Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@17:44:40 GMT

قدم به دنیای هنر امپرسیونیسم در موزه «اورسای»

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۳۲۶۶

قدم به دنیای هنر امپرسیونیسم در موزه «اورسای»

ایسنا/خراسان رضوی موزه‌ها یکی از مکان‌هایی هستند که می‌توان سیر تحول تاریخی و فرهنگی را در آن‌ها مشاهده کرد، از پیشرفت حاصل از گذر زمان متعجب شد و گاهی به فکر فرو رفت.

در پاریس ایستگاه قطاری پس از بازسازی به موزه‌ای با عنوان موزه «اورسای» تبدیل شد. این موزه بر حاشیه رود سن واقع شده است و به عنوان یکی از نمونه‌های برجسته از معماری جنبش‌های هنرهای زیبای فرانسه شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساختمان ابتدایی موزه که ایستگاه قطار بوده است توسط «لوسیان مگن»، «امیل بنارد» و «ویکتور لالوکس» طراحی شده که پس از سال‌ها برای استفاده خدمات خط اصلی نامناسب شده بود و در سال 1970 مجوز تخریب این ایستگاه صادر شد.

پس از این اتفاق اداره موزه فرانسه پیشنهاد داد که این ایستگاه به موزه تبدیل شود تا فاصله بین «موزه لوور» و «موزه ملی هنرهای مدرن» شکسته شود. طرح پیشنهادی توسط «ژرژ پمپیدو» پذیرفته و در سال 1978 مسابقه‌ای برای طراحی موزه جدید در پاریس برگزار شد که «پیر کلبوک»، «رنو باردون» و «ژان پاول فیلیپون» در این مسابقه موفق شدند و کار طراحی ساختمان موزه را بر عهده گرفتند؛ در همین سال نیز ساختمان موزه در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسید.

موزه «اورسای» پس از جمع‌آوری 600 مجسمه و آثار دیگر در دسامبر 1986 توسط «فرانسوا میتران» رئیس جمهور وقت فرانسه افتتاح شد که از شگفتی سازه آن می‌توان به سقف گنبدی شکل این ساختمان که از 3500 متر مربع شیشه تشکیل شده است، اشاره کرد.

موزه «اورسای» حاوی مشهورترین مجموعه آثار هنر ملی امپرسیونیسم و پست‌امپرسیونیسم فرانسه است که در سال‌های ۱۸۴۸ تا ۱۹۱۴ میلادی خلق شده‌اند. آثاری از سبک‌های کمتر شناخته شده مانند سمبولیسم، نقاشی نقطه نقطه، واقع‌گرایی و آثاری از هنرمندانی چون «اوژن دولاکروا»، «ادوار مانه»، «پل گوگن»، «پل سزان»، «کلود مونه»، «پیر آگوست‌رنوآر»، «آلفرد سیسلی» و «ون گوگ» برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته شده است.

از آثار موجود در موزه «اورسای» می‌توان به نقاشی، مجسمه، عکس و مبلمان اشاره کرد. یکی از دلایل شهرت آن به خاطر مجموعه‌های سبک دریافتگری از جمله آثار «کلود مونه» و «رنوار» است؛ بسیاری از این آثار تا پیش از بازگشایی اورسای در «موزه ژو دو پوم»، «موزه لوور» و «موزه ملی هنرهای مدرن» نگهداری می‌شد.

طبقه همکف این موزه میزبان برخی آثار متأخر و کمتر شناخته شده از «ادوار مانه»، «پل سزان»، «اوژن دولاکروا» و «ژان اگوست دومینیک اَنگر» است. طبقه دوم این مجموعه همچنین میزبان آثار هنر نو است، در بخش دیگری از موزه، مجموعه‌ای از مجسمه‌ها، مبلمان و سایر وسایل تزئینی به سبک هنر نو برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته شده است که برخی از آن‌ها توسط معماران مشهور فرانسوی «هکتور گیمار»، «چارلز لوئیس تیفانی» و «رُنه لالیک» خلق شده‌اند.

در طبقه سوم نیز علاقه‌مندان می‌توانند از تمام آثار مشهور نقاشان امپرسیونیست مانند «کلود مونه»، «کامی پیسارو»، «پیر آگوست رنوآر»، «ادوار مانه» و البته آثاری از هنرمندان سبک پست امپرسیونیسم مانند «پل سزان»، «ون گوگ» و ... دیدن کنند.

علاقه‌مندان به عکس و فعالیت‌های عکاسی نیز می‌توانند از گالری عکاسی این موزه دیدن کنند. هدف موزه اورسای از ایجاد چنین گالری، تجلیل از صنعت عکاسی در تمامی مراحل تکاملش به عنوان هنری رو به رشد بود.

نخستین کلکسیون این مجموعه متعلق به آثار دوران اولیه عکاسی (سال 1839) تا عصر طلایی عکاسی فرانسه و انگلیس ( سال 1863) است؛ امروزه بازدیدکنندگان از گالری عکاسی این موزه می‌توانند به مشاهده 45 هزار اثر بپردازند.

آثار شاخصی چون نقاشی «سیب‌ها و پرتقال‌ها» اثر پل سزان، «نیلوفرهای آبی» اثر کلود مونه، «مونمارتر» اثر پیر آگوست رنوآر و «ناهار در چمنزار» اثر ادوار مانه، راهروی مرکزی و ساعت قدیمی ایستگاه اورسای، میدان اورسای که 6 مجسمه برنزی نمادین متعلق به نمایشگاه جهانی سال 1878 را شامل شده است، مجموعه ‌آثاری متعلق به موزه لوور، موزه لوکزامبورگ و گالری Jeu de Paume که قدمتشان به اوایل قرن هجده میلادی باز می‌گردد، مجموعه نقاشی‌های موزه اورسای و کلکسیون نقاشی‌های اورسای که به سال 1818 زمانی که شاه لوئی هجدهم موزه لوکزامبورگ را تأسیس نمود باز می‌گردد، این موزه را برای هر بازدیدکننده و گردشگری منحصر به فرد کرده است.

منبع:

culturetrip.com

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: موزه فرانسه پاریس علاقه مندان کلود مونه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۳۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک واقف آمریکایی ۱۰ هزار قطعه تمبر به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد

محمد حسین یزدی‌نژاد؛ مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه آستان قدس رضوی در خصوص مجموعه اهدایی مهندس ظفر اعظم مسلمان مقیم آمریکا گفت: از بیش از یکصد کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی جهان و کشورهای استعمار شده همچون آلبانی، اسپانیا، عجمان از شیخ نشین های امارات، جزیره آنتیگوا، باربادوس، برمودا، هندروس انگلیس، منطقه کانال، جزایر کیپ ورد، جزایر کایمان، جمهوری آفریقای مرکزی، جزایر کومور، ساحل سومالی فرانسه، فجیره شیخ نشین امارات، گرانادا، مجارستان، لیختن اشتاین، مالاگاسی، جزیره موریسسنت لوسیا، گینه اسپانیا با نام فعلی فرنادوپو در این مجموعه تمبرهای تاریخی با ارزشی وجود دارد که بیانگر وقایع تاریخی دولت ها و ملت هاست. 
وی، قدیمی ترین تمبر این مجموعه را متعلق به سال ۱۸۷۰ از قطعه سری پستی جکسون عنوان کرد.
یزدی نژاد، نمایشگاه پان آمریکا ۱۹۰۱، سیصدمین سال ورود پدران روحانی به آمریکا ۱۹۲۰، دویستمین سال تولد جرج واشنگتن ۱۹۳۲، یکصد و پنجاهمین سال اعلامیه صلح بعد از جنگ استقلال، یکصد و پنجاهمین سال قانون اساسی آمریکا ۱۹۳۷، هشتادمین سال پست سریع السیر پونی ۱۹۴۰ ، پرچم کشورهای استعمار شده لهستان، یوگسلاوی، هلند، بلژیک، فرانسه، یونان، دانمارک، کره، زمان جنگ جهانی دوم سال ۱۹۴۳ را موضوع مجموعه ای از تمبرهای قدیمی این مجموعه برشمرد. 
مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه آستان قدس رضوی، اشیاء اهدایی کارت پستال، پاکت نامه، پاکت مهر روز، نامه، اسکناس، آلبومی از سکه های طلا، مس، نیکل از حکام محلی هند و شاهان حیدرآباد دکن از حدود ۴۰۰ سال پیش تا ۱۹۴۸ میلادی را از دیگر نفایس فرهنگی ارزشمندی عنوان کرد که از سوی  مهندس ظفر اعظم مسلمان مقیم امریکا به موزه رضوی اهدا شده است. 
شایان ذکر است بر اساس برآورد کارشناسان موزه آستان قدس رضوی این مجموعه قریب به ۵ هزار دلار قیمت گذاری شده است.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • «موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود
  • موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد
  • مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد
  • مهلت ارسال آثار به دومین جشنواره ملی دوسالانه ترویج نجوم ادیب تمدید شد
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • موزه خوشنویسی در سعدالسلطنه راه‌اندازی شود
  • مسلمان آمریکایی مجموعه نفیس تمبر خود را به موزه حرم مطهر رضوی اهدا کرد
  • یک واقف آمریکایی ۱۰ هزار قطعه تمبر به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد
  • اهدای بیش از ۱۰ هزار قطعه تمبر و سکه‌ به موزه آستان قدس ضوی
  • اهدای ۱۰ هزار قطعه تمبر مسلمان آمریکایی به موزه رضوی