Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-20@10:22:56 GMT

واردات روغن کشور در انحصار ۴ یا ۵ نفر

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۲۹۱۳

واردات روغن کشور در انحصار ۴ یا ۵ نفر

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: انحصار واردات روغن در دستان ۵ نفر در کشور است که در ۴۰ سال گذشته اجازه افزایش ضریب اتکایی روغن را در کشور نداده اند.

به گزارش مشرق، مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی معتقد است که انحصار واردات دانه های روغنی در کشور در دستان ۴ یا ۵ نفر است که در طی ۴۰ سال گذشته اجازه افزایش ضریب خود اتکایی روغن را در کشور نداده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران بیش از ۹۰ درصد برای تامین روغن مورد نیاز داخلی وابسته به واردات است به طوری که سرپرست سابق وزارت جهاد کشاورزی در دوران مسئولیتش، «وابستگی بیش از ۹۰ درصدی به واردات روغن را یک ننگ بزرگ برای وزارت جهاد کشاورزی» خواند.

بیشتر بخوانید: چه مجازاتی در انتظار احتکارکنندگان خودرو است؟ پشت پرده گرانی خرما و شکر در بازار

در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شب گذشته شبکه دو سیما، که با موضوع دانه های روغنی اجرا شد، گزارشی پخش شد که مجری طرح دانه های روغنی در پاسخ به خبرنگار گفت: واردات دانه های روغنی در کشور در دستان ۴ تا ۵ نفر است اما در مقابل اصرار خبرنگار از اشاره به اسم آنها امتناع کرد.

علیرضا مهاجر در واکنش به مجری که طی ۱۰ سال گذشته اقدام خاصی در زمین تامین دانه روغنی داخل انجام نشده است، گفت: طی ۴۰ سال گذشته واردات روغن خام که برای واردکنندگان سود سرشاری داشته کمر تولید داخل را شکسته است، «شما واردات را کنترل کنید بقیه اش با من.»

وی اضافه کرد: دارندگان کارخانه های روغن کشی خودشان وارد کننده هم هستند بنابراین کنترل همه کار از واردات تا بازار را دست خودشان گرفته اند و کشاورزان که همان تولید کنندگان اصلی هستند در این بازی شکست میخورند.

مهاجر حتی گفت من یکبار برای همیشه باید ا ین مطلب را خدمت مردم و مسئولان برسانم و همه بدانند که اگر این مشکلاتی که وارد کنندگان برای کشور درست کرده اند اصلاح نشود، مسئله تامین روغن داخلی بسیار سخت خواهد بود.

وی همچنین به خروج سالانه ۴ میلیارد تومان ارز برای واردات روغن اشاره کرد که ۸۶ درصد کشور وابسته به واردات است و سالانه حدود ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون تن نیاز کشور است.

 وزارت جهاد کشاورزی چندین برنامه کاهش وابستگی روغن را داشت که نتوانست برنامه را محقق کند.

در این برنامه کارشناسان حاضر به مشکلات وابستگی به بذر، کم بودن قیمت تضمینی، نبودن  کمباین های ویژه و اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات را از مشکلات دیگر تولید روغن اشاره کردند.

*ارز ۴۲۰۰ تومانی برای روغن تعجب برانگیز است

مجری طرح دانه های روغنی گفت: برای دو محصولی مانند روغن و شکر که بیشترین ضرر را برای سلامت مردم دارد ارز ۴۲۰۰ تومان در نظر گرفته اند که  به تولید داخل ضربه می زند و وارد کنندگان را فربه می کند.

در این نشست که مدیر آمار و برنامه ریزی انجمن روغن کشی به عنوان متولی و مدافع واردات هم حضور داشت کماکان از واردات اینگونه محصولات به کشور دفاع کرد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا سهام عدالت مجلس یازدهم واردات روغن وزارت جهاد کشاورزی مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی واردات روغن سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۲۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات قهوه به ۵۲ هزار تن رسید

صادق حسنی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار گمرک در ۱۲ ماهه سال گذشته ۳۸ هزار تن چای وارد کشور شد و همچنین ۱۰ هزار تن صادر شده است.

او با بیان اینکه سالانه ۸۰ تا ۸۵ هزارتن چای مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: برآوردها حاکی از آن است که امسال تولید چای خشک به ۳۰ هزار تن برسد که با کسر صادرات، مابقی نیاز کشور باید از طریق واردات تامین شود.

حسنی حداقل قیمت هرکیلو چای برای مصرف کننده را ۱۰۰ هزار تومان و حداکثر ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

مدیراجرایی سندیکای چای از افزایش واردات قهوه خبر داد و گفت: بنابر آمار سال گذشته ۵۲ هزار تن قهوه وارد شد که نسبت به سال ۱۴۰۱، ۱۷ هزار تن رشد داشته است.

او گفت: افزایش واردات قهوه در سنوات اخیر روی میزان مصرف چای اثر گذاشته است و پیش بینی می‌شود که مصرف چای به ۵۰ تا ۶۰ هزارتن برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • قیمت انواع روغن گیاهی در میادین تره بار
  • قیمت انواع روغن بکر گیاهی در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • قیمت انواع روغن بکر گیاهی در میادین و بازارهای میوه و تره
  • پیش بینی برداشت پنج هزار تن دانه روغنی کلزا در شوشتر
  • پیش بینی برداشت پنج هزارتن دانه روغنی کلزا در شوشتر
  • واردات قهوه به ۵۲ هزار تن رسید
  • خواص شگفت‌انگیز روغن ماکادمیا برای سلامتی، پوست و مو
  • دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب
  • کشت دانه‌روغنی‌کلزا در میاندوآب ۲ برابر شد
  • دانه ضد آلرژی و ضد التهاب