Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-19@04:14:21 GMT

شیوع کرونا فرصتی برای کشورهای در حال توسعه

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۳۰۸۵

شیوع کرونا فرصتی برای کشورهای در حال توسعه

شیوع کرونا که بازارهای نوظهور جهان را ویران کرده است احتمالاً باید موجب ناامیدی در میان کشورهای در حال توسعه شده باشد اما در مناطقی مانند هند، آفریقای جنوبی و جنوب شرقی آسیا خوشبینی درباره آینده وجود دارد. ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴ اقتصادی اقتصاد جهان نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شبکه خبری بلومبرگ در یک مقاله به فرصت‌های به وجود آمده در پی شیوع کرونا اشاره کرد و نوشت: شیوع بیماری کووید-19 که بازارهای نوظهور را ویران کرده و در ماه مارس بیش از 100 میلیارد دلار ضرر و زیان به همراه داشته است، احتمالاً باید موجب ناامیدی در میان کشورهای در حال توسعه شده باشد اما در مناطقی مانند هند، آفریقای جنوبی و جنوب شرقی آسیا خوشبینی درباره آینده وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلیل این خوشبینی چین است. تا پیش از شیوع بیماری همه گیر کووید-19، سلطه چین بر تولید و تجارت جهانی غیرقابل شکست به نظر می‌رسید. حتی با افزایش مستمر دستمزدها در این کشور، شرکت‌ها درباره تغییر مکان کارخانه‌های خود به جای دیگر تردید داشتند.

هشدار اداره آمار مالزی درباره رکود اقتصادی طی 6 ماه آیندهاقتصاد هند امسال 5 درصد کوچک می‌شود

کشورهای رقیب که می‌خواهند پایگاهی برای زنجیره‌های تأمین جدید شوند، ناگزیر بودند با شبکه‌های قدرتمندی که در چین ایجاد شده بودند، رقابت کنند. بسیاری از کشورهای در حال توسعه با ظهور اتوماسیون، شک داشتند که آیا برای همیشه از رونق تولید محروم خواهند بود یا خیر.

اما اکنون وابستگی به چین بیشتر و خطرناک‌تر به نظر می‌رسد. تولید کنندگان هنوز محل کارخانه‌های خود را جابجا نکرده‌‌اند چرا که چین مکان نسبتاً آسانی برای تجارت است و در آنجا به اندازه کافی شرکت وجود دارد که ارزش ماندن داشته باشد.

اثر شبکه‌ای می‌تواند زنجیره‌های تأمین تک منشأ را کارآمد کند اما اگر به دلایلی این شبکه خراب شود، آن زنجیره‌های تامین به سرعت شکننده می‌شوند.

در ماه مارس همین موضوع رخ داد و همه شرکت‌ها، سرمایه گذاران و از همه مهمتر سایر کشورهای در حال توسعه تقریباً همزمان این موضوع را متوجه شدند.

از آن زمان به بعد، سیاست گذاران کشورهای در حال توسعه به دنبال استفاده از این امکان هستند. نخست وزیر ویتنام اعلام کرد که کشورش در حال آماده سازی شرایط برای جذب سرمایه گذاران خارجی و کسانی است که می‌خواهند در پروژه‌های جدید این کشور سرمایه گذاری کنند یا تولید خود را از سایر کشورها به ویتنام منتقل کنند.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند نیز در یک سخنرانی نسبتاً کوتاه با اعلام بسته محرک اقتصادی کشورش، هشت بار به «زنجیره‌های تأمین» اشاره کرد.

سیاست گذاران هندی مانند همه همتایان خود در هر جای دیگر دنیا سعی می‌کنند کارخانجات را از چین خارج کنند.

هند قطب تولید دارو و محصولات پزشکی راه اندازی کرده است. دولت این کشور می‌گوید در حال ایجاد یک بانک توسعه زمین برای ارائه به شرکت‌های علاقمند است.

به یاد داشته باشید که پیگیری استراتژی «چین به علاوه یک» برای شرکت‌ها واقعاً چه معنایی دارد. آنها در حال برنامه ریزی برای متنوع سازی زنجیره‌های تأمین خود هستند. برای جذب آنها، لزوماً نیازی نیست کشورها ارزانتر یا کارآمدتر از چین باشند.

کشورها باید شفاف‌تر عمل کنند و قابل اعتماد باشند. کشورهایی که در این مسابقه پیروز می‌شوند، کشورهایی خواهند بود که می‌توانند شرکتها را متقاعد کنند که آنها امن‌ترین مکان برای انجام تجارت هستند، حتی اگر تجارت در این کشورها همیشه ساده نباشد.

انتهای پیام/

R1016170/P/S7,85/CT10

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کشورهای در حال توسعه زنجیره های تأمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۳۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوروزگاه عشایری، فرصتی برای تجربه زندگی عشایر

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی میزبان، معاون سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اهمیت هرچه بیشتر آشنا شدن عموم مردم با ابعاد مختلف زندگی عشایری، از گسترده‌تر شدن طرح نوروزگاه عشایری در سال پیش رو خبر داد و افزود: در نوروز امسال دست‌کم ۱۲۰۰ واحد اقامتی عشایری در قالب انواع چادر و سیاه‌چادر در ۳۱ استان کشور برای میزبانی از هموطنان دایر می‌شود.

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر اجرای این طرح را فرصتی مناسب برای معرفی گوشه‌هایی از روش زندگی عشایر و افزایش ارتباط هموطنان عنوان کرد و گفت: علاوه بر معرفی شیوه زندگی جامعه عشایری، ابعاد مختلف فعالیت‌ها و توانمندی‌های فرهنگی و اقتصادی عشایر و همچنین آداب و رسوم آنها در این ایام به نمایش گذاشته می‌شود.

میزبان گسترش شادمانی و نشاط بر اثر ارتباط با طبیعت و نیز انجام فعالیت‌های آئینی مانند انواع بازی‌های بومی و محلی را از جمله اهداف اجرای این طرح خواند و افزود: همچنین با برپایی این اقامتگاه‌ها و افزایش ارتباط و معاشرت‌ها، انواع صنایع دستی و محصولات خوراکی عشایر در معرض توجه مشتریان قرار می‌گیرد که به نوبه خود، گام مهمی در رونق اقتصادی عشایر محسوب می‌شود.

نوروزگاه‌های عشایری هر ساله از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین دایر می‌شود و به گفته معاون سازمان امور عشایر، در نوروز ۱۴۰۳ این نوروزگاه‌ها به مثابه جشنواره‌ای بهاره و همچنین اقامتگاه مسافری، در ۳۰ تا ۶۰ کیلومتری شهرهای بزرگ دایر خواهد شد.

کد خبر 6057247

دیگر خبرها

  • مخبر: سرمایه‌گذاری در نفت و گاز از حلقه‌های زنجیره استقلال کشور است
  • معاون اول رئیس‌جمهور: سرمایه‌گذاری در نفت و گاز از مهمترین حلقه های زنجیره استقلال کشور است
  • مخبر: سرمایه‌گذاری در نفت و گاز از مهمترین حلقه های زنجیره استقلال کشور است
  • نوروزگاه عشایری، فرصتی برای تجربه زندگی عشایر
  • ایجاد زنجیره ارزش تولید ماهی در قفس در آب‌های شمال کشور
  • ایجاد زنجیره ارزش تولید ماهی در قفس با مشارکت ۱۲ مجموعه صنعتی
  • میزان شیوع آنفلوانزا و کرونا در کشور / از مصرف خودسرانه دارو و آنتی‌بیوتیک خودداری کنید
  • جایگاه ایران در شاخص توسعه انسانی سازمان ملل
  • بررسی راهکارهای خروج از بحران انرژی با انرژی‌های تجدیدپذیر
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی/ سازمان ملل: ایران توسعه یافته‌تر از ۱۱۵ کشور جهان شد