم کسی که از سند مجعول استفاده کرده مجازات در نظر گرفته شده است. کسی که از سند مجعول استفاده کرده باشد متحمل آثار کیفری موضوع می‌شود، مضافا به اینکه تخلفات انتظامی او در مرجع مربوطه «اگر کارمند باشد در مرکز رسیدگی به تخلفات کارکنان دولت و اگر هیات علمی باشد در مرجع رسیدگی به تخلفات اعضای هیات علمی» قابل تعقیب و پیگرد است.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا سهام عدالت مجلس یازدهم قانون مجازات اسلامی وزارت علوم مدرک تقلبی جعلی در میدان انقلاب مدرک جعلی وزارت علوم هزار مدرک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۲۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحشت صهیونیست‌ها از پاسخ ایران؛ ممنوعیت فعالیت‌های آموزشی و ورزشی در فلسطین اشغالی

تهدید ایران به پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری این کشور در دمشق، صهیونیست‌ها را به وحشت انداخته است؛ به‌طوری که همه فعالیت‌های آموزشی، تحصیلی و ورزشی خود را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرده و تعداد تجمعات را کاهش داده است.

به گزارش ایسنا، تهدید ایران به پاسخ به حمله اخیر به کنسولگری این کشور در سوریه صهیونیست‌ها را نگران کرده و به وحشت انداخته است.

به نوشته رسانه‌های صهیونیستی، فعالیت‌های آموزشی نیز در اراضی اشغالی تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

همچنین سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد طبق دستورالعمل وزارت امور داخلی، هرگونه فعالیت آموزشی و ورزشی در اسرائیل از امشب ممنوع است.

بر اساس دستورالعمل وزارت امور داخلی رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته شد تعداد تجمعات در مناطقی که قبلاً سبز طبقه بندی شده بودند (سبز به معنای عدم محدودیت) کاهش یابد.

فدراسیون فوتبال رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد طبق دستور العمل وزارت امور داخلی، تمام بازهای لیگ طی دو روز آینده بدون تماشاگر برگزار خواهد شد.

رژیم صهیونیستی مراکز دیپلماتیک و سفارتخانه‌های خود را در بسیاری از کشورها تعطیل کرده و وزارت امور داخلی این رژیم نیز درآماده‌باش کامل به سر می‌برد.

در تداوم هراس صهیونیست‌ها از پاسخ ایران به حمله این رژیم به کنسولگری تهران در دمشق سوریه، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن با همتای اسرائیلی خود گفت‌وگو کرده و در راستای دلگرمی این رژیم، بر تعهد آمریکا تأکید کرد.

کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مرخصی پایان هفته خود را لغو کردو برای پیگیری تنش های منطقه خاورمیانه به واشنگتن بازگشت.

پنتاگون اعلام کرد لوید آستین وزیر دفاع آمریکا با گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره «تهدیدات منطقه ای رایزنی کرده و بر حمایت واشنگتن از اسرائیل تأکید کرد».

از طرفی یسرائیل کاتس وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد سفر خود را به مجارستان و اتریش به دلیل اوضاع امنیتی منطقه و ترس از پاسخ احتمالی ایران لغو کرده است.

در همین راستا، شبکه صهیونیستی «کان» گزارش داد احتمالا طی روزهای آتی، تغیراتی در پروازهای فرودگاه بن گوریون تل آویو به دلیل پاسخ احتمالی ایران ایجاد شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • باقری به روسیه سفر می‌کند
  • وزیر علوم: تلاش برای تحقق شعار سال وظیفه همه اقشار به ویژه دانشگاهیان است
  • گزینش پذیرفته‌شدگان آزمون استخدام آموزگار با ۳۰۰۰ نیرو
  • رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزیر علوم منصوب شد
  • رایزنی تلفنی دیپلمات ارشد مصر با وزرای خارجه ایران، آمریکا و رژیم صهیونیستی
  • واکنش دمشق به اقدام تلافی جویانه ایران
  • واکنش روسیه به پاسخ ایران به اسرائیل
  • معاون حوزه وزارتی وزیر علوم منصوب شد
  • واکنش هند به حمله ایران به اسرائیل
  • وحشت صهیونیست‌ها از پاسخ ایران؛ ممنوعیت فعالیت‌های آموزشی و ورزشی در فلسطین اشغالی