Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران ضمن انتقاد از تصمیم اخیر واشنگتن در لغو کلیه امتیازهای ویژه تجاری و مسافرتی برای هنگ کنگ و اقداماتی علیه دانشجویان و شرکت‌های چینی هشدار داد که قاطعانه اقدامات متقابلی را علیه اینگونه اقدامات آمریکا انجام خواهند داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد که هردو کشور آمریکا و چین می‌توانند از همکاری دوجانبه منفعت حاصل کنند اما پکن قاطعانه از امنیت و منافع خود دفاع خواهد کرد.

اظهارات این دیپلمات چینی در شرایطی مطرح شده است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً در واکنش به لایحه امنیتی مصوب در کنگره ملی خلق چین در خصوص هنگ کنگ، تصریح کرد که از این پس امتیازهای ویژه تجاری و مسافرتی برای هنگ کنگ را لغو می‌کند.

بنا به گزارش شبکه یورونیوز، طبق این تصمیم واشنگتن، کلیه توافقات دوجانبه میان آمریکا و هنگ کنگ به حالت تعلیق درآمده و معافیت‌های سیاسی اعطا شده از سوی واشنگتن به این منطقه از میان برداشته می‌شود.

تصمیم ترامپ، همچنین تبعات منفی برای دانشجویان چینی مشغول به تحصیل در آمریکا دارد و همچنین موجب تعلیق روادید برخی از اتباع چینی از سوی واشنگتن می‌شود.

پیش از این نیز برخی رسانه‌ها گزارش کردند که ایالات متحده آمریکا در صدد اخراج تعدادی از دانشجویان چینی است و مدعی است که این دانشجویان خطری بالقوه برای امنیت واشنگتن محسوب می‌شوند.

پنجشنبه گذشته مجمع خلق چین قطعنامه امنیت ملی هنگ‌‌کنگ را با هدف تقویت امنیت این منطقه به تصویب درآورد که طبق آن، کمیته کنگره خلق ملی مسئولیت تدوین لایحه‌ای در خصوص امنیت هنگ‌کنگ را برعهده خواهد داشت. مقامات آمریکایی مدعی هستند که تصویب این قانون در چین باعث محدودیت آزادی و خودمختاری هنگ‌کنگ خواهد شد.

دولت چین اما می‌گوید که هدف این لایحه مقابله با براندازی، تروریسم و مقابله با مداخلات خارجی در امور هنگ‌کنگ است. دولت هنگ‌کنگ روز پنج شنبه اعلام کرد هر تحریمی یک شمشیر دو لبه است که نه تنها به منافع هنگ‌کنگ بلکه به اقتصاد آمریکا نیز ضربه بزرگی وارد خواهد کرد.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا به دنبال اعمال فشار به چین برای کاهش تسلط این کشور بر هنگ کنگ هستند.

این درحالیست که سیاست «یک کشور، دو سیستم» یا سیاست «چین واحد» از سال ۱۹۷۹ تا به امروز موضع رسمی دولت‌های آمریکا و اروپا بوده و طبق آن واشنگتن هنگ‌کنگ و تایوان را بخشی از سرزمین اصلی چین می‌داند اما آمریکا در عمل طی سال‌های اخیر با اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات پایبندی کامل به این سیاست نشان نداده است.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: هنگ کنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۳۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار موشک‌های آمریکا در فیلیپین، تهدیدی برای امنیت جهانی است

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: استقرار موشک‌های میان برد آمریکا در فیلیپین، برای امنیت بین‌المللی به یک روز سیاه تبدیل خواهد شد.

وی از آمریکا خواست برای اطمینان از حفظ امنیت و ثبات جهانی از سیاست‌های روسیه پیروی کند و افزود: در غیر این صورت، تمام مسئولیت افزایش تنش در جهان بر عهده واشنگتن خواهد بود.

آمریکا و فیلیپین رزمایش‌های مشترکی با نام سالکنیب ۲۴ برگزار می‌کنند که در طول این رزمایش، نیرو‌های آمریکایی برای اولین بار سامانه موشکی میان برد (MRC) خود را در شمال لوزون در فیلیپین مستقر خواهند کرد.

پیش از این ژنرال چارلز فلین، فرمانده نیرو‌های آمریکایی مستقر در منطقه جنوب شرق آسیا گفته بود که کشورش در حال برنامه‌ریزی برای استقرار موشک‌های میان برد در آسیا برای بازدارندگی چین است.

طبق پیمان نیرو‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) که در سال ۱۹۸۷ بین شوروی و آمریکا امضا شد، واشنگتن نمی‌تواند موشک‌های بالستیک و کروز با برد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر را در جنوب شرقی آسیا مستقر کند. آمریکا در سال ۲۰۱۹ از این معاهده خارج شد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • وزارت خارجه سوریه: وتوی واشنگتن علیه فلسطین لکه ننگ دیگری در کارنامه آمریکا ثبت کرد
  • وتوی واشنگتن علیه فلسطین لکه ننگ دیگری در کارنامه آمریکا ثبت کرد
  • حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: اسرائیل درصدد اجماع سازی بین‌المللی علیه ماست/ ریزپرنده‌ها همیشه بوده‌اند
  • استقرار موشک‌های آمریکا در فیلیپین، تهدیدی برای امنیت جهانی است
  • واشنگتن تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند
  • سالیوان: واشنگتن تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند
  • سالیوان : واشنگتن تحریم های جدید علیه ایران وضع می‌کند
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران
  • رئیسی: قاطعانه اعلام می‌کنیم هر گونه اقدام علیه منافع ایران را سهمگین‌تر، گسترده و دردناک‌تر از قبل پاسخ خواهیم داد
  • قاطعانه اعلام می‌کنیم هر گونه اقدام علیه منافع ایران را سهمگین‌تر از قبل پاسخ خواهیم داد