Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-28@13:03:09 GMT

یونجه، نهاده‌ای که نهادینه نشد

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۲۴۶۸

یونجه، نهاده‌ای که نهادینه نشد

یونجه یکی از اقلام مصرفی مفید در نهاده‌های دامی است که بیشتر در گله دام‌های سبک و سنگین مورداستفاده دارد و به دلیل ارزش غذایی بالا، می‌تواند دامداران را در مصرف بسیاری از نهاده‌های وارداتی بی‌نیاز کند و جلوی هدر رفت منابع ارزی از کشور را بگیرد.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ تأمین نهاده‌های دامی یکی از مطالبات اصلی تولیدکنندگان دامی سراسر کشور به‌خصوص مازندران است به صورتی که بارها اعلام کرده‌اند تنظیم بازار گوشت سفید و قرمز بدون تنظیم قیمت نهاده‌های دامی امکان‌پذیر نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر نبود نظام توزیع مطلوب و کمبود نهاده‌های دامی تولید داخل، مشکلات فراوانی را در تأمین علوفه موردنیاز دامداران ایجاد کرده است دراین‌بین یکی از تولیدکنندگان بامطالعه دقیق روی نهاده‌های دامی موجود در دنیا به این نتیجه رسیده است که یونجه یکی از بهترین اقلام علوفه‌ای است که کارکردی بهتر از سبوس دارد. 

 

اما بسیار جالب است که بدانید این گیاه جز اولین گیاهان دارویی شناخته‌شده برای بشر است. یونجه به علت کیفیت خوب و برخورداری از ذخایر غذایی و مواد معدنی مختلف و انواع ویتامین‌ها برای دام و انسان بسیار مفید است و در حال حاضر به علت دارا بودن خواص دارویی بسیاری برای انسان در طب سنتی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

* یونجه بهتر از سبوس!

یونجه گیاهی است چندساله یا حتی دائمی که نیاز به آب مناسبی دارد، موجب از بین رفتن علف‌های هرز و عدم سله بستن سطح خاک می‌شود. این گیاه را می‌توان به‌صورت تازه خوری یا خشک به مصرف دامی رساند که در هر دو حالت ارزش غذایی بالایی برای دام‌ها دارند. این گیاه دارای ارتفاع یک متر تا یک متر و بیست سانتی‌متر است و گل‌های بنفش و آبی روشن دارد و دانه‌های آن به‌صورت بذر جهت تکثیر مورداستفاده قرار می‌گیرد. از جمع گونه‌های ایرانی به نام‌های «همدانی» و  «قره رنجر» معروف‌اند.  در مناطقی که دارای زمستان معتدل است بذر آن را در پاییز قبل از سرما کشت می‌کنند و تا قبل از شروع گرما تابستانه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.  

 

* توجیه اقتصادی کشت یونجه

«رحمان یزدان مهر» از تولیدکنندگان پیشکسوت دامی استان است که کاشت و برداشت یونجه را مدتی است که آغاز کرده و به نتایج مطلوبی نیز رسیده است. وی جزو اولین تولیدکنندگانی است که به کاشت یونجه جهت تأمین علوفه موردنیازش روی آورده است در خصوص مزیت‌های کشت این گیاه استراتژیک به خبرنگار شبستان گفت: یونجه به علت دارا بودن گره‌های کوچک در زیر ریشه، موجب تثبیت خاک شده، خاک را سبک و علف‌های هرز را در صورت تراکم رشد ریشه‌ها از بین می‌برد.

 

این تولیدکننده دامی یونجه کار اظهار کرد:  یونجه دارای مواد معدنی، پروتئین و ویتامین‌های a،e،k، c و همچنین دارای  آمیلاز و آنزیم است که در هضم مواد نشاسته‌ای مؤثر است. 

 

وی با اشاره به اینکه یونجه دارای ۲۰ درصد پروتئین و آمینواسید است، تصریح کرد: این نهاده مؤثر دامی  دارای انواع ویتامین، پتاسیم، کلسیم، فسفر و منیزیم است. یونجه دارای ارزش غذایی بسیار خوبی است که برای مصرف دامی توصیه‌شده است .

یزدان مهر در مورد پایداری برداشت این گیاه چندساله بیان کرد: هرسال می‌توان از مزارع یونجه بین ۵ - ۷ چین برداشت کرد، این گیاه را معمولاً در شمال ایران که دارای آب‌وهوای معتدل و آب فراوانی است می‌توان به‌صورت انبوه تولید کرد.  حتی شرایط اقلیمی، آب‌وهوای مساعد و زمین‌های حاصلخیز سبب برداشت ۱۵ - ۱۷ چین یونجه در طول سال در ایرانشهر شده است.

 

* خاصیت کاشت یونجه پای درختان!

«فاطمه فلاح» نیز با تایید خواص غذایی و کمیت بالای کاشت یونجه و این‌که عمر مفید و اقتصادی آن تقریباً ۷-۵ سال است، به خبرنگار شبستان گفت: این نهاده مؤثر دامی را می‌توان حتی در باغات مرکبات نیز کشت کرد چون علاوه بر از بین بردن علف‌های هرز باغات، خاک باغ را نیز اصلاح، از سله بستن آن جلوگیری و موجب تقویت زمین می‌شود. 

این کارشناس کشاورزی مورداستفاده یونجه را بیشتر در گله دام‌های سبک و سنگین دانست و با تأکید بر ارزش غذایی بالای یونجه و مصرف در گله‌های دامی، خاطرنشان کرد: یونجه خشک‌شده به‌صورت شگفت‌انگیز پرانرژی است و می‌توان از آن به‌عنوان مرغوب‌ترین غذای دام که در اکثر مناطق کشور کشت می‌شود، یادکرد. 

وی در ادامه سخنانش گفت: این گیاه در استان‌های گلستان، کردستان و کرمانشاه به‌وفور کشت می‌شود و در بخشی از نقاط مازندران خصوصاً در مناطق کوهستانی هم کشت آن انجام می‌شود. 

 

فلاح بیان کرد: با توجه به زمان کاشت و نوع برداشت می‌توان میزان تولید آن را تخمین زد اما مهم‌ترین مزیت آن امکان کشت در باغات سراسر استان است.

 

به گزارش شبستان، با توجه به موارد بیان‌شده می‌توان دریافت که یونجه یکی از اقلام مصرفی مفید فایده در نهاده‌های دامی است که می‌تواند نه‌تنها به‌اندازه نیاز کشور در داخل تولید شود بلکه به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، دامداران را در مصرف بسیاری از نهاده‌های وارداتی بی‌نیاز کند و جلوی هدر رفت منابع ارزی از کشور را بگیرد.

 

 

پایان پیام/286

منبع: شبستان

کلیدواژه: بذر یونجه سبوس نهاده های دامی تولید کننده ویتامین نهاده های دامی ارزش غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۲۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب یک واحد قصابی در کرمان 

محمود زین الدینی گفت: به صورت تخصصی با اداره کل تعزیرات حکومتی استان کرمان بازدید‌های مشترکی از تمامی مراکز عرضه فرآورده‌های گوشت، شامل: قصابی‌ها، مرغ و ماهی فروشی‌ها و رستوران‌ها در حال اجرا است و در صورت مشاهده و توجه نکردن این مراکز به ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی با متخلفین برخورد می‌شود.

وی افزود: یک واحد قصابی در شهرستان کرمان به دلیل کشتار غیر مجاز دام و رعایت نکردن ضوابط و مقررات بهداشتی دامپزشکی با همکاری اداره کل تعزیرات حکومتی پلمب شد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان با اشاره به فعالیت شبانه روزی کارشناسان نظارت دامپزشکی شهرستان کرمان در طرح تشدید نظارت بهداشتی ویژه ایام نوروز و ماه مبارک رمضان افزود: جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام و عرضه فراورده‌های خام دامی به صورت غیر مجاز و خارج از شبکه نظارتی یکی از اولویت‌های دامپزشکی است. 

وی بیان کرد: انتظار می‌رود صنوف مرتبط و شاغلان در این حوزه، کلیه دستورالعمل‌های بهداشتی دامپزشکی در تمامی مراحل تولید و عرضه را رعایت کنند.

 زین الدینی با اشاره به نقش موثر و غیرقابل انکار دامپزشکی در تامین بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه بیان کرد: از همشهریان درخواست می‌شود که فراورده‌های خام دامی تازه مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی که مهر و یا برچسب و به صورت بسته بندی شده و دارای تاریخ تولید و انقضا هستند، تهیه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • کشف، ضبط و معدوم سازی حدود ۱۹ تن انواع مواد خام دامی
  • ۱۸۰۰ کیلوگرم فرآورده های دامی فاسد در مازندران معدوم شد
  • ضبط ۸ هزار و ۸۰۰کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی
  • پلمب یک واحد قصابی در کرمان 
  • انجام بیش از ۵ هزار بازدید بهداشتی در طرح تشدید نظارت بهداشتی دامپزشکی
  • کاهش ۶۴درصدی بیماری دامی در مازندران
  • کاهش ۶۴ درصدی بیماری دامی در مازندران
  • واکسیناسیون یک میلیون و ۵۳۴ هزار رأس دام علیه تب برفکی در زنجان
  • کشف و معدوم‌سازی ۱۹ تن انواع مواد خام دامی در نهاوند
  • چهار تن فرآورده‌های خام دامی در قم معدوم شد