Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-03-19@03:04:55 GMT

نفت عربستان گران‌تر می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۳۰۶۸

نفت عربستان گران‌تر می‌شود

نظرسنجی رویترز از پنج منبع پالایشگاهی نشان داد پالایشگاه‌های آسییی انتظار دارند قیمت فروش رسمی نفت سبک "عرب لایت" شرکت آرامکوی سعودی سه دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه افزایش پیدا کند.

پیش‌بینی‌ها از افزایش قیمت دو تا سه دلاری تا حداکثر پنج دلاری متغیر است زیرا حاشیه سود پالایش نفت در ماه مه ضعیف شد و همزمان، قیمت بالاتر نفت DME Oman که شاخص قیمت منطقه‌ای است و نفت عربستان بر اساس آن قیمت گذاری می‌شود، هزینه‌های تامین خوراک را برای پالایشگاهها بالا برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این منابع پالایشگاهی به رویترز گفت: حاشیه سود پالایش در ماه مه حدود یک دلار در هر بشکه کمتر شده است.

طبق محاسبات رویترز، قیمت نفت DME Oman به طور میانگین حدود سه دلار در هر بشکه گران‌تر از قیمتهای نفت دوبی و عمان است که ماه گذشته از سوی آژانس "اس اند پی گلوبال پلاتس" تعیین شد و هزینه خریداران آسیایی نفت عربستان سعودی و کویت را بالا برد.

نظرسنجی ماهانه رویترز نشان داد که تولید نفت اوپک در ماه مه که عربستان سعودی و متحدانش کاهش تولید چشمگیرتری را اعمال کرده‌اند، به پایین‌ترین حد دو دهه گذشته سقوط کرده است. اوپک و متحدانش شامل روسیه در حال بررسی جلو انداختن زمان برگزاری نشست وزیران برای تصمیم گیری درباره سیاست تولید و توافق کاهش تولید پس از ژوئن هستند.

 دو نفر این منابع پیش بینی کردند که قیمت گریدهای نفتی سبک مانند عرب لایت نسبت به گریدهای نفتی سنگین‌تر افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، آرامکو معمولا قیمت فروش خود را پنجم هر ماه اعلام می‌کند و قیمت‌گذاری نفت عربستان روی تجارت بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز نفت خاورمیانه تاثیر می‌گذارد زیرا تولیدکنندگان نفت این منطقه اغلب قیمت گذاری آرامکو را برای صادراتشان به مقصد آسیا دنبال می‌کنند. عمده نفت تولیدکنندگان خاورمیانه تحت قراردادهای بلندمدت به فروش می‌رود و تعیین قیمت فروش رسمی به مشتریان اجازه می‌دهد بدانند برای محموله‌های آینده چقدر باید پول بپردازند.

۲۲۳۲۲۵

کد خبر 1394617

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: نفت قیمت نفت صادرات غیرنفتی نفت عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۳۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توان تولید ۳۲ میلیارد بشکه نفت در میدان نفتی آزادگان

محسن خجسته‌مهر در آیین امضای قراردادهای بالادستی توسعه ۶ میدان نفتی به ارزش ۱۳ میلیارد دلار با بیان اینکه امروز یکی از به یادماندنی‌ترین رویدادهای تاریخ صنعت نفت و جمهوری اسلامی ایران  رقم می‌خورد، اظهار کرد: هفته پیش یکی از مهم‌ترین رویدادها مربوط به قراردادهای فشارافزایی میدان‌های پارس جنوبی برگزار شد و این وعده وزارت نفت از آغاز دولت سیزدهم بود.

وی با اشاره به اینکه امروز یکی از مهم‌ترین مأموریت‌ها و تکالیف وزارت نفت در دولت سیزدهم و رئیس جمهوری به وقوع می‌پیوندد، افزود: این مأموریت حاصل عمیق‌ترین و فشرده‌ترین کاری بود که در شرکت ملی نفت ایران انجام شد و همه تلاش و کوشش این شرکت با آغاز کار دولت سیزدهم این بوده که سهم بسزایی در رشد اقتصادی کشور داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزایش تولید نفت و صادرات آن، جمع‌آوری گازهای مشعل و مقام نخست در تولید بار اول را از وعده‌های این شرکت برشمرد و گفت: امروز شاهد عملی شدن همه این وعده‌ها هستیم.

خجسته‌مهر گفت: دولت سیزدهم به کارهای بزرگ و زیربنایی مبادرت کرده و امروز توانسته‌ایم حاصل دستاوردهای محسوس را به‌ مردم ارائه کنیم و برای اجرای برنامه هفتم توسعه آماده شویم.

وی با بیان اینکه قراردادهایی که امروز با شرکت‌های اکتشاف و تولید و بانک‌ها امضا می‌کنیم برای تحقق اهداف کمّی برنامه هفتم توسعه است، اظهار کرد: کارهای زیربنایی را آغاز کرده‌ایم و به‌دنبال رشد ۸ درصدی اقتصادی هستیم که در برنامه هفتم توسعه به ما تکلیف شده است.

تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد با طرح‌های پیشران نفتی و گازی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: با اجرای طرح‌های پیشران نفت و گاز مانند دو طرح پیشران اقتصاد کشور رشد ۸ درصدی اقتصاد کشور محقق می‌شود.

خجسته‌مهر با بیان اینکه هدف شرکت ملی نفت مردمی‌ کردن اقتصاد کشور و هدایت نقدینگی کشور و سرمایه‌های مردم به سمت کارهای مولد و ارزش‌آفرین است، افزود: با ابتکاری که در وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران به‌کار گرفته شد، برای نخستین بار در کشور نقش بانک‌ها از تسهیلات‌دهنده به سرمایه‌گذار تبدیل شد و پتروشیمی‌ها را نیز برای تأمین خوراک موردنیاز خودشان وارد بحث‌های توسعه و تولید از میدان‌های نفتی و گازی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه امروز یکی از جلوه‌های واقعی ملی شدن صنعت نفت در حال رقم خوردن است، اظهار کرد: زمانی که فکر، مدیریت، ساخت و توان ایرانی به‌طور کامل محقق شود، می‌توانیم به‌طور واقعی ادعا کنیم صنعت نفت کشور ملی شده است.

آزادگان؛ یکی از ۱۰ میدان نفتی فوق‌عظیم دنیا

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه یکی از بزرگ‌ترین قراردادها مربوط به میدان نفتی آزادگان است، گفت: این میدان حدود ۳۲ میلیارد بشکه نفت درجا دارد و به‌عنوان یکی از ۱۰ میدان فوق عظیم دنیا معرفی می‌شود.

خجسته‌مهر با بیان اینکه هدف‌گذاری ما روی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین میدان‌های مشترک نفتی و گازی است، افزود: این هدف‌گذاری عمیق و دقیق است و برای افزایش تولید در آینده امروز گام‌های واقعی و قراردادی مهمی را برداشته‌ایم.

وی اظهار کرد: در گذشته قرارداد یک میدان مشترک نفتی و گازی یا فسخ می‌شد، یا آن میدان را کان‌لم‌یکن می‌کردند، اما امروز شرکت ملی نفت ایران این کار بزرگ را با توانمندی انجام داده است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه تاکنون هشت شرکت بزرگ بین‌المللی از جمله شل و توتال برای توسعه این میدان‌ها ورود و اطلاعات میدان را دریافت کرده‌اند، گفت: این شرکت‌ها هیچگاه وارد بحث توسعه این ۶ میدان نشدند.

خجسته‌مهر افزود: با امضای این قراردادها تولید اضافه ۴۰۰ هزار بشکه در روز محقق می‌شود و با احتساب تولیدی کنونی این میدان‌ها، تولید آنها به ۶۲۰ هزار بشکه در روز می‌رسد. درآمد تولید اضافه ۴۰۰ هزار بشکه در روز سالانه ۱۵ میلیارد دلار است و این به‌معنای ارزش‌آفرینی و ثروت‌آفرینی برای کشور است.

وی بیان کرد: همه این طرح‌ها توسط بانک‌های و سرمایه‌گذار و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی انجام می‌شود، حجم نفت درجای این ۶ میدان ۳۸ میلیارد بشکه و تولید اضافی ۴۰۰ هزار بشکه و تولید نهایی ۶۲۰ هزار بشکه در روز است، همچنین ۶۱۵ حلقه چاه جدید و تعمیری با استقرار ۵۰ دستگاه دکل در این مناطق حفاری می‌شود.

۲۵۰ میلیون دلار پروژه مسئولیت اجتماعی سهم مناطق پیرامون ۶ میدان

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه با اجرای قراردادهای توسعه این ۶ میدان حدود ۶۶ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود، ادامه داد: مناطق پیرامونی این میدان‌ها از رفاه نسبی برخوردارند و حدود ۲۵۰ میلیون دلار مسئولیت اجتماعی از کنار این ۱۳ میلیارد دلار پروژه سهم مردم این مناطق می‌شود.

خجسته‌مهر با بیان اینکه این کار محصول هدایتگری و حمایت‌های دولت سیزدهم به‌ویژه معاون اول و وزیر نفت است، گفت: طبق تأکید مقام معظم رهبری در سرعت بخشیدن انجام فرآیند قراردادها و تنفیذ آنها، موفق به سرعت‌ بخشیدن اجرا و امضای این قراردادها شده‌ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • عراق صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  • نرخ دلار، سکه، طلا و یورو دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲؛ طلا و سکه گران شدند
  • توان تولید ۳۲ میلیارد بشکه نفت در میدان نفتی آزادگان
  • وزیر نفت: تولید نفت ایران ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می یابد
  • قرارداد گام دوم توسعه میدان نفتی آذر امضا شد
  • این خودرو در بازار ۳۳۰ میلیون تومان گران‌تر فروخته می‌شود/ جدول
  • پیشنهاد هنگفت عربستان: 80 میلیون برای ستاره بارسا
  • رشد هفتگی نفت با وجود صعود دلار
  • برنت ۸۵ دلار و ۳۴ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۲۶|برنت ۸۵ دلار و ۳۴ سنت شد