Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-18@10:19:34 GMT

تجارت خارجی ایران با اوراسیا به ۲.۱ میلیارد دلار رسید

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۲۸۱۳

به گزارش ایلنا، سید روح الله لطیفی در خصوص وضعیت تجارت خارجی کشور با اوراسیا گفت : میزان تجارت خارجی ایران با اوراسیا از پنجم آبان ماه سال 1398 تاکنون به بیش از دو میلیارد112 میلیون و447 هزارو839 دلار رسیده است که این میزان شامل بیش ازیک میلیارد و 528 میلیون و956 هزارو 340 دلار واردات و583 میلیون و 491 هزارو501 دلار صادرات است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لطیفی در ادامه افزود:  از کل تجارت ایران با این اتحادیه بیش از یک میلیارد و 125میلیون دلار در رویه های صادرات و واردات که شامل53درصد کل تجارت طرفین می شود بر اساس معافیت و تخفیفات موافقت نامه تجارت ترجیحی بوده است.

وی در خصوص کالاهای وارداتی از این اتحادیه بر اساس این موافقت نامه تصریح کرد: از مجموع واردات کشورمان از این اتحادیه 966 میلیون و328 هزارو617 دلار برابر با 3 میلیون و52 هزارو700 تن کالا بر اساس موافقتنامه مذکور  بوده است .

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک اظهار داشت: بیشترین میزان صادرات ایران به ترتیب ، فدراسیون روسیه با بیش از 53 درصد ، ارمنستان با 23 درصد، قزاقستان 16 درصد وقرقیزستان با کمتر از 1.5 درصد  است اصلی ترین مقاصد صادراتی ایران به اوراسیا را شامل هستند . همچنین  کشورمان بیشترین میزان واردات از حیث ارزش را به ترتیب از روسیه با بیش از 78.5 درصد ،  قزاقستان با بیش از 18درصد، روسیه سفید 2 درصد ودو کشور ارمنستان و قرقیزستان نیز سهمی کمتر از یک درصد را به خود اختصاص دادند.

لطیفی درخصوص کالاهای صادراتی ایران به اوراسیا گفت : از بین بیست قلم اصلی صادراتی ایران به اوراسیا سیب تازه با 14.5 درصد،پسته تازه وخشک با 11.9 درصد، گاز طبیعی با 8.1 درصد، کیوی تازه با 7.2 درصد وانگور خشک با 3درصد دارای بیشترین سهم هستند .

وی در خصوص واردات از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا افزود:عمده کالاهای وارداتی از این اتحادیه، کالاهای اساسی و نهاده های دامی را شامل می شود ، از بیست قلم اصلی کالاهای وارداتی از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، جو با حدود 27 درصد،  فرآورده های گندم با 24 درصد، ذرت دامی با 17.5 درصد، روغن دانه آفتاب گردان با بیش از 11 درصد ولاشه گوشت بره با 3.5 درصد بیشترین کالاهای وارداتی از اوراسیا هستند .

این مقام گمرک ایران افزود: در خصوص کالاهای صادارتی با تعرفه ترجیحی، پسته اعم از تازه وخشک با سهم 43.7 درصد ، کیوی تازه با بیش از 4 درصد، انگورخشک با بیش از 1.8 درصدرا از مجموع کالاهای صادراتی بر اساس این موافقت نامه را به خود اختصاص دادند. ضمن آنکه در خصوص کالاهای وارداتی با تعرفه ترجیحی ، جو به استثنای بذر با حدود 42 درصد، ذرت دامی با 28 درصد ، روغن دانه آفتاب گردان با حدود 18 درصد، ولاشه گوشت گوسفند با 4.7 درصد بیشترین کالاهای وارداتی با تعرفه ترجیحی هستند .

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران تجارت دلار قزاقستان گمرک ایران کالاهای وارداتی خصوص کالاهای بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۲۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات ۸۰۰ میلیون دلاری قطعات موتورسیکلت با رشد ۴۰ درصدی

طبق اعلام گمرک، سال گذشته نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار قطعات موتور سیکلت وارد کشور شده است. این میزان واردات رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، از تعداد 261 کد تعرفه گمرکی واردات قطعات و اجزای مربوط به وسایل نقلیه در سال گذشته، از نظر وزنی 860 هزار تن و به ارزش 8/4 دهم میلیارد دلار بودند، که نسبت به سال 1401 افزایش 33 درصدی در ارزش و 24 درصدی در وزن داشته است.

 در سال 1402 صادرات قطعات و تجهیزات خودرو و موتورسیکلت 141 میلیون دلار بود، که بیش از 25 درصد نسبت به سال 1401 افزایش نشان می‌دهد.

در بخش خودرو که حدود 217 کد تعرفه گمرکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، پارسال صادرات کشورمان حدود 133 میلیون دلار بوده، که افزایش بیش از 25 درصدی نسبت به سال 1401 داشته است. بزرگ‌ترین صادرکنندگان اجزا و قطعات خودرو شرکت‌های ایران خودرو، سپاهان خودرو و ایساکو بودند. مهم‌ترین بازار‌های صادراتی این محصولات هم عراق، تاجیکستان، ونزوئلا و روسیه بودند.

769 هزار تن قطعات و اجزای خودرو به ارزش 7.6 میلیارد دلار در سال گذشته وارد کشور شد، که از نظر ارزش 32 درصد و از لحاظ وزنی 24 نسبت به سال 1401 افزایش داشت.  چین با 71 درصد، بزرگ‌ترین مبدا وارداتی این محصولات به کشورمان بود، امارات متحده عربی، ترکیه و آلمان در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

میزان صادرات قطعات موتور سیکلت در سال گذشته حدود 14 درصد از نظر وزنی و 12.5 درصد از لحاظ ارزشی نسبت به سال 1401 افزایش داشته، که این میزان حدود 8.6 میلیون دلار بوده است. بازار‌های اصلی این محصولات کشور‌های عراق، افغانستان و جمهوری آذربایجان بودند.

 واردات قطعات و اجزای موتورسیکلت در سال 1402 حدود 782 میلیون دلار بود، که در مقایسه با سال قبلش افزایش 41 درصدی داشته است. مبادی اصلی واردات قطعات و اجزای موتور سیکلت چین، امارات و تایلند بودند. چین 62 درصد، امارات متحده عربی 33 درصد و تایلند 3 درصد از واردات این اقلام را به خود اختصاص دادند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون
  • میزان اختصاص ارز واردات و نرخ آن اعلام شد
  • آمار تأمین ارز واردات تا ۲۸ فروردین+جدول
  • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی صنایع و واردات در برابر صادرات
  • واردات ۸۰۰ میلیون دلاری قطعات موتورسیکلت با رشد ۴۰ درصدی
  • آمار جدید از ورود خودروهای وارداتی به کشور | وزیر صنعت: مردم برای خرید خودرو خارجی عجله نکنند؛ سرعت تحویل به زودی افزایش می‌یابد
  • وزیر صمت:‌ ۱۳۳ هزار خودروی وارداتی ثبت سفارش شد
  • تجارت خارجی ۶۰.۸ میلیارد دلاری ایران با ۱۵ کشور دنیا
  • تخصیص ۱۱ میلیارد دلار ارز با نرخ نیما برای واردات کالاهای اساسی
  • پشت‌پرده واردات ۶۰۰ هزار لپ‌تاپ به ایران